Art. 14. - Art. 14: Dispoziţii speciale legate de minori - Regulamentul 1358/14-mai-2024 privind instituirea sistemului ''Eurodac'' pentru compararea datelor biometrice în scopul aplicării eficace a Regulamentelor (UE) 2024/1351 şi (UE) 2024/1350 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 2001/55/CE a Consiliului şi al identificării resortisanţilor din ţări terţe şi a apatrizilor în situaţie de şedere ilegală şi privind cererile de comparare cu datele Eurodac prezentate de autorităţile de aplicare a legii din statele membre şi de Europol cu scopul de a asigura respectarea legii, de modificare a Regulamentelor (UE) 2018/1240 şi (UE) 2019/818 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 603/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 14: Dispoziţii speciale legate de minori
(1)Prelevarea datelor biometrice ale minorilor cu vârsta de cel puţin şase ani se realizează de către funcţionari special instruiţi în scopul prelevării datelor biometrice ale unui minor, într-un mod care ţine seama de nevoile specifice ale copiilor şi este adaptat acestora şi cu respectarea deplină a interesului superior al copilului şi a garanţiilor prevăzute în Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului.
Interesul superior al copilului este principalul element de luat în considerare la aplicarea prezentului regulament. În cazul în care nu se ştie cu certitudine dacă un copil are sau nu mai puţin de şase ani şi nu există nicio dovadă justificativă a vârstei copilului respectiv, autorităţile competente ale statelor membre consideră că respectivul copil are mai puţin de şase ani în sensul prezentului regulament.
Pe toată perioada prelevării datelor sale biometrice, minorul este însoţit de un membru adult al familiei, dacă acesta este prezent. Pe toată perioada prelevării datelor sale biometrice, minorul neînsoţit este însoţit de un reprezentant sau, în cazul în care nu a fost desemnat un reprezentant, de o persoană instruită pentru a proteja interesul superior al minorului şi starea sa generală de bine. Persoana instruită respectivă nu este funcţionarul responsabil pentru prelevarea datelor biometrice, acţionează independent şi nu primeşte ordine nici de la funcţionarul, nici de la serviciul responsabil pentru prelevarea datelor biometrice. O astfel de persoană instruită este persoana desemnată să acţioneze provizoriu în calitate de reprezentant în temeiul Directivei (UE) 2024/1346 în cazul în care persoana respectivă a fost desemnată.
Nu se utilizează nicio formă de forţă împotriva minorilor pentru a asigura respectarea de către aceştia a obligaţiei de a furniza date biometrice. Cu toate acestea, în cazul în care dreptul relevant al Uniunii sau dreptul intern relevant permite acest lucru şi în ultimă instanţă, se poate recurge la un nivel de coerciţie proporţional împotriva minorilor pentru a asigura respectarea de către aceştia a obligaţiei respective. Atunci când aplică un astfel de nivel de coerciţie proporţional, statele membre respectă demnitatea şi integritatea fizică a minorului.
În cazul în care un minor, în special un minor neînsoţit sau separat de familie, refuză să i se preleve datele biometrice şi există motive rezonabile pentru a suspecta că există riscuri în ceea ce priveşte siguranţa sau protecţia minorului, astfel cum au fost evaluate de către un funcţionar special instruit pentru a preleva datele biometrice ale minorilor, minorul este încredinţat autorităţilor naţionale pentru protecţia copilului, mecanismelor naţionale de sesizare sau ambelor.
(2)În cazul în care nu este posibil să se preleve amprentele digitale sau imaginea facială a unui minor din cauza stării vârfurilor degetelor sau a feţei, se aplică articolul 13 alineatul (5). În cazul în care amprentele digitale sau imaginea facială a unui minor sunt prelevate din nou, se aplică alineatul (1) din prezentul articol.
(3)Datele Eurodac care se referă la un copil cu vârsta sub 14 ani sunt utilizate în scopul asigurării respectării legii împotriva unui astfel de copil numai în cazul în care există motive, în plus faţă de cele menţionate la articolul 33 alineatul (1) litera (d), să se considere că datele respective sunt necesare în scopul prevenirii, depistării sau investigării unei infracţiuni de terorism sau altor infracţiuni grave pe care copilul respectiv este suspectat că a săvârşit-o.
(4)Prezentul regulament nu aduce atingere aplicării condiţiilor prevăzute la articolul 13 din Directiva (UE) 2024/1346.