Art. 42. - Art. 42: Priorităţi suplimentare pentru nodurile urbane - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 42: Priorităţi suplimentare pentru nodurile urbane
În promovarea proiectelor de interes comun legate de nodurile urbane şi în plus faţă de priorităţile generale stabilite la articolele 12 şi 13, se acordă atenţie următoarelor aspecte:
(a)conexiunile pe primul şi ultimul kilometru la punctele de acces la reţeaua transeuropeană de transport menţionate la articolul 40 alineatul (1) litera (b) şi între acestea, în scopul de a îmbunătăţi performanţa reţelei transeuropene de transport, cum ar fi liniile de metrou şi de tramvai;
(b)interconectarea fluidă dintre infrastructura reţelei transeuropene de transport şi infrastructura de transport durabil regional şi local, care poate include:
(i)pentru pasageri, posibilitatea de a avea acces la informaţii, de a rezerva, de a-şi plăti călătoriile şi de a-şi obţine biletele prin intermediul serviciilor digitale de mobilitate multimodală pentru a permite itinerare optimizate pentru vehicule în vederea îmbunătăţirii gestionării fluxurilor de trafic, a îmbunătăţirii siguranţei rutiere şi a reducerii congestiei şi poluării aerului; şi
(ii)pentru transportul de marfă, instalaţii logistice urbane pentru o mai mare consolidare a livrărilor în zonele urbane, cum ar fi micronodurile şi nodurile logistice pentru biciclete, în special cele conectate la infrastructura de transport feroviar şi naval;
(c)interconectarea durabilă, fluidă şi sigură a infrastructurilor de transport de pasageri feroviare, rutiere şi, după caz, pe căi navigabile interioare, aeriene şi maritime, inclusiv integrarea infrastructurii pentru modurile active de transport, în special atunci când se construieşte sau se modernizează infrastructura de transport;
(d)interconectarea durabilă, fluidă şi sigură a infrastructurilor de transport de marfă feroviare, rutiere şi, după caz, pe căi navigabile interioare, aeriene şi maritime, precum şi conexiuni adecvate cu platformele şi instalaţiile logistice;
(e)atenuarea expunerii zonelor urbane la efectele negative ale tranzitului feroviar şi rutier;
(f)promovarea unui transport şi a unei mobilităţi eficiente, cu un nivel de zgomot scăzut şi cu emisii zero, inclusiv crearea unor flote urbane mai verzi pentru pasageri şi marfă;
(g)după caz, creşterea ponderii modale a transportului public şi a modurilor active de transport prin măsuri care să orienteze în principal mobilitatea pasagerilor către aceste moduri, inclusiv o infrastructură sigură şi securizată pentru modurile active;
(h)promovarea unei activităţi de livrare a mărfurilor în zonele urbane care să fie eficientă, cu un nivel de zgomot scăzut şi cu emisii reduse de dioxid de carbon;
(i)după caz, sporirea accesibilităţii şi a conectivităţii între zonele urbane şi rurale şi a accesului la un transport inteligent, durabil şi la preţuri accesibile; şi
(j)adoptarea de măsuri concrete care să stimuleze implementarea mai extinsă de instrumente TIC şi de sisteme de transport inteligent cu acces deschis tuturor operatorilor, pentru a permite itinerare optimizate pentru vehicule în vederea îmbunătăţirii gestionării fluxurilor de trafic, a reducerii congestiei şi poluării aerului şi a îmbunătăţirii siguranţei rutiere, precum şi informaţii în timp real privind disponibilitatea infrastructurii pentru combustibili alternativi.