Art. 43. - Art. 43: Sisteme TIC în domeniul transporturilor - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 43: Sisteme TIC în domeniul transporturilor
(1)Sistemele TIC în domeniul transporturilor trebuie să permită gestionarea capacităţii şi a traficului şi schimbul de informaţii în cadrul modurilor de transport şi între acestea, pentru operaţiunile de transport multimodal şi pentru serviciile cu valoare adăugată legate de transport, îmbunătăţirea rezilienţei, a siguranţei, a securităţii şi a performanţei operaţionale şi de mediu, reducerea congestionării, precum şi simplificarea procedurilor administrative. De asemenea, sistemele TIC în domeniul transporturilor facilitează conexiunea neîntreruptă dintre infrastructură şi activele mobile.
(2)Următoarele sisteme TIC în domeniul transporturilor sunt implementate în conformitate cu dispoziţiile specifice stabilite de dreptul Uniunii şi în limitele acestora, la nivelul întregii Uniuni, pentru a asigura prezenţa unui set de capacităţi de bază interoperabile în toate statele membre:
a)pentru căile ferate: sistemul ERTMS, aplicaţii telematice pentru serviciile de transport de marfă şi de călători, astfel cum sunt menţionate în specificaţia tehnică de interoperabilitate, în special rezultatele obţinute de Shift2Rail şi de întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei;
b)pentru căile navigabile interioare: RIS;
c)pentru transportul rutier: STI;
d)pentru transportul maritim: pentru serviciile VTMIS de gestionare a traficului maritim şi pentru schimbul de informaţii, EMSWe;
e)pentru transportul aerian: sistemele ATM/ANS, în special cele care rezultă din proiectul SESAR; şi
f)pentru transportul multimodal: eFTI.
(3)Statele membre pot promova, de asemenea, alte sisteme TIC pentru transporturi, după caz, într-un mod coordonat şi armonizat în cadrul reţelei transeuropene de transport. Printre acestea se pot număra îmbunătăţiri ale digitalizării pentru căile ferate, promovarea spaţiului datelor privind mobilitatea la nivelul Uniunii şi cadre care facilitează schimbul de date între întreprinderi, în cazul în care acest lucru este stabilit de Uniune, pentru transparenţa şi optimizarea lanţului de aprovizionare şi o infrastructură TIC adecvată care să permită o aplicare inteligentă, bazată pe schimbul de date în timp real între operatorii economici şi autorităţile de aplicare a legii, necesar pentru a verifica conformitatea cu cerinţele de reglementare aplicabile, inclusiv în timp ce vehiculele sunt în mers.