Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."proiect de interes comun" înseamnă orice proiect desfăşurat în temeiul prezentului regulament;
2."ţară învecinată" înseamnă o ţară terţă care intră în domeniul de aplicare al politicii europene de vecinătate, al politicii de extindere şi al Spaţiului Economic European, al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb sau al Acordului comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (26);
(26)JO L 149, 30.4.2021, p. 10.
3."regiune NUTS" înseamnă o regiune astfel cum este stabilită în Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (27) şi cum este clasificată în anexa I din respectivul regulament;
(27)Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (JO L 154, 21.6.2003, p. 1).
4."tronson transfrontalier" înseamnă tronsonul care asigură continuitatea unui proiect de interes comun de ambele părţi ale unei frontiere, situat între nodurile urbane cele mai apropiate de frontiera a două state membre sau între un stat membru şi o ţară învecinată;
5."blocaj" înseamnă o barieră fizică, tehnică, funcţională, operaţională sau administrativă ce antrenează o întrerupere a sistemului, inclusiv congestia sau oprirea sistematică a traficului, de natură să afecteze continuitatea fluxurilor de trafic pe distanţe lungi sau a fluxurilor de trafic transfrontaliere;
6."nod urban" înseamnă o zonă urbană unde elemente ale infrastructurii de transport din cadrul reţelei transeuropene de transport de pasageri şi de marfă, de exemplu porturi, inclusiv terminale pentru pasageri, aeroporturi, gări feroviare, terminale de autobuz şi terminale multimodale de marfă amplasate în interiorul sau în apropierea zonei urbane, sunt conectate la alte elemente ale infrastructurii respective şi la infrastructura aferentă traficului regional şi local, inclusiv la infrastructura pentru modurile active de transport;
7."reţea izolată" înseamnă o reţea feroviară a unui stat membru sau o parte a acesteia, cu un ecartament al liniilor diferit de ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm;
8."transport multimodal" înseamnă transportul de pasageri sau de marfă, sau ambele, prin utilizarea a două sau mai multe moduri de transport;
9."serviciu digital de mobilitate multimodală" înseamnă "serviciu de mobilitate digital multimodal" astfel cum este definit la articolul 4 punctul 24 din Directiva 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (28);
(28)Directiva 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport (JO L 207, 6.8.2010, p. 1).
10."interoperabilitate" înseamnă capacitatea infrastructurii, inclusiv a infrastructurii digitale din cadrul unui mod sau segment de transport şi dintre diferite moduri de transport, inclusiv prin prisma tuturor condiţiilor normative, tehnice, administrative şi operaţionale, de a permite fluxuri de trafic şi de informaţii sigure şi neîntrerupte care ating nivelurile necesare de performanţă pentru respectivul mod sau segment al infrastructurii;
11."nod multimodal pentru pasageri" înseamnă un punct de legătură între cel puţin două moduri de transport pentru pasageri, care asigură informaţii referitoare la călătorie, acces la transportul public şi transferuri între moduri, cum ar fi staţiile de tip parchează şi călătoreşte, şi care acţionează ca interfaţă în interiorul nodurilor urbane şi între acestea şi între nodurile urbane şi reţelele de transport pe distanţe mai lungi;
12."terminal multimodal de marfă" înseamnă o structură prevăzută cu echipamente pentru transbordarea între cel puţin două moduri de transport sau între două sisteme feroviare diferite şi pentru depozitarea temporară a mărfurilor, cum ar fi terminale în porturi interioare sau maritime, de-a lungul căilor navigabile interioare şi în aeroporturi, precum şi terminale feroviar-rutiere;
13."plan de mobilitate urbană durabilă" sau "PMUD" înseamnă un document de planificare strategică a mobilităţii, care vizează îmbunătăţirea, în mod durabil, a accesibilităţii zonei urbane funcţionale şi a mobilităţii în interiorul acesteia, incluzând zonele de transfer în respectiva zonă urbană sau în proximitatea acesteia, pentru persoane, întreprinderi şi bunuri, în special în vederea îmbunătăţirii calităţii vieţii;
14."mod activ" înseamnă transportul de persoane sau de marfă, prin mijloace nemotorizate, pe baza activităţii fizice umane, inclusiv cu vehicule cu propulsie electrică auxiliară, astfel cum sunt menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (29);
(29)Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri (JO L 60, 2.3.2013, p. 52).
15."sisteme TIC în domeniul transporturilor" înseamnă sisteme şi aplicaţii de tehnologie a informaţiei şi comunicaţiilor care utilizează tehnologii de informare, de comunicare, de navigare sau de poziţionare ori localizare, inclusiv tehnologii spaţiale, care permit prelucrarea, stocarea şi schimbul de date şi informaţii necesare pentru a gestiona în mod eficace infrastructura, mobilitatea şi traficul în cadrul reţelei transeuropene de transport, pentru a transmite informaţii relevante către autorităţi şi pentru a oferi servicii cu valoare adăugată cetăţenilor, expeditorilor şi operatorilor, inclusiv sisteme pentru o utilizare a reţelei în condiţii de rezilienţă, securitate, siguranţă, protecţie a mediului şi eficienţă din punctul de vedere al capacităţii; acestea includ sistemele, tehnologiile şi serviciile menţionate la punctele 16-22 şi pot include, de asemenea, dispozitive de bord împreună cu componentele de infrastructură sau digitale aferente;
16."sisteme de transport inteligente" sau "STI" înseamnă "sisteme de transport inteligente" astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 1 din Directiva 2010/40/UE;
17."sistem de monitorizare şi informare privind traficul navelor maritime" sau "VTMIS" înseamnă "sistemul de monitorizare şi informare privind traficul navelor maritime" instituit prin Directiva 2002/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (30);
(30)Directiva 2002/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2002 de instituire a unui sistem comunitar de monitorizare şi informare privind traficul navelor maritime şi de abrogare a Directivei 93/75/CEE a Consiliului (JO L 208, 5.8.2002, p. 10).
18."servicii de informaţii fluviale" sau "RIS" înseamnă "servicii de informaţii fluviale" astfel cum sunt definite la articolul 3 litera (a) din Directiva 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (31);
(31)Directiva 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind serviciile de informaţii fluviale (RIS) armonizate pe căile navigabile interioare de pe teritoriul Comunităţii (JO L 255, 30.9.2005, p. 152).
19."mediu aferent ghişeului unic european în domeniul maritim" sau "EMSWe" înseamnă "mediu aferent ghişeului unic european în domeniul maritim" astfel cum este definit la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2019/1239 al Parlamentului European şi al Consiliului (32);
(32)Regulamentul (UE) 2019/1239 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a unui mediu aferent ghişeului unic european în domeniul maritim şi de abrogare a Directivei 2010/65/UE (JO L 198, 25.7.2019, p. 64).
20."sistem de management al traficului aerian/sistem de servicii de navigaţie aeriană" sau "sistem ATM/ANS" înseamnă un "sistem ATM/ANS" astfel cum este definit la articolul 3 punctul 7 din Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (33);
(33)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
21."sistem european de management al traficului feroviar" sau "ERTMS" înseamnă "sistem european de management al traficului feroviar (ERTMS)" astfel cum este definit la punctul 2.2 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695 al Comisiei (34) şi, în contextul termenelor de punere în aplicare, se referă la sistemul de protecţie a trenurilor de clasă A şi la orice sistem radio de clasă A prevăzut în respectivul regulament;
(34)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695 al Comisiei din 10 august 2023 privind specificaţia tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemele control-comandă şi semnalizare ale sistemului feroviar din Uniunea Europeană şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2016/919 (JO L 222, 8.9.2023, p. 380).
22."sistem ERTMS bazat pe comunicaţii radio" înseamnă aplicaţia de nivel 2 a Sistemului european de control şi comandă al trenului (ETCS) care nu necesită semnale de cale şi care utilizează un sistem radio de clasă A pentru a transmite date privind siguranţa şi alte tipuri de date între calea de rulare şi tren, în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1695;
23."sisteme de clasă B" înseamnă "sisteme de clasă B" astfel cum sunt definite la punctul 3 din anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695;
24."port maritim" înseamnă un "port maritim" astfel cum este definit la articolul 2 punctul 16 din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului (35);
(35)Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune privind transparenţa financiară a porturilor (JO L 57, 3.3.2017, p. 1).
25."transport maritim pe distanţe scurte" înseamnă circulaţia mărfurilor şi a pasagerilor pe mare între porturi situate în apele geografice ale unuia sau mai multor state membre sau între un port situat în apele statelor membre şi un port situat în apele unei ţări terţe adiacente care are ţărm la mările învecinate cu apele teritoriale ale unuia sau mai multor state membre;
26."informaţii electronice referitoare la transportul de mărfuri" sau "eFTI" înseamnă "informaţii electronice referitoare la transportul de mărfuri" astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (36);
(36)Regulamentul (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 privind informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (JO L 249, 31.7.2020, p. 33).
27."Cerul unic european" sau "SES" înseamnă sistemele instituite în temeiul Regulamentelor (CE) nr. 549/2004 (37), (CE) nr. 550/2004 (38), (CE) nr. 551/2004 (39) şi (UE) 2018/1139 ale Parlamentului European şi ale Consiliului având drept obiective consolidarea normelor de siguranţă a traficului aerian, contribuţia la dezvoltarea durabilă a sistemului de transport aerian şi îmbunătăţirea performanţelor generale ale managementului traficului aerian şi ale serviciilor de navigaţie aeriană pentru traficul aerian general în Europa;
(37)Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (regulamentul-cadru) (JO L 96, 31.3.2004, p. 1).
(38)Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea de servicii de navigaţie aeriană în cerul unic european (regulament privind prestarea de servicii) (JO L 96, 31.3.2004, p. 10).
(39)Regulamentul (CE) nr. 551/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 privind organizarea şi utilizarea spaţiului aerian în cerul unic european (regulament privind spaţiul aerian) (JO L 96, 31.3.2004, p. 20).
28."vertiport" înseamnă o zonă utilizată pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor cu decolare şi aterizare verticală (VTOL);
29."poziţie de staţionare cu contact" înseamnă o poziţie de staţionare într-o zonă desemnată a platformei aeroportuare echipată cu o pasarelă de îmbarcare pentru pasageri;
30."poziţie de staţionare la distanţă" înseamnă o poziţie de staţionare într-o zonă desemnată a platformei aeroportuare care nu este echipată cu o pasarelă de îmbarcare pentru pasageri;
31."proiect SESAR" înseamnă proiectul de modernizare a managementului traficului aerian în Europa, care urmăreşte să furnizeze Uniunii o infrastructură foarte performantă, standardizată şi interoperabilă de management al traficului aerian şi care constă într-un ciclu de inovare ce include faza de definire a SESAR, faza de dezvoltare a SESAR şi faza de punere în practică a SESAR;
32."cosmodrom" înseamnă o instalaţie pentru testarea şi lansarea vehiculelor spaţiale;
33."proiect feroviar european" înseamnă un proiect al întreprinderii comune pentru căile ferate ale Europei, instituite prin Regulamentul (UE) 2021/2085 al Consiliului (40), sau al predecesoarei acesteia, întreprinderea comună Shift2Rail;
(40)Regulamentul (UE) 2021/2085 al Consiliului din 19 noiembrie 2021 de instituire a întreprinderilor comune din cadrul programului Orizont Europa şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 219/2007, (UE) nr. 557/2014, (UE) nr. 558/2014, (UE) nr. 559/2014, (UE) nr. 560/2014, (UE) nr. 561/2014 şi (UE) nr. 642/2014 (JO L 427, 30.11.2021, p. 17).
34."Plan general european de management al traficului aerian" (Planul general european pentru ATM) înseamnă planul aprobat prin Decizia 2009/320/CE a Consiliului (41), astfel cum a fost modificat ulterior;
(41)Decizia 2009/320/CE a Consiliului din 30 martie 2009 de aprobare a Planului general european de management al traficului aerian al proiectului de cercetare privind ATM în contextul cerului unic european (SESAR) (JO L 95, 9.4.2009, p. 41).
35."structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă" înseamnă organismele de guvernanţă menţionate la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 913/2010;
36."întreţinere" înseamnă lucrările menite să menţină starea şi capacitatea infrastructurii existente pe durata sa de viaţă, într-un mod care să îi asigure un nivel de servicii adaptat fluxului de trafic şi un nivel ridicat de siguranţă;
37."analiză cost-beneficiu din punct de vedere socioeconomic" înseamnă o evaluare ex-ante cuantificată a valorii unui proiect, realizată pe baza unei metodologii recunoscute, care ţine seama de toate beneficiile şi costurile sociale, economice, sanitare, climatice şi de mediu relevante; analiza beneficiilor şi a costurilor climatice şi de mediu se bazează pe evaluarea impactului asupra mediului efectuată în temeiul Directivei 2011/92/UE;
38."combustibili alternativi" înseamnă "combustibili alternativi" astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2023/1804;
39."spaţiu de parcare sigur şi securizat" înseamnă un spaţiu de parcare accesibil conducătorilor auto care efectuează operaţiuni de transport de marfă sau de persoane, care îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 8a alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (42) şi care a fost certificat în conformitate cu standardele şi procedurile Uniunii, prevăzute la articolului 8a alineatul (2) din regulamentul respectiv;
(42)Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului (JO L 102, 11.4.2006, p. 1).
40."sistem de cântărire în mers" înseamnă un sistem automat amplasat pe infrastructura rutieră în scopul identificării vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule în circulaţie asupra cărora există suspiciuni de depăşire a limitelor de greutate relevante, în conformitate cu Directiva 96/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (43);
(43)Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunităţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul internaţional (JO L 235, 17.9.1996, p. 59).
41."decizie de autorizare a unui proiect" înseamnă o decizie sau un ansamblu de decizii, inclusiv cu caracter administrativ, luate simultan sau succesiv de una sau mai multe autorităţi ale unui stat membru, cu excepţia autorităţilor competente să se pronunţe cu privire la o cale de atac administrativă sau a instanţelor, în temeiul sistemului juridic naţional şi al dreptului administrativ intern, prin care se stabileşte dacă un iniţiator de proiect are sau nu are dreptul să implementeze un proiect în zona geografică în cauză în cadrul reţelei centrale, al reţelei centrale extinse sau al reţelei globale, fără a aduce atingere niciunei decizii luate în contextul unei căi de atac administrative sau judiciare.