Capitolul viii - Gestionarea deşeurilor de baterii - Regulamentul 1542/12-iul-2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL VIII:Gestionarea deşeurilor de baterii
Art. 54: Autoritatea competentă
(1)Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente responsabile pentru obligaţiile stabilite în temeiul prezentului capitol, în special pentru monitorizarea şi verificarea îndeplinirii de către producători şi de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor a obligaţiilor stabilite în sarcina lor în temeiul prezentului capitol.
(2)Fiecare stat membru poate desemna, de asemenea, un punct de contact din rândul autorităţilor competente menţionate la alineatul (1), în scopul comunicării cu Comisia în temeiul alineatului (4).
(3)Statele membre stabilesc detaliile privind organizarea şi funcţionarea autorităţii sau autorităţilor competente, inclusiv normele administrative şi procedurale referitoare la:
a)înregistrarea producătorilor în conformitate cu articolul 55;
b)autorizarea producătorilor şi a organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în conformitate cu articolul 58;
c)supravegherea punerii în aplicare a obligaţiilor privind responsabilitatea extinsă a producătorilor în conformitate cu articolul 57;
d)colectarea datelor privind bateriile şi deşeurile de baterii în conformitate cu articolul 75;
e)punerea la dispoziţie a informaţiilor în conformitate cu articolul 76.
(4)Până la 18 noiembrie 2025, statele membre transmit Comisiei denumirile şi adresele autorităţilor competente desemnate în temeiul alineatului (1). Statele membre transmit Comisiei, fără întârziere nejustificată, orice modificări ale denumirilor sau ale adreselor autorităţilor competente.
Art. 55: Registrul producătorilor
(1)Statele membre întocmesc un registru al producătorilor care serveşte la monitorizarea respectării de către producători a cerinţelor din prezentul capitol.
(2)Producătorii se înscriu în registrul menţionat la alineatul (1). În acest scop, producătorii depun o cerere de înregistrare în fiecare stat membru în care pun o baterie la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată.
Producătorii depun cererea de înregistrare prin intermediul unui sistem electronic de prelucrare a datelor, astfel cum se menţionează la alineatul (9) litera (a).
Producătorii pun la dispoziţie pe piaţa unui stat membru baterii, inclusiv cele încorporate în aparate, mijloace de transport uşoare sau alte vehicule, numai dacă aceştia sau, în cazul unei autorizaţii, reprezentanţii autorizaţi ai acestora pentru răspunderea extinsă a producătorilor sunt înregistraţi în statul membru respectiv.
(3)Cererea de înregistrare include următoarele informaţii:
a)denumirea şi denumirea comercială, după caz, sub care producătorul îşi desfăşoară activitatea în respectivul stat membru, precum şi adresa producătorului, inclusiv codul poştal şi localitatea, strada şi numărul, ţara, numărul de telefon, dacă există, adresa web şi adresa de e-mail, indicând un punct de contact unic;
b)codul naţional de identificare al producătorului, inclusiv numărul din registrul comerţului sau numărul de înregistrare oficial echivalent şi numărul de identificare fiscală european sau naţional;
c)categoria sau categoriile de baterii pe care producătorul intenţionează să le pună la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru, şi anume baterii portabile, baterii industriale, baterii LMT, baterii pentru vehicule electrice sau baterii SLI şi compoziţia chimică a acestora;
d)informaţii privind modul în care producătorul îşi îndeplineşte responsabilităţile prevăzute la articolul 56 şi cerinţele prevăzute la articolele 59, 60 şi, respectiv, 61:
(i)pentru bateriile portabile sau bateriile LMT, cerinţele de la litera (d) sunt îndeplinite furnizând:
- informaţii în scris privind măsurile instituite de producător pentru a îndeplini obligaţiile de răspundere a producătorilor prevăzute la articolul 56, măsurile instituite pentru a îndeplini obligaţiile de colectare separată prevăzute la articolul 59 alineatul (1) sau la articolul 60 alineatul (1) în ceea ce priveşte cantitatea de baterii pe care producătorul o pune la dispoziţie pe piaţă în statul membru, precum şi privind sistemul menit să garanteze că datele raportate autorităţilor competente sunt fiabile;
- după caz, denumirea şi datele de contact, inclusiv codul poştal şi localitatea, strada şi numărul, ţara, numărul de telefon, adresa web şi adresa de e-mail, precum şi codul naţional de identificare a organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor desemnate de producător să îndeplinească obligaţia privind răspunderea extinsă a producătorilor, în conformitate cu articolul 57 alineatele (1) şi (2), inclusiv numărul din registrul comerţului sau un număr de înregistrare oficial echivalent şi numărul de identificare fiscală european sau naţional al organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi mandatul producătorului reprezentat;
(ii)pentru bateriile SLI, bateriile industriale şi bateriile pentru vehicule electrice, cerinţele de la litera (d) sunt îndeplinite furnizând:
- informaţii în scris privind măsurile instituite de producător pentru a îndeplini obligaţiile de răspundere a producătorilor prevăzute la articolul 56, măsurile instituite pentru a îndeplini obligaţiile de colectare prevăzute la articolul 61 alineatul (1) în ceea ce priveşte cantitatea de baterii pe care producătorul o pune la dispoziţie pe piaţă în statul membru, precum şi privind sistemul menit să garanteze că datele raportate autorităţilor competente sunt fiabile;
- după caz, denumirea şi datele de contact, inclusiv codul poştal şi localitatea, strada şi numărul, ţara, numărul de telefon, adresa web şi adresa de e-mail, precum şi codul naţional de identificare a organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor desemnate de producător să îndeplinească obligaţia privind răspunderea extinsă a producătorilor, în conformitate cu articolul 57 alineatele (1) şi (2), inclusiv numărul din registrul comerţului sau un număr de înregistrare oficial echivalent şi numărul de identificare fiscală european sau naţional al organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi mandatul producătorului reprezentat.
e)o declaraţie a producătorului sau, după caz, a reprezentantului autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor sau a organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, desemnată în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), care să ateste veridicitatea informaţiilor furnizate.
(4)Fără a aduce atingere alineatului (3) de la prezentul articol, informaţiile prevăzute la litera (d) de la alineatul respectiv se furnizează fie în cererea de înregistrare în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, fie în cererea de autorizare în temeiul articolului 58. O astfel de cerere de autorizare include cel puţin informaţii privind implementarea, individuală sau colectivă, a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor.
(5)Statele membre pot solicita informaţii sau documente suplimentare, după caz, pentru a utiliza registrul producătorilor în mod eficient.
(6)În cazul în care un producător a desemnat o organizaţie care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), obligaţiile în temeiul prezentului articol sunt îndeplinite mutatis mutandis de către organizaţia respectivă, cu excepţia cazului în care se prevede altfel de către statul membru.
(7)Obligaţiile în temeiul prezentului articol pot fi îndeplinite, în numele producătorului, de un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor.
În cazul în care obligaţiile în temeiul prezentului articol sunt îndeplinite, în numele producătorului, de către un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor care reprezintă mai mulţi producători, respectivul reprezentant autorizat furnizează, în plus faţă de informaţiile prevăzute la alineatul (3), denumirea şi datele de contact ale fiecărui producător reprezentat în parte.
(8)Statele membre pot decide că procedura de înregistrare prevăzută la prezentul articol şi procedura de autorizare prevăzută la articolul 58 constituie o procedură unică, cu condiţia ca cererea să îndeplinească cerinţele prevăzute la alineatele (3)-(7) de la prezentul articol.
(9)Autoritatea competentă:
a)pune la dispoziţie pe website-ul său informaţii cu privire la procesul de depunere a cererilor prin intermediul unui sistem electronic de prelucrare a datelor;
b)acceptă înregistrările şi furnizează un număr de înregistrare în termen de maximum 12 săptămâni de la data la care sunt furnizate toate informaţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3).
(10)Autoritatea competentă poate să:
a)stabilească modalităţi privind cerinţele şi procesul de înregistrare, fără a adăuga cerinţe de fond la cele prevăzute la alineatele (2) şi (3);
b)perceapă producătorilor taxe bazate pe costuri şi proporţionate pentru prelucrarea cererilor menţionate la alineatul (2).
(11)Autoritatea competentă poate refuza înregistrarea unui producător sau poate retrage înregistrarea producătorului în cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (3) şi documentele justificative aferente nu sunt furnizate sau sunt insuficiente ori în cazul în care producătorul nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (3) litera (d).
Autoritatea competentă retrage înregistrarea producătorului în cazul în care acesta a încetat să existe.
(12)Producătorul sau, după caz, reprezentantul autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, desemnată în numele producătorilor pe care îi reprezintă, informează fără întârziere nejustificată autoritatea competentă cu privire la orice modificare a informaţiilor conţinute în înregistrare şi la încetarea definitivă a punerii la dispoziţie pe piaţă a bateriilor menţionate în înregistrare pe teritoriul statului membru respectiv.
(13)În cazul în care informaţiile din registrul producătorilor nu sunt accesibile publicului, statele membre se asigură că furnizorii de platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu producătorii au acces gratuit la informaţiile din registru.
Art. 56: Răspunderea extinsă a producătorilor
(1)Producătorii au răspundere extinsă pentru bateriile pe care le pun la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru. Astfel de producători respectă cerinţele de la articolele 8 şi 8a din Directiva 2008/98/CE şi din prezentul capitol.
(2)Un operator economic care pune la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru o baterie care este rezultatul unor operaţiuni de pregătire pentru reutilizare, de pregătire pentru reafectare, de reafectare sau de refabricare este considerat a fi producător al unei astfel de baterii în sensul prezentului regulament, aplicându-i-se răspunderea extinsă a producătorilor.
(3)Un producător astfel cum este definit la articolul 3 punctul 47 litera (d) numeşte un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor în fiecare stat membru în care vinde baterii. O astfel de numire se face prin mandat scris.
(4)Contribuţiile financiare care trebuie plătite de producător acoperă următoarele costuri pentru produsele pe care producătorul le pune la dispoziţie pe piaţă în statul membru în cauză:
a)costurile colectării separate a deşeurilor de baterii şi ale transportului şi tratării lor ulterioare, ţinând seama de orice venituri obţinute din pregătirea pentru reutilizare sau din pregătirea pentru reafectare, sau din valoarea materiilor prime secundare recuperate din deşeurile de baterii reciclate;
b)costurile efectuării unui studiu privind compoziţia fluxurilor de deşeuri municipale mixte colectate în conformitate cu articolul 69 alineatul (5);
c)costurile furnizării de informaţii privind prevenirea şi gestionarea deşeurilor de baterii în conformitate cu articolul 74;
d)costurile colectării de informaţii şi ale raportării acestor informaţii către autorităţile competente în conformitate cu articolul 75.
(5)În cazul punerii la dispoziţie a bateriilor care au făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare, reafectării sau refabricării, atât producătorii bateriilor originale, cât şi producătorii bateriilor care sunt introduse pe piaţă ca urmare a operaţiunilor respective pot institui şi ajusta un mecanism de repartizare a costurilor pe baza alocării efective a costurilor între diferiţii producători, în ceea ce priveşte costurile menţionate la alineatul (4) literele (a), (c) şi (d).
În cazul în care o baterie menţionată la alineatul (2) face obiectul mai multor sisteme de răspundere extinsă a producătorilor, primul producător care pune bateria respectivă la dispoziţie pe piaţă nu suportă costuri suplimentare ca urmare a mecanismului de repartizare a costurilor menţionat la primul paragraf.
Comisia facilitează schimbul de informaţii şi de bune practici între statele membre cu privire la astfel de mecanisme de repartizare a costurilor.
Art. 57: Organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor
(1)Producătorii pot desemna o organizaţie care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, autorizată în conformitate cu articolul 58, pentru a îndeplini în numele lor obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor. Statele membre pot adopta măsuri prin care să confere caracter obligatoriu desemnării unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. Astfel de măsuri sunt justificate pe baza caracteristicilor specifice ale unei anumite categorii de baterii introduse pe piaţă şi a caracteristicilor aferente privind gestionarea deşeurilor.
(2)În cazul unei îndepliniri colective a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor, organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură egalitatea de tratament a producătorilor indiferent de originea sau mărimea lor, fără a impune o sarcină disproporţionată producătorilor de cantităţi mici de baterii, inclusiv întreprinderilor mici şi mijlocii. Acestea asigură, de asemenea, că contribuţiile financiare care le sunt plătite de către producători:
a)sunt modulate în conformitate cu articolul 8a alineatul (4) litera (b) din Directiva 2008/98/CE şi, cel puţin în funcţie de categoria bateriilor şi de compoziţia chimică a bateriilor, precum şi luând în considerare, după caz, posibilitatea de reîncărcare, nivelul conţinutului reciclat în fabricarea bateriilor şi dacă bateriile au făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare, reafectării sau refabricării şi amprenta lor de carbon; şi
b)sunt ajustate pentru a ţine seama de eventualele venituri obţinute de organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor din pregătirea pentru reutilizare sau din pregătirea pentru reafectare sau din valoarea materiilor prime secundare recuperate din deşeurile de baterii reciclate.
(3)În cazul în care, într-un stat membru, mai multe organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sunt autorizate să îndeplinească, în numele producătorilor, obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor, acestea asigură acoperirea întregului teritoriu al statului membru în care se desfăşoară activităţile menţionate la articolul 59 alineatul (1), articolul 60 alineatul (1) şi articolul 61 alineatul (1). Statele membre desemnează o autoritate competentă sau numesc un terţ independent care să asigure faptul că organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor îşi îndeplinesc obligaţiile în mod coordonat.
(4)Organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură confidenţialitatea datelor aflate în posesia lor în ceea ce priveşte informaţiile proprietare sau informaţiile care pot fi atribuite direct producătorilor individuali sau reprezentanţilor lor autorizaţi pentru răspunderea extinsă a producătorilor.
(5)În plus faţă de informaţiile menţionate la articolul 8a alineatul (3) litera (e) din Directiva 2008/98/CE, organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor publică pe website-urile lor cel puţin o dată pe an, sub rezerva confidenţialităţii comerciale şi industriale, informaţiile privind rata de colectare separată a deşeurilor de baterii, nivelurile de eficienţă a reciclării şi nivelurile de recuperare a materialelor atinse de către producătorii care au desemnat organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
(6)În plus faţă de informaţiile menţionate la alineatul (5), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pun la dispoziţia publicului informaţii privind procedura de selecţie a operatorilor de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu alineatul (8).
(7)Dacă este necesar pentru a evita denaturarea pieţei interne, Comisia este împuternicită să adopte un act de punere în aplicare prin care să stabilească criteriile de aplicare a alineatului (2) litera (a) de la prezentul articol. Respectivul act de punere în aplicare nu poate viza stabilirea cu precizie a nivelului contribuţiilor şi se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
(8)Operatorii de gestionare a deşeurilor fac obiectul unei proceduri de selecţie nediscriminatorii, bazată pe criterii de atribuire transparente, desfăşurată de către producători sau de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi care nu impune o sarcină disproporţionată asupra întreprinderilor mici şi mijlocii.
Art. 58: Autorizarea privind implementarea răspunderii extinse a producătorilor
(1)Un producător, în cazul îndeplinirii individuale a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor, şi organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor desemnate, în cazul îndeplinirii colective a obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor, solicită o autorizaţie privind implementarea răspunderii extinse a producătorilor din partea autorităţii competente.
(2)Autorizaţia se acordă numai în cazul în care se demonstrează:
a)că sunt respectate cerinţele prevăzute la articolul 8a alineatul (3) literele (a)-(d) din Directiva 2008/98/CE, iar măsurile instituite de producător sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sunt suficiente pentru a îndeplini obligaţiile prevăzute în prezentul capitol în ceea ce priveşte cantitatea de baterii puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru de către producătorul sau de către producătorii în numele cărora acţionează organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor; şi
b)prin furnizarea de documente justificative că sunt îndeplinite cerinţele de la articolul 59 alineatele (1) şi (2) sau cerinţele de la articolul 60 alineatele (1), (2) şi (4) şi că sunt instituite toate măsurile necesare pentru a permite atingerea şi menţinerea în mod durabil cel puţin a obiectivului de colectare menţionat la articolul 59 alineatul (3) şi, respectiv, la articolul 60 alineatul (3).
(3)În măsurile lor de stabilire a normelor administrative şi procedurale menţionate la articolul 54 alineatul (3) litera (b), statele membre includ detaliile procedurii de autorizare, care pot fi diferite după cum îndeplinirea obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor se realizează la nivel individual sau colectiv, precum şi modalităţile de verificare a respectării obligaţiilor de către producători sau de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, inclusiv informaţiile care trebuie furnizate în acest scop de producători sau de organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. Procedura de autorizare include cerinţele privind verificarea măsurilor instituite pentru a asigura conformitatea cu cerinţele prevăzute la articolul 59 alineatele (1) şi (2) şi la articolul 60 alineatele (1), (2) şi (4), precum şi termenele pentru verificare, care nu depăşesc 12 săptămâni de la depunerea dosarului complet de cerere. Verificarea poate fi efectuată de un expert independent, care emite un raport privind rezultatul verificării.
(4)Producătorul sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor informează autoritatea competentă, fără întârzieri nejustificate, cu privire la orice modificări aduse informaţiilor cuprinse în autorizaţie, cu privire la orice modificări referitoare la condiţiile de autorizare sau cu privire la încetarea definitivă a activităţii.
(5)Mecanismul de autocontrol prevăzut la articolul 8a alineatul (3) litera (d) din Directiva 2008/98/CE se utilizează periodic, cel puţin o dată la trei ani, şi la cererea autorităţii competente, pentru a verifica dacă dispoziţiile de la litera respectivă sunt respectate şi dacă sunt îndeplinite în continuare condiţiile de autorizare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol. Producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor prezintă autorităţii competente, la cerere, un raport de autocontrol şi, dacă este necesar, proiectul de plan de măsuri corective. Fără a aduce atingere competenţelor prevăzute la alineatul (6) de la prezentul articol, autoritatea competentă poate formula observaţii cu privire la raportul de autocontrol şi la proiectul de plan de măsuri corective şi comunică observaţiile respective producătorului sau organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. Producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor elaborează şi pune în aplicare planul de măsuri corective pe baza observaţiilor respective.
(6)Autoritatea competentă poate decide să revoce autorizaţia în cazul în care nu sunt îndeplinite obiectivele de colectare prevăzute la articolul 59 alineatul (3) sau la articolul 60 alineatul (3) sau în cazul în care producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor nu mai respectă cerinţele în ceea ce priveşte organizarea colectării şi a tratării deşeurilor de baterii, nu mai îndeplineşte cerinţele în ceea ce priveşte raportarea către autoritatea competentă, nu notifică orice modificări care se referă la condiţiile autorizării sau şi-a încetat activitatea.
(7)Un producător, în cazul îndeplinirii individuale a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, şi organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor desemnate, în cazul îndeplinirii colective a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, furnizează o garanţie destinată să acopere costurile legate de operaţiunile de gestionare a deşeurilor datorate de producător sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în cazul nerespectării obligaţiilor privind răspunderea extinsă a producătorilor, inclusiv în caz de încetare permanentă a operaţiunilor lor sau în caz de insolvenţă. Statele membre pot specifica cerinţe suplimentare cu privire la o astfel de garanţie. În cazul unei organizaţii gestionate de stat care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, o astfel de garanţie poate fi furnizată altfel decât de organizaţie însăşi şi poate lua forma unui fond public care este finanţat din taxele producătorilor şi de care este răspunzător în solidar statul membru care deţine organizaţia.
Art. 59: Colectarea de deşeuri de baterii portabile
(1)Producătorii de baterii portabile sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură colectarea separată a tuturor deşeurilor de baterii portabile, indiferent de natura, de compoziţia chimică, de starea, de marca sau de originea acestora, pe teritoriul unui stat membru în care pun bateriile portabile la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată. În acest sens, aceştia:
a)stabilesc un sistem de preluare şi de colectare a deşeurilor de baterii portabile;
b)oferă gratuit entităţilor menţionate la alineatul (2) litera (a) servicii de colectare a deşeurilor de baterii portabile şi asigură colectarea deşeurilor de baterii portabile de la toate entităţile care au recurs la această ofertă (denumite în continuare "puncte de colectare conectate pentru deşeuri de baterii portabile");
c)asigură modalităţile practice necesare pentru colectarea şi transportul deşeurilor de baterii portabile, inclusiv furnizarea gratuită de containere de colectare şi de transport corespunzătoare, care îndeplinesc cerinţele Directivei 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (46), la punctele de colectare conectate pentru deşeuri de baterii portabile;
(46)Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri periculoase (JO L 260, 30.9.2008, p. 13).
d)colectează gratuit deşeurile de baterii portabile colectate la punctele de colectare conectate, cu o frecvenţă care este proporţională cu suprafaţa acoperită şi cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii portabile colectate de obicei prin intermediul acestor puncte de colectare conectate pentru deşeuri de baterii portabile;
e)colectează gratuit deşeurile de baterii portabile îndepărtate din deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu o frecvenţă care este proporţională cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii portabile;
f)se asigură că deşeurile de baterii portabile colectate de la punctele de colectare conectate pentru deşeuri de baterii portabile şi îndepărtate din deşeurile de echipamente electrice şi electronice sunt supuse ulterior tratării într-o instalaţie autorizată de către un operator de gestionare a deşeurilor, în conformitate cu articolul 70.
(2)Producătorii de baterii portabile sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor se asigură că sistemul de preluare şi de colectare a deşeurilor de baterii portabile:
a)este alcătuit din puncte de colectare înfiinţate de aceştia în cooperare cu unul sau mai mulţi dintre următorii actori:
(i)distribuitorii, în conformitate cu articolul 62;
(ii)instalaţiile de tratare a vehiculelor scoase din uz, cu respectarea Directivei 2000/53/CE;
(iii)autorităţile publice sau terţii care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor în numele acestora, în conformitate cu articolul 66;
(iv)punctele de colectare voluntară, în conformitate cu articolul 67;
(v)instalaţiile de tratare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, cu respectarea Directivei 2012/19/UE; şi
b)acoperă întregul teritoriu al statului membru, ţinând seama de dimensiunea şi densitatea populaţiei, volumul preconizat de deşeuri de baterii portabile, accesibilitatea pentru utilizatorii finali şi proximitatea faţă de aceştia, fără a se limita la zonele în care sunt profitabile colectarea şi gestionarea ulterioară a deşeurilor de baterii portabile.
(3)Producătorii de baterii portabile sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor ating şi menţin în mod durabil cel puţin următoarele obiective de colectare a deşeurilor de baterii portabile:
a)45 % până la 31 decembrie 2023;
b)63 % până la 31 decembrie 2027;
c)73 % până la 31 decembrie 2030.
Producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor calculează rata de colectare menţionată la prezentul alineat în conformitate cu anexa XI.
(4)Utilizatorii finali au posibilitatea să elimine deşeurile de baterii portabile la punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) şi nu sunt obligaţi să plătească o taxă sau să cumpere o baterie nouă şi nici nu trebuie să fi cumpărat bateria portabilă de la producătorii care au înfiinţat punctele de colectare.
(5)Punctele de colectare înfiinţate în conformitate cu alineatul (2) litera (a) punctele (i), (iii) şi (iv) nu fac obiectul cerinţelor privind înregistrarea sau autorizarea prevăzute în Directiva 2008/98/CE.
(6)Statele membre pot adopta măsuri prin care să impună condiţia ca punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) de la prezentul articol să poată colecta deşeurile de baterii portabile numai dacă au încheiat un contract cu producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), cu organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
(7)Având în vedere evoluţia preconizată a pieţei şi creşterea duratei de viaţă preconizate a bateriilor portabile şi pentru a evalua mai bine volumul real al deşeurilor de baterii portabile disponibile pentru colectare, Comisia este împuternicită să adopte, până la 18 august 2027, acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica metodologia de calculare a ratei de colectare a bateriilor portabile prevăzută în anexa XI şi pentru a modifica obiectivul de colectare prevăzut la alineatul (3) de la prezentul articol în vederea adaptării obiectivului de colectare respectiv la noua metodologie, menţinând totodată un nivel echivalent al obiectivelor şi al calendarului.
Art. 60: Colectarea de deşeuri de baterii LMT
(1)Producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură colectarea separată a tuturor deşeurilor de baterii LMT, indiferent de natura, de compoziţia chimică, de starea, de marca sau de originea acestora, pe teritoriul unui stat membru în care pun bateriile la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată. În acest sens, aceştia:
a)stabilesc un sistem de preluare şi de colectare a deşeurilor de baterii LMT;
b)oferă gratuit entităţilor menţionate la alineatul (2) litera (a) servicii de colectare a deşeurilor de baterii LMT şi asigură colectarea deşeurilor de baterii LMT de la toate entităţile care au recurs la această ofertă (denumite în continuare "puncte de colectare conectate pentru baterii LMT");
c)asigură modalităţile practice necesare pentru colectarea şi transportul deşeurilor de baterii LMT, inclusiv furnizarea gratuită de containere de colectare şi de transport corespunzătoare, care îndeplinesc cerinţele Directivei 2008/68/CE, la punctele de colectare conectate pentru baterii LMT;
d)colectează gratuit deşeurile de baterii LMT colectate la punctele de colectare conectate pentru baterii LMT, cu o frecvenţă care este proporţională cu suprafaţa acoperită şi cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii LMT colectate de obicei la aceste puncte de colectare;
e)colectează gratuit deşeurile de baterii LMT îndepărtate din deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu o frecvenţă care este proporţională cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii LMT;
f)se asigură că deşeurile de baterii LMT colectate de la punctele de colectare conectate pentru baterii LMT şi îndepărtate din deşeurile de echipamente electrice şi electronice sunt supuse ulterior tratării într-o instalaţie autorizată de către un operator de gestionare a deşeurilor, în conformitate cu articolul 70.
