Capitolul v - DESFĂŞURAREA PROCEDURILOR DE OMOLOGARE UE DE TIP - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL V:DESFĂŞURAREA PROCEDURILOR DE OMOLOGARE UE DE TIP
Art. 24: Dispoziţii generale
(1)Autorităţile de omologare acordă omologarea UE de tip numai după ce au verificat măsurile privind conformitatea producţiei menţionate la articolul 28 şi îndeplinirea cerinţelor aplicabile de către vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată în cauză.
(2)Omologările UE de tip se acordă în conformitate cu prezentul capitol.
(3)Autoritatea de omologare poate refuza acordarea omologării UE de tip în cazul în care constată că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, deşi se conformează dispoziţiilor necesare, prezintă un risc grav pentru siguranţă sau poate să dăuneze în mod grav mediului înconjurător sau sănătăţii publice sau prezintă un risc grav pentru siguranţa la locul de muncă. În acest caz, autoritatea de omologare în cauză trimite neîntârziat celorlalte state membre şi Comisiei un dosar detaliat în care explică motivele deciziei sale şi prezintă dovezi în sprijinul constatărilor sale.
(4)Certificatul de omologare UE de tip se numerotează în conformitate cu sistemul armonizat prevăzut de către Comisie prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2). Primele acte de punere în aplicare de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(5)În termen de o lună de la eliberarea certificatului de omologare UE de tip, autoritatea de omologare trimite autorităţilor de omologare ale celorlalte state membre o copie a certificatului de omologare UE de tip a vehiculului, însoţită de anexe, pentru fiecare tip de vehicul căruia i-a acordat omologarea printr-un sistem comun şi sigur de schimb de informaţii electronice. Copia poate fi şi sub forma unui fişier electronic securizat.
(6)Autoritatea de omologare informează fără întârziere autorităţile de omologare ale celorlalte state membre asupra refuzului sau retragerii omologării oricărui vehicul, precizând motivele deciziei sale.
(7)La intervale de câte trei luni, autoritatea de omologare trimite autorităţilor de omologare ale celorlalte state membre o listă a omologărilor UE de tip pe care le-a acordat, modificat, refuzat sau retras în intervalul precedent pentru sisteme, componente sau unităţi tehnice separate.
(8)La cererea autorităţii de omologare a unui alt stat membru, autoritatea de omologare care a acordat o omologare UE de tip trimite, în termen de o lună de la primirea cererii respective, o copie a certificatului de omologare UE de tip solicitat, însoţită de anexe, printr-un sistem comun şi securizat de schimb de informaţii electronice. Copia poate fi şi sub forma unui fişier electronic securizat.
(9)La solicitarea Comisiei, autoritatea de omologare transmite şi acesteia informaţiile menţionate la alineatele (5)-(8).
(10)Autoritatea de omologare pregăteşte dosarul de omologare constând în dosarul informativ însoţit de rapoarte de încercare şi de orice alte documente adăugate de serviciul tehnic sau de autoritatea de omologare la dosarul informativ în cursul exercitării funcţiilor care le revin. Dosarul de omologare include un opis în care este precizat conţinutul acestuia, numerotat sau marcat în mod corespunzător, astfel încât să poată fi identificate precis toate paginile şi formatul fiecărui document pentru a prezenta o evidenţă a etapelor succesive din gestionarea omologării UE de tip, în special a datelor reviziilor şi ale actualizărilor. Autoritatea de omologare păstrează informaţiile cuprinse în dosarul de omologare disponibile timp de 10 ani de la încetarea valabilităţii omologării în cauză.
Art. 25: Dispoziţii speciale privind certificatul de omologare UE de tip
(1)Certificatul de omologare UE de tip conţine, în anexă, următoarele:
a)dosarul de omologare menţionat la articolul 24 alineatul (10);
b)fişa cu rezultatele încercărilor;
c)numele şi specimenul (specimenele) de semnătură al (ale) persoanei (persoanelor) autorizate să semneze certificatele de conformitate şi funcţia lor în cadrul societăţii;
d)în cazul omologării UE de tip a întregului vehicul, un specimen completat al certificatului de conformitate.
(2)Certificatul de omologare UE de tip se eliberează pe baza unui model stabilit de Comisie prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2). Primele acte de punere în aplicare de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(3)Pentru fiecare tip de vehicul, autoritatea de omologare efectuează următoarele operaţii:
a)completează toate secţiunile relevante ale certificatului de omologare UE de tip, inclusiv fişa anexată cu rezultatele încercărilor;
b)redactează opisul dosarului de omologare;
c)eliberează solicitantului fără întârziere certificatul completat, însoţit de anexele sale.
Comisia stabileşte modelul pentru fişa rezultatelor încercărilor menţionată la litera (a) prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2). Primele acte de punere în aplicare de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(4)Dacă pentru o anumită omologare UE de tip au fost impuse, în conformitate cu articolul 35, restricţii de valabilitate sau s-au acordat derogări de la anumite dispoziţii ale prezentului regulament sau ale actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia, certificatul de omologare UE de tip menţionează restricţiile sau derogările respective.
(5)În cazul în care producătorul optează pentru procedura de omologare de tip mixtă, autoritatea de omologare completează dosarul de omologare cu referinţele pentru rapoartele de încercare, instituite prin actele de punere în aplicare menţionate la articolul 27 alineatul (1), pentru care nu există niciun certificat de omologare UE de tip.
(6)În cazul în care producătorul optează pentru o procedură de omologare de tip într-o singură fază, autoritatea de omologare întocmeşte o listă a cerinţelor sau actelor aplicabile şi adaugă această listă la certificatul de omologare UE de tip. Comisia adoptă modelul pentru această listă prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2). Primele acte de punere în aplicare de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Art. 26: Dispoziţii speciale privind sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate
(1)Omologarea UE de tip se acordă pentru un sistem care este în conformitate cu informaţiile din dosarul de omologare şi care satisface cerinţele tehnice prevăzute în actele aplicabile menţionate în anexa I.
(2)Omologarea UE de tip pentru o componentă sau unitate tehnică separată se acordă componentei sau unităţii tehnice separate care este în conformitate cu informaţiile din dosarul informativ şi dacă aceasta satisface cerinţele tehnice prevăzute în actele aplicabile menţionate în anexa I.
(3)În cazul în care componentele sau unităţile tehnice separate, indiferent dacă sunt sau nu destinate pentru reparaţii, service sau întreţinere, fac la rândul lor obiectul unei omologări de tip de sistem pentru un vehicul, nu este necesară omologarea suplimentară a componentelor sau unităţilor tehnice separate, dacă nu se specifică altfel în actele aplicabile menţionate în anexa I.
(4)În cazul în care o componentă sau unitate tehnică separată îşi îndeplineşte funcţia sau prezintă o caracteristică specifică numai împreună cu alte părţi ale vehiculului, iar din acest motiv respectarea uneia sau a mai multor cerinţe poate fi verificată numai când componenta sau unitatea tehnică separată respectivă funcţionează împreună cu alte părţi ale vehiculului, domeniul de aplicare al omologării UE de tip a componentei sau a unităţii tehnice separate este limitat în consecinţă.
În astfel de cazuri, certificatul de omologare UE de tip specifică orice restricţie de utilizare a componentei sau unităţii tehnice separate şi precizează condiţiile speciale de montaj.
În cazul în care o astfel de componentă sau unitate tehnică separată este montată de producătorul vehiculului, în momentul omologării vehiculului se verifică respectarea tuturor restricţiilor de utilizare aplicabile sau a condiţiilor de montaj aplicabile.
Art. 27: Încercările necesare pentru omologarea UE de tip
(1)Respectarea cerinţelor tehnice prevăzute în prezentul regulament şi în actele menţionate în anexa I se demonstrează prin intermediul unor încercări adecvate efectuate de serviciile tehnice desemnate.
Procedurile de încercare menţionate la primul paragraf, precum şi echipamentele şi instrumentele specifice necesare pentru efectuarea acestor încercări sunt stabilite în actele aplicabile enumerate în anexa I.
