Capitolul xi - Achiziţiile publice verzi şi procedura de modificare a restricţiilor privind substanţele - Regulamentul 1542/12-iul-2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL XI:Achiziţiile publice verzi şi procedura de modificare a restricţiilor privind substanţele
Art. 85: Achiziţiile publice verzi
(1)Autorităţile contractante, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Directiva 2014/24/UE sau la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE sau entităţile contractante, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, atunci când achiziţionează baterii sau produse care conţin baterii în situaţiile reglementate de aceste directive, ţin seama de impactul pe care bateriile respective îl au asupra mediului pe parcursul ciclului lor de viaţă, pentru a se asigura că impactul respectiv este menţinut la un nivel minim.
(2)După 12 luni de la data intrării în vigoare a primului act delegat menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, prin care se stabilesc criteriile de atribuire pentru procedurile de achiziţii publice, obligaţia prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol se îndeplineşte prin aplicarea criteriilor de atribuire respective. Orice procedură de achiziţie publică desfăşurată de autorităţile contractante sau de entităţile contractante pentru achiziţionarea de baterii sau de produse care conţin baterii, care intră în domeniul de aplicare al articolelor 7-10, conţine o trimitere în specificaţiile sale tehnice sau în criteriile de atribuire la acel prim act delegat, pentru a se asigura că bateriile respective sau produsele care conţin baterii sunt obţinute cu un impact semnificativ mai scăzut asupra mediului pe parcursul ciclului lor de viaţă.
(3)În termen de 12 luni de la adoptarea celui mai recent dintre actele delegate menţionate la articolul 7 alineatul (2) al patrulea paragraf litera (a), la articolul 8 alineatul (1), la articolul 9 alineatul (2) şi la articolul 10 alineatul (5), Comisia adoptă acte delegate, în conformitate cu articolul 89, de completare a prezentului regulament prin stabilirea de criterii de atribuire pentru procedurile de achiziţii publice pentru baterii sau produsele care conţin baterii pe baza cerinţelor de sustenabilitate prevăzute la articolele 7-10.
Art. 86: Procedura de restricţionare referitoare la substanţe
(1)În cazul în care Comisia consideră că utilizarea unei substanţe la fabricarea bateriilor sau prezenţa unei substanţe în baterii atunci când sunt introduse pe piaţă sau pe parcursul etapelor ulterioare ale ciclului lor de viaţă, inclusiv în timpul reafectării sau tratării deşeurilor de baterii, prezintă un risc pentru sănătatea umană sau pentru mediu care nu este controlat în mod adecvat şi care trebuie abordat la nivelul întregii Uniuni, Comisia solicită agenţiei să pregătească un dosar de restricţionare care respectă cerinţele din anexa XV la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Dosarul de restricţionare include o evaluare socioeconomică, inclusiv o analiză a alternativelor.
(2)În termen de 12 luni de la primirea solicitării din partea Comisiei menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol şi în cazul în care dosarul de restricţionare pregătit de agenţie în temeiul alineatului respectiv demonstrează că este necesară o acţiune la nivelul întregii Uniuni, în plus faţă de orice alte măsuri deja existente, agenţia propune restricţii pentru a iniţia procesul descris la alineatele (4)-(9) de la prezentul articol şi la articolele 87 şi 88.
(3)În cazul în care un stat membru consideră că utilizarea unei substanţe la fabricarea bateriilor sau prezenţa unei substanţe în baterii atunci când acestea sunt introduse pe piaţă sau pe parcursul etapelor ulterioare ale ciclului lor de viaţă, inclusiv în timpul reafectării sau al tratării deşeurilor de baterii, prezintă un risc pentru sănătatea umană sau pentru mediu care nu este controlat în mod adecvat şi trebuie abordat la nivelul întregii Uniuni, acesta comunică agenţiei că propune pregătirea unui dosar de restricţionare. Statul membru pregăteşte un dosar de restricţionare. Dosarul de restricţionare include o evaluare socioeconomică, inclusiv o analiză a alternativelor.
În cazul în care dosarul de restricţionare demonstrează necesitatea unei acţiuni la nivelul întregii Uniuni, în plus faţă de orice alte măsuri deja existente, statul membru îl transmite agenţiei în formatul prezentat în anexa XV la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, în vederea iniţierii procesului descris la alineatele (4)-(9) de la prezentul articol şi la articolele 87 şi 88.
(4)În scopurile dosarului de restricţionare sau al procesului de restricţionare, agenţia sau statele membre iau în considerare orice dosar, raport de securitate chimică sau evaluare a riscurilor prezentată agenţiei sau unui stat membru în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006. Agenţia sau statele membre iau de asemenea în considerare toate informaţiile disponibile şi se referă la orice evaluare relevantă a riscurilor prezentată în scopul aplicării altor dispoziţii ale dreptului Uniunii care acoperă ciclul de viaţă al substanţei utilizate în baterie, inclusiv etapa de deşeu. În acest scop, alte organisme înfiinţate în temeiul dreptului Uniunii care exercită atribuţii similare furnizează informaţii, la cerere, agenţiei sau statului membru interesat.
(5)Accesul la informaţiile deţinute de agenţie în îndeplinirea sarcinilor definite la articolul 6 din prezentul regulament şi la prezentul articol face obiectul articolului 118 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006.
(6)Agenţia păstrează o listă a substanţelor pentru care un dosar de restricţionare în temeiul prezentului articol este planificat sau în curs de realizare fie de către agenţie, fie de către un stat membru.
(7)Comitetul pentru evaluarea riscurilor, instituit în temeiul articolului 76 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, şi Comitetul pentru analiză socioeconomică, instituit în temeiul articolului 76 alineatul (1) litera (d) din respectivul regulament, verifică dacă dosarul de restricţionare depus respectă cerinţele din anexa XV la respectivul regulament. În termen de 30 de zile de la primirea dosarului, comitetul respectiv informează agenţia sau statul membru care a propus restricţii cu privire la conformitatea sau neconformitatea dosarului. În cazul în care dosarul nu este conform, motivele acestei decizii sunt comunicate agenţiei sau statului membru, în scris, în termen de 45 de zile de la data primirii. Agenţia sau statul membru asigură conformitatea dosarului în termen de 60 de zile de la primirea motivelor de la comitetul relevant, în caz contrar procedura aplicată în temeiul prezentului articol se încheie.
(8)Agenţia publică fără întârziere intenţia Comisiei sau a unui stat membru de a iniţia procesul de restricţionare pentru o substanţă, în temeiul prezentului articol, şi informează părţile interesate în cauză.
(9)Agenţia publică fără întârziere, pe website-ul său, dosarul de restricţionare, inclusiv restricţiile propuse în temeiul alineatelor (2) şi (3), indicând în mod clar data publicării acestuia. Agenţia invită toate părţile interesate în cauză să prezinte individual sau în comun, în termen de patru luni de la data publicării:
a)observaţii cu privire la dosarul de restricţionare şi la restricţiile propuse;
b)o analiză socioeconomică a restricţiilor propuse, inclusiv o analiză a alternativelor sau informaţii care pot contribui la o astfel de analiză, examinând avantajele şi dezavantajele restricţiilor propuse. Această analiză respectă cerinţele din anexa XVI la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006.
(10)Actele delegate menţionate la articolul 6 alineatul (2) se adoptă în termen de nouă luni de la primirea avizului Comitetului pentru analiză socioeconomică al agenţiei menţionat la articolul 87 alineatul (2). În cazul în care Comitetul pentru analiză socioeconomică nu adoptă un aviz în termenul stabilit la articolul 87 alineatul (2) sau (5), după caz, Comisia ia în considerare impactul socioeconomic al restricţiei, inclusiv disponibilitatea unor alternative pentru substanţă, şi adoptă un act delegat înainte de expirarea termenului stabilit la articolul 87 alineatul (2).
(11)În cazul în care proiectul de modificare a anexei I diferă de propunerea iniţială a dosarului de restricţionare, întocmit în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol şi la articolele 87 şi 88, sau în cazul în care acesta nu ia în considerare avizele agenţiei, Comisia anexează o explicaţie detaliată privind motivele diferenţelor.
Art. 87: Avizul comitetelor agenţiei
(1)În termen de 12 luni de la data publicării menţionate la articolul 86 alineatul (9), Comitetul pentru evaluarea riscurilor adoptă un aviz în care precizează dacă restricţiile propuse sunt adecvate pentru a reduce riscul pentru sănătatea umană sau mediu, pe baza examinării pe care a realizat-o cu privire la părţile relevante ale dosarului de restricţionare. Avizul ţine seama de dosarul de restricţionare pregătit de agenţie la cererea Comisiei sau pregătit de statul membru şi de opiniile părţilor interesate menţionate la articolul 86 alineatul (9) litera (a).
(2)În termen de 15 luni de la data publicării menţionate la articolul 86 alineatul (9), Comitetul pentru analiză socioeconomică adoptă un aviz privind restricţiile propuse, pe baza examinării pe care a realizat-o cu privire la părţile relevante ale dosarului de restricţionare şi la impactul socioeconomic. Anterior, comitetul elaborează un proiect de aviz cu privire la restricţiile propuse şi la impactul socioeconomic aferent, luând în considerare analizele sau informaţiile comunicate în conformitate cu articolul 86 alineatul (9) litera (b), dacă există.
(3)Agenţia publică fără întârziere, pe website-ul său, proiectul de aviz al Comitetului pentru analiză socioeconomică şi invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la proiectul de aviz, în termen de cel mult 60 de zile de la publicarea respectivului proiect de aviz.
(4)Comitetul pentru analiză socioeconomică îşi adoptă fără întârziere avizul, luând în considerare, după caz, observaţiile suplimentare primite până la termenul stabilit la alineatul (3) de la prezentul articol. Avizul respectiv ţine seama de observaţiile părţilor interesate, prezentate în conformitate cu articolul 86 alineatul (9) litera (b) şi cu alineatul (3) de la prezentul articol.
(5)În cazul în care avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor diferă semnificativ de restricţiile propuse în cadrul dosarului de restricţionare, agenţia prelungeşte cu cel mult 90 de zile termenul stabilit pentru emiterea avizului Comitetului pentru analiză socioeconomică.
(6)În cazul în care Comitetul pentru evaluarea riscurilor şi Comitetul pentru analiză socioeconomică emit un aviz în temeiul alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol, acestea recurg la raportorii prevăzuţi la articolul 87 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, în conformitate cu condiţiile stabilite de acesta.
Art. 88: Transmiterea unui aviz Comisiei
(1)Agenţia transmite Comisiei, fără întârziere, avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor şi cel al Comitetului pentru analiză socioeconomică referitoare la restricţiile propuse în conformitate cu articolul 86. În cazul în care avizul Comitetului pentru evaluarea riscurilor şi cel al Comitetului pentru analiză socioeconomică diferă semnificativ de restricţiile propuse, agenţia transmite Comisiei o notă explicativă care oferă o explicaţie detaliată a motivelor care stau la baza acestor diferenţe. În cazul în care unul sau ambele comitete nu adoptă un aviz până la termenul menţionat la articolul 87 alineatul (1) şi, respectiv, alineatul (2), agenţia informează Comisia în consecinţă, precizând motivele.
(2)Agenţia publică avizele celor două comitete pe website-ul său, fără întârziere.
(3)La cerere, agenţia furnizează Comisiei sau unui stat membru toate documentele şi dovezile prezentate acesteia sau avute în vedere de aceasta.