Capitolul ii - OBLIGAŢII GENERALE - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL II:OBLIGAŢII GENERALE
Art. 5: Obligaţiile statelor membre
(1)Statele membre instituie sau desemnează autorităţile de omologare competente în materie de omologare, precum şi autorităţile de supraveghere a pieţei competente în materie de supraveghere a pieţei în conformitate cu prezentul regulament. Statele membre notifică Comisia cu privire la instituirea şi desemnarea autorităţilor în cauză.
Notificarea cu privire la autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei cuprinde denumirile acestora, adresa, inclusiv adresa electronică şi domeniul de competenţă ale autorităţilor respective. Comisia publică pe site-ul său o listă cuprinzând autorităţile de omologare, precum şi detalii cu privire la acestea.
(2)Statele membre permit introducerea pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare numai a acelor vehicule, componente şi unităţi tehnice separate care respectă cerinţele din prezentul regulament.
(3)Statele membre nu interzic, nu limitează şi nu împiedică introducerea pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate din motive legate de aspecte privind construcţia sau funcţionarea lor reglementate prin prezentul regulament, dacă acestea respectă cerinţele acestuia.
(4)În conformitate cu capitolul III din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, statele membre organizează şi efectuează supravegherea pieţei, precum şi controale ale vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate care intră pe piaţă.
Art. 6: Obligaţiile autorităţilor de omologare
(1)Autorităţile de omologare se asigură că producătorii care solicită omologarea de tip îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentului regulament.
(2)Autorităţile de omologare omologhează numai acele vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care respectă cerinţele din prezentul regulament.
Art. 7: Măsuri de supraveghere a pieţei
(1)În cazul vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate omologate de tip, autorităţile de supraveghere a pieţei efectuează, la nivelul corespunzător, controale adecvate ale documentelor, ţinând seama de principiile consacrate în materie de evaluare a riscurilor, de plângeri şi de alte informaţii.
Autorităţile de supraveghere a pieţei le pot solicita operatorilor economici să le pună la dispoziţie anumite documente şi informaţii considerate necesare în vederea desfăşurării activităţii de supraveghere.
În cazul în care operatorii economici prezintă certificate de conformitate, autorităţile de supraveghere a pieţei ţin seama în mod corespunzător de aceste certificate.
(2)În cazul pieselor şi echipamentelor care nu fac obiectul alineatului (1) din prezentul articol, se aplică integral articolul 19 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
Art. 8: Obligaţiile producătorilor
(1)La introducerea pe piaţă sau punerea în exploatare a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate, producătorii se asigură că acestea sunt fabricate şi omologate în conformitate cu cerinţele specificate în prezentul regulament şi în actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia.
(2)În cazul omologării de tip în mai multe etape, fiecare producător este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate adăugate în cadrul etapei de completare a vehiculului de care se ocupă producătorul. Orice producător care modifică componentele sau sistemele deja omologate în etapele anterioare este responsabil pentru omologarea şi conformitatea producţiei componentelor şi sistemelor modificate.
(3)Producătorii care modifică vehiculul incomplet de o manieră care conduce la o clasificare în altă categorie de vehicul cu consecinţa că cerinţele legale deja evaluate într-o etapă anterioară de omologare s-au modificat sunt, de asemenea, responsabili de asigurarea respectării cerinţelor care se aplică în cazul categoriei de vehicule căreia îi aparţine vehiculul modificat.
(4)În vederea omologării vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate care fac obiectul prezentului regulament, producătorii stabiliţi în afara Uniunii desemnează un reprezentant unic stabilit în Uniune cu misiunea de a-i reprezenta în faţa autorităţii de omologare.
(5)Producătorii stabiliţi în afara Uniunii desemnează un reprezentant unic stabilit în Uniune cu sarcini de supraveghere a pieţei, care poate fi reprezentantul menţionat la alineatul (4) sau un alt reprezentant.
(6)Producătorii răspund în faţa autorităţii de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare şi pentru asigurarea conformităţii producţiei, indiferent dacă aceştia sunt sau nu implicaţi direct în toate etapele fabricării unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată.
(7)În conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, producătorii garantează că se implementează proceduri care să asigure că producţia de serie respectă tipul omologat. Modificările în proiectarea unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, precum şi modificările cerinţelor în raport cu care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată este declarat conform sunt luate în considerare în conformitate cu capitolul VI.
(8)Pe lângă marcajul reglementar şi mărcile de omologare de tip care, în conformitate cu articolul 34, trebuie inscripţionate pe vehicule, componente sau unităţi tehnice separate, producătorii acestora indică numele lor, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor comercială înregistrată şi adresa din Uniune la care pot fi contactaţi pe vehiculele, componentele sau unităţile lor tehnice separate puse la dispoziţie pe piaţă sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte componenta sau unitatea tehnică separată.
(9)Producătorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Art. 9: Obligaţiile producătorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)Producătorii care sunt de părere sau au motive să presupună că introducerea pe piaţă sau punerea în exploatare a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate a acestora nu este în conformitate cu prezentul regulament sau cu actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia întreprind neîntârziat măsurile corective necesare pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a-l (a o) retrage sau rechema, după caz.
Producătorul informează fără întârziere autoritatea de omologare care a acordat omologarea, furnizând, în special, detalii cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse.
(2)Dacă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc deosebit, producătorii informează imediat în legătură cu aceasta autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei din statele membre în care vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul a fost introdus pe piaţă sau pus în exploatare, furnizând, în special, detalii cu privire la neconformitate şi la măsurile corective întreprinse.
(3)Producătorii păstrează dosarul de omologare menţionat la articolul 24 alineatul (10) şi, de asemenea, producătorul vehiculului păstrează o copie a certificatelor de conformitate menţionate la articolul 33 pentru a le pune la dispoziţia autorităţilor de omologare pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a unui vehicul şi de cinci ani de la introducerea pe piaţă în cazul unui sistem sau al unei componente sau unităţi tehnice separate.
(4)La cererea justificată a unei autorităţi naţionale, producătorii îi furnizează autorităţii respective, prin intermediul autorităţii de omologare, o copie a certificatului de omologare UE de tip sau autorizaţia menţionată la articolul 46 alineatele (1) şi (2) pentru a demonstra conformitatea vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate într-o limbă care poate fi înţeleasă cu uşurinţă de autoritatea respectivă. În conformitate cu articolul 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, producătorii cooperează cu autoritatea naţională cu privire la orice măsură întreprinsă pentru eliminarea riscului prezentat de vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate care au fost introduse pe piaţă, înmatriculate sau puse în exploatare.
Art. 10: Obligaţiile reprezentanţilor producătorului cu privire la supravegherea pieţei
Reprezentantul producătorului pentru supravegherea pieţei îndeplineşte sarcinile prevăzute în mandatul primit de la producător. Respectivul mandat permite reprezentantului să îndeplinească cel puţin următoarele sarcini:
(a)au acces la dosarul de omologare menţionat la articolul 22 şi la certificatele de conformitate menţionate la articolul 33 pentru a le putea pune la dispoziţia autorităţilor de omologare pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a unui vehicul şi de cinci ani de la introducerea pe piaţă în cazul unui sistem sau al unei componente sau unităţi tehnice separate;
(b)la cererea justificată din partea unei autorităţi de omologare, pune la dispoziţia acesteia toate informaţiile şi documentaţia necesare pentru a demonstra conformitatea fabricării vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate;
(c)cooperează cu autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei, la cererea acestora, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscului grav prezentat de vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul care face obiectul mandatului său.
Art. 11: Obligaţiile importatorilor
(1)Importatorii introduc pe piaţă doar vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care fie au primit omologarea UE de tip, fie îndeplinesc cerinţele legate de omologarea naţională, sau piese şi echipamente care fac exclusiv obiectul cerinţelor Regulamentului (CE) nr. 765/2008.
(2)Înainte de introducerea pe piaţă a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate omologate de tip, importatorii se asigură că dispun de un dosar de omologare ce respectă articolul 24 alineatul (10) şi că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată poartă marca de omologare de tip necesară şi respectă cerinţele articolului 8 alineatul (8). În cazul unui vehicul, importatorul verifică faptul că vehiculul este însoţit de certificatul de conformitate corespunzător.
(3)În cazul în care importatorii sunt de părere sau au motive să presupună că un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament nu respectă cerinţele din prezentul regulament şi, în special, că nu corespunde omologării de tip, aceştia nu introduc pe piaţă, nu permit punerea în exploatare sau înmatricularea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate atât timp cât conformitatea acesteia nu a fost restabilită. În plus, atunci când importatorul este de părere sau are motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul prezintă un risc grav, acesta informează producătorul şi autorităţile de supraveghere a pieţei. În cazul vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate omologate de tip, importatorii informează în această privinţă şi autoritatea de omologare care a acordat omologarea.
(4)Importatorii indică numele lor, denumirea sau marca înregistrată a acestora, precum şi adresa la care pot fi contactaţi, pe vehicul, pe sistem, pe componentă, pe unitatea tehnică separată, pe piesă sau pe echipament sau, dacă acest lucru nu este posibil, indică aceste informaţii pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul.
(5)Importatorii se asigură că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată este însoţit (însoţită) de instrucţiuni şi informaţii, în conformitate cu articolul 51, în limba sau limbile oficiale ale statelor membre în cauză.
(6)Importatorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
(7)În cazul în care acest lucru este considerat oportun în raport cu riscurile deosebite prezentate de un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament, importatorii, pentru protecţia sănătăţii şi a siguranţei consumatorilor, investighează şi, dacă este necesar, menţin un registru de reclamaţii şi de rechemări ale unor vehicule, sisteme, componente, unităţi tehnice separate, piese sau echipamente, informând distribuitorii în legătură cu această monitorizare.
Art. 12: Obligaţiile importatorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)Importatorii care sunt de părere sau au motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată pe care au introdus-o pe piaţă nu este în conformitate cu prezentul regulament întreprind neîntârziat măsurile corective necesare pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a-l (a o) retrage sau rechema, după caz.
(2)Dacă un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc grav, importatorii informează imediat producătorul şi autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei din statele membre în care le-au introdus pe piaţă. Importatorul îi informează de asemenea cu privire la orice acţiune întreprinsă furnizând detalii, în special cu privire la riscul grav şi la măsurile corective întreprinse de producător.
(3)Pentru o perioadă de 10 ani de la introducerea pe piaţă a vehiculului şi, respectiv, de cinci ani de la introducerea pe piaţă a unui sistem sau a unei componente sau unităţi tehnice separate, importatorii păstrează şi pun la dispoziţia autorităţilor de omologare şi de supraveghere a pieţei o copie a certificatului de omologare UE de tip şi se asigură că, la cerere, dosarul de omologare menţionat la articolul 24 alineatul (10) poate fi pus la dispoziţia acestor autorităţi.
(4)La cererea justificată a unei autorităţi naţionale, importatorii îi furnizează acesteia toate informaţiile şi documentele necesare pentru a demonstra conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate într-o limbă care poate fi uşor înţeleasă de către autoritatea în cauză. Importatorii cooperează cu autoritatea respectivă, la cererea acesteia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de vehiculul, sistemul, componenta, unitatea tehnică separată, piesa sau echipamentul pe care l-au introdus pe piaţă.
Art. 13: Obligaţiile distribuitorilor
(1)La introducerea pe piaţă a unui vehicul, a unui sistem, a unei componente, a unei unităţi tehnice separate, a unei piese sau a unui echipament, distribuitorii acţionează cu grija cuvenită în ceea ce priveşte cerinţele prezentului regulament.
(2)Înainte de punerea la dispoziţie pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare a unui vehicul, a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate, distribuitorii verifică dacă vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată poartă placa reglementară sau marca de omologare de tip necesară, dacă sunt însoţite de documentele necesare şi de instrucţiunile şi informaţiile privind siguranţa în limba sau limbile oficiale ale statului membru în care vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată urmează să fie introdusă pe piaţă şi dacă importatorul şi producătorul au respectat cerinţele specificate la articolul 11 alineatele (2) şi (4) şi la articolul 34 alineatele (1) şi (2).
(3)Distribuitorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau transport nu afectează conformitatea cu cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Art. 14: Obligaţiile distribuitorilor privind produsele lor care nu sunt conforme sau care prezintă un risc grav
(1)În cazul în care un distribuitor este de părere sau are motive să presupună că un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată nu respectă cerinţele din prezentul regulament, acesta se va abţine să pună la dispoziţie pe piaţă, să pună în exploatare sau să înmatriculeze vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată atât timp cât conformitatea acesteia nu a fost restabilită.
(2)Distribuitorii care sunt de părere sau au motive să presupună că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată pe care au introdus-o pe piaţă sau înmatriculat ori pentru a cărei punere în exploatare sunt răspunzători nu este în conformitate cu prezentul regulament informează producătorul sau reprezentantul producătorului pentru a se asigura că sunt întreprinse măsurile corective necesare, în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) sau cu articolul 12 alineatul (1), pentru a restabili conformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate ori pentru a le retrage sau rechema, dacă este cazul.
(3)Atunci când un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, piesă sau echipament prezintă un risc grav, distribuitorii informează neîntârziat producătorul, importatorul şi autorităţile de omologare şi de supraveghere a pieţei ale statelor membre în care au fost puse la dispoziţie pe piaţă. Distribuitorul îi informează de asemenea în legătură cu orice măsură adoptată, furnizând detalii în special cu privire la riscul grav şi la orice măsură corectivă adoptată de către producător.
(4)La cererea justificată a unei autorităţi naţionale, distribuitorii se asigură că producătorul furnizează autorităţii naţionale informaţiile specificate la articolul 9 alineatul (4) sau că importatorul furnizează autorităţii naţionale informaţiile specificate la articolul 12 alineatul (3). Distribuitorii cooperează cu autoritatea respectivă, la cererea acesteia, cu privire la orice măsură întreprinsă în conformitate cu articolul 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 pentru eliminarea riscului prezentat de vehiculele, sistemele, componentele, unităţile tehnice separate, piesele sau echipamentele pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţă.
Art. 15: Situaţiile în care obligaţiile producătorilor se aplică importatorilor şi distribuitorilor
În sensul prezentului regulament, un importator sau distribuitor poate fi considerat producător şi poate fi supus obligaţiilor care revin producătorului în temeiul articolelor 8-10 atunci când importatorul sau distribuitorul pune la dispoziţie pe piaţă, înmatriculează sau este responsabil pentru punerea în exploatare a unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată în numele său sau al mărcii sale comerciale sau modifică un vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată în aşa fel încât conformitatea cu cerinţele aplicabile riscă să fie afectată.
Art. 16: Identificarea operatorilor economici
Operatorii economici, la cerere, pun la dispoziţia autorităţilor de omologare şi de supraveghere a pieţei, pentru o perioadă de cinci ani, datele de identificare ale:
(a)oricărui operator economic care le-a furnizat un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament;
(b)oricărui operator economic căruia i-au furnizat un vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament.