Art. 45. - Art. 45: Noile tehnologii şi inovarea - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 45: Noile tehnologii şi inovarea
Pentru ca reţeaua transeuropeană de transport să ţină pasul cu evoluţiile şi măsurile de implementare inovatoare de ordin tehnologic, statele membre şi Comisia promovează, în mod coordonat, proiecte de interes comun care vizează în special:
(a)sprijinirea şi promovarea decarbonizării transporturilor, prin tranziţia către vehicule, trenuri, nave şi aeronave alimentate cu combustibili alternativi cu emisii zero şi cu emisii scăzute şi către alte tehnologii în materie de transport şi de reţea inovatoare şi durabile;
(b)promovarea tehnologiilor emergente durabile pentru a îmbunătăţi şi a facilita transportul şi mobilitatea pasagerilor şi a mărfurilor;
(c)intensificarea decarbonizării tuturor modurilor de transport prin stimularea eficienţei energetice, introducerea soluţiilor cu emisii zero şi cu emisii scăzute alimentate cu combustibili alternativi, şi punerea la dispoziţie a infrastructurii corespunzătoare, în măsura posibilităţilor prin sinergii cu reţeaua energetică transeuropeană;
(d)sprijinirea adoptării şi implementării de noi tehnologii digitale, în special promovarea schimbului de date şi a infrastructurii de conectivitate cu acoperire neîntreruptă la nivelul întregii reţele pentru a asigura cel mai înalt nivel şi grad de performanţă în materie de infrastructură digitală, precum şi pentru a atinge niveluri mai ridicate de automatizare, cu un accent special pe sectorul feroviar;
(e)îmbunătăţirea siguranţei şi durabilităţii circulaţiei persoanelor şi a transportului de mărfuri;
(f)îmbunătăţirea funcţionării, gestionării, accesibilităţii, interoperabilităţii, multimodalităţii şi eficienţei reţelei, inclusiv prin dezvoltarea serviciilor digitale de mobilitate multimodală cum ar fi dezvoltarea unor soluţii de tipul "mobilitatea ca serviciu";
(g)promovarea unor modalităţi eficiente de furnizare, către toţi utilizatorii şi furnizorii de servicii de transport, a unor informaţii accesibile şi inteligibile cu privire la interconexiuni, interoperabilitate şi multimodalitate şi la impactul opţiunilor lor în materie de transport asupra mediului;
(h)promovarea măsurilor de reducere a externalităţilor negative, precum congestionarea, daunele asupra sănătăţii şi poluarea de orice fel, inclusiv zgomotul şi emisiile;
(i)introducerea tehnologiei în materie de securitate;
(j)îmbunătăţirea rezilienţei infrastructurii de transport la perturbări şi la schimbările climatice prin modernizarea şi proiectarea infrastructurii, precum şi prin soluţii digitale, sigure din punct de vedere cibernetic, menite să protejeze reţeaua în contextul dezastrelor naturale şi al celor provocate de om; şi
(k)facilitarea realizării de noi progrese în ceea ce priveşte dezvoltarea şi implementarea sistemelor TIC şi a noilor tehnologii în domeniul transporturilor în cadrul modurilor de transport şi între acestea.
În sensul primului paragraf litera (c), infrastructura de transport corespunzătoare poate:
(a)include accesul la reţea, conducte şi alte instalaţii necesare pentru alimentarea cu energie;
(b)ţine seama de interfaţa infrastructură-vehicul, inclusiv de reîncărcarea inteligentă şi bidirecţională;
(c)include sistemele TIC în domeniul transporturilor;
(d)acţiona drept nod energetic care deserveşte diferite moduri de transport, în scopul de a conecta producţia locală de energie curată cu aplicaţii de mobilitate cu emisii zero; şi
(e)contribui la implementarea altor tehnologii care accelerează decarbonizarea economiei.