Capitolul i - OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL I:OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ŞI DEFINIŢII
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament stabileşte cerinţele tehnice şi administrative pentru omologarea de tip a tuturor vehiculelor noi, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate menţionate la articolul 2 alineatul (1).
Prezentul regulament nu se aplică omologării vehiculelor individuale. Cu toate acestea, statele membre care acordă asemenea omologări individuale acceptă orice omologare de tip a vehiculelor, a sistemelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate acordate în temeiul prezentului regulament şi nu în temeiul dispoziţiilor naţionale pertinente.
(2)Prezentul regulament stabileşte cerinţele pentru supravegherea pieţei vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate care fac obiectul omologării în conformitate cu prezentul regulament. Prezentul regulament stabileşte de asemenea cerinţele pentru supravegherea pieţei pieselor şi echipamentelor destinate acestor vehicule.
(3)Prezentul regulament nu aduce atingere aplicării legislaţiei în materie de securitate rutieră.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică vehiculelor agricole şi forestiere descrise la articolul 4, concepute şi construite într-una sau mai multe etape, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate, precum şi pieselor şi echipamentelor concepute şi construite pentru astfel de vehicule.
Mai precis, prezentul regulament se aplică următoarelor vehicule:
a)tractoare (categoriile T şi C);
b)remorci (categoria R); precum şi
c)echipamente remorcate interschimbabile (categoria S).
(2)Prezentul regulament nu se aplică echipamentelor interschimbabile care sunt ridicate complet de la sol sau care nu se pot articula în jurul unei axe verticale atunci când vehiculul la care sunt ataşate se află în circulaţie pe un drum.
(3)Pentru următoarele tipuri de vehicule, producătorul poate să opteze pentru omologare în conformitate cu prezentul regulament sau pentru respectarea normelor naţionale relevante:
a)remorci (categoria R) şi echipamente remorcate interschimbabile (categoria S);
b)tractoare cu şenile (categoria C);
c)tractoare cu roţi cu destinaţie specială (categoriile T4.1 şi T4.2).
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament şi al actelor enumerate în anexa I, dacă nu se specifică altfel în cuprinsul acestora, se aplică următoarele definiţii:
1."omologare de tip" înseamnă procedura prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
2."omologare de tip pentru întregul vehicul" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul complet, incomplet sau completat satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
3."omologare de tip pentru un sistem" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un sistem încorporat într-un vehicul de un anumit tip satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
4."omologare de tip pentru o componentă" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că o componentă independentă de un vehicul complet satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
5."omologare de tip pentru o unitate tehnică separată" înseamnă o omologare de tip prin care autoritatea de omologare certifică faptul că o unitate tehnică separată satisface dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile în raport cu unul sau mai multe tipuri de vehicule;
6."omologare naţională de tip" înseamnă o procedură de omologare de tip prevăzută de legislaţia internă a unui stat membru, valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului membru respectiv;
7."omologare UE de tip" înseamnă procedura prin care autoritatea de omologare certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile din prezentul regulament;
8."tractor" înseamnă orice vehicul agricol sau forestier cu motor, pe roţi sau şenile, având cel puţin două axe şi o viteză maximă prin construcţie de cel puţin 6 km/h, a cărui principală funcţie constă în puterea sa de tracţiune şi care a fost proiectat în mod special pentru a tracta, împinge, transporta şi acţiona anumite echipamente interschimbabile destinate efectuării lucrărilor agricole sau forestiere sau pentru a tracta remorci agricole sau forestiere; tractorul poate fi adaptat pentru a transporta o încărcătură în cazul lucrărilor agricole sau forestiere şi/sau poate fi echipat cu unul sau mai multe scaune pentru pasageri;
9."remorcă" înseamnă orice vehicul agricol sau forestier destinat în principal să fie remorcat de un tractor şi destinat în principal pentru transportul de încărcături sau pentru prelucrarea de materiale şi al cărui raport între masa maximă cu încărcătură tehnic admisibilă şi masa fără încărcătură este mai mare sau egală cu 3,0;
10."echipament remorcat interschimbabil" înseamnă orice vehicul utilizat în agricultură sau lucrări forestiere construit pentru a fi remorcat de un tractor şi care modifică funcţia acestuia sau îi adaugă o nouă funcţie, este permanent echipat cu utilaje sau este destinat prelucrării de materiale, poate fi dotat cu o platformă de încărcare proiectată şi construită să preia orice unelte sau dispozitive necesare pentru executarea funcţiilor prevăzute şi pentru a depozita temporar orice materiale produse sau necesare în timpul lucrului şi al cărui raport între masa maximă cu încărcătură tehnic admisibilă şi masa fără încărcătură este mai mică de 3,0;
11."vehicul" înseamnă orice tractor, remorcă sau echipament remorcat interschimbabil, astfel cum sunt definite la punctele 8, 9 şi 10;
12."vehicul de bază" înseamnă orice vehicul utilizat în etapa iniţială a unui proces de omologare de tip în mai multe etape;
13."vehicul incomplet" înseamnă orice vehicul a cărui finalizare necesită cel puţin încă o etapă de fabricaţie pentru a îndeplini toate cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezentul regulament;
14."vehicul completat" înseamnă orice vehicul rezultat în urma procesului de omologare de tip în mai multe etape care îndeplineşte cerinţele tehnice aplicabile specificate în prezentul regulament;
15."vehicul complet" înseamnă orice vehicul care nu trebuie să fie completat pentru a îndeplini cerinţele tehnice aplicabile specificate în prezentul regulament;
16."vehicul de sfârşit de serie" înseamnă orice vehicul care face parte dintr-un stoc şi care nu poate fi pus la dispoziţie pe piaţă sau nu mai poate fi pus la dispoziţie pe piaţă, înmatriculat sau pus în exploatare, datorită intrării în vigoare a unor noi cerinţe tehnice în conformitate cu care nu a fost omologat;
17."sistem" înseamnă un ansamblu de dispozitive combinate pentru a permite efectuarea uneia sau mai multor funcţii specifice într-un vehicul şi care face obiectul cerinţelor din prezentul regulament sau din orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament;
18."componentă" înseamnă un dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse în prezentul regulament sau în orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament, care este destinat să constituie un element al unui vehicul şi care poate fi omologat independent de vehicul în conformitate cu prezentul regulament şi cu orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament, atunci când astfel de acte cuprind dispoziţii specifice în acest sens;
19."unitate tehnică separată" înseamnă un dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse în prezentul regulament sau în orice act delegat sau de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament şi care este destinat să facă parte dintr-un vehicul şi care poate fi omologat independent, dar numai în raport cu unul sau mai multe tipuri de vehicule specificate, atunci când astfel de acte cuprind dispoziţii specifice în acest sens;
20."piese" înseamnă bunuri utilizate la asamblarea unui vehicul, precum şi piese de schimb;
21."echipament" înseamnă orice bunuri, altele decât piesele care pot fi adăugate unui vehicul sau instalate pe acesta;
22."piese sau echipamente originale" înseamnă piese sau echipamente fabricate în conformitate cu specificaţiile şi normele de producţie prevăzute de producătorul vehiculului pentru producţia de piese sau echipamente destinate asamblării vehiculului în cauză; sunt incluse piesele sau echipamentele fabricate pe aceeaşi linie de producţie ca piesele sau echipamentele destinate asamblării vehiculului; se prezumă, până la proba contrară, că piesele sau echipamentele sunt originale, dacă producătorul certifică faptul că respectivele piese sau echipamente prezintă un nivel de calitate egal cu cel al componentelor utilizate la asamblarea vehiculului în cauză şi că au fost fabricate în conformitate cu specificaţiile şi normele de producţie ale producătorului vehiculului;
23."piese de schimb" înseamnă bunuri care urmează să fie instalate în sau pe un autovehicul pentru a înlocui piesele iniţiale ale respectivului autovehicul, inclusiv bunuri cum ar fi lubrifianţii necesari la funcţionarea autovehiculului, cu excepţia combustibilului;
24."siguranţă în funcţionare" înseamnă absenţa oricărui risc inacceptabil de vătămare sau de punere în pericol a sănătăţii umane sau a proprietăţii ca urmare a unor pericole provocate de funcţionarea defectuoasă a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate mecanice, hidraulice, pneumatice, electrice sau electronice;
25."producător" înseamnă orice persoană fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţii de omologare de toate aspectele procesului de omologare de tip, de procesul de autorizare, de asigurarea conformităţii producţiei şi care este, de asemenea, responsabilă de aspectele legate de supravegherea pieţei pentru vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate pe care le produce, indiferent dacă persoana fizică sau juridică respectivă este sau nu direct implicată în toate etapele de proiectare şi construcţie a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată supuse procedurii de omologare;
26."reprezentant al producătorului" înseamnă o persoană fizică sau juridică stabilită pe teritoriul Uniunii care a fost desemnată în mod corespunzător de producător să îl reprezinte în faţa autorităţii de omologare sau a autorităţii de supraveghere a pieţei şi care acţionează în numele producătorului în chestiuni care ţin de domeniul de aplicare al prezentului regulament;
27."autoritate de omologare" înseamnă autoritatea unui stat membru stabilită sau desemnată de un stat membru şi notificată Comisiei de către statul membru, responsabilă de toate aspectele omologării de tip a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, de procesul de autorizare, de eliberarea şi, după caz, retragerea sau neacordarea certificatului de omologare, de legătura cu autorităţile competente în materie de omologare ale altor state membre, de desemnarea serviciilor tehnice şi de supravegherea respectării de către producător a obligaţiilor în materie de conformitate a producţiei;
28."serviciu tehnic" înseamnă organizaţia sau organismul desemnat de autoritatea de omologare a unui stat membru drept laborator de încercări în vederea efectuării de încercări sau drept organism de evaluare a conformităţii în vederea efectuării evaluării iniţiale şi a altor încercări sau inspecţii, în numele autorităţii de omologare, care poate îndeplini ea însăşi aceste funcţii;
29."încercare internă" înseamnă o încercare efectuată în propriile spaţii amenajate ale producătorului, înregistrarea rezultatelor încercării şi prezentarea unui raport cuprinzând concluziile către autoritatea competentă în materie de omologare de către un producător care a fost desemnat drept serviciu tehnic pentru evaluarea respectării anumitor cerinţe;
30."metodă de încercare virtuală" înseamnă simulări pe computer, inclusiv calcule, pentru a demonstra dacă un vehicul, un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată îndeplineşte condiţiile tehnice cuprinse într-un act delegat adoptat în temeiul articolului 27 alineatul (6), fără a fi necesar să se recurgă la utilizarea fizică a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate.
