Art. 38. - Art. 38: Măsuri specifice pentru instituţiile respondente individuale din ţări terţe - Regulamentul 1624/31-mai-2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 38: Măsuri specifice pentru instituţiile respondente individuale din ţări terţe
(1)Instituţiile de credit şi instituţiile financiare aplică măsurile prevăzute la alineatul (6) din prezentul articol în ceea ce priveşte instituţiile respondente din ţări terţe cu care au o relaţie de corespondent în temeiul articolului 36 sau 37 şi cu privire la care ACSB emite o recomandare în temeiul alineatului (2) din prezentul articol.
(2)ACSB emite o recomandare adresată instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare în cazul în care există preocupări cu privire la faptul că instituţiile respondente din ţări terţe se află în oricare dintre următoarele situaţii:
a)sunt în situaţie de încălcare gravă, repetată sau sistematică a cerinţelor în materie de CSB/CFT;
b)au deficienţe în politicile, procedurile şi controalele lor interne care pot duce la încălcări grave, repetate sau sistematice ale cerinţelor în materie de CSB/CFT;
c)au instituit politici, proceduri şi controale interne care nu sunt proporţionale cu riscurile de spălare a banilor, de infracţiuni premisă în domeniul spălării banilor şi de finanţare a terorismului la care este expusă instituţia respondentă din ţara terţă.
(3)Recomandarea menţionată la alineatul (2) este emisă în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)pe baza informaţiilor disponibile în contextul activităţilor sale de supraveghere, un supraveghetor financiar, inclusiv ACSB atunci când îşi desfăşoară activităţile de supraveghere, consideră că o instituţie respondentă dintr-o ţară terţă se află în oricare dintre situaţiile enumerate la alineatul (2) şi poate afecta expunerea la risc a relaţiei de corespondent;
b)în urma unei evaluări a informaţiilor de care dispune supraveghetorul financiar menţionat la litera (a) de la prezentul alineat, supraveghetorii financiari din Uniune sunt de acord cu privire la faptul că instituţia respondentă din ţara terţă se află în una dintre situaţiile enumerate la alineatul (2) şi poate afecta expunerea la risc a relaţiei de corespondent.
(4)Înainte de a emite recomandarea menţionată la alineatul (2), ACSB consultă supraveghetorul din ţara terţă responsabil de instituţia respondentă şi solicită ca acesta să furnizeze propria opinie, precum şi cea a instituţiei respondente cu privire la caracterul adecvat al politicilor în materie de CSB/CFT, procedurilor şi controalelor, precum şi al măsurilor de precauţie privind clientela pe care instituţia respondentă le-a instituit pentru a atenua riscurile de spălare a banilor, de infracţiuni premisă în domeniul spălării banilor şi de finanţare a terorismului şi al măsurilor de remediere care urmează să fie instituite. În cazul în care nu se furnizează niciun răspuns în termen de două luni sau în cazul în care răspunsul furnizat nu indică faptul că instituţia respondentă din ţara terţă poate pune în aplicare politici, proceduri şi controale satisfăcătoare în materie de CSB/CFT şi poate aplica măsuri adecvate de precauţie privind clientela pentru a atenua riscurile la care este expusă şi care ar putea afecta relaţia de corespondent, ACSB emite recomandarea.
(5)ACSB retrage recomandarea menţionată la alineatul (2) de îndată ce consideră că o instituţie respondentă dintr-o ţară terţă cu privire la care a adoptat respectiva recomandare, nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (3).
(6)În ceea ce priveşte instituţiile respondente din ţări terţe menţionate la alineatul (1), instituţiile de credit şi instituţiile financiare:
a)se abţin de la stabilirea de noi relaţii de afaceri cu instituţia respondentă din ţara terţă, cu excepţia cazului în care acestea concluzionează, pe baza informaţiilor colectate în temeiul articolului 36 sau 37, că măsurile de atenuare aplicate relaţiei de afaceri cu instituţia respondentă din ţara terţă şi măsurile în vigoare în instituţia respondentă din ţara terţă pot atenua în mod adecvat riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului asociate relaţiei de afaceri respective;
b)pentru relaţiile de afaceri în curs de desfăşurare cu instituţia respondentă din ţara terţă:
(i)revizuiesc şi actualizează informaţiile privind instituţia respondentă în temeiul articolului 36 sau 37;
(ii)pun capăt relaţiei de afaceri, cu excepţia cazului în care concluzionează, pe baza informaţiilor colectate în temeiul punctului (i), că măsurile de atenuare aplicate relaţiei de afaceri cu instituţia respondentă din ţara terţă şi măsurile în vigoare în instituţia respondentă din ţara terţă pot atenua în mod adecvat riscurile de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului asociate relaţiei de afaceri respective;
c)informează instituţia respondentă cu privire la concluziile la care au ajuns în legătură cu riscurile prezentate de relaţia de corespondent în urma recomandării ACSB şi cu măsurile luate în temeiul literei (a) sau (b).
În cazul în care ACSB a retras o recomandare emisă în temeiul alineatului (5), instituţiile de credit şi instituţiile financiare îşi revizuiesc evaluarea pentru a stabili dacă instituţiile respondente din ţara terţă îndeplinesc oricare dintre condiţiile prevăzute la alineatul (3).
(7)Instituţiile de credit şi instituţiile financiare documentează orice decizie luată în temeiul prezentului articol.