Capitolul i - PRINCIPII, DOMENIU DE APLICARE ŞI CERINŢE - Regulamentul 165/04-feb-2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 2 Aprilie 2025
CAPITOLUL I:PRINCIPII, DOMENIU DE APLICARE ŞI CERINŢE
Art. 1: Obiect şi principii
(1)Prezentul regulament stabileşte obligaţii şi cerinţe cu privire la construirea, instalarea, folosirea, testarea şi controlul tahografelor utilizate în transportul rutier, cu scopul de a verifica respectarea Regulamentelor (CE) nr. 561/2006, (CE) nr. 1071/2009 (*6), (CE) nr. 1072/2009 (*7), (CE) nr. 1073/2009 (*8) ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivei 2002/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*9), a Directivelor 92/6/CEE (*10) şi 92/106/CEE (*11) ale Consiliului şi, în măsura în care este vizată detaşarea lucrătorilor în transportul rutier, a Directivelor 96/71/CE (*12), 2014/67/UE (*13) şi (UE) 2020/1057 (*14) ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
(*6)Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (JO L 300, 14.11.2009, p. 51).
(*7)Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri (JO L 300, 14.11.2009, p. 72).
(*8)Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (JO L 300, 14.11.2009, p. 88).
(*9)Directiva 2002/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2002 privind organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier (JO L 80, 23.3.2002, p. 35).
(*10)Directiva 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 privind instalarea şi utilizarea dispozitivelor limitatoare de viteză pentru anumite categorii de vehicule din cadrul Comunităţii (JO L 57, 2.3.1992, p. 27).
(*11)Directiva 92/106/CEE a Consiliului din 7 decembrie 1992 privind stabilirea de norme comune pentru anumite tipuri de transporturi combinate de mărfuri între state membre (JO L 368, 17.12.1992, p. 38).
(*12)Directiva 96/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii (JO L 18, 21.1.1997, p. 1).
(*13)Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectării aplicării Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne («Regulamentul IMI») (JO L 159, 28.5.2014, p. 11).
(*14)Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (JO L 249, 31.7.2020, p. 49).
Tahografele respectă cerinţele prezentului regulament în ceea ce priveşte construirea, instalarea, folosirea şi testarea.
(2)Prezentul regulament stabileşte condiţiile şi cerinţele conform cărora informaţiile şi datele, altele decât datele cu caracter personal, înregistrate, prelucrate sau stocate de tahografe pot fi utilizate în alte scopuri decât verificarea conformităţii cu actele menţionate la alineatul (1).
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică definiţiile prevăzute la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
(2)Pe lângă definiţiile menţionate la alineatul (1), în sensul prezentului regulament se aplică următoarele definiţii:
a)"tahograf" sau "aparatură de înregistrare" înseamnă echipamente destinate instalării la bordul vehiculelor rutiere pentru a afişa, a înregistra, a imprima, a stoca şi a furniza în mod automat sau semiautomat detalii privind mişcarea acestor vehicule, inclusiv viteza unor astfel de vehicule, în conformitate cu articolul 4 alineatul (3), şi detalii privind anumite perioade de activitate ale conducătorilor lor auto;
b)"unitate montată pe vehicul" înseamnă tahograful, cu excepţia senzorului de mişcare şi a cablurilor cu care este conectat senzorul de mişcare. Unitatea montată pe vehicul poate fi o unitate unică sau mai multe unităţi distribuite în vehicul, cu condiţia de a respecta cerinţele de securitate prevăzute de prezentul regulament; unitatea montată pe vehicul include, printre altele, o unitate de prelucrare, o memorie de date, o funcţie de măsurare a timpului, două dispozitive de interfaţă pentru card inteligent pentru conducătorul auto şi copilot, o imprimantă, un afişaj, conectori şi dispozitive pentru înregistrarea de date de către utilizator;
c)"senzor de mişcare" înseamnă o parte a tahografului care furnizează un semnal reprezentând viteza vehiculului şi/sau distanţa parcursă;
d)"card de tahograf" înseamnă un card inteligent destinat utilizării împreună cu tahograful, care permite tahografului să identifice rolul posesorului cardului şi permite transferul şi stocarea de date;
e)"foaie de înregistrare" înseamnă o foaie concepută pentru a accepta şi păstra date înregistrate, amplasată într-un tahograf analogic şi pe care dispozitivele de inscripţionare ale tahografului analogic înscriu în mod continuu informaţiile care trebuie înregistrate;
f)"card de conducător auto" înseamnă un card de tahograf emis de autorităţile unui stat membru unui anumit conducător auto, care identifică conducătorul auto şi permite stocarea datelor privind activitatea acestuia;
g)"tahograf analogic" înseamnă un tahograf care utilizează o foaie de înregistrare în conformitate cu prezentul regulament;
h)"tahograf digital" înseamnă un tahograf care utilizează un card de tahograf în conformitate cu prezentul regulament;
i)"card de control" înseamnă un card de tahograf emis de autorităţile unui stat membru autorităţii naţionale de control competente, care identifică organismul de control şi, opţional, agentul de control şi care permite accesul la datele stocate în memorie sau pe cardul de conducător auto şi, opţional, pe cardul de atelier în vederea citirii, a tipăririi şi/sau a descărcării acestora;
j)"card al societăţii" înseamnă un card de tahograf emis de autorităţile unui stat membru unei întreprinderi de transport obligată să utilizeze vehicule echipate cu un tahograf, care identifică întreprinderea de transport şi permite afişarea, descărcarea şi imprimarea datelor, stocate în tahograf, care au fost blocate de respectiva întreprindere de transport;
k)"card de atelier" înseamnă un card de tahograf emis de autorităţile unui stat membru personalului desemnat al unui producător de tahografe, montator, producător de vehicule sau atelier aprobat de statul membru respectiv, care identifică titularul cardului şi permite testarea, calibrarea şi activarea tahografelor şi/sau descărcarea din acestea;
l)"activare" înseamnă etapa în care tahograful devine complet operaţional şi asigură toate funcţiile, inclusiv funcţiile de securitate, prin utilizarea unui card de atelier;
m)"calibrarea" unui tahograf digital înseamnă actualizarea sau confirmarea parametrilor vehiculului, inclusiv identificarea şi caracteristicile vehiculului, care urmează să fie stocaţi în memoria de date prin utilizarea unui card de atelier;
n)"descărcarea" dintr-un tahograf digital înseamnă copierea, împreună cu semnătura digitală, a unei părţi sau a unui set complet de fişiere de date înregistrate în memoria de date a unităţii montate pe vehicul sau în memoria cardului de tahograf, cu condiţia ca acest proces să nu modifice sau să şteargă eventuale date stocate;
o)"eveniment" înseamnă o operaţiune anormală detectată de tahograful digital care poate decurge dintr-o tentativă de fraudă;
p)"anomalie" înseamnă o operaţiune anormală detectată de tahograful digital care poate decurge dintr-un deranjament sau o defecţiune a aparatului;
q)"instalare" înseamnă montarea unui tahograf într-un vehicul;
r)"card nevalabil"înseamnă un card pentru care s-a detectat o anomalie sau a cărui autentificare iniţială a eşuat sau a cărui dată de început al valabilităţii nu a fost încă atinsă sau a cărui dată de expirare a fost depăşită;
s)"inspecţie periodică" înseamnă un set de operaţiuni realizate pentru a verifica dacă tahograful funcţionează corespunzător, dacă reglajele acestuia corespund parametrilor vehiculului şi dacă nu au fost ataşate dispozitive de manipulare la tahograf;
t)"reparaţie" înseamnă orice reparaţie efectuată la un senzor de mişcare sau la o unitate montată pe vehicul care impune deconectarea de la sursa de alimentare cu electricitate sau deconectarea de la alte componente ale tahografului sau deschiderea senzorului de mişcare sau a unităţii montate pe vehicul;
u)"omologarea de tip" înseamnă un proces de certificare de către un stat membru, conform articolului 13, a faptului că tahograful, componentele sale relevante sau cardul de tahograf care urmează să fie introduse pe piaţă îndeplinesc cerinţele prezentului regulament;
v)"interoperabilitate" înseamnă capacitatea sistemelor şi a proceselor de lucru care se află la baza acestora de a face schimb de date şi de a partaja informaţii;
w)"interfaţă" înseamnă un dispozitiv între sisteme care asigură mijlocul prin care acestea se pot conecta şi pot interacţiona;
x)"măsurarea timpului" înseamnă o înregistrare digitală permanentă a datei şi orei UTC (timpul universal coordonat);
y)"reglarea orei" înseamnă o reglare automată a orei curente la intervale periodice şi cu o limită maximă de toleranţă de un minut, sau o reglare efectuată în timpul calibrării;
z)"standard deschis" înseamnă un standard prevăzut într-un document cu specificaţiile standardului, disponibil gratuit sau contra unei taxe nominale, care poate fi copiat, distribuit sau utilizat fără taxă sau contra unei taxe nominale.
Art. 3: Domeniul de aplicare
(1)Tahografele se instalează şi se folosesc la bordul vehiculelor înmatriculate în statele membre, folosite pentru transportul rutier de călători sau mărfuri şi cărora li se aplică Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
(2)Statele membre pot excepta de la aplicarea prezentului regulament vehiculele menţionate la articolul 13 alineatele (1) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
(3)Statele membre pot excepta de la aplicarea prezentului regulament vehiculele folosite pentru operaţiunile de transport, cărora li s-a acordat dreptul de a beneficia de o derogare în conformitate cu articolul 14 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
Statele membre pot excepta de la aplicarea prezentului regulament vehiculele folosite pentru operaţiunile de transport cărora li s-a acordat dreptul de a beneficia de o derogare în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006; statele membre notifică de îndată Comisia cu privire la aceasta.
(4)În termen de cel mult trei ani de la sfârşitul anului intrării în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 al doilea paragraf, următoarele categorii de vehicule care circulă într-un stat membru diferit de statul lor membru de înmatriculare se echipează cu un tahograf inteligent, astfel cum se prevede la articolele 8, 9 şi 10 din prezentul regulament:
a)vehiculele echipate cu un tahograf analogic;
b)vehiculele echipate cu un tahograf digital conform cu specificaţiile din anexa IB la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 valabile până la 30 septembrie 2011;
c)vehiculele echipate cu un tahograf digital conform cu specificaţiile din anexa IB la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 valabile de la 1 octombrie 2011; şi
d)vehiculele echipate cu un tahograf digital conform cu specificaţiile din anexa IB la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 valabile de la 1 octombrie 2012.
(41)(4a) În termen de cel mult patru ani de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 al doilea paragraf, vehiculele care sunt echipate cu un tahograf inteligent conform cu specificaţiile din anexa IC la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei (*15) şi care circulă într-un stat membru diferit de statul lor membru de înmatriculare se echipează cu un tahograf inteligent, astfel cum se prevede la articolele 8, 9 şi 10 din prezentul regulament.
(*15)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei din 18 martie 2016 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a cerinţelor pentru construirea, testarea, instalarea, operarea şi repararea tahografelor şi a componentelor acestora (JO L 139, 26.5.2016, p. 1).
(5)În cazul operaţiunilor de transport naţional, statele membre pot cere instalarea şi folosirea tahografelor în conformitate cu prezentul regulament pentru vehicule în cazul cărora instalarea şi utilizarea acestei aparaturi nu este necesară conform alineatului (1).
Art. 4: Cerinţe şi date de înregistrat
(1)Tahografele, inclusiv componentele externe, cardurile de tahograf şi foile de înregistrare îndeplinesc cerinţe stricte de ordin tehnic şi de alte tipuri, pentru a permite punerea în aplicare corespunzătoare a prezentului regulament.
(2)Tahografele şi cardurile de tahograf respectă următoarele cerinţe.
Acestea:
- înregistrează date exacte şi fiabile legate de conducătorul auto, de activitatea conducătorului auto şi de vehicul;
- sunt sigure, în special pentru a garanta integritatea şi originea sursei datelor înregistrate de şi extrase din unităţile montate pe vehicule şi senzorii de mişcare;
- sunt interoperabile între diferitele generaţii de unităţi montate pe vehicule şi de carduri de tahograf;
- au suficientă capacitate de memorie pentru a stoca toate datele necesare în temeiul prezentului regulament;
- sunt uşor de utilizat.
(3)Tahografele digitale înregistrează următoarele date:
a)distanţa parcursă şi viteza vehiculului;
b)măsurarea timpului;
c)puncte de poziţie astfel cum sunt menţionate la articolul 8 alineatul (1);
d)identitatea conducătorului auto;
e)activitatea conducătorului auto;
f)date privind controlul, calibrarea şi repararea tahografului, inclusiv identitatea atelierului;
g)evenimente şi anomalii.
(4)Tahografele analogice înregistrează cel puţin datele menţionate la alineatul (3) literele (a), (b) şi (e).
(5)Accesul la datele stocate în tahograf şi pe cardul de tahograf poate fi acordat oricând:
a)autorităţilor de control competente;
b)întreprinderii de transport relevante, astfel încât aceasta să îşi poată îndeplini obligaţiile legale, în special cele prevăzute la articolele 32 şi 33.
(6)Descărcarea datelor se realizează cu o întârziere minimă pentru întreprinderile de transport sau pentru conducătorii auto.
(7)Datele înregistrate de tahograf care pot fi transmise în sau din tahograf, prin metoda fără fir sau electronic, se prezintă în forma unor protocoale disponibile public, astfel cum sunt definite în standardele deschise.
(8)Pentru a se asigura că tahografele şi cardurile de tahograf respectă principiile şi cerinţele prezentului regulament, în special ale prezentului articol, Comisia adoptă, prin acte de punere în aplicare, dispoziţii detaliate necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol, în special dispoziţii care prevăd mijloacele tehnice pentru îndeplinirea acestor cerinţe. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).
(9)Dispoziţiile detaliate menţionate la alineatul (8) se bazează, după caz, pe standarde şi garantează interoperabilitatea şi compatibilitatea între diferitele generaţii de unităţi montate pe vehicule şi toate cardurile de tahograf.