(2)Producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor se asigură că sistemul de preluare şi de colectare a deşeurilor de baterii LMT:
a)este alcătuit din punctele de colectare înfiinţate de aceştia în cooperare cu unul sau mai mulţi dintre următorii actori:
(i)distribuitorii, în conformitate cu articolul 62;
(ii)instalaţiile de tratare a vehiculelor scoase din uz, cu respectarea Directivei 2000/53/CE;
(iii)autorităţile publice sau terţii care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor în numele acestora, în conformitate cu articolul 66;
(iv)punctele de colectare voluntară, în conformitate cu articolul 67;
(v)instalaţiile de tratare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, cu respectarea Directivei 2012/19/UE; şi
b)acoperă întregul teritoriu al statului membru, luând în considerare dimensiunea şi densitatea populaţiei, volumul preconizat de deşeuri de baterii LMT, accesibilitatea pentru utilizatorii finali şi proximitatea faţă de aceştia, fără a se limita la zonele în care sunt profitabile colectarea şi gestionarea ulterioară a deşeurilor de baterii LMT.
(3)Producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor ating şi menţin în mod durabil cel puţin următoarele obiective de colectare a deşeurilor de baterii LMT:
a)51 % până la 31 decembrie 2028;
b)61 % până la 31 decembrie 2031.
Producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor calculează rata de colectare menţionată la prezentul alineat în conformitate cu anexa XI.
(4)Producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor:
a)înfiinţează punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a), dotate cu infrastructură adecvată pentru colectarea separată a deşeurilor de baterii LMT care îndeplineşte cerinţele de siguranţă aplicabile, şi acoperă costurile necesare suportate de aceste puncte de colectare în legătură cu activităţile de preluare; containerele pentru colectarea şi depozitarea temporară a acestor deşeuri de baterii în punctele de colectare sunt adecvate în raport cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii LMT care ar putea fi colectate prin intermediul acestor puncte de colectare;
b)colectează de la punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) deşeurile de baterii LMT, cu o frecvenţă care este proporţională cu capacitatea de depozitare a infrastructurii de colectare separată şi cu volumul şi gradul de periculozitate ale deşeurilor de baterii care sunt colectate de obicei prin intermediul acestor puncte de colectare; şi
c)asigură livrarea deşeurilor de baterii LMT colectate de la punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) de la prezentul articol către instalaţiile autorizate de tratare în conformitate cu articolele 70 şi 73.
(5)Utilizatorii finali au posibilitatea să elimine deşeurile de baterii LMT la punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) şi nu sunt obligaţi să plătească o taxă sau să cumpere o baterie nouă şi nici nu trebuie să fi cumpărat bateria LMT de la producătorii care au înfiinţat punctele de colectare.
(6)Punctele de colectare înfiinţate în conformitate cu alineatul (2) litera (a) punctele (i), (iii) şi (iv) nu fac obiectul cerinţelor privind înregistrarea sau autorizarea prevăzute în Directiva 2008/98/CE.
(7)Statele membre pot adopta măsuri prin care să impună condiţia ca punctele de colectare menţionate la alineatul (2) litera (a) de la prezentul articol să poată colecta deşeurile de baterii LMT numai dacă au încheiat un contract cu producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), cu organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
(8)Având în vedere evoluţia preconizată a pieţei şi creşterea duratei de viaţă preconizate a bateriilor LMT şi pentru a evalua mai bine volumul real al deşeurilor de baterii LMT disponibile pentru colectare, Comisia este împuternicită să adopte, în termen de 18 august 2027, acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica metodologia de calculare a ratei de colectare a deşeurilor de baterii LMT prevăzută în anexa XI şi pentru a modifica obiectivul de colectare prevăzut la alineatul (3) de la prezentul articol în vederea adaptării obiectivului de colectare respectiv la noua metodologie, menţinând totodată un nivel echivalent al obiectivelor şi al calendarului.
Art. 61: Colectarea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice
(1)Producătorii de baterii SLI, de baterii industriale şi de baterii pentru vehicule electrice sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor preiau, gratuit şi fără obligaţia ca utilizatorul final să cumpere o baterie nouă sau să fi achiziţionat bateria de la aceştia, şi asigură colectarea separată a tuturor deşeurilor de baterii SLI, a tuturor deşeurilor de baterii industriale şi a tuturor deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice, indiferent de natura, compoziţia chimică, starea, marca sau originea lor, din categoria respectivă pe care le-au pus la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul statului membru respectiv. În acest scop, aceştia acceptă să preia deşeuri de baterii SLI, deşeuri de baterii industriale şi deşeuri de baterii pentru vehicule electrice de la utilizatorii finali sau de la sistemele de preluare şi de colectare care includ punctele de colectare înfiinţate de aceştia în cooperare cu:
a)distribuitorii de baterii SLI, de baterii industriale şi de baterii pentru vehicule electrice, în conformitate cu articolul 62 alineatul (1);
b)operatorii implicaţi în refabricarea sau reafectarea bateriilor SLI, a bateriilor industriale şi a bateriilor pentru vehicule electrice;
c)instalaţiile de tratare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice şi a vehiculelor scoase din uz menţionate la articolul 65, în ceea ce priveşte deşeurile de baterii SLI, deşeurile de baterii industriale şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice care rezultă din activităţile lor;
d)autorităţile publice sau terţii care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor în numele acestora, în conformitate cu articolul 66.
Statele membre pot adopta măsuri prin care să impună condiţia ca entităţile menţionate la primul paragraf literele (a)-(d) să poată colecta deşeurile de baterii SLI, deşeurile de baterii industriale şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice numai dacă au încheiat un contract cu producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), cu organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
În cazul în care deşeurile de baterii industriale necesită demontarea prealabilă în incinta utilizatorilor privaţi necomerciali, obligaţia producătorului de a prelua aceste deşeuri de baterii nu trebuie să dea naştere unor costuri în sarcina utilizatorilor respectivi legate de demontarea şi de colectarea acestor deşeuri de baterii.
(2)Măsurile de preluare instituite în conformitate cu alineatul (1) acoperă întregul teritoriu al unui stat membru, luând în considerare dimensiunea şi densitatea populaţiei, volumul preconizat de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice, accesibilitatea pentru utilizatorii finali şi proximitatea faţă de aceştia, fără a se limita la zonele în care sunt profitabile colectarea şi gestionarea ulterioară a deşeurilor de baterii SLI, a deşeurilor de baterii industriale şi a deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice.
(3)Producătorii de baterii SLI, de baterii industriale şi de baterii pentru vehicule electrice sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor:
a)dotează sistemele de preluare şi de colectare menţionate la alineatul (1) cu infrastructură adecvată pentru colectarea separată a deşeurilor de baterii SLI, a deşeurilor de baterii industriale şi a deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice, care îndeplineşte cerinţele de siguranţă aplicabile, şi acoperă costurile necesare suportate de aceste sisteme de preluare şi de colectare în legătură cu activităţile de preluare; containerele pentru colectarea şi depozitarea temporară a acestor deşeuri de baterii în sistemele de preluare şi de colectare sunt adecvate în raport cu volumul şi cu caracterul periculos al deşeurilor de baterii SLI, al deşeurilor de baterii industriale şi al deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice care ar putea fi colectate prin intermediul acestor puncte de colectare;
b)colectează din sistemele de preluare şi de colectare menţionate la alineatul (1) deşeurile de baterii SLI, deşeurile de baterii industriale şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice, cu o frecvenţă care este proporţională cu capacitatea de depozitare a infrastructurii de colectare separată şi cu volumul şi caracterul periculos al deşeurilor de baterii care sunt colectate de obicei prin intermediul acestor sisteme de preluare şi de colectare; şi
c)asigură livrarea deşeurilor de baterii SLI, a deşeurilor de baterii industriale şi a deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice, colectate de la utilizatorii finali şi din sistemele de preluare şi de colectare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, către instalaţiile autorizate de tratare în conformitate cu articolele 70 şi 73.
(4)Entităţile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(d) de la prezentul articol pot preda deşeurile de baterii SLI, deşeurile de baterii industriale şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice colectate unor operatori de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu articolul 57 alineatul (8), în vederea tratării acestora în conformitate cu articolul 70. În astfel de cazuri, obligaţia producătorilor prevăzută la alineatul (3) litera (c) de la prezentul articol se consideră îndeplinită.
Art. 62: Obligaţiile distribuitorilor
(1)Distribuitorii preiau deşeurile de baterii de la utilizatorul final cu titlu gratuit şi fără a-i impune utilizatorului final obligaţia de a cumpăra sau de a fi cumpărat o baterie nouă, indiferent de compoziţia chimică, de marca sau de originea bateriilor, după cum urmează:
a)în ceea ce priveşte deşeurile de baterii portabile, la punctul de vânzare cu amănuntul al distribuitorului sau în vecinătatea imediată a acestuia;
b)în ceea ce priveşte deşeurile de baterii LMT, deşeurile de baterii SLI, deşeurile de baterii industriale şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice, la punctul de vânzare cu amănuntul al distribuitorului sau în vecinătatea acestuia.
