Art. 7. - Art. 7: Amprenta de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice, a bateriilor industriale reîncărcabile şi a bateriilor LMT - Regulamentul 1542/12-iul-2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Art. 7: Amprenta de carbon a bateriilor pentru vehicule electrice, a bateriilor industriale reîncărcabile şi a bateriilor LMT
(1)Pentru bateriile pentru vehicule electrice, bateriile industriale reîncărcabile cu o capacitate mai mare de 2 kWh şi bateriile LMT, se întocmeşte o declaraţie privind amprenta de carbon pentru fiecare model de baterie pentru fiecare unitate de producţie, în conformitate cu actul de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf şi care conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)informaţii administrative privind fabricantul;
b)informaţii privind modelul de baterie;
c)informaţii privind amplasarea geografică a unităţii de producţie a bateriilor;
d)amprenta de carbon a bateriei, calculată în kg de dioxid de carbon echivalent per un kWh din energia totală furnizată de baterie pe durata de exploatare preconizată a acesteia;
e)amprenta de carbon a bateriei defalcată pe etapele ciclului de viaţă, astfel cum se descrie la punctul 4 din anexa II;
f)numărul de identificare al declaraţiei de conformitate UE a bateriei;
g)un link către un website care să dea acces la o versiune publică a studiului care confirmă valorile amprentei de carbon menţionate la literele (d) şi (e).
Declaraţia privind amprenta de carbon se aplică de la:
(a)18 februarie 2025 sau după 12 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor pentru vehicule electrice;
(b)18 februarie 2026 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă;
(c)18 august 2028 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor LMT;
(d)18 august 2030 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile cu stocare externă.
Până când devine accesibilă prin intermediul codului QR menţionat la articolul 13 alineatul (6), declaraţia privind amprenta de carbon însoţeşte bateria.
Până la 18 februarie 2024, în cazul bateriilor pentru vehicule electrice, până la 18 februarie 2025, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă, până la 18 februarie 2027, pentru bateriile LMT, şi până la 18 februarie 2029, în cazul bateriilor industriale cu stocare externă, Comisia adoptă:
(a)un act delegat în conformitate cu articolul 89 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea metodologiei de calculare şi verificare a amprentei de carbon totale a bateriei menţionate la primul paragraf litera (d), în conformitate cu elementele esenţiale prevăzute în anexa II;
(b)un act de punere în aplicare care stabileşte formatul pentru declaraţia privind amprenta de carbon menţionată la primul paragraf. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
(2)Bateriile pentru vehicule electrice, bateriile industriale reîncărcabile cu o capacitate mai mare de 2 kWh şi bateriile LMT poartă o etichetă vizibilă, clar lizibilă şi indelebilă care indică amprenta de carbon a bateriei menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (d) şi declară clasa de performanţă privind amprenta de carbon căreia îi corespunde modelul de baterie relevant al unei unităţi de producţie.
Pentru bateriile menţionate la primul paragraf, documentaţia tehnică menţionată în anexa VIII demonstrează că amprenta de carbon declarată şi clasificarea aferentă într-o clasă de performanţă privind amprenta de carbon au fost calculate în conformitate cu metodologia stabilită în actele delegate adoptate de Comisie în temeiul alineatului (1) al patrulea paragraf litera (a) şi al celui de al patrulea paragraf litera (a) de la prezentul alineat.
Cerinţele referitoare la clasa de performanţă privind amprenta de carbon de la primul paragraf se aplică de la:
a)18 august 2026 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor pentru vehicule electrice;
b)18 august 2027 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă;
c)18 februarie 2030 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor LMT;
d)18 februarie 2032 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare fie a actului delegat, fie a actului de punere în aplicare menţionat la al patrulea paragraf literele (a) şi (b), în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile cu stocare externă.
Până la 18 februarie 2025, în cazul bateriilor pentru vehicule electrice, până la 18 august 2026, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă, până la 18 august 2028 pentru bateriile LMT şi până la 18 august 2030 în cazul bateriilor industriale cu stocare externă, Comisia adoptă:
(a)un act delegat în conformitate cu articolul 89 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea claselor de performanţă privind amprenta de carbon, menţionate la primul paragraf. La elaborarea acestui act delegat, Comisia ţine seama de condiţiile prevăzute la punctul 8 din anexa II;
(b)un act de punere în aplicare care stabileşte formatele pentru etichetarea menţionată la primul paragraf, precum şi formatul pentru declaraţia referitoare la clasa de performanţă privind amprenta de carbon menţionată la primul paragraf. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
În conformitate cu condiţiile prevăzute la punctul 8 din anexa II, Comisia reexaminează, o dată la trei ani, numărul claselor de performanţă şi pragurile dintre acestea şi, dacă este cazul, adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica numărul claselor de performanţă şi pragurile dintre acestea astfel încât acestea să rămână relevante în raport cu realitatea pieţei şi cu evoluţiile preconizate pe piaţă.
(3)În cazul bateriilor pentru vehicule electrice, al bateriilor industriale reîncărcabile cu o capacitate mai mare de 2 kWh şi al bateriilor LMT documentaţia tehnică menţionată în anexa VIII demonstrează că valoarea declarată a amprentei de carbon pe durata ciclului de viaţă pentru modelul de baterie relevant al unei unităţi de producţie se încadrează sub pragul maxim stabilit în actul delegat adoptat în temeiul celui de al treilea paragraf.
Cerinţa privind un prag maxim al amprentei de carbon pe durata ciclului de viaţă, menţionată la primul paragraf, se aplică de la:
a)18 februarie 2028 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare a actului delegat menţionat la al treilea paragraf, în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor pentru vehicule electrice;
b)18 februarie 2029 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare a actului delegat menţionat la al treilea paragraf, în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă;
c)18 august 2031 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare a actului delegat menţionat la al treilea paragraf, în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor LMT;
d)18 august 2033 sau după 18 luni de la data intrării în vigoare a actului delegat menţionat la al treilea paragraf, în funcţie de care dintre aceste date survine cel mai târziu, în cazul bateriilor industriale reîncărcabile cu stocare externă.
Până la 18 august 2026 în cazul bateriilor pentru vehicule electrice, până la 18 februarie 2028 în cazul bateriilor industriale reîncărcabile, cu excepţia celor cu stocare exclusiv externă, până la 18 februarie 2030 pentru bateriile LMT şi până la 18 februarie 2032 în cazul bateriilor industriale cu stocare externă, Comisia adoptă un act delegat, în conformitate cu articolul 89, pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea pragului maxim al amprentei de carbon pe durata ciclului de viaţă menţionat la primul paragraf. La elaborarea acestui act delegat, Comisia ţine seama de condiţiile relevante prevăzute la punctul 9 din anexa II.
Introducerea unui prag maxim al amprentei de carbon pe durata ciclului de viaţă determină, dacă este cazul, o reclasificare a claselor de performanţă privind amprenta de carbon menţionate la alineatul (2).
(4)Până la 31 decembrie 2030, Comisia evaluează fezabilitatea extinderii aplicării cerinţelor prevăzute la prezentul articol la bateriile portabile şi a aplicării cerinţei prevăzute la alineatul (3) la bateriile industriale reîncărcabile cu o capacitate de cel mult 2 kWh. În acest scop, Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport şi are în vedere posibilitatea adoptării de măsuri adecvate, inclusiv adoptarea unor propuneri legislative.
(5)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică unei baterii care a făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare, reafectării sau refabricării, dacă bateria a fost deja introdusă pe piaţă sau pusă în serviciu înainte de a fi supusă unor astfel de operaţiuni.