31."certificat de omologare de tip" înseamnă documentul prin care autoritatea de omologare certifică în mod oficial faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este omologat;
32."certificat de omologare UE de tip" înseamnă un certificat bazat pe modelul prevăzut în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul prezentului regulament sau în fişa de comunicare prevăzută în regulamentele CEE-ONU echivalente aplicabile menţionate în prezentul regulament sau în actele delegate adoptate în temeiul prezentului regulament;
33."certificat de conformitate" însemnă un document emis de producător cu scopul de a atesta că vehiculul produs corespunde tipului omologat de vehicul;
34."sistem de diagnosticare la bord" sau "sistem OBD" înseamnă un sistem capabil să identifice zona probabilă a unei defecţiuni prin intermediul unor coduri de eroare înregistrate în memoria unui calculator;
35."informaţii referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculului" înseamnă toate informaţiile necesare pentru diagnosticarea, efectuarea de lucrări de întreţinere, inspecţia, controlul periodic, repararea, reprogramarea sau reiniţializarea parametrilor vehiculului şi pe care producătorii le furnizează distribuitorilor şi reparatorilor agreaţi, inclusiv toate modificările şi completările ulterioare ale informaţiilor menţionate; informaţiile respective includ toate informaţiile necesare pentru montarea pieselor şi echipamentelor pe vehicule;
36."operator independent" înseamnă agenţi economici, alţii decât distribuitorii şi reparatorii agreaţi, care sunt implicaţi, în mod direct sau indirect, în repararea sau întreţinerea vehiculelor, în special reparatori, producători sau distribuitori de echipamente pentru reparaţii, dispozitive sau piese de schimb, editori de informaţii tehnice, cluburi automobilistice, operatori de asistenţă rutieră, operatori care oferă servicii de inspecţie şi încercare, operatori care oferă cursuri de formare pentru instalatori, producători şi reparatori de echipamente pentru vehicule alimentate cu carburanţi alternativi;
37."vehicul nou" înseamnă un vehicul care nu a fost înmatriculat în prealabil sau pus în exploatare;
38."înmatriculare" înseamnă autorizarea administrativă de punere în exploatare, inclusiv în traficul rutier a unui vehicul, implicând identificarea acestuia şi emiterea unui număr de serie, numit număr de înmatriculare, cu titlu permanent, temporar sau pentru o perioadă scurtă de timp;
39."introducere pe piaţă" înseamnă punerea la dispoziţie pentru prima oară în Uniune a unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
40."punere în exploatare" înseamnă prima utilizare în Uniune, în scopul căruia îi este destinat, a unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
41."importator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune care introduce pe piaţă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament dintr-o ţară terţă;
42."distribuitor" înseamnă orice persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
43."operator economic" înseamnă producătorul, reprezentantul producătorului, importatorul sau distribuitorul;
44."supravegherea pieţei" înseamnă activităţile desfăşurate de autorităţile naţionale şi măsurile luate de acestea pentru a se asigura că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate puse la dispoziţie pe piaţă respectă cerinţele stabilite în legislaţia relevantă a Uniunii de armonizare şi nu periclitează sănătatea, siguranţa sau orice alt aspect legat de protecţia intereselor publice;
45."autoritate de supraveghere a pieţei" înseamnă o autoritate a unui stat membru responsabilă cu supravegherea pieţei pe teritoriul acestuia;
46."autoritate naţională" înseamnă o autoritate de omologare sau orice altă autoritate implicată în sau competentă pentru supravegherea pieţei, controlul la frontieră sau înmatricularea în ceea ce priveşte vehiculele, sistemele, componentele, unităţile tehnice separate, piesele sau echipamentele;