Formatul raportului de încercare respectă cerinţele generale stabilite de Comisie prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2). Primele astfel de acte de punere în aplicare se adoptă până la 31 decembrie 2014.
(2)Producătorul pune la dispoziţia autorităţii de omologare atâtea vehicule, componente sau unităţi tehnice separate câte sunt necesare în temeiul actelor aplicabile menţionate în anexa I pentru a permite efectuarea încercărilor necesare.
(3)Încercările necesare sunt efectuate asupra vehiculelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate reprezentative pentru tipul care urmează a fi omologat.
Cu toate acestea, producătorul poate selecta, de comun acord cu autoritatea de omologare, un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată care, deşi nu este reprezentativă pentru tipul care urmează a fi omologat, întruneşte mai multe dintre cele mai nefavorabile caracteristici din punctul de vedere al nivelului de performanţă prevăzut. Pot fi folosite metode de încercare virtuale pentru a facilita luarea deciziilor în timpul procesului de selecţie.
(4)Sub rezerva acordului autorităţii de omologare, ca alternativă la procedurile de încercare menţionate la alineatul (1) pot fi utilizate, la cererea producătorului, metode de încercare virtuale cu privire la cerinţele stabilite în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (6).
(5)Metodele de încercare virtuale respectă condiţiile stabilite în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (6).
(6)Pentru a garanta că rezultatele obţinute prin încercări virtuale sunt la fel de semnificative ca rezultatele obţinute prin încercări fizice, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 71 în ceea ce priveşte cerinţele care pot face obiectul încercărilor virtuale, precum şi condiţiile în care aceste încercări virtuale urmează să fie efectuate. La adoptarea respectivelor acte delegate, Comisia ia drept bază cerinţele şi procedurile prevăzute în anexa XVI la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directivă-cadru) (1), după caz.
(1)JO L 263, 9.10.2007, p. 1.
Art. 28: Măsurile privind conformitatea producţiei
(1)O autoritate de omologare care acordă o omologare UE de tip ia toate măsurile necesare pentru a verifica, dacă este necesar în cooperare cu autorităţile de omologare ale celorlalte state membre, dacă au fost luate măsurile necesare pentru a garanta conformitatea vehiculelor, a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate în producţie cu tipul omologat.
(2)O autoritate de omologare care acordă o omologare de tip pentru întregul vehicul ia măsurile necesare pentru a verifica dacă certificatele de conformitate eliberate de producător sunt în conformitate cu articolul 33. În acest scop, autoritatea de omologare verifică dacă un număr suficient de eşantioane de certificate de conformitate sunt în conformitate cu articolul 33 şi dacă producătorul a luat măsurile necesare pentru a garanta că datele din certificatele de conformitate sunt corecte.
(3)O autoritate de omologare care a acordat o omologare UE de tip ia toate măsurile necesare cu privire la omologarea respectivă pentru a verifica, dacă este necesar în cooperare cu autorităţile de omologare ale celorlalte state membre, dacă măsurile prevăzute la alineatele (1) şi (2) continuă să fie adecvate astfel încât vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate aflate în producţie să continue să fie conforme cu tipul omologat, iar certificatele de conformitate să continue să fie conforme cu articolul 33.
(4)Pentru a verifica dacă un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este conformă cu tipul omologat, autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip poate efectua orice verificare şi încercare impusă de omologarea UE de tip pe eşantioane prelevate la sediul producătorului, inclusiv la unităţile de producţie.
(5)În cazul în care o autoritate de omologare care a acordat o omologare UE de tip constată că măsurile menţionate la alineatele (1) şi (2) nu sunt aplicate, se abat semnificativ de la măsurile sau planurile de control convenite, au încetat să mai fie aplicate sau nu mai sunt considerate adecvate, deşi producţia nu a fost întreruptă, autoritatea de omologare respectivă ia măsurile necesare pentru a se asigura că procedura de asigurare a conformităţii producţiei este urmată corect sau retrage omologarea de tip.
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 71 cu privire la reglementări detaliate referitoare la conformitatea producţiei. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.