Art. 3. - Art. 3: Cerinţe în materie de menţinere a navigabilităţii - Regulamentul 1321/26-nov-2014 privind menţinerea navigabilităţii aeronavelor şi a produselor, reperelor şi dispozitivelor aeronautice şi autorizarea întreprinderilor şi a personalului cu atribuţii în domeniu
Acte UE
Jurnalul Oficial 362L
În vigoare Versiune de la: 12 Iunie 2024 până la: 12 Februarie 2026
Art. 3: Cerinţe în materie de menţinere a navigabilităţii
(1)Menţinerea navigabilităţii aeronavelor menţionate la articolul 1 litera (a) şi a componentelor destinate a fi instalate pe acestea se asigură în conformitate cu cerinţele din anexa I (partea M), cu excepţia aeronavelor enumerate la alineatul (2) primul paragraf, cărora li se aplică cerinţele din anexa Vb (partea ML).
(2)Cerinţele din anexa Vb (partea ML) se aplică următoarelor alte aeronave decât cele motorizate complexe:
a)avioanelor cu o masă maximă la decolare de cel mult 2 730 kg;
b)giravioanelor cu o masă maximă la decolare de cel mult 1 200 kg, certificate pentru maximum patru ocupanţi;
c)altor aeronave ELA2.
În cazul în care aeronavele menţionate la primul paragraf literele (a), (b) şi (c) sunt înscrise în certificatul de operator aerian al unui transportator aerian căruia i s-a acordat o licenţă în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1008/2008, se aplică cerinţele din anexa I (partea M).
(3)Pentru a fi înscrise în certificatul de operator aerian al unui transportator aerian căruia i s-a acordat o licenţă în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1008/2008, aeronavele menţionate la alineatul (2) primul paragraf literele (a), (b) şi (c) trebuie să îndeplinească toate cerinţele următoare:
a)programul de întreţinere a aeronavelor a fost aprobat de autoritatea competentă în conformitate cu punctul M. A.302 din anexa I (partea M);
b)întreţinerea prevăzută în programul de întreţinere menţionat la litera (a) a fost executată şi certificată în conformitate cu punctele 145.A.48 şi 145.A.50 din anexa II (partea 145);
c)a fost efectuată o examinare a navigabilităţii şi s-a eliberat un nou certificat de examinare a navigabilităţii în conformitate cu punctul M.A.901 din anexa I (partea M).
(4)Prin derogare de la prevederile alineatului (1), menţinerea navigabilităţii aeronavelor menţionate la articolul 1 litera (a) pentru care s-a eliberat o autorizaţie de zbor este asigurată pe baza acordurilor specifice privind menţinerea navigabilităţii, definite în autorizaţia de zbor eliberată în conformitate cu anexa I (partea 21) la Regulamentul (UE) nr. 748/2012 al Comisiei (*).
(*)Regulamentul (UE) nr. 748/2012 al Comisiei din 3 august 2012 de stabilire a normelor de punere în aplicare privind certificarea pentru navigabilitate şi mediu a aeronavelor şi a produselor, pieselor şi echipamentelor aferente, precum şi certificarea organizaţiilor de proiectare şi producţie (JO L 224, 21.8.2012, p. 1).
(5)Programele de întreţinere a aeronavelor pentru aeronavele menţionate la articolul 1 litera (a) care se conformează cu cerinţele specificate la punctul M.A.302 din anexa I (partea M) aplicabile înainte de 24 martie 2020 sunt considerate a se conforma cu cerinţele specificate la punctul M.A.302 din anexa I (partea M) sau la punctul ML.A.302 din anexa Vb (partea ML), după caz, în conformitate cu alineatele (1) şi (2).
(6)Operatorii asigură menţinerea navigabilităţii aeronavelor menţionate la articolul 1 litera (b) şi a componentelor destinate a fi instalate pe acestea în conformitate cu cerinţele din anexa Va (partea T).
(7)Menţinerea navigabilităţii avioanelor cu masa maximă certificată la decolare de cel mult 5 700 kg care sunt echipate cu mai multe motoare turbopropulsoare se asigură în conformitate cu cerinţele aplicabile altor aeronave decât cele motorizate complexe, după cum se prevede la punctele M.A.201, M.A.301, M.A.302, M.A.601 şi M. A.803 din anexa I (partea M), la punctul 145.A.30 din anexa II (partea 145), la punctele 66.A.5, 66.A.30 şi 66. A.70 din anexa III (partea 66) şi în apendicele V şi VI la anexa respectivă, la punctul CAMO.A.315 din anexa Vc (partea CAMO), la punctul CAO.A.010 din anexa Vd (partea CAO) şi în apendicele I la anexa respectivă, în măsura în care cerinţele menţionate se aplică altor aeronave decât cele motorizate complexe.’’