Art. 26. - Art. 26: Monitorizarea permanentă a relaţiei de afaceri şi monitorizarea tranzacţiilor efectuate de clienţi - Regulamentul 1624/31-mai-2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 19 Iunie 2024
Art. 26: Monitorizarea permanentă a relaţiei de afaceri şi monitorizarea tranzacţiilor efectuate de clienţi
(1)Entităţile obligate efectuează o monitorizare permanentă a relaţiilor de afaceri, inclusiv a tranzacţiilor efectuate de client pe parcursul unei relaţii de afaceri, pentru a asigura că tranzacţiile respective sunt în concordanţă cu informaţiile pe care entitatea obligată le are cu privire la client, activitatea economică şi profilul de risc ale clientului şi, dacă este necesar, cu informaţiile privind originea şi destinaţia fondurilor şi pentru a depista tranzacţiile care vor face obiectul unei evaluări mai aprofundate în temeiul articolului 69 alineatul (2).
În cazul în care relaţiile de afaceri vizează mai multe produse sau servicii, entităţile obligate se asigură că măsurile de precauţie privind clientela vizează toate produsele şi serviciile respective.
În cazul în care entităţile obligate care fac parte dintr-un grup au relaţii de afaceri cu clienţi care sunt şi clienţii altor entităţi din cadrul grupului respectiv, indiferent dacă sunt entităţi obligate sau societăţi care nu fac obiectul cerinţelor în materie de CSB/CFT, acestea iau în considerare informaţiile referitoare la aceste alte relaţii de afaceri în scopul monitorizării relaţiei de afaceri cu clienţii lor.
(2)În contextul monitorizării permanente menţionate la alineatul (1), entităţile obligate se asigură că documentele, datele sau informaţiile relevante referitoare la clienţi sunt actualizate.
Perioada dintre actualizările informaţiilor referitoare la clienţi în temeiul primului paragraf depinde de riscul pe care îl prezintă relaţia de afaceri şi nu poate depăşi:
a)un an pentru clienţii cu risc mai ridicat cărora li se aplică măsurile prevăzute în secţiunea 4 din prezentul capitol;
b)cinci ani pentru toţi ceilalţi clienţi.
(3)În plus faţă de cerinţele prevăzute la alineatul (2), entităţile obligate examinează şi, după caz, actualizează informaţiile referitoare la clienţi în cazul în care:
a)există o modificare a circumstanţelor relevante ale unui client;
b)entitatea obligată are, în cursul anului calendaristic relevant, obligaţia legală de a contacta clientul pentru a examina toate informaţiile relevante referitoare la beneficiarii reali sau de a se conforma Directivei 2011/16/UE a Consiliului (42);
(42)Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal şi de abrogare a Directivei 77/799/CEE (JO L 64, 11.3.2011, p. 1).
c)acestea iau cunoştinţă de un fapt relevant care se referă la client.
(4)Pe lângă monitorizarea permanentă menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol, entităţile obligate verifică periodic dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 20 alineatul (1) litera (d). Frecvenţa acestei verificări este proporţională cu expunerea entităţii obligate şi a relaţiei de afaceri la riscurile de neaplicare şi de eludare a sancţiunilor financiare specifice.
În cazul instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare, verificarea menţionată la primul paragraf se efectuează, de asemenea, în cazul oricărei noi desemnări în legătură cu sancţiunile financiare specifice.
Cerinţele prezentului alineat nu înlocuiesc obligaţia de a aplica sancţiuni financiare specifice sau cerinţe mai stricte în temeiul altor acte juridice ale Uniunii sau al dreptului intern privind verificarea bazei de clienţi în raport cu listele de sancţiuni financiare specifice.
(5)Până la 10 iulie 2026, ACSB emite orientări privind monitorizarea permanentă a unei relaţii de afaceri şi monitorizarea tranzacţiilor efectuate în contextul unei astfel de relaţii.