Regulamentul 134/28-ian-2025 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1178/2011 în ceea ce priveşte introducerea unei licenţe de pilot de aerogire

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2025
Regulamentul 134/28-ian-2025 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1178/2011 în ceea ce priveşte introducerea unei licenţe de pilot de aerogire
Dată act: 28-ian-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (1), în special articolul 23 alineatul (1) şi articolul 27 alineatul (1),
(1)JO L 212, 22.8.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/2021-07-25.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei (2) stabileşte cerinţele aplicabile piloţilor care sunt implicaţi în operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 alineatul (1) litera (b) subpunctele (i) şi (ii) din Regulamentul (UE) 2018/1139.
(2)Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei din 3 noiembrie 2011 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviaţia civilă în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului ( JO L 311, 25.11.2011, p. 1 ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1178/oj).
(2)Dezvoltarea în curs a aerogirelor, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2018/1139 datorită unei mase maxime certificate la decolare mai mari de 600 kg, impune includerea în Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 a cerinţelor de acordare a licenţelor echipajului de zbor pentru piloţii de aerogire. Întrucât dezvoltarea unui cadru cuprinzător pentru operarea comercială a aerogirelor va necesita mai mult timp, pentru moment, astfel de cerinţe ar trebui să vizeze numai privilegiile de pilot necomercial.
(3)Noul cadru de reglementare al Uniunii pentru acordarea de licenţe de echipaj de zbor de aerogire ar trebui, atunci când este posibil, să ia în considerare standardele şi cele mai bune practici stabilite în cerinţele naţionale de acordare a licenţelor pentru aerogire şi ar trebui, de asemenea, să prevadă credite pentru titularii de licenţe naţionale de pilot de aerogir, atunci când solicită o licenţă de pilot de aerogir a Uniunii.
(4)Pentru a sprijini punerea în aplicare a cerinţelor Uniunii de acordare a licenţelor de echipaj de zbor de aerogir şi, în special, calificarea primilor instructori de aerogir din Uniune, pentru o perioadă limitată de timp şi în anumite condiţii, ar trebui să fie posibil ca solicitanţii unei licenţe de pilot de aerogir a Uniunii şi ai calificărilor şi certificatelor asociate să primească credite pe baza unui raport de credit, cu condiţia ca aceştia să deţină sau să fi început pregătirea pentru eliberarea licenţei naţionale relevante pentru aerogire şi a calificărilor sau certificatelor asociate.
(5)În ceea ce priveşte operaţiunile necomerciale fără remuneraţie, titularii de licenţe de pilot de aerogir ale Uniunii ar trebui să fie obligaţi să deţină acelaşi certificat aeromedical ca piloţii privaţi ai altor categorii de aeronave în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1178/2011.
(6)Cerinţele pentru autorităţile competente şi organizaţiile de pregătire ar trebui adaptate, dacă este necesar, pentru a include pregătirea şi acordarea de licenţe pentru piloţii de aerogir.
(7)Prin urmare, Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 ar trebui modificat în consecinţă.
(8)Măsurile prevăzute în prezentul regulament se bazează pe Avizul nr. 04/2024 (3) al Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei în conformitate cu articolul 75 alineatul (2) litera (b) şi cu articolul 76 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1139.
(3)https://www.easa.europa.eu/document-library/opinion-no-042024.
(9)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 127 din Regulamentul (UE) 2018/1139,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 4 alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Licenţele neconforme cu JAR, inclusiv toate calificările, certificatele sau autorizaţiile asociate eliberate sau recunoscute de un stat membru înainte de data de aplicabilitate a prezentului regulament se convertesc în licenţe conforme cu partea FCL de către statul membru care a eliberat respectivele licenţe. Prin derogare de la prezentul alineat, articolul 4g se aplică licenţelor de pilot de aerogir."
2.Se introduce următorul articol 4g:
"Articolul 4g: Cerinţe specifice pentru solicitanţii unei licenţe de pilot de aerogir
(1) Până la 18 februarie 2028, solicitanţii care deţin o licenţă de pilot de aerogir şi calificările şi certificatele asociate care au fost eliberate în conformitate cu cerinţele naţionale de acordare a licenţelor de echipaj de zbor de aerogir sau care au început pregătirea în conformitate cu aceste cerinţe primesc credite în scopul eliberării unei licenţe de pilot de aerogir şi a calificărilor şi certificatelor asociate în conformitate cu prezentul regulament, pe baza unui raport de credit întocmit de un stat membru în consultare cu AESA. Raportul de credit trebuie să fie în conformitate cu articolul 9 alineatul (3).
(2) Atunci când întocmesc un raport privind creditele în conformitate cu alineatul (1), statele membre:
a) acordă credite numai pentru timpul de zbor efectuat de solicitanţi pe aerogire cu o masă maximă la decolare de cel puţin 450 kg;
b) în scopul eliberării unei licenţe de pilot de aerogir în conformitate cu prezentul regulament, acordă numai credite al căror număr nu depăşeşte creditul care ar fi putut fi acordat în conformitate cu punctul FCL.210.G litera (c) din anexa I. În aceste cazuri, solicitanţii trebuie să efectueze pregătirea suplimentară de zbor în cadrul unei organizaţii de pregătire aprobate (ATO) sau al unei organizaţii de pregătire declarate (DTO) pe un aerogir care a fost certificat în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1139 şi cu actele de punere în aplicare şi actele delegate adoptate în temeiul acestuia, înainte de a fi recomandaţi de ATO sau de DTO pentru testul de îndemânare."
3.Anexa I (partea FCL) se modifică în conformitate cu anexa I la prezentul regulament.
4.Anexa IV (partea MED) se modifică în conformitate cu anexa II la prezentul regulament.
5.Anexa VI (partea ARA) se modifică în conformitate cu anexa III la prezentul regulament.
6.Anexa VIII (partea DTO) se modifică în conformitate cu anexa IV la prezentul regulament.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 18 februarie 2026.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 28 ianuarie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:
- Anexa I (partea FCL) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 se modifică după cum urmează:
1.La punctul FCL.010 se introduce următoarea definiţie:
" «Autogir» înseamnă un tip de giravion susţinut în zbor de reacţiile aerului cu cel mult două rotoare care se rotesc în mod liber în jurul unor axe practic verticale."
2.Punctul FCL.025 se modifică după cum urmează:
(a)la litera (b), subpunctul 4 se înlocuieşte cu următorul text:
"4. În cazul în care un solicitant pentru eliberarea unei licenţe de pilot de aeronave uşoare (LAPL), a unei licenţe de pilot particular (PPL), a unei calificări de zbor instrumental de bază (BIR) sau a unei licenţe de pilot de autogir (GPL) nu a promovat unul dintre examenele teoretice scrise după patru tentative, sau dacă nu a promovat toate examenele în perioada menţionată la litera (b) de la punctul 2, acesta trebuie să susţină din nou întregul set de examene teoretice scrise."
(b)la litera (c) punctul 1, subpunctul (i) se înlocuieşte cu următorul text:
"(i) pentru eliberarea unei licenţe de pilot de aeronave uşoare, a unei licenţe de pilot particular sau a unei licenţe de pilot de autogir, pe o perioadă de 24 de luni;"
3.La punctul FCL.035 litera (a) se adaugă un nou subpunct 5 după cum urmează:
"5. Toate orele de zbor efectuate pe autogire care intră sub incidenţa anexei I la Regulamentul (UE) 2018/1139 şi care au o masă maximă certificată la decolare de cel puţin 450 kg se creditează integral în vederea finalizării celor 12 ore de timp de zbor şi a celor 12 decolări şi aterizări în conformitate cu punctul FCL.240.G litera (a), dar nu se creditează în ceea ce priveşte cerinţa de la punctul FCL.240.G litera (a) subpunctul 1 punctul (ii)."
4.La punctul FCL.055, litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) Dispoziţii generale. Piloţii de avion, elicopter, aeronavă cu decolare-aterizare verticală, dirijabil şi autogir care trebuie să folosească radiotelefonul exercită privilegiile asociate licenţelor şi calificărilor lor numai dacă pe licenţa lor figurează o autorizare privind competenţa lingvistică fie în engleză, fie în limba utilizată în radiocomunicaţiile pe care le presupune zborul. Autorizarea precizează limba, nivelul de competenţă şi termenul de valabilitate şi se obţine în conformitate cu o procedură stabilită de o autoritate competentă. Nivelul minim acceptabil de competenţă este nivelul operaţional (nivelul 4) în conformitate cu apendicele 2 la prezenta anexă."
5.La punctul FCL.060, teza introductivă de la litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) Avioane, elicoptere, aeronave cu decolare-aterizare verticală, dirijabile, aeronave cu capacitate VTOL (VCA) şi autogire. Un pilot nu operează o aeronavă în transportul aerian comercial sau pentru transportul de pasageri:"
6.Titlul subpărţii C se înlocuieşte cu următorul text:
"- SUBPARTEA C - LICENŢA DE PILOT PARTICULAR (PPL) ŞI LICENŢA DE PILOT DE AUTOGIR (GPL)"
7.Punctul FCL.200 se înlocuieşte cu următorul text:
"FCL.200 Vârsta minimă
Solicitanţii unei PPL sau a unei GPL trebuie să aibă vârsta de cel puţin 17 ani."
8.Punctul FCL.205 se înlocuieşte cu următorul text:
"FCL.205 Condiţii
(a) Persoanele care solicită eliberarea unei PPL trebuie să îndeplinească cerinţele pentru calificarea de clasă sau de tip pentru aeronava utilizată la testul de îndemânare, după cum se prevede în subpartea H.
(b) Persoanele care solicită eliberarea unei GPL trebuie să îndeplinească cerinţele pentru clasa sau tipul de aeronava utilizată la testul de îndemânare."
9.Punctul FCL.210 se înlocuieşte cu următorul text:
"FCL.210 Curs de pregătire
(a) Solicitanţii unei PPL sau a unei GPL trebuie să urmeze un curs de pregătire în cadrul unei ATO sau al unei DTO.
(b) Cursul trebuie să includă cunoştinţele teoretice şi instruirea practică adecvate privilegiilor asociate cu PPL sau GPL solicitate.
(c) Pregătirea teoretică şi instruirea practică pot fi completate în cadrul unei alte DTO sau ATO, diferită de cea în care solicitanţii şi-au început pregătirea."
10.La punctul FCL.215, teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Solicitanţii unei PPL sau a unei GPL trebuie să demonstreze, prin susţinerea unor examene în următoarele domenii, un nivel de cunoştinţe teoretice corespunzător privilegiilor acordate:"
11.La punctul FCL.235, litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) Prin susţinerea unui test de îndemânare, solicitanţii unei PPL sau a unei GPL trebuie să îşi demonstreze capacitatea de a executa, ca PIC pe categoria de aeronave corespunzătoare, procedurile şi manevrele relevante cu competenţa corespunzătoare privilegiilor acordate."
12.Se adaugă o nouă secţiune 5:
"- SECŢIUNEA 5: Cerinţe specifice pentru GPL
FCL.205.G GPL - Privilegii
(a)Privilegiile titularului unei GPL îi conferă acestuia dreptul de a acţiona ca PIC pe autogire:
1.fără remunerare în cadrul operaţiunilor necomerciale;
2.pentru a efectua transportul de pasageri numai după ce acesta a efectuat 10 ore timp de zbor ca PIC pe autogire după eliberarea licenţei.
(b)În pofida dispoziţiilor literei (a) punctul 1 de mai sus, titularul unei GPL cu privilegii de instructor sau de examinator poate fi remunerat pentru:
1.asigurarea instruirii practice pentru GPL;
2.efectuarea de teste de îndemânare şi de verificări ale competenţei pentru GPL;
3.pregătirea, testarea şi verificarea calificărilor sau privilegiilor asociate licenţei de instructor sau de examinator, după caz.
(c)Titularii de GPL îşi pot exercita privilegiile GPL numai dacă respectă cerinţele aplicabile privind experienţa recentă şi numai dacă certificatul lor medical, corespunzător privilegiilor exercitate, este valabil.
FCL.210.G GPL(B) - Cerinţe privind experienţa şi credite
(a)Un solicitant al unei GPL trebuie să fi efectuat cel puţin 35 de ore de instruire practică pe autogire, dintre care cinci ore pot fi efectuate pe un FTSD, inclusiv cel puţin:
1.20de ore de instruire practică în dublă comandă; şi
2.opt ore de timp de zbor supravegheat în simplă comandă, inclusiv cel puţin patru ore de timp de zbor în raid în simplă comandă cu cel puţin un zbor în raid de cel puţin 150 km (80 MN), în timpul căruia se execută aterizări cu oprire completă pe două aerodromuri diferite de aerodromul de decolare.
(b)Credite. Unui solicitant care deţine o licenţă de pilot pe o altă categorie de aeronave, cu excepţia baloanelor, i se creditează 10 % din timpul lor total de zbor ca PIC pe o astfel de aeronavă până la un maxim de 10 ore. În niciun caz nu se acordă credite pentru cerinţele de la litera (a) punctul 2.
(c)Solicitanţii cu experienţă anterioară ca PIC pe autogire cu o masă maximă la decolare de cel puţin 450 kg pot primi credite în ceea ce priveşte cerinţele de la litera (a). Numărul de credite se decide de către DTO sau de către ATO în cadrul căreia solicitantul urmează cursul de pregătire, pe baza unui test practic preliminar, dar în orice caz nu trebuie să depăşească următoarele limite:
1.timpul total de zbor ca PIC;
2.50% din numărul de ore prevăzute la litera (a);
În niciun caz nu se acordă credite pentru cerinţele de la litera (a) punctul 2.
FCL.235.G GPL - Privilegii pentru clase, tipuri şi variante de autogire
(a)În scopul acordării de licenţe de pilot de autogir în conformitate cu prezenta anexă, autogirele se clasifică în următoarele clase şi tipuri:
1.Clasa de autogire cu o singură elice (SPG): Autogire cu un singur pilot a căror singură unitate de propulsie centrică este operată de o singură comandă de propulsie, fiind acţionate de oricare dintre următoarele tipuri de motoare:
(a)un sistem motor cu pistoane care, dacă se specifică astfel în urma procesului de certificare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 748/2012, poate consta în mai mult de un motor cu pistoane;
(b)un sistem motor electric care, dacă se specifică astfel în urma procesului de certificare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 748/2012, poate consta în mai mult de un motor electric;
(c)dacă se specifică astfel în urma procesului de certificare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 748/2012, un sistem motor hibrid compus din motoare cu pistoane şi motoare electrice;
2.tipuri de autogire care necesită privilegii pentru tipul individual respectiv, determinate în urma procesului de certificare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 748/2012.
(b)Solicitanţilor unei GPL li se acordă privilegii pentru clasa sau tipul de autogire pe care s-a susţinut testul de îndemânare. Pentru a-şi extinde privilegiile la o altă clasă sau tip, titularii unei GPL trebuie să finalizeze, în acea clasă sau tip, toate elementele următoare:
1.cu excepţia cazului în care se prevede altfel în datele privind conformitatea operaţională stabilite în conformitate cu anexa I (partea 21) la Regulamentul (UE) nr. 748/2012, după caz, trei ore de instruire practică, inclusiv:
(i)10 decolări şi aterizări în dublă comandă; şi
(ii)10 decolări şi aterizări în simplă comandă sub supraveghere;
2.un test de îndemânare prin care face dovada unui nivel corespunzător de îndemânare pe noua clasă sau noul tip. În cadrul acestui test de îndemânare, candidatul trebuie să demonstreze examinatorului şi un nivel corespunzător de cunoştinţe teoretice referitoare la cealaltă clasă sau celălalt tip în ceea ce priveşte următoarele subiecte:
(i)proceduri operaţionale;
(ii)planificarea şi executarea zborului;
(iii)cunoaşterea generală a aeronavei.
(c)În vederea extinderii privilegiilor la o altă variantă din cadrul unei clase sau a unui tip, pilotul trebuie să urmeze un curs de pregătire pentru diferenţe sau familiarizarea cu acestea. După caz, cursul de pregătire pentru diferenţe sau familiarizarea cu acestea trebuie să respecte datele privind conformitatea operaţională stabilite în conformitate cu anexa I (partea 21) la Regulamentul (UE) nr. 748/2012. Cursul de pregătire pentru diferenţe se consemnează în carnetul de zbor al pilotului sau într-un document echivalent şi se semnează de către instructor. La extinderea privilegiilor pentru o clasă SPG la o variantă cu alt tip de motor, astfel cum este precizat la litera (a) punctul 1, pregătirea pentru diferenţe constă în instruire practică în dublă comandă şi pregătire teoretică care trebuie să includă, în ceea ce priveşte celălalt tip de motor şi sistemele de aeronave aferente, cel puţin toate aspectele următoare:
1.proceduri operaţionale;
2.planificarea şi executarea zborului;
3.cunoaşterea generală a aeronavei.
FCL.240.G GPL - Cerinţe privind experienţa recentă
(a)Titularii unei GPL îşi pot exercita privilegiile acordate prin licenţă pentru o clasă sau un tip specific de autogir numai doar dacă au întrunit, în ultimii doi ani, oricare dintre următoarele condiţii în calitate de piloţi pe autogire din clasa sau tipul relevant:
1.au efectuat cel puţin 12 ore timp de zbor ca PIC sau zburând în dublă sau simplă comandă sub supravegherea unui instructor, inclusiv:
(i)12 decolări şi aterizări;
(ii)pregătire de actualizare a competenţelor de cel puţin o oră din timpul total de zbor cu un instructor, într-un mod considerat satisfăcător de acesta. Sarcina instructorului este de a selecta exerciţiile de zbor care îi permit solicitantului să îşi actualizeze competenţele de a opera aeronava în condiţii de siguranţă şi de a aplica proceduri pentru situaţii normale, anormale şi de urgenţă;
2.au promovat o verificare GPL a competenţei cu un examinator. Programul de verificare a competenţei trebuie să se bazeze pe testul de îndemânare pentru GPL.
(b)Titularii unei GPL cu privilegii pentru clasa SPG care, în conformitate cu punctul FCL.235.G litera (c), şi-au extins privilegiile la o variantă cu un alt tip de motor menţionat la punctul FCL.235.G litera (a), în cazul în care nu au zburat pe varianta respectivă în ultimii doi ani, trebuie să completeze oricare dintre următoarele elemente în varianta respectivă, înainte de a-şi exercita privilegiile pe acea variantă:
1.pregătire suplimentară pentru diferenţe în conformitate cu punctul FCL.235.G litera (c);
2.o verificare a competenţei;
3.pregătire de actualizare a competenţelor în conformitate cu litera (a) punctul 1 subpunctul (ii).
(c)Zborurile în dublă comandă şi zborurile în simplă comandă sub supraveghere în conformitate cu fraza introductivă de la litera (a) punctul 1, pregătirea pentru actualizarea competenţelor în conformitate cu la litera (a) punctul 1 subpunctul (ii) şi cu litera (b) punctul 3 şi verificarea competenţei în conformitate cu litera (a) punctul 2 şi cu litera (b) punctul 2 se înscriu în carnetul de zbor al pilotului sau într-un document echivalent şi se semnează de către instructor sau examinator, după caz."
13.La punctul FCL.700, litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) Titularii unei licenţe de pilot nu pot acţiona ca piloţi ai unei aeronave decât dacă deţin o calificare de clasă sau de tip valabilă şi corespunzătoare, cu excepţia cazului în care se aplică oricare dintre următoarele:
1.exercită privilegiile unei LAPL sau ale unei GPL;
2.susţin teste de îndemânare sau verificări ale competenţei pentru reînnoirea calificărilor de clasă sau de tip;
3.beneficiază de instruire practică;
4.deţin o calificare de pilot de încercare eliberată în conformitate cu punctul FCL.820."
14.Punctul FCL.810 se modifică după cum urmează:
(a)litera (b) se modifică după cum urmează:
1.punctul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"2.să fi urmat un curs de pregătire în cadrul unei DTO sau al unei ATO. Cursul trebuie efectuat într-un interval de şase luni şi trebuie să cuprindă:
(i)cinci ore de pregătire teoretică;
(ii)10 ore timp de instruire instrumentală în dublă comandă pe elicoptere; şi
(iii)cinci ore timp de zbor pe timp de noapte, inclusiv cel puţin trei ore de instruire în dublă comandă care să cuprindă cel puţin o oră de navigare în raid şi cinci circuite pe timp de noapte în simplă comandă. Fiecare circuit trebuie să cuprindă o decolare şi o aterizare.
Un solicitant care este sau a fost titular al unei IR pe un avion sau TMG se creditează cu cinci ore pentru cerinţa de la punctul 2 subpunctul (ii) de mai sus."
2.punctul 3 se elimină;
(b)se introduce următoarea literă (c):
"(c) Autogire. În cazul în care privilegiile unei GPL urmează să fie exercitate în condiţii VFR pe timp de noapte, solicitanţii trebuie:
1.să fi efectuat cel puţin 50 de ore timp de zbor ca pilot pe autogire după eliberarea licenţei, inclusiv cel puţin 20 de ore ca PIC pe autogire şi 20 de ore de zbor în raid;
2.să fi urmat un curs de pregătire în cadrul unei DTO sau al unei ATO. Cursul trebuie efectuat într-un interval de şase luni şi trebuie să cuprindă:
(i)cinci ore de pregătire teoretică;
(ii)trei ore timp de instruire instrumentală în dublă comandă pe autogire; şi
(iii) cinci ore timp de zbor pe timp de noapte, inclusiv cel puţin trei ore de instruire în dublă comandă care să cuprindă cel puţin o oră de navigare în raid şi cini circuite pe timp de noapte în simplă comandă; fiecare circuit trebuie să cuprindă o decolare şi o aterizare.
Unui solicitant care este sau a fost titular al unei calificări de zbor instrumental pe un avion sau un elicopter i se creditează două ore pentru cerinţa de la punctul 2 subpunctul (ii) de mai sus. Un solicitant care deţine o calificare de zbor pe timp de noapte pe un avion, un elicopter sau un TMG trebuie să fie creditat integral pentru elementul specificat la punctul 2 subpunctul (i)."
15.La punctul FCL.905.FI, litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) unei PPL, LAPL şi GPL pe categoria corespunzătoare de aeronave;"
16.La punctul FCL.910.FI litera (c) se adaugă următorul subpunct 4:
"4. pentru FI(G):
(i)100 de ore de instruire practică pe autogire şi, în plus, a supravegheat cel puţin 25 de zboruri în simplă comandă;
(ii)în cazul unui FI(G) care deţine, de asemenea, un certificat de FI(A) sau FI(H) şi care se conformează punctului 1 sau 2, după caz, 25 de ore de instruire practică pe autogire şi, în plus, a supravegheat cel puţin 10 zboruri în simplă comandă ale elevilor piloţi."
17.Punctul FCL.915.FI se modifică după cum urmează:
(a)la litera (a), teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) în cazul FI(A), FI(H) şi FI(G):"
(b)se introduce o nouă literă (ca), cu următorul text:
"(ca) în plus, pentru FI(G), să fi efectuat cel puţin 150 de ore timp de zbor pe autogire, din care cel puţin 100 de ore ca PIC."
18.Punctul FCL.930.FI se modifică după cum urmează:
(a)la litera (b) punctul 3, subpunctul (i) se înlocuieşte cu următorul text:
"(i)în cazul unui FI(A), (H) şi (G), cel puţin 30 de ore de instruire practică, dintre care 25 de ore reprezintă instruire practică în dublă comandă, dintre care cinci ore se pot efectua pe un FFS, pe un FNPT I sau II sau pe un FTD 2/3;"
(b)litera (b) subpunctul 4 se elimină;
(c)litera (c) se înlocuieşte cu următorul text:
"(c) Solicitanţilor unui certificat de FI pe altă categorie de aeronave care deţin sau au deţinut o FI(A), o FI(H), o FI(As) sau o FI(G) li se creditează 55 de ore în ceea ce priveşte cerinţa de la litera (b) punctul 2."
(d)se adaugă următoarele litere (d) şi (e):
"(d) Solicitanţilor unui certificat de FI(G) care deţin sau au deţinut un certificat de FI(A), (H) sau (As) li se creditează 15 ore în ceea ce priveşte cerinţa de la litera (b) punctul 3 subpunctul (i), din care maximum 10 ore reprezintă un credit pentru timpul de instruire în dublă comandă.
(e) Se consideră că persoanele care solicită certificatul FI şi care deţin sau care au deţinut orice alt certificat de instructor eliberat în conformitate cu prezenta anexă îndeplinesc cerinţele de la litera (b) punctul 1."
