Art. 36. - Art. 36: Identificarea terminalelor multimodale de marfă - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 36: Identificarea terminalelor multimodale de marfă
(1)Terminalele multimodale de marfă din cadrul reţelei transeuropene de transport sunt terminale care sunt deschise tuturor operatorilor şi utilizatorilor în mod nediscriminatoriu şi care sunt:
a)situate în porturile maritime ale reţelei transeuropene de transport sau în vecinătatea acestora, astfel cum sunt enumerate în anexa II;
b)situate în porturile interioare ale reţelei transeuropene de transport sau în vecinătatea acestora, astfel cum sunt enumerate în anexa II;
c)situate în aeroporturile din reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum sunt enumerate în anexa II; sau
d)clasificate ca terminale feroviar-rutiere sau terminale de-a lungul căilor navigabile interioare ale reţelei transeuropene de transport, astfel cum sunt enumerate în anexa II.
(2)Statele membre depun toate eforturile posibile pentru a se asigura că există o capacitate suficientă de terminale multimodale de marfă care deservesc reţeaua transeuropeană de transport, ţinând cont de fluxurile de trafic actuale şi viitoare, în special de fluxurile care deservesc nodurile urbane, centrele industriale, porturile şi nodurile logistice.
(3)Până la 19 iulie 2027, statele membre efectuează o analiză de piaţă şi prospectivă privind terminalele multimodale de marfă aflate pe teritoriul lor. Această analiză vizează cel puţin:
a)examinarea fluxurilor actuale şi viitoare de trafic al mărfurilor, pentru fiecare mod de transport;
b)identificarea terminalelor multimodale de marfă existente în cadrul reţelei transeuropene de transport de pe teritoriul lor şi evaluarea necesităţii unor noi terminale multimodale de marfă sau a unei capacităţi suplimentare de transbordare la nivelul terminalelor existente; şi
c)analizarea modului în care se poate asigura distribuţia adecvată a terminalelor multimodale de marfă având o capacitate adecvată de transbordare pentru a răspunde nevoilor identificate la litera (b), având în vedere terminalele situate în zonele de frontieră ale statelor membre învecinate.
Statele membre consultă expeditorii, transportatorii, operatorii de servicii logistice, precum şi alte părţi interesate relevante care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul lor. În cadrul analizei efectuate, statele membre iau în considerare rezultatele consultării.
Statele membre notifică Comisiei, fără întârziere, rezultatele analizei respective.
(4)În cazul în care analiza menţionată la alineatul (3) identifică necesitatea unor noi terminale multimodale de marfă sau a unei capacităţi suplimentare de transbordare în terminalele existente, statele membre elaborează un plan de acţiune pentru dezvoltarea unei reţele de terminale multimodale de marfă, incluzând locurile unde au fost identificate astfel de nevoi.
Planul de acţiune este notificat Comisiei în termen de 12 luni de la finalizarea analizei menţionate la alineatul (3).
Pe baza acestui plan de acţiune, statele membre notifică Comisiei o listă a terminalelor feroviar-rutiere şi a terminalelor situate de-a lungul căilor navigabile interioare pe care propun să le adauge la anexele I şi II.
(5)Pentru a face parte din reţeaua transeuropeană de transport şi a fi înscris în anexa II, un terminal feroviar-rutier sau un terminal situat de-a lungul căilor navigabile interioare îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)volumul său anual al mărfurilor transbordate depăşeşte, în cazul mărfurilor manipulate individual, 800 000 de tone sau, în cazul mărfurilor manipulate în vrac, 0,1 % din volumul anual total corespunzător al mărfurilor manipulate în toate porturile maritime ale Uniunii;
b)este principalul terminal feroviar-rutier desemnat de statul membru pentru o regiune NUTS 2, în cazul în care nu există niciun terminal feroviar-rutier care să îndeplinească cerinţele prevăzute la litera (a) în regiunea NUTS 2 respectivă;
c)este propus de statul membru pentru adăugarea în anexele I şi II în conformitate cu alineatul (4) de la prezentul articol.