(2)Obligaţia de preluare prevăzută la alineatul (1):
a)nu se aplică deşeurilor de produse care conţin baterii;
b)se limitează la categoriile de deşeuri de baterii pe care distribuitorul le are sau le-a avut în ofertă ca baterii, iar în cazul deşeurilor de baterii portabile, la cantitatea pe care o elimină în mod normal utilizatorii finali neprofesionişti.
(3)Distribuitorii predau deşeurile de baterii pe care le-au preluat producătorilor sau organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor care sunt responsabili de colectarea respectivelor deşeuri de baterii în conformitate cu articolele 59, 60 şi, respectiv, 61, sau unui operator de gestionare a deşeurilor selectat în conformitate cu articolul 57 alineatul (8) în vederea tratării acestora în conformitate cu articolul 70.
(4)Obligaţiile care decurg din prezentul articol se aplică mutatis mutandis distribuitorilor care furnizează baterii utilizatorilor finali prin intermediul contractelor la distanţă. Aceşti distribuitori asigură un număr suficient de puncte de colectare care acoperă întregul teritoriu al unui stat membru, luând în considerare dimensiunea şi densitatea populaţiei, volumul preconizat de deşeuri de baterii portabile, de deşeuri de baterii LMT, de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi, respectiv, de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice, precum şi accesibilitatea pentru utilizatorii finali şi proximitatea faţă de aceştia, pentru a le permite utilizatorilor finali să returneze bateriile.
(5)În cazul vânzărilor cu livrare, distribuitorii se oferă să preia gratuit deşeurile de baterii portabile, deşeurile de baterii LMT, deşeurile de baterii industriale, deşeurile de baterii SLI şi deşeurile de baterii pentru vehicule electrice la punctul de livrare către utilizatorul final sau la un punct de colectare local. Utilizatorul final este informat atunci când comandă o baterie cu privire la modalităţile de preluare a unui deşeu de baterie.
(6)În scopul asigurării conformităţii cu articolul 30 alineatul (1) literele (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2022/2065, furnizorii de platforme online care se încadrează în domeniul de aplicare al capitolului III secţiunea 4 din regulamentul menţionat care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu producătorii trebuie să obţină următoarele informaţii de la producătorii care oferă baterii, inclusiv baterii încorporate în aparate, în mijloace de transport uşoare sau în alte vehicule, consumatorilor situaţi în Uniune:
a)detalii privind registrul producătorilor menţionat la articolul 55 şi numărul sau numerele de înregistrare ale producătorului în registrul respectiv;
b)o autocertificare a producătorului care se angajează să ofere numai baterii, inclusiv baterii încorporate în aparate, în mijloace de transport uşoare sau în alte vehicule, în privinţa cărora sunt respectate cerinţele referitoare la răspunderea extinsă a producătorilor menţionate la articolul 56 alineatele (1), (2), (3) şi (4), la articolul 57 alineatul (1) şi la articolul 58 alineatele (1), (2) şi (7).
Art. 63: Sisteme de returnare a garanţiei pentru baterii
Până la 31 decembrie 2027, Comisia evaluează fezabilitatea şi beneficiile potenţiale ale instituirii unor sisteme de returnare a garanţiei pentru baterii, în special pentru bateriile portabile de uz general. În acest scop, Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport şi are în vedere posibilitatea adoptării de măsuri adecvate, inclusiv adoptarea unor propuneri legislative.
Art. 64: Obligaţiile utilizatorilor finali
(1)Utilizatorii finali elimină deşeurile de baterii separat de alte fluxuri de deşeuri, inclusiv de deşeurile municipale mixte.
(2)Utilizatorii finali elimină deşeurile de baterii la punctele de colectare separată desemnate, înfiinţate de producătorul sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau în conformitate cu măsurile specifice convenite cu producătorul sau cu organizaţia respectivă, în conformitate cu articolele 59, 60 şi 61.
Art. 65: Obligaţiile operatorilor instalaţiilor de tratare
(1)Operatorii instalaţiilor de tratare care fac obiectul Directivei 2000/53/CE sau al Directivei 2012/19/UE predau deşeurile de baterii care rezultă din tratarea vehiculelor scoase din uz sau a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice către producătorii categoriilor relevante de baterii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau către operatorii de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu articolul 57 alineatul (8), în vederea tratării acestora în conformitate cu articolul 70.
(2)Operatorii instalaţiilor de tratare menţionaţi la alineatul (1) ţin evidenţe ale respectivelor tranzacţii de predare.
Art. 66: Participarea autorităţilor publice de gestionare a deşeurilor
(1)Deşeurile de baterii provenite de la utilizatorii finali privaţi necomerciali pot fi eliminate la punctele de colectare separată înfiinţate de autorităţile publice de gestionare a deşeurilor.
(2)Autorităţile publice de gestionare a deşeurilor se asigură că deşeurile de baterii colectate sunt tratate în conformitate cu articolul 70, fie:
a)prin predarea acestora producătorilor categoriilor relevante de baterii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau operatorilor de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu articolul 57 alineatul (8); fie
b)prin tratarea de către ele însele a deşeurilor de baterii colectate în conformitate cu articolul 68 alineatul (2).
Art. 67: Participarea punctelor de colectare voluntară
(1)Punctele de colectare voluntară a deşeurilor de baterii portabile predau deşeurile de baterii portabile colectate producătorilor de baterii portabile sau terţilor care acţionează în numele acestora, inclusiv organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, sau operatorilor de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu articolul 57 alineatul (8) în vederea tratării acestora în conformitate cu articolul 70.
(2)Punctele de colectare voluntară a deşeurilor de baterii LMT predau deşeurile de baterii LMT colectate producătorilor de baterii LMT sau terţilor care acţionează în numele acestora, inclusiv organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, sau operatorilor de gestionare a deşeurilor selectaţi în conformitate cu articolul 57 alineatul (8) în vederea tratării acestora în conformitate cu articolul 70.
Art. 68: Restricţii privind predarea deşeurilor de baterii portabile şi a deşeurilor de baterii LMT
(1)Statele membre pot restricţiona posibilitatea distribuitorilor, a operatorilor de instalaţii de tratare a deşeurilor menţionate la articolul 65, a autorităţilor publice de gestionare a deşeurilor menţionate la articolul 66 şi a punctelor de colectare voluntară menţionate la articolul 67 de a preda deşeurile de baterii portabile şi deşeurile de baterii LMT colectate fie producătorilor sau organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, fie unui operator de gestionare a deşeurilor în vederea efectuării tratării în conformitate cu articolul 70. Statele membre se asigură că astfel de restricţii nu au impact negativ asupra sistemelor de colectare şi reciclare.
(2)Statele membre pot adopta, de asemenea, măsuri care să le dea posibilitatea autorităţilor publice de gestionare a deşeurilor menţionate la articolul 66 să efectueze ele însele tratarea în conformitate cu articolul 70.
Art. 69: Obligaţiile statelor membre în ceea ce priveşte obiectivele de colectare a deşeurilor de baterii portabile şi a deşeurilor de baterii LMT
(1)Statele membre adoptă măsurile necesare pentru atingerea de către producători sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), de către organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, a obiectivelor de colectare prevăzute la articolul 59 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (b) şi (c), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii portabile, şi a celor prevăzute la articolul 60 alineatul (3) primul paragraf literele (a) şi (b), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii LMT.
(2)În special, statele membre monitorizează cu regularitate, cel puţin o dată pe an, ratele de colectare ale producătorilor sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), ale organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pentru a verifica dacă acestea au luat măsurile adecvate pentru a atinge obiectivele de colectare prevăzute la articolul 59 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (b) şi (c), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii portabile, şi a celor prevăzute la articolul 60 alineatul (3) primul paragraf literele (a) şi (b), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii LMT. Această monitorizare se bazează în special pe informaţiile raportate autorităţilor competente în conformitate cu articolul 75 şi include verificarea informaţiilor respective şi a respectării sau nu de către producător a metodologiei de calcul prevăzute în anexa XI şi rezultatele studiului privind compoziţia menţionat la alineatul (5) de la prezentul articol, precum şi orice alte informaţii de care dispune statul membru.
