Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Regulamentul 1321/26-nov-2014 privind menţinerea navigabilităţii aeronavelor şi a produselor, reperelor şi dispozitivelor aeronautice şi autorizarea întreprinderilor şi a personalului cu atribuţii în domeniu
Acte UE
Jurnalul Oficial 362L
În vigoare Versiune de la: 12 Iunie 2024 până la: 12 Februarie 2026
Art. 2: Definiţii
În sensul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 se aplică următoarele definiţii:
(a)"aeronavă" înseamnă orice aparat care se poate susţine în atmosferă datorită reacţiilor aerului, altele decât reacţiile aerului asupra suprafeţei pământului;
(b)"personal de certificare" înseamnă personalul responsabil să pună în serviciu o aeronavă sau o componentă a aeronavei după efectuarea unei operaţii de întreţinere;
(c)"componentă" înseamnă orice motor, elice, reper sau dispozitiv;
(d)"menţinerea navigabilităţii" înseamnă toate procesele care asigură că, în orice etapă a perioadei sale de funcţionare, aeronava este conformă cu cerinţele de navigabilitate în vigoare şi cu normele de siguranţă;
(e)"JAA" înseamnă "Autorităţile aeronautice comune";
(f)"JAR" înseamnă "cerinţele aeronautice comune";
(g)«operaţiune de transport aerian comercial (CAT)» înseamnă exploatarea unei aeronave pentru transportul de pasageri, mărfuri sau poştă contra unei remuneraţii sau a altor contraprestaţii;
(h)"întreţinere" înseamnă una dintre activităţile următoare sau o combinaţie a lor: revizie, reparaţie, inspecţie, înlocuire, modificare sau remedierea defectelor unei aeronave sau a unei componente a aeronavei, cu excepţia inspecţiei înainte de zbor;
(i)"întreprindere" înseamnă o persoană fizică, o persoană juridică sau o parte din aceasta. O astfel de întreprindere poate avea mai multe sedii în interiorul sau în exteriorul statelor membre;
(j)"inspecţie înainte de zbor" înseamnă inspecţia efectuată înaintea zborului pentru a asigura că aeronava este aptă pentru zborul respectiv;
(k)"aeronavă ELA1" înseamnă aeronavă uşoară europeană pilotată, după cum urmează:
(i)un avion cu o masă maximă la decolare (Maximum Take-off Mass - MTOM) de 1 200 kg sau mai mică, care nu este clasificat drept aeronavă motorizată complexă;
(ii)un planor sau un planor motorizat cu MTOM de 1 200 kg sau mai puţin;
(iii)un balon cu un volum maxim proiectat de gaz portant sau de aer cald de cel mult 3 400 m3 pentru baloanele cu aer cald, 1 050 m3 pentru baloanele cu gaz, 300 m3 pentru baloanele cu gaz captive;
(iv)un dirijabil proiectat pentru cel mult 4 ocupanţi şi cu un volum maxim proiