Art. 58. - Art. 58: Actualizarea reţelei - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 58: Actualizarea reţelei
(1)Sub rezerva aprobării statului membru în cauză în conformitate cu articolul 172 al doilea paragraf din TFUE, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 62 din prezentul regulament pentru a modifica anexele I şi II în scopul de a:
a)ţine seama de modificările care rezultă din pragurile cantitative stabilite la articolul 21 alineatul (3) litera (a), articolul 25 alineatul (4) literele (a) şi (b) şi articolul 33 alineatul (2), precum şi din pragurile cantitative şi cerinţele calitative prevăzute la articolul 25 alineatul (4) litera (c); în acest sens, Comisia:
(i)include porturile interioare, porturile maritime şi aeroporturile în reţeaua globală, dacă se demonstrează că volumul lor mediu de trafic în cursul ultimilor trei ani depăşeşte pragul relevant; şi
(ii)exclude porturile maritime şi aeroporturile din reţeaua globală, dacă se demonstrează că volumul lor mediu de trafic în cursul ultimilor şase ani este sub 85 % din pragul relevant, cu excepţia porturilor maritime incluse în reţeaua globală pentru care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 25 alineatul (4) litera (d) sau (e), sau la cererea statului membru în cauză;
b)include porturile interioare, porturile maritime şi aeroporturile în reţeaua globală sau centrală, la cererea statului membru în cauză, în cazul în care această infrastructură a dobândit o valoare adăugată europeană suplimentară datorită importanţei sale geostrategice pentru Uniune şi în cazul în care se demonstrează că cerinţele secţiunii relevante din capitolul III sunt respectate sau, alternativ, în cazul în care se justifică în mod rezonabil că vor fi respectate termenele relevante pentru îndeplinirea acestor cerinţe;
c)include nodurile urbane în reţeaua transeuropeană de transport, dacă se demonstrează că acestea îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 40 alineatul (2);
d)exclude noduri urbane din reţeaua transeuropeană de transport dacă se demonstrează că acestea nu mai îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 40 alineatul (2), la cererea statului membru în cauză;
e)exclude din reţeaua transeuropeană de transport nodurile urbane care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 40 alineatul (2), la cererea statului membru în cauză, în cazuri excepţionale şi justificate în mod corespunzător, cu acordul autorităţilor competente ale nodului urban în cauză;
f)include în reţeaua transeuropeană de transport terminalele feroviar-rutiere şi terminalele de-a lungul căilor navigabile interioare identificate de statul membru în conformitate cu articolul 36 alineatul (5), exclude terminalele feroviar-rutiere din reţeaua transeuropeană de transport la cererea statului membru în cauză sau exclude terminalele multimodale de marfă menţionate la articolul 36 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) la cererea statelor membre în cauză; sau
g)ajustează, pe baza informaţiilor furnizate de statul membru în cauză în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), hărţile pentru infrastructura rutieră, feroviară şi a căilor navigabile interioare, strict pentru a reflecta progresele înregistrate în ceea ce priveşte finalizarea reţelei; la ajustarea hărţilor respective, Comisia nu admite nicio ajustare a alinierii rutelor dincolo de ceea ce este permis de decizia relevantă de autorizare a proiectului.
Adaptările menţionate la primul paragraf litera (a) se bazează pe cele mai recente date statistice disponibile publicate de Eurostat şi, dacă statisticile nu sunt disponibile, pe datele publicate de către oficiile naţionale de statistică ale statelor membre, excluzând anii afectaţi de evenimente neprevăzute care au cauzat reduceri semnificative ale fluxurilor de trafic.
Atunci când exclude nodurile urbane din reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (d), la cererea statului membru în cauză, cererea este însoţită de avizul autorităţilor relevante ale nodului urban în cauză.
Ajustarea menţionată la primul paragraf litera (g) poate include adaptarea statutului construcţiilor noi care sunt marcate ca linii punctate pe hărţile anexelor, inclusiv, sub rezerva acordului statului membru învecinat sau al statelor membre învecinate, conexiunile transfrontaliere ale acestora. Ajustarea poate include, de asemenea, modernizarea tronsoanelor transfrontaliere, sub rezerva acordului ambelor state membre.
(2)Un act delegat care include un nod urban în anexa II în temeiul alineatului (1) litera (c) de la prezentul articol:
a)prelungeşte termenele prevăzute la articolul 41 alineatul (1) literele (b) şi (c) cu trei ani, până la 31 decembrie 2030 şi, respectiv, 31 decembrie 2033; şi, pentru nodurile urbane incluse în anexa II după expirarea termenelor prevăzute la articolul 41 alineatul (1) litera (b) sau (c), prelungeşte termenele respective cu trei ani după intrarea în vigoare a actului delegat respectiv; şi
b)prelungeşte termenul aplicabil pentru îndeplinirea cerinţelor în temeiul articolului 41 alineatul (1) litera (d) cu cinci ani, până la 31 decembrie 2045; şi, pentru nodurile urbane incluse în anexa II după expirarea termenului prevăzut la articolul 41 alineatul (1) litera (d), prelungeşte termenul respectiv cu cinci ani după intrarea în vigoare a actului delegat respectiv.
(3)Un act delegat care include un terminal feroviar-rutier în anexele I şi II în temeiul alineatului (1) litera (f) de la prezentul articol:
a)prelungeşte termenele prevăzute la articolul 38 alineatul (1) litera (c) şi la articolul 38 alineatul (2) cu trei ani, până la 31 decembrie 2033; şi, pentru terminalele feroviar-rutiere incluse în anexele I şi II după expirarea termenelor prevăzute la articolul 38 alineatul (1) litera (c) şi la articolul 38 alineatul (2), prelungeşte termenele respective cu trei ani după intrarea în vigoare a actului delegat respectiv; şi
b)prelungeşte termenul prevăzut la articolul 38 alineatul (3) cu cinci ani, până la 31 decembrie 2045; şi, pentru terminalele feroviar-rutiere incluse în anexele I şi II după expirarea termenului prevăzut la articolul 38 alineatul (3), prelungeşte termenul respectiv cu cinci ani după intrarea în vigoare a actului delegat respectiv.
(4)Un proiect de interes comun referitor la infrastructură care este proaspăt inclus în reţeaua transeuropeană de transport printr-un act delegat adoptat în temeiul alineatului (1) este eligibil pentru asistenţă financiară din partea Uniunii în temeiul instrumentelor disponibile pentru reţeaua transeuropeană de transport începând cu data intrării în vigoare a respectivului act delegat.
Proiectele de interes comun referitoare la infrastructură care au fost excluse din reţeaua transeuropeană de transport încetează să fie eligibile începând cu data intrării în vigoare a actelor delegate adoptate conform alineatului (1). Încheierea perioadei de eligibilitate nu afectează deciziile de finanţare sau de subvenţionare luate de Comisie înainte de acea dată.
(5)Sub rezerva articolului 172 al doilea paragraf din TFUE, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 62 din prezentul regulament în ceea ce priveşte modificarea anexei IV pentru a include sau a adapta hărţile indicative ale reţelelor infrastructurilor de transport din ţările învecinate. Astfel de acte delegate se bazează pe acorduri la nivel înalt privind reţelele infrastructurilor de transport încheiate între Uniune şi ţările învecinate în cauză.