Art. 4. - Art. 4: Obiective ale reţelei transeuropene de transport - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 4: Obiective ale reţelei transeuropene de transport
(1)Obiectivul general al dezvoltării reţelei transeuropene de transport este de a institui, la nivelul Uniunii, o reţea unică de transport multimodal de înaltă calitate.
(2)Reţeaua transeuropeană de transport consolidează coeziunea socială, economică şi teritorială a Uniunii şi contribuie la crearea unui spaţiu european unic al transporturilor care să fie durabil, sigur, eficient şi rezilient, să sporească beneficiile utilizatorilor săi şi să sprijine creşterea favorabilă incluziunii. Reţeaua transeuropeană de transport demonstrează valoarea adăugată europeană prin contribuţia la realizarea obiectivelor prezentate în următoarele patru categorii:
a)durabilitate, prin:
(i)promovarea mobilităţii cu emisii zero şi cu emisii scăzute în conformitate cu obiectivele relevante ale Uniunii de reducere a emisiilor de CO2;
(ii)facilitarea utilizării pe scară mai largă a unor moduri de transport mai durabile, în special prin dezvoltarea în continuare a unei reţele interoperabile de transport feroviar de călători pe distanţe lungi, inclusiv de mare viteză, şi a unei reţele de transport feroviar de marfă interoperabile, a unei reţele fiabile de transport pe căi navigabile interioare şi a unei reţele de transport maritim pe distanţe scurte pentru pasageri şi marfă la nivelul Uniunii;
(iii)creşterea protecţiei mediului;
(iv)reducerea externalităţilor negative, inclusiv a celor legate de mediu, climă, sănătate, congestionare a traficului şi accidente, de exemplu prin programe de stimulare ecologică; sau
(v)creşterea securităţii energetice;
b)coeziune, prin:
(i)accesibilitatea şi conectivitatea tuturor regiunilor Uniunii, acordând o atenţie deosebită regiunilor ultraperiferice şi altor regiuni îndepărtate, insulare, periferice şi muntoase, precum şi zonelor slab populate;
(ii)reducerea decalajelor în ceea ce priveşte calitatea infrastructurii şi promovarea interoperabilităţii între sistemele digitale ale tuturor modurilor de transport, cu o capacitate de reţea adecvată, între regiuni şi între statele membre;
(iii)atât pentru traficul de pasageri, cât şi pentru traficul de marfă, interconexiunea şi coordonarea eficientă între infrastructura de transport pentru traficul pe distanţe lungi şi pentru traficul regional şi local, pentru a facilita serviciile de transport, inclusiv în nodurile urbane; sau
(iv)o infrastructură de transport care să reflecte situaţiile specifice din diferite părţi ale Uniunii şi care să prevadă o acoperire echilibrată a tuturor regiunilor europene;
c)eficienţă, prin:
(i)eliminarea blocajelor de infrastructură şi completarea legăturilor lipsă atât în cadrul infrastructurilor de transport, cât şi la punctele de conexiune dintre ele, pe teritoriile statelor membre şi între acestea, mai ales pe tronsoanele transfrontaliere, şi conectarea, după caz, la reţeaua transeuropeană de transport în ţările terţe;
(ii)eliminarea blocajelor în materie de interoperabilitate, inclusiv a lacunelor ce ţin de digitalizare;
(iii)interoperabilitatea reţelelor naţionale, regionale şi locale de transport;
(iv)integrarea optimă şi interconectarea tuturor modurilor de transport, inclusiv în nodurile urbane;
(v)promovarea unui transport eficient din punct de vedere economic şi de bună calitate, care să contribuie la stimularea creşterii economice şi a competitivităţii;
(vi)utilizarea mai eficientă a infrastructurilor noi şi a celor existente aflate în funcţiune, de exemplu în sectorul feroviar;
(vii)aplicarea, într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor, a unor concepte tehnologice şi operaţionale şi a unor sisteme digitale care să fie interoperabile şi inovatoare; sau
(viii)o mai bună coordonare între statele membre în ceea ce priveşte lucrările de infrastructură din proiectele transfrontaliere;
d)creşterea beneficiilor pentru toţi utilizatorii săi, prin:
(i)asigurarea accesibilităţii pentru utilizatori şi satisfacerea nevoilor acestora în materie de mobilitate şi transport, ţinând seama în special de nevoile persoanelor aflate în situaţii de vulnerabilitate, inclusiv ale persoanelor cu handicap sau cu mobilitate redusă şi ale persoanelor care locuiesc în regiuni îndepărtate, inclusiv în regiuni ultraperiferice şi alte regiuni îndepărtate, rurale, insulare, periferice şi muntoase, precum şi în zone slab populate;
(ii)asigurarea unor standarde de siguranţă, de securitate şi de calitate înaltă, inclusiv a calităţii serviciilor pentru toţi utilizatori, atât pentru transportul de pasageri, cât şi pentru transportul de marfă;
(iii)sprijinirea calităţii, eficienţei şi durabilităţii unor servicii de transport care trebuie să fie accesibile şi la preţuri convenabile;
(iv)sprijinirea unei mobilităţi care să fie adaptată la schimbările climatice şi rezilientă la pericolele naturale şi la dezastrele provocate de om şi care să faciliteze o intervenţie eficientă şi rapidă a serviciilor de urgenţă şi de salvare, inclusiv pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă;
(v)asigurarea rezilienţei infrastructurii, în special pe tronsoanele transfrontaliere;
(vi)oferirea unor soluţii alternative de transport, inclusiv utilizând alte moduri de transport, în cazul perturbărilor la nivelul reţelei;
(vii)sprijinirea modurilor active de mobilitate prin îmbunătăţirea accesibilităţii şi a calităţii infrastructurii aferente, ameliorând astfel siguranţa şi sănătatea utilizatorilor activi ai infrastructurii şi promovând beneficiile ecologice ale modurilor respective.
(viii)sprijinirea mobilităţii fluide în Uniune; sau
(ix)garantarea unei întreţineri adecvate menite să asigure, pentru infrastructura existentă şi pe durata sa de viaţă, un nivel de servicii adaptat fluxului de trafic şi un nivel ridicat de siguranţă.