Art. 69. - Art. 69: Raportarea suspiciunilor - Regulamentul 1624/31-mai-2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 69: Raportarea suspiciunilor
(1)Entităţile obligate şi, după caz, directorii şi angajaţii acestora cooperează pe deplin cu FIU, asigurând, cu promptitudine:
a)raportarea către FIU, din proprie iniţiativă, în cazul în care entitatea obligată are cunoştinţă, suspectează sau are motive întemeiate să suspecteze că fondurile sau activităţile, indiferent de suma în cauză, reprezintă produse ale unei activităţi infracţionale sau au legătură cu finanţarea terorismului sau cu o activitate infracţională, precum şi transmiterea unui răspuns la solicitările de informaţii suplimentare formulate de FIU în astfel de cazuri;
b)furnizarea către FIU, la solicitarea acesteia, a tuturor informaţiilor necesare, inclusiv a informaţiilor privind evidenţele tranzacţiilor, în termenele impuse.
Se raportează toate tranzacţiile suspecte, inclusiv încercările de efectuare a unor tranzacţii şi suspiciunile care decurg din incapacitatea de a aplica măsuri de precauţie privind clientela în conformitate cu primul paragraf.
În sensul primului paragraf, entităţile obligate răspund unei solicitări de informaţii formulate de FIU în termen de cinci zile lucrătoare. În cazuri justificate şi urgente, FIU-urile pot scurta termenul respectiv, inclusiv prin stabilirea unui interval mai mic de 24 de ore.
Prin derogare de la cel de la treilea paragraf, FIU poate prelungi termenul de răspuns dincolo de cele cinci zile lucrătoare prevăzute, în cazul în care consideră că acest lucru este justificat şi cu condiţia ca prelungirea să nu submineze analiza FIU.
(2)În sensul alineatului (1), entităţile obligate evaluează tranzacţiile sau activităţile desfăşurate de clienţii lor pe baza oricăror fapte şi informaţii relevante de care au cunoştinţă sau pe care le deţin şi în funcţie de acestea. Atunci când este necesar, entităţile obligate acordă prioritate evaluării lor, ţinând seama de urgenţa tranzacţiei sau a activităţii şi de riscurile care se răsfrâng asupra statului membru în care sunt stabilite.
O suspiciune în temeiul alineatului (1) litera (a) se bazează pe caracteristicile clientului şi ale contrapărţilor, pe dimensiunea şi natura tranzacţiei ori a activităţii sau pe metodele şi tiparele aferente tranzacţiei sau activităţii, pe legătura existentă între mai multe tranzacţii sau activităţi, pe originea, destinaţia sau utilizarea fondurilor sau pe orice altă circumstanţă cunoscută entităţii obligate, inclusiv coerenţa tranzacţiei sau a activităţii cu informaţiile obţinute în temeiul capitolului III, incluzând profilul de risc al clientului.
(3)Până la 10 iulie 2026, ACSB elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare şi le înaintează Comisiei spre adoptare. Aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare specifică formatul care trebuie utilizat pentru raportarea suspiciunilor în temeiul alineatului (1) litera (a) şi pentru furnizarea evidenţelor tranzacţiilor în temeiul alineatului (1) litera (b).
(4)Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol în conformitate cu articolul 53 din Regulamentul (UE) 2024/1620.
(5)Până la 10 iulie 2027, ACSB emite orientări privind indicatorii activităţilor sau comportamentelor suspecte. Respectivele orientări se actualizează periodic.
(6)Coordonatorul funcţiei de conformitate numit în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) transmite informaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol către FIU din statul membru pe al cărui teritoriu este stabilită entitatea obligată care transmite informaţiile.
(7)Entităţile obligate se asigură că coordonatorul funcţiei de conformitate numit în conformitate cu articolul 11 alineatul (2), precum şi orice angajat sau persoană aflată într-o poziţie comparabilă, inclusiv agenţii şi distribuitorii, care sunt implicaţi în îndeplinirea sarcinilor care intră sub incidenţa prezentului articol sunt protejaţi împotriva represaliilor, a discriminării şi a oricărui alt tratament inechitabil ca urmare a îndeplinirii sarcinilor respective.
Prezentul alineat nu aduce atingere protecţiei la care persoanele menţionate la primul paragraf pot avea dreptul în temeiul Directivei (UE) 2019/1937.
(8)În cazul în care activităţile din cadrul unui parteneriat pentru schimbul de informaţii oferă prilejul de a avea cunoştinţă, de a suspecta sau de a avea motive întemeiate pentru a suspecta că fondurile, indiferent de suma în cauză, reprezintă produse ale unei activităţi infracţionale sau au legătură cu finanţarea terorismului, entităţile obligate care au identificat suspiciuni în legătură cu activităţile clienţilor lor pot desemna una din entităţile obligate respective să fie însărcinată cu transmiterea unui raport către FIU în temeiul alineatului (1) litera (a). Raportul include cel puţin numele şi datele de contact ale tuturor entităţilor obligate care au participat la activităţile care au stat la baza raportului.
În cazul în care entităţile obligate menţionate la primul paragraf sunt stabilite în mai multe state membre, informaţiile se raportează fiecărei FIU relevante. În acest scop, entităţile obligate se asigură că raportul este transmis de o entitate obligată de pe teritoriul statelor membre în care este situată FIU.
În cazul în care entităţile obligate decid să nu facă uz de posibilitatea de a transmite un raport unic la FIU în temeiul primului paragraf, acestea includ în rapoartele lor o menţiune a faptului că suspiciunea este rezultatul activităţilor din cadrul unui parteneriat pentru schimbul de informaţii.
(9)Entităţile obligate menţionate la alineatul (8) de la prezentul articol păstrează o copie a oricărui raport transmis în temeiul alineatului respectiv, în conformitate cu articolul 77.