Capitolul xv - ACCES LA INFORMAŢIILE PRIVIND REPARAREA ŞI ÎNTREŢINEREA - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL XV:ACCES LA INFORMAŢIILE PRIVIND REPARAREA ŞI ÎNTREŢINEREA
Art. 53: Obligaţiile producătorilor
(1)Producătorii le asigură comercianţilor şi reparatorilor autorizaţi, precum şi operatorilor independenţi un acces nediscriminatoriu la informaţiile privind întreţinerea şi repararea vehiculelor prin intermediul paginilor web, utilizând un format standard, de o manieră uşor accesibilă şi comodă. Această obligaţie nu se aplică dacă vehiculul a fost omologat ca vehicul produs în serie mică.
Programele informatice care sunt esenţiale pentru buna funcţionare a sistemului de siguranţă şi de control al mediului pot fi protejate împotriva manipulărilor neautorizate. Totuşi, orice manipulare a acestor sisteme care este necesară pentru reparare sau întreţinere sau care este accesibilă comercianţilor sau reparatorilor autorizaţi este pusă, în mod nediscriminatoriu, şi la dispoziţia operatorilor independenţi.
(2)Până la adoptarea de către Comisie a unui format standard de furnizare a informaţiilor menţionate la alineatul (1), respectivele informaţii sunt puse la dispoziţie în mod consecvent, astfel încât să poată fi procesate de operatori independenţi prin eforturi rezonabile.
Producătorii le asigură comercianţilor şi reparatorilor autorizaţi, precum şi operatorilor independenţi un acces nediscriminatoriu la materiale de formare şi echipamente de lucru. Acest acces include, după caz, formare corespunzătoare cu privire la descărcarea de software, gestionarea codurilor de eroare ale sistemului de diagnosticare a defectelor şi utilizarea echipamentelor de lucru.
(3)Fără a aduce atingere alineatului (1), informaţiile menţionate aici includ:
a)tipul şi modelul tractorului;
b)un număr de identificare neechivoc al vehiculului;
c)manuale de service cuprinzând înscrierea reparaţiilor şi acţiunilor de întreţinere, precum şi calendarul de service;
d)manuale tehnice şi buletine de servicii tehnice;
e)informaţii privind componentele şi diagnosticarea (cum ar fi valorile teoretice minime şi maxime pentru măsurători);
f)scheme de cablaj;
g)codurile de diagnosticare a defectelor, inclusiv codurile specifice ale producătorilor;
h)toate informaţiile necesare pentru a instala software-uri noi sau actualizate pe un vehicul sau tip de vehicul nou (de exemplu, numărul de identificare a software-ului);
i)informaţii cu privire la dispozitivele şi echipamentele brevetate, precum şi informaţii furnizate prin intermediul acestor dispozitive şi echipamente;
j)informaţii privind înregistrările de date, rezultatele încercării, precum şi alte informaţii tehnice (cum ar fi datele bidirecţionale de control, în cazul în care acestea se aplică tehnologiei utilizate);
k)unităţi de lucru sau perioade de timp standard pentru sarcinile de reparare şi întreţinere, dacă acestea sunt puse la dispoziţie direct sau prin intermediul unei părţi terţe concesionarilor şi reparatorilor autorizaţi ai producătorilor.
(4)Comercianţii sau reparatorii autorizaţi în cadrul sistemului de distribuţie a unui anumit producător de vehicule sunt consideraţi ca operatori independenţi în sensul prezentului regulament, în măsura în care aceştia prestează servicii de reparaţii şi întreţinere pentru vehicule provenind de la un producător din al cărui sistem de distribuţie aceştia nu fac parte.
(5)Informaţiile privind repararea şi întreţinerea vehiculelor trebuie să fie disponibile în orice moment, cu excepţia cazului în care este necesară întreţinerea sistemului informatic.
(6)În scopul fabricării şi întreţinerii pieselor de schimb, a uneltelor de diagnosticare şi a echipamentelor de testare compatibile cu sistemele OBD, producătorii vor furniza, pe bază nediscriminatorie, informaţiile relevante privind sistemele OBD, precum şi cele referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, tuturor producătorilor sau reparatorilor de componente, unelte de diagnosticare sau echipamente de testare interesaţi.
(7)În scopul proiectării şi fabricării echipamentelor auto pentru vehiculele alimentate cu carburanţi alternativi, producătorii furnizează, pe bază nediscriminatorie, informaţiile relevante privind sistemele OBD, precum şi referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, tuturor producătorilor, instalatorilor sau reparatorilor de echipamente pentru vehiculele pe bază de carburanţi alternativi interesaţi.
(8)La depunerea cererii pentru omologarea UE de tip sau pentru omologarea naţională de tip, producătorul pune la dispoziţia autorităţii de omologare dovada conformităţii cu prezentul regulament în ceea ce priveşte informaţiile solicitate în temeiul prezentului articol.
În cazul în care, la momentul respectiv, aceste informaţii nu sunt disponibile sau nu sunt în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, aplicabile în momentul depunerii cererii de omologare UE sau naţionale de tip, producătorul furnizează aceste informaţii în termen de şase luni de la data omologării.
Comisia poate să adopte un act de punere în aplicare pentru a stabili un model de certificat privind accesul la sistemul OBD al vehiculului şi informaţii privind repararea şi întreţinerea vehiculului care să ofere această dovadă privind conformitatea autorităţii de omologare. Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2).
(9)Dacă dovada conformităţii nu este furnizată în termenul menţionat la alineatul (8) al doilea paragraf, autoritatea de omologare ia măsurile necesare pentru a asigura conformitatea.
(10)Producătorul publică pe site-urile sale modificările şi completările ulterioare ale informaţiilor referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor în acelaşi timp în care le pune la dispoziţia reparatorilor autorizaţi.
(11)Atunci când datele privind repararea şi întreţinerea unui vehicul sunt păstrate într-o bancă centrală de date a producătorului vehiculului sau în numele său, reparatorii independenţi au acces gratuit la aceste date şi pot introduce informaţii privind reparaţiile şi activităţile de întreţinere pe care le-au efectuat.
(12)În conformitate cu articolul 71, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate de stabilire a detaliilor cerinţelor referitoare la accesul la informaţiile privind reparaţiile şi activităţile de întreţinere, în special la specificaţiile tehnice privind modul în care sunt comunicate informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculului.
(13)Prin intermediul actelor delegate menţionate la alineatul (12), Comisia adaptează cerinţele privind informaţiile stabilite în prezentul articol, inclusiv specificaţiile tehnice legate de modul în care informaţiile urmează să fie furnizate, pentru a asigura proporţionalitatea, având în vedere, în special, cazul particular în care volumul de producţie a vehiculului tip în cauză este relativ mic, ţinând seama de limitele pentru vehiculele de serie mică, astfel cum sunt stabilite în anexa II. În cazurile justificate corespunzător, o astfel de adaptare poate implica scutirea de obligaţia de a furniza informaţiile într-un format standard. O posibilă adaptare sau scutire asigură, în orice caz, îndeplinirea obiectivelor prevăzute de prezentul articol.
Art. 54: Obligaţiile în cazul în care există mai mulţi titulari ai omologării de tip
În cazul omologării de tip în etape succesive, al omologării de tip mixte, inclusiv al omologării de tip multietapă, producătorul responsabil pentru omologarea de tip respectivă are, în acelaşi timp, sarcina să comunice atât producătorului final, cât şi operatorilor independenţi informaţii legate de repararea unui anumit sistem, a unei anumite componente sau unităţi tehnice separate sau legate de o anumită etapă.
Producătorul final este responsabil pentru furnizarea informaţiilor privind întregul vehicul operatorilor independenţi.
Art. 55: Tarife de acces la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor
(1)Producătorii pot percepe tarife rezonabile şi adecvate pentru accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, la instrumentele de lucru şi la cursurile de formare care intră sub incidenţa prezentului regulament. Un tarif nu este considerat rezonabil sau adecvat dacă descurajează accesul, neţinând cont de frecvenţa accesării de către operatorul independent.
(2)Producătorii fac disponibile informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor zilnic, lunar sau anual, tarifele pentru accesul la aceste informaţii variind în funcţie de perioadele pentru care este acordat accesul.
Art. 56: Forumul privind accesul la informaţiile referitoare la vehicule
Domeniul de aplicare al activităţilor desfăşurate de Forumul privind accesul la informaţiile referitoare la vehicule, stabilite în conformitate cu articolul 13 alineatul (9) din Regulamentul (CE) nr. 692/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 de punere în aplicare şi modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele comerciale uşoare (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor (1) se extinde la vehiculele care fac obiectul prezentului regulament.
(1)JO L 199, 28.7.2008, p. 1.
Pe baza dovezilor de utilizare abuzivă deliberată sau neintenţionată a informaţiilor referitoare la sistemele OBD ale vehiculelor şi la repararea şi întreţinerea vehiculelor, forumul menţionat la primul paragraf acordă Comisiei consiliere privind măsurile de prevenire a unor asemenea utilizări abuzive ale informaţiilor.