(3)În cazul în care, pe baza monitorizării menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, un stat membru constată că un producător sau, dacă este desemnată în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), o organizaţie care implementează răspunderea extinsă a producătorilor nu a luat măsuri care să permită atingerea obiectivelor de colectare prevăzute la articolul 59 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (b) şi (c), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii portabile, sau a celor prevăzute la articolul 60 alineatul (3) primul paragraf literele (a) şi (b), în ceea ce priveşte deşeurile de baterii LMT, autoritatea competentă a statului membru respectiv îi solicită respectivului producător sau respectivei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor să ia măsurile corective adecvate pentru a se asigura că poate atinge obiectivele de colectare prevăzute la articolele respective, după caz.
(4)Fără a aduce atingere mecanismului de autocontrol menţionat la articolul 58 alineatul (5), producătorul sau, dacă este desemnată în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor îi prezintă autorităţii competente un proiect de plan de măsuri corective în termen de trei luni de la solicitarea autorităţii competente menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol. Autoritatea competentă respectivă poate formula observaţii cu privire la proiectul de plan şi comunică observaţiile respective producătorului sau organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în termen de o lună de la primirea proiectului de plan de măsuri corective.
În cazul în care autoritatea competentă comunică observaţiile sale cu privire la proiectul de plan de măsuri corective, producătorul sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor întocmesc, în termen de o lună de la primirea observaţiilor respective, planul de măsuri corective, ţinând seama de aceste observaţii, şi îl pun în aplicare în mod corespunzător.
Atunci când se evaluează dacă sunt îndeplinite în continuare condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 55 şi, după caz, de autorizare prevăzute la articolul 58, se ţine seama de conţinutul planului de măsuri corective şi de modul în care acesta este respectat de producător sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor.
(5)Până la data de 1 ianuarie 2026 şi, ulterior, o dată la fiecare cinci ani, statele membre efectuează un studiu privind compoziţia fluxurilor de deşeuri municipale mixte şi de deşeuri de echipamente electrice şi electronice colectate, referitor la anul calendaristic precedent, pentru a stabili ponderea deşeurilor de baterii portabile şi a deşeurilor de baterii LMT din cadrul acestora. Pe baza acestor studii, autorităţile competente pot solicita ca producătorii de baterii portabile, producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile respective care implementează răspunderea extinsă a producătorilor să ia măsuri corective pentru a extinde reţeaua lor de puncte de colectare conectate şi să desfăşoare campanii de informare în conformitate cu articolul 74 alineatul (1).
Art. 70: Tratarea
(1)Deşeurile de baterii colectate nu sunt eliminate şi nici nu fac obiectul unei operaţiuni de valorificare energetică.
(2)Fără a aduce atingere Directivei 2010/75/UE, instalaţiile autorizate se asigură că tratarea deşeurilor de baterii este conformă, cel puţin, cu partea A din anexa XII la prezentul regulament şi cu cele mai bune tehnici disponibile definite la articolul 3 punctul 10 din Directiva 2010/75/UE.
(3)În cazul în care bateriile sunt colectate când încă sunt încorporate într-un aparat-deşeu, într-un deşeu de mijloc de transport uşor sau într-un vehicul scos din uz, acestea se îndepărtează din aparatul-deşeu, din deşeul de mijloc de transport uşor sau din vehiculul scos din uz în conformitate cu, după caz, cerinţele prevăzute în Directiva 2000/53/CE sau în Directiva 2012/19/UE.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 89, pentru a modifica cerinţele privind tratarea deşeurilor de baterii prevăzute în partea A din anexa XII, având în vedere progresele tehnice şi ştiinţifice şi noile tehnologii care apar în domeniul gestionării deşeurilor.
(5)Statele membre pot institui mecanisme de stimulare pentru operatorii economici care obţin rate mai mari decât obiectivele stabilite în părţile B şi C din anexa XII în ceea ce priveşte eficienţa reciclării şi, respectiv, valorificarea materială.
Art. 71: Obiectivele privind eficienţa reciclării şi valorificarea materială
(1)Fiecare instalaţie autorizată se asigură că toate deşeurile de baterii puse la dispoziţia instalaţiei respective sunt acceptate şi fac obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare sau reciclării.
(2)Reciclatorii se asigură că reciclarea atinge obiectivele privind eficienţa reciclării şi obiectivele privind valorificarea materială stabilite în partea B şi, respectiv, în partea C din anexa XII.
(3)Rata eficienţei reciclării şi rata valorificării materiale se calculează în conformitate cu normele stabilite prin actul delegat adoptat în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol.
(4)Până la 18 februarie 2025, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 89 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea metodologiei de calculare şi verificare a ratei eficienţei reciclării şi a ratei valorificării materiale, în conformitate cu partea A din anexa XII, precum şi a formatului documentaţiei.
(5)Până la 18 august 2026 şi, ulterior, cel puţin o dată la fiecare cinci ani, Comisia evaluează dacă, ca urmare a evoluţiilor pieţei, în special în ceea ce priveşte tehnologiile referitoare la baterii care au un impact asupra tipului de materiale recuperate, şi disponibilitatea existentă şi preconizată a cobaltului, a cuprului, a plumbului, a litiului sau a nichelului sau a lipsei acestora şi având în vedere progresele tehnice şi ştiinţifice, este oportun să se revizuiască obiectivele privind eficienţa reciclării şi cele privind valorificarea materială stabilite în părţile B şi C din anexa XII. În cazul în care acest lucru este justificat şi oportun pe baza evaluării respective, Comisia este împuternicită să adopte un act delegat în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica obiectivele privind eficienţa reciclării şi cele privind valorificarea materială stabilite în părţile B şi C din anexa XII.
(6)Atunci când acest lucru este oportun ca urmare a evoluţiilor pieţei care au un impact asupra tipului de materiale care pot fi recuperate şi ţinând seama de progresele tehnice şi ştiinţifice, inclusiv de noile tehnologii emergente în domeniul gestionării deşeurilor, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica partea C din anexa XII, prin adăugarea unor materiale suplimentare împreună cu obiective specifice privind valorificarea materială pentru fiecare material specific, precum şi partea B din anexa XII, prin adăugarea unor noi compoziţii chimice ale bateriilor împreună cu obiective specifice privind eficienţa reciclării.
Art. 72: Transferul deşeurilor de baterii
(1)Tratarea poate fi efectuată în afara statului membru în cauză sau în afara Uniunii, cu condiţia ca transferul deşeurilor de baterii sau al unor fracţiuni ale acestora să respecte Regulamentele (CE) nr. 1013/2006 şi (CE) nr. 1418/2007.
(2)Pentru a distinge între bateriile folosite şi deşeurile de baterii, autorităţile competente ale statelor membre pot inspecta transferurile de baterii folosite suspectate a fi deşeuri de baterii pentru a verifica respectarea cerinţelor minime prevăzute în anexa XIV şi pot monitoriza transferurile respective în consecinţă.
În cazul în care autorităţile competente dintr-un stat membru stabilesc că un transfer preconizat de baterii folosite constă în deşeuri de baterii, costurile analizelor adecvate şi ale inspecţiilor, precum şi costurile de depozitare a bateriilor folosite suspectate a fi deşeuri pot fi imputate producătorilor categoriilor relevante de baterii, terţilor care acţionează în numele acestora sau altor persoane care organizează transferul. Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a completa cerinţele minime prevăzute în anexa XIV, în special în ceea ce priveşte starea de sănătate, pentru a distinge între transferul de baterii folosite şi transferul de deşeuri de baterii.
(3)Deşeurile de baterii sau fracţiuni ale acestora exportate din Uniune în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol sunt luate în calcul din perspectiva îndeplinirii obligaţiilor, a nivelurilor de eficienţă şi a obiectivelor prevăzute la articolele 70 şi 71 numai dacă exportatorul deşeurilor de baterii sau al unor fracţiuni ale acestora prezintă documente justificative aprobate de autoritatea competentă de destinaţie care să ateste că tratarea a avut loc în condiţii echivalente cu cele impuse de prezentul regulament şi în conformitate cu celelalte cerinţe ale dreptului Uniunii referitoare la sănătatea umană şi la protecţia mediului.
(4)Comisia este împuternicită să adopte un act delegat, în conformitate cu articolul 89, pentru a stabili norme detaliate de completare a celor de la alineatul (3) de la prezentul articol, stabilind criteriile pentru evaluarea condiţiilor echivalente.