19.La punctul FCL.940.FI, litera (a) se modifică după cum urmează:
(a)la punctul 1 subpunctul (i), se adaugă următoarea literă (C):
"(C) în cazul unui FI(G), cel puţin 50 de ore de instruire practică pe autogire în calitate de FI sau de examinatori;"
(b)punctul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"2. Pentru cel puţin fiecare a doua revalidare în cazul FI(A), FI(H) sau FI(G) sau pentru fiecare a treia revalidare în cazul FI(As), titularii certificatului de FI relevant trebuie să susţină cu succes o evaluare a competenţei în conformitate cu punctul FCL.935."
20.La punctul FCL.1005.FE se adaugă o nouă literă (d) cu următorul text:
"(d) FE(G). Privilegiile unui FE pentru autogire constau în efectuarea de teste de îndemânare şi verificări ale competenţei pentru GPL şi pentru privilegiile asociate pentru clasele şi tipurile de autogire, cu condiţia ca FE să fi efectuat cel puţin 500 de ore timp de zbor ca pilot pe autogire, inclusiv cel puţin 100 de ore de instruire practică, dintre care până la 40 de ore de instruire practică pot fi efectuate ca FI(A) sau FI(H)."
21.La punctul FCL.1005.FIE, litera (c) se înlocuieşte cu următorul text:
"(c) FIE(As) şi FIE(G). Privilegiile unui FIE pe dirijabile şi autogire constau în dreptul acestuia de a desfăşura evaluări ale competenţei pentru eliberarea, revalidarea sau reînnoirea certificatelor de instructor în categoria de aeronave aplicabilă, cu condiţia deţinerii certificatului de instructor relevant."
22.La punctul FCL.1010.FIE se adaugă o nouă literă (d) cu următorul text:
"(d) FIE(G). Solicitanţii unui certificat de FIE pentru autogire trebuie:
1.să deţină un certificat de instructor FI(G);
2.să fi efectuat 1 000 de ore timp de zbor ca pilot pe autogire; şi
3.să fi efectuat cel puţin 100 de ore timp de zbor de pregătire a solicitanţilor unui certificat de FI(G). În cazul solicitanţilor care deţin un certificat FIE(A) sau FIE(H), această cerinţă se reduce la 50 de ore."
23.În apendicele 1, punctul 1 din secţiunea A se modifică după cum urmează:
(a)titlul punctului 1 se înlocuieşte cu următorul text:
"1. LAPL, PPL şi GPL"
(b)se introduce următorul punct 1.5:
"1.5. Pentru eliberarea unei GPL, titularului unei licenţe de pilot pentru avioane sau elicoptere în conformitate cu prezentul regulament i se creditează integral îndeplinirea cerinţelor de pregătire teoretică şi de examinare teoretică pe următoarele subiecte:
(a) Legislaţia aeriană şi procedurile ATC;
(b) Performanţe umane;
(c) Meteorologie;
(d) Comunicaţii;
(e) Navigaţie."
ANEXA II:
În anexa IV (partea MED) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011, la punctul MED.A.030 litera (c), subpunctul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"2. unei licenţe de pilot particular (PPL) sau ale unei licenţe de pilot de autogir (GPL), pilotul trebuie să deţină cel puţin un certificat medical clasa 2 valabil;"
ANEXA III:
În anexa VI (partea ARA) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011, în apendicele I, modelul care urmează după litera (c) se modifică după cum urmează:
(a)fraza "Prezenta licenţă este conformă cu standardele OACI, cu excepţia privilegiilor LAPL şi BIR sau a cazului în care este însoţită de un certificat medical LAPL." se înlocuieşte cu următorul text:
"Prezenta licenţă este conformă cu standardele OACI, cu excepţia privilegiilor LAPL, GPL şi BIR sau a cazului în care este însoţită de un certificat medical LAPL."
(b)expresia "Formular AESA 141 versiunea 2" se înlocuieşte cu următorul text:
" Formular AESA 141 versiunea 3"
ANEXA IV:
În anexa VIII (partea DTO) la Regulamentul (UE) nr. 1178/2011, la punctul DTO.GEN.110 litera (a) se adaugă următorul punct 5:
"5. pentru autogire:
(a) instruire teoretică pentru GPL;
(b) instruire practică pentru GPL;
(c) pregătire în vederea obţinerii de privilegii pentru clasele şi tipurile de autogire cu un singur pilot;
(d) pregătire în vederea obţinerii calificării de zbor pe timp de noapte."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 ianuarie 2025