47."punere la dispoziţie pe piaţă" înseamnă furnizarea unui vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament pentru distribuire sau utilizare pe piaţă în cadrul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
48."tip de vehicul" înseamnă un grup de vehicule, inclusiv variante şi versiuni din aceeaşi categorie, care nu diferă cel puţin în privinţa următoarelor aspecte esenţiale:
- categorie;
- producător;
- desemnarea tipului de către producător;
- caracteristici esenţiale de construcţie şi proiectare;
- şasiu cu grindă centrală/şasiu cu lonjeroane/şasiu articulat (diferenţe evidente şi fundamentale);
- pentru categoria T: axe (număr) sau pentru categoria C: axe/şenile (număr);
- în cazul vehiculelor construite în mai multe etape, producătorul şi tipul vehiculului din etapa anterioară;
49."variantă" înseamnă vehicule de acelaşi tip care nu diferă cel puţin în privinţa următoarelor aspecte:
(a)în ceea ce priveşte tractoarele:
- concept structural al caroseriei sau tip de caroserie;
- stadiu de completare;
- motor (cu ardere internă/hibrid/electric/hibrid-electric);
- principiul de funcţionare;
- numărul şi dispunerea cilindrilor;
- diferenţe de putere de maximum 30 % (puterea maximă fiind de cel mult 1,3 ori mai mare decât puterea minimă);
- diferenţă în privinţa capacităţii cilindrice de maximum 20 % (valoarea maximă fiind de cel mult 1,2 ori mai mare decât valoarea minimă);
- axe motoare (număr, poziţie, interconectare);
- axe directoare (număr şi poziţie);
- masa maximă cu încărcătură diferind cu cel mult 10 %;
- transmisie (tip);
- dispozitiv de protecţie în caz de răsturnare;
- axe cu frână (număr);
(b)remorci şi echipamente remorcate interschimbabile:
- axe directoare (număr, poziţie, interconectare);
- masa maximă cu încărcătură diferind cu cel mult 10 %;
- axe cu frână (număr);
50."vehicul hibrid" înseamnă un vehicul motorizat dotat cu cel puţin două convertizoare de energie diferite şi două sisteme de stocare a energiei diferite (amplasate pe vehicul) care asigură propulsia vehiculului;
51."vehicul electric hibrid" înseamnă un vehicul care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din ambele surse de energie stocată cu care este prevăzut vehiculul, menţionate în continuare:
(a)un carburant;
(b)o baterie, condensator, volant/generator sau alte dispozitive de stocare a energiei electrice.
Această definiţie include şi vehiculele care obţin energie de la un carburant doar în scopul reîncărcării dispozitivului de stocare a energiei electrice;
52."vehicul pur electric" înseamnă un vehicul acţionat de un sistem compus din unul sau mai multe dispozitive de stocare a energiei electrice, unul sau mai multe dispozitive pentru condiţionarea energiei electrice şi unul sau mai multe maşini electrice care transformă energia electrică stocată în energie mecanică transmisă roţilor pentru propulsarea vehiculului;
53."versiune a unei variante" înseamnă vehicule care constau într-o combinaţie de elemente prezentate în dosarul de omologare menţionat la articolul 24 alineatul (10).
Trimiterile în prezentul regulament la cerinţe, proceduri sau aranjamente prevăzute în prezentul regulament se interpretează ca trimiteri la astfel de cerinţe, proceduri sau aranjamente aşa cum sunt prevăzute în prezentul regulament şi în actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament.
Art. 4: Categorii de vehicule
În sensul prezentului regulament, se disting următoarele categorii de vehicule:
1."categoria T" cuprinde tractoarele pe roţi; fiecare categorie de tractoare pe roţi descrisă la punctele 2-8 este completată la final de un indice "a" sau "b", conform vitezei sale constructive:
(a)"a" pentru tractoarele pe roţi cu o viteză maximă constructivă mai mică sau egală cu 40 km/h;
(b)"b" pentru tractoarele pe roţi cu o viteză maximă prin construcţie de peste 40 km/h;
2.«categoria T1» cuprinde tractoare pe roţi, având axa cea mai apropiată de conducător cu un ecartament minim de cel puţin 1 150 mm, cu o masă fără încărcătură, în ordine de mers de peste 600 kg şi cu o gardă la sol de cel mult 1 000 mm; pentru tractoare cu post de conducere reversibil (scaun şi volan reversibile), axa cea mai apropiată de conducător este cea echipată cu pneurile cu cel mai mare diametru;