Art. 73: Pregătirea pentru reutilizare sau pregătirea pentru reafectare a deşeurilor de baterii LMT, a deşeurilor de baterii industriale şi a deşeurilor de baterii pentru vehicule electrice
(1)Pentru a dovedi că un deşeu de baterie LMT, un deşeu de baterie industrială şi un deşeu de baterie a unui vehicul electric care a fost supus pregătirii pentru reutilizare sau pregătirii pentru reafectare nu mai este deşeu, posesorul bateriei prezintă, la cererea unei autorităţi competente, următoarele:
a)dovada evaluării sau a testării stării de sănătate efectuate într-un stat membru, sub forma unei copii a documentului care confirmă capacitatea bateriei de a asigura performanţa relevantă pentru utilizarea sa după pregătirea pentru reutilizare sau pregătirea pentru reafectare;
b)dovada utilizării în continuare a bateriei care a făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare sau al pregătirii pentru reafectare, sub forma unei facturi sau a unui contract de vânzare sau de transfer al dreptului de proprietate asupra bateriei;
c)dovada protecţiei corespunzătoare împotriva deteriorării în timpul transportului, al încărcării şi al descărcării, inclusiv prin ambalare suficientă şi stivuire corespunzătoare a încărcăturii.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (a) sunt puse la dispoziţia utilizatorilor finali şi a terţilor care acţionează în numele acestora, potrivit aceloraşi termene şi condiţii, ca parte a documentaţiei de însoţire a bateriei menţionate la alineatul (1) atunci când aceasta este introdusă pe piaţă sau pusă în serviciu.
(3)Furnizarea informaţiilor în conformitate cu alineatele (1) şi (2) nu aduce atingere obligaţiilor de asigurare a confidenţialităţii informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii şi cu dreptul intern relevant.
(4)Comisia este împuternicită să adopte un act de punere în aplicare prin care se stabilesc cerinţele tehnice şi de verificare detaliate pe care trebuie să le îndeplinească deşeurile de baterii LMT, deşeurile de baterii industriale sau deşeurile de baterii pentru vehicule electrice pentru a înceta să mai fie deşeuri. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
Art. 74: Informaţii privind prevenirea şi gestionarea deşeurilor de baterii
(1)Pe lângă informaţiile menţionate la articolul 8a alineatul (2) din Directiva 2008/98/CE, producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pun la dispoziţia utilizatorilor finali şi a distribuitorilor următoarele informaţii privind prevenirea şi gestionarea deşeurilor de baterii, în ceea ce priveşte categoriile de baterii pe care le furnizează pe teritoriul unui stat membru:
a)rolul pe care îl au utilizatorii finali pentru a contribui la prevenirea generării de deşeuri, inclusiv prin furnizarea de informaţii privind bunele practici şi recomandările privind utilizarea bateriilor, cu scopul de a le extinde faza de utilizare, şi posibilităţile de reutilizare, de pregătire pentru reutilizare, de pregătire pentru reafectare, de reafectare şi de refabricare;
b)rolul pe care îl au utilizatorii finali pentru a contribui la colectarea separată a deşeurilor de baterii, în conformitate cu obligaţiile care le revin în temeiul articolului 64, astfel încât să se permită tratarea acestora;
c)colectarea separată, punctele de preluare şi colectare, pregătirea pentru reutilizare, pregătirea pentru reafectare şi tratarea care sunt disponibile pentru deşeurile de baterii;
d)instrucţiunile de siguranţă necesare pentru a manipula deşeurile de baterii, inclusiv în ceea ce priveşte riscurile asociate bateriilor care conţin litiu şi manipularea acestora;
e)semnificaţia etichetelor şi simbolurilor de pe baterii în conformitate cu articolul 13 sau imprimate pe ambalajul acestora sau în documentele care însoţesc bateriile; şi
f)impactul substanţelor, în special al substanţelor periculoase, prezente în baterii asupra mediului şi asupra sănătăţii umane sau a siguranţei persoanelor, inclusiv impactul datorat eliminării necorespunzătoare a deşeurilor de baterii, precum aruncarea de gunoaie pe domeniul public sau eliminarea lor ca deşeuri municipale nesortate.
Informaţiile respective sunt puse la dispoziţie:
(a)la intervale de timp regulate pentru fiecare model de baterie din momentul în care modelul de baterie în cauză este pus la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată într-un stat membru cel puţin la punctul de vânzare în mod vizibil şi prin intermediul platformelor online;
(b)într-o limbă sau în limbi uşor de înţeles de către utilizatorii finali, după cum a stabilit statul membru în care bateria urmează să fie pusă la dispoziţie pe piaţă.
(2)Producătorii pun la dispoziţia distribuitorilor şi a operatorilor menţionaţi la articolele 62, 65 şi 66 şi a altor operatori de gestionare a deşeurilor care realizează pregătirea pentru reutilizare, pregătirea pentru reafectare sau tratarea informaţii privind măsurile de siguranţă şi de protecţie, inclusiv privind siguranţa la locul de muncă, aplicabile depozitării şi colectării de deşeuri de baterii.
(3)Din momentul în care o baterie este furnizată pe teritoriul unui stat membru, producătorii pun la dispoziţie, pe cale electronică, cu titlu gratuit şi la cerere, operatorilor de gestionare a deşeurilor care realizează pregătirea pentru reutilizare, pregătirea pentru reafectare sau tratarea, în măsura în care le sunt necesare acestor operatori la efectuarea activităţilor respective, următoarele informaţii, specifice modelului de baterie, privind tratarea corectă şi raţională din punct de vedere ecologic a deşeurilor de baterii:
a)procesele de asigurare a dezmembrării mijloacelor de transport uşoare, a vehiculelor şi a aparatelor într-un mod care să permită îndepărtarea bateriilor încorporate;
b)măsurile de siguranţă şi de protecţie, inclusiv cele privind siguranţa la locul de muncă şi protecţia împotriva incendiilor, aplicabile operaţiunilor de depozitare, de transport şi de tratare a deşeurilor de baterii.
Informaţiile menţionate la primul paragraf literele (a) şi (b) identifică materialele şi componentele, precum şi amplasarea tuturor substanţelor periculoase într-o baterie, în măsura în care acestea le sunt necesare operatorilor care realizează pregătirea pentru reutilizare, pregătirea pentru reafectare sau tratarea, pentru a le permite să respecte cerinţele din prezentul regulament.
Aceste informaţii sunt puse la dispoziţie într-o limbă sau în limbi uşor de înţeles de către operatorii menţionaţi la primul paragraf, după cum se stabileşte de către statul membru pe a cărui piaţă bateria urmează să fie pusă la dispoziţie.
(4)Distribuitorii care furnizează baterii utilizatorilor finali pun la dispoziţie în mod permanent la punctul lor de vânzare cu amănuntul, într-un mod uşor accesibil şi vizibil în mod clar pentru utilizatorii finali ai bateriilor, informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2), precum şi informaţii cu privire la modul în care utilizatorii finali pot returna gratuit deşeurile de baterii la punctele de colectare corespunzătoare înfiinţate la punctele de vânzare cu amănuntul sau în numele unei platforme online. Această obligaţie se limitează la categoriile de baterii pe care distribuitorul sau comerciantul cu amănuntul le are sau le-a avut în ofertă ca baterii noi.
Distribuitorii furnizează informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) şi atunci când îşi vând produsele prin intermediul unor platforme online care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu comercianţii.
(5)Costurile acoperite de producător în temeiul articolului 56 alineatul (4) literele (a)-(d) se prezintă separat utilizatorului final la punctul de vânzare a unei baterii noi.
(6)Producătorii categoriilor relevante de baterii sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor desfăşoară campanii de sensibilizare şi oferă stimulente pentru a încuraja utilizatorii finali să elimine deşeurile de baterii într-un mod care este conform cu informaţiile furnizate utilizatorilor finali cu privire la prevenirea şi gestionarea deşeurilor de baterii în conformitate cu alineatul (1).
(7)În cazul în care informaţiile sunt furnizate în mod public utilizatorilor finali în temeiul prezentului articol, se păstrează confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial, în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii şi cu dreptul intern relevant.
Art. 75: Cerinţe minime privind raportarea către autorităţile competente
(1)Producătorii de baterii portabile şi producătorii de baterii LMT sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor raportează autorităţii competente, pentru fiecare an calendaristic, cel puţin următoarele informaţii, în funcţie de compoziţia chimică şi de categoria bateriilor şi a deşeurilor de baterii:
a)cantitatea de baterii portabile şi de baterii LMT puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru, cu excepţia bateriilor care au părăsit teritoriul acestui stat membru în anul respectiv, înainte de a fi vândute utilizatorilor finali;
b)cantitatea de baterii portabile de uz general puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru, cu excepţia bateriilor portabile de uz general care au părăsit teritoriul acestui stat membru în anul respectiv înainte de a fi vândute utilizatorilor finali;
c)cantitatea de deşeuri de baterii portabile şi de deşeuri de baterii LMT colectate în conformitate cu articolul 59 şi, respectiv, cu articolul 60;
d)rata de colectare atinsă de producător sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pentru deşeurile de baterii portabile şi deşeurile de baterii LMT;
e)cantitatea de deşeuri de baterii portabile şi de deşeuri de baterii LMT colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea tratării;
f)cantitatea de deşeuri de baterii portabile şi de deşeuri de baterii LMT colectate care au fost exportate către ţări terţe în vederea tratării, a pregătirii pentru reutilizare sau a pregătirii pentru reafectare;
g)cantitatea de deşeuri de baterii portabile şi de deşeuri de baterii LMT colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea pregătirii pentru reutilizare sau a pregătirii pentru reafectare.
În cazul în care alţi operatori de gestionare a deşeurilor decât producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), decât organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor colectează deşeuri de baterii portabile sau deşeuri de baterii LMT de la distribuitori sau de la alte puncte de colectare pentru deşeuri de baterii portabile sau deşeuri de baterii LMT, aceştia raportează autorităţii competente, pentru fiecare an calendaristic, cantitatea de deşeuri de baterii portabile şi de deşeuri de baterii LMT colectate, în funcţie de compoziţia chimică a acestora.
(2)Producătorii de baterii SLI, de baterii industriale şi de baterii pentru vehicule electrice sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor raportează autorităţii competente, pentru fiecare an calendaristic, următoarele informaţii, în funcţie de compoziţia chimică a bateriilor şi de categoriile de deşeuri de baterii:
a)cantitatea de baterii SLI, de baterii industriale şi de baterii pentru vehicule electrice puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată într-un stat membru, cu excepţia bateriilor care au părăsit teritoriul acestui stat membru în anul respectiv, înainte de a fi vândute utilizatorilor finali;
b)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea pregătirii pentru reutilizare sau a pregătirii pentru reafectare;
c)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea tratării;
d)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost exportate către ţări terţe în vederea pregătirii pentru reutilizare, a pregătirii pentru reafectare sau a tratării.
(3)În cazul în care operatorii de gestionare a deşeurilor colectează deşeuri de baterii de la distribuitori sau de la alte puncte de colectare de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice sau de la utilizatorii finali, ei raportează autorităţii competente, pentru fiecare an calendaristic, următoarele informaţii, în funcţie de compoziţia chimică a bateriilor şi de categoriile de deşeuri de baterii:
a)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate;
b)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea pregătirii pentru reutilizare sau a pregătirii pentru reafectare;
c)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost livrate instalaţiilor autorizate în vederea tratării;
d)cantitatea de deşeuri de baterii SLI, de deşeuri de baterii industriale şi de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate care au fost exportate către ţări terţe în vederea pregătirii pentru reutilizare, a pregătirii pentru reafectare sau a tratării.
(4)Informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(g) de la prezentul articol includ informaţii privind bateriile încorporate în vehicule şi aparate, precum şi deşeurile de baterii îndepărtate din vehicule şi aparate în conformitate cu articolul 65.
(5)Operatorii de gestionare a deşeurilor care efectuează operaţiuni de tratare şi reciclatorii raportează autorităţilor competente din statul membru în care are loc tratarea deşeurilor de baterii, pentru fiecare an calendaristic şi pentru fiecare stat membru în care au fost colectate deşeurile de baterii, următoarele informaţii:
a)cantitatea de deşeuri de baterii primite în vederea tratării;
b)cantitatea de deşeuri de baterii care încep să facă obiectul proceselor de pregătire pentru reutilizare, de pregătire pentru reafectare sau de reciclare;
c)date privind eficienţa reciclării pentru deşeurile de baterii, valorificarea materială pentru deşeurile de baterii şi destinaţia şi randamentul fracţiilor de ieşire finale.
Raportarea privind eficienţa reciclării şi a valorificării materiale include toate etapele individuale ale reciclării şi toate fracţiile de ieşire corespunzătoare. În cazul în care operaţiile de reciclare se desfăşoară în mai mult de o instalaţie, primul reciclator este responsabil pentru colectarea informaţiilor şi pentru raportarea acestor informaţii către autorităţile competente.
Autoritatea competentă a statului membru în care are loc tratarea deşeurilor de baterii furnizează informaţiile menţionate la prezentul alineat autorităţii competente a statului membru în care au fost colectate bateriile, dacă este diferit.
Deşeurile de baterii trimise către un alt stat membru în vederea tratării în acel alt stat membru se includ în datele privind eficienţa reciclării şi valorificarea materială şi se iau în considerare în ceea ce priveşte atingerea obiectivelor stabilite în anexa XII de către statul membru în care deşeurile respective au fost colectate.
(6)În cazul în care deţinătorii de deşeuri, alţii decât cei menţionaţi la alineatul (5), exportă baterii în vederea tratării, aceştia raportează autorităţilor competente ale statului membru unde se află datele referitoare la cantitatea de deşeuri de baterii colectate separat care este exportată în vederea tratării, precum şi datele menţionate la alineatul (5) literele (b) şi (c).
(7)Producătorii sau, dacă sunt desemnate în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, operatorii de gestionare a deşeurilor şi deţinătorii de deşeuri menţionaţi la prezentul articol comunică informaţiile în termen de şase luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care sunt colectate datele. Prima perioadă de raportare vizează primul an calendaristic complet după intrarea în vigoare a actului de punere în aplicare care stabileşte formatul de raportare către Comisie, în conformitate cu articolul 76 alineatul (5).
(8)Autorităţile competente instituie sisteme electronice prin care li se raportează datele şi precizează formatele care trebuie utilizate.
(9)Statul membru poate permite autorităţilor competente să solicite orice informaţii suplimentare necesare pentru a asigura fiabilitatea datelor raportate.
Art. 76: Raportarea către Comisie
(1)Statele membre pun la dispoziţia publicului în formă agregată, pentru fiecare an calendaristic, în formatul stabilit de Comisie prin actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (5), următoarele date privind bateriile portabile, bateriile LMT, bateriile SLI, bateriile industriale şi bateriile pentru vehicule electrice, în funcţie de categoriile de baterii şi de compoziţiile lor chimice:
a)cantitatea de baterii puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată într-un stat membru, inclusiv cele încorporate în aparate, vehicule sau produse industriale, dar cu excepţia bateriilor care au părăsit teritoriul acestui stat membru în anul respectiv, înainte de a fi vândute utilizatorilor finali;
b)cantitatea de deşeuri de baterii colectate în conformitate cu articolele 59, 60 şi 61 şi ratele de colectare calculate pe baza metodologiei prevăzute în anexa XI;
c)cantitatea de deşeuri de baterii industriale şi cantitatea de deşeuri de baterii pentru vehicule electrice colectate şi livrate instalaţiilor autorizate în vederea pregătirii pentru reutilizare sau a pregătirii pentru reafectare;
d)valorile nivelurilor de eficienţă a reciclării obţinute, menţionate în partea B din anexa XII, şi valorile valorificării materiale obţinute, menţionate în partea C din anexa XII, în ceea ce priveşte bateriile colectate în respectivul stat membru.
Statele membre pun la dispoziţie datele respective în termen de 18 luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care sunt colectate datele. Acestea publică electronic datele respective, în formatul stabilit de Comisie în conformitate cu alineatul (5), utilizând servicii de date uşor accesibile. Datele trebuie să poată fi citite, sortate şi căutate automat şi să respecte standardele deschise pentru utilizarea de către terţi. Statele membre informează Comisia atunci când datele menţionate la primul paragraf sunt puse la dispoziţie.
Prima perioadă de raportare vizează primul an calendaristic complet după intrarea în vigoare a actului de punere în aplicare care defineşte formatul de raportare către Comisie, în conformitate cu alineatul (5).
În completarea obligaţiilor prevăzute de Directivele 2000/53/CE şi 2012/19/UE, datele menţionate la alineatul (1) primul paragraf literele (a)-(d) de la prezentul articol includ bateriile încorporate în vehicule şi aparate, precum şi deşeurile de baterii îndepărtate din aceste vehicule şi aparate în conformitate cu articolul 65.
(2)Raportarea privind eficienţa reciclării şi valorificarea materială menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (d) include toate etapele individuale ale reciclării şi toate fracţiile de ieşire corespunzătoare.
(3)Datele puse la dispoziţie de statele membre în conformitate cu prezentul articol sunt însoţite de un raport de verificare a calităţii care trebuie prezentat în formatul stabilit de Comisie în conformitate cu alineatul (5).
(4)Comisia colectează şi analizează informaţiile puse la dispoziţie în conformitate cu prezentul articol. Comisia publică un raport prin care evaluează organizarea colectării datelor, sursele datelor şi metodologia utilizată în statele membre, precum şi caracterul complet, fiabilitatea, actualitatea şi coerenţa datelor respective. Respectiva evaluare poate include recomandări specifice de îmbunătăţire. Raportul se elaborează în termen de 6 luni de la prima raportare a datelor de către statele membre şi, ulterior, o dată la patru ani.
(5)Până la 18 august 2025, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a formatului datelor şi informaţiilor care trebuie raportate Comisiei, precum şi a metodelor de evaluare şi a condiţiilor operaţionale legate de colectarea şi tratarea deşeurilor de baterii, în sensul alineatelor (1) şi (4) de la prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).