Art. 5: Funcţiile tahografului digital
Tahograful digital asigură următoarele funcţii:
- măsurarea vitezei şi a distanţei;
- monitorizarea activităţilor conducătorului auto şi a regimului de conducere;
- monitorizarea inserării şi a retragerii cardurilor de tahograf;
- înregistrarea datelor introduse manual de către conducătorul auto;
- calibrarea;
- înregistrarea automată a punctelor de poziţie menţionate la articolul 8 alineatul (1);
- monitorizarea activităţilor de control;
- detectarea şi înregistrarea evenimentelor şi a anomaliilor;
- citirea din memoria de date şi înregistrarea şi stocarea în memoria de date;
- citirea de pe cardurile de tahograf, precum şi înregistrarea şi stocarea pe cardurile de tahograf;
- afişarea, avertizarea, tipărirea şi descărcarea datelor pe dispozitive externe;
- reglarea orei şi măsurarea timpului;
- comunicarea la distanţă;
- gestionarea blocărilor executate de societate;
- teste integrate şi autoteste.
Art. 6: Afişare şi avertizare
(1)Informaţiile conţinute în tahografele digitale şi pe cardurile de tahograf referitoare la activităţile vehiculului şi la conducătorul auto şi la copilot se afişează într-un mod clar, neambiguu şi ergonomic.
(2)Se afişează următoarele informaţii:
a)ora;
b)modul de funcţionare;
c)activitatea conducătorului auto:
- dacă activitatea curentă a acestuia este "conducere", timpul de conducere continuă a conducătorului auto şi durata cumulată a pauzelor la momentul respectiv;
- dacă activitatea curentă este "disponibilitate/alte activităţi/odihnă sau pauză", durata curentă a activităţii în cauză (de la selectarea acesteia) şi durata curentă cumulată a pauzelor;
d)date privind avertizările;
e)date privind accesul la meniu.
Pot fi afişate informaţii suplimentare, cu condiţia ca acestea să poată fi distinse în mod clar de informaţiile solicitate la prezentul alineat.
(3)Tahografele digitale avertizează conducătorii auto la detectarea oricărui eveniment şi/sau anomalii şi înainte şi în momentul depăşirii timpului maxim permis de conducere continuă, pentru a facilita respectarea legislaţiei relevante.
(4)Avertizările sunt vizuale şi pot fi de asemenea auditive. Avertizările durează cel puţin 30 de secunde, cu excepţia cazurilor în care utilizatorul confirmă luarea acestora la cunoştinţă prin apăsarea oricărei taste a tahografului. Motivul avertizării este afişat şi rămâne vizibil până când utilizatorul confirmă luarea acesteia la cunoştinţă cu ajutorul unei taste sau al unei comenzi specifice a tahografului.
(5)Pentru a se asigura că tahografele respectă cerinţele prezentului articol privind afişarea şi avertizarea, Comisia adoptă, prin acte de punere în aplicare, dispoziţii detaliate necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).
Art. 7: Protecţia datelor
(1)Statele membre se asigură că prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul prezentului regulament se efectuează exclusiv în scopul verificării respectării prezentului regulament şi a Regulamentelor (CE) nr. 561/2006, (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (CE) nr. 1073/2009, a Directivelor 2002/15/CE, 92/6/CEE şi 92/106/CEE şi, în măsura în care este vizată detaşarea lucrătorilor în sectorul transportului rutier, a Directivelor 96/71/CE, 2014/67/UE şi (UE)2020/1057.
(2)Statele membre se asigură, în special, că datele cu caracter personal sunt protejate împotriva utilizărilor diferite de cele strict legate de actele juridice ale Uniunii menţionate la alineatul (1), în ceea ce priveşte:
a)utilizarea unui sistem global de navigaţie prin satelit (GNSS) pentru înregistrarea datelor de localizare, astfel cum se menţionează la articolul 8;
b)utilizarea comunicării la distanţă în scopul controlului, astfel cum se menţionează la articolul 9, utilizarea tahografului cu o interfaţă, astfel cum se menţionează la articolul 10, schimbul electronic de informaţii cu privire la cardurile de conducător auto, astfel cum se menţionează la articolul 31, şi în special orice schimb transfrontalier de astfel de date cu ţări terţe; şi
c)ţinerea unei evidenţe de către întreprinderile de transport, astfel cum se menţionează la articolul 33.
(3)Tahografele digitale se proiectează în aşa fel încât să asigure protecţia vieţii private. Se prelucrează doar datele care sunt necesare pentru îndeplinirea scopurilor menţionate la alineatul (1).
(4)Proprietarii vehiculelor, întreprinderile de transport şi orice altă entitate interesată respectă, acolo unde este aplicabil, dispoziţiile relevante referitoare la protecţia datelor cu caracter personal.