3.«categoria T2» cuprinde tractoare pe roţi, având ecartamentul minim mai mic de 1 150 mm, cu o masă fără încărcătură, în ordine de mers de peste 600 kg, cu o gardă la sol de cel mult 600 mm; dacă înălţimea centrului de greutate al tractorului (determinată în conformitate cu standardul ISO 789-6: 1982 şi măsurată în raport cu solul) împărţită la media ecartamentului minim al fiecărei axe depăşeşte 0,90, viteza maximă prin construcţie este limitată la 30 km/h;
4."categoria T3" cuprinde tractoare cu roţi, cu o masă fără încărcătură, în ordine de mers, de cel mult 600 kg;
5."categoria T4" cuprinde tractoare cu roţi cu destinaţie specială;
6."categoria T4.1" (tractoare cu garda la sol mare) cuprinde tractoare destinate lucrărilor agricole pe terenuri cu plante înalte, de exemplu viţa de vie. Acestea au un şasiu ridicat sau o secţiune a şasiului ridicată, permiţându-le să avanseze în paralel cu plantele cultivate, roţile din stânga şi cele din dreapta aflându-se de o parte şi de alta a unuia sau mai multor rânduri de plante cultivate. Aceste tractoare sunt proiectate pentru a transporta sau a folosi utilaje care pot fi montate în partea din faţă, între axe, în partea din spate sau pe o platformă. Atunci când tractorul se află în poziţie de lucru, garda la sol, măsurată perpendicular pe rândurile de culturi, este mai mare de 1 000 mm. Atunci când înălţimea centrului de greutate al tractorului măsurată în raport cu solul, utilizând pneurile montate în mod normal, împărţită la media ecartamentului minim al tuturor axelor este mai mare de 0,90, viteza maximă prin construcţie nu trebuie să depăşească 30 km/h;
7."categoria T4.2" (tractoare de lăţime mare) cuprinde tractoare caracterizate prin dimensiuni de gabarit mari, fiind destinate, în principal, lucrărilor pe suprafeţe mari de teren agricol;
8."categoria T4.3" (tractoare cu garda la sol joasă) cuprinde tractoare cu patru roţi motrice ale căror echipamente interschimbabile sunt destinate lucrărilor agricole sau forestiere şi care sunt caracterizate printr-un şasiu portant, echipate cu una sau mai multe prize de putere, având o masă tehnic admisibilă de maximum 10 tone, la care raportul dintre această masă şi masa maximă fără încărcătură, în ordine de mers, este de cel mult 2,5 şi care au centrul de greutate măsurat în raport cu solul, utilizând pneurile montate în mod normal, de cel mult 850 mm;
9."categoria C" cuprinde tractoare pe şenile care pot fi propulsate de şenile sau de o combinaţie de roţi şi şenile, având subcategoriile definite prin analogie cu categoria T;
10."categoria R" cuprinde remorci; fiecare categorie de remorci descrisă la punctele 11-14 este completată la final de un indice "a" sau "b", conform vitezei sale constructive:
(a)"a" pentru remorci cu o viteză maximă constructivă de cel mult 40 km/h;
(b)"b" pentru remorci cu o viteză maximă constructivă de peste 40 km/h;
11."categoria R1" cuprinde remorci a căror sumă a maselor tehnic admise per axă nu depăşeşte 1 500 kg;
12."categoria R2" cuprinde remorci a căror sumă a maselor tehnic admise per axă depăşeşte 1 500 kg, dar nu este mai mare de 3 500 kg;
13."categoria R3" cuprinde remorci a căror sumă a maselor tehnic admise per axă depăşeşte 3 500 kg, dar nu este mai mare de 21 000 kg;
14."categoria R4" cuprinde remorci a căror sumă a maselor tehnic admise per axă depăşeşte 21 000 kg;
15."categoria S" cuprinde echipamente remorcate interschimbabile.
Fiecare categorie de echipament remorcat interschimbabil este completată la final de un indice "a" sau "b", conform vitezei sale constructive:
(a)"a" pentru echipament remorcat interschimbabil cu o viteză maximă constructivă de cel mult 40 km/h;
(b)"b" pentru echipament remorcat interschimbabil cu o viteză maximă constructivă de peste 40 km/h;
16."categoria S1" cuprinde echipamente remorcate interschimbabile, a căror sumă a maselor tehnic admise pe axă nu depăşeşte 3 500 kg;
17."categoria S2" cuprinde echipamente remorcate interschimbabile, a căror sumă a maselor tehnic admise pe axă depăşeşte 3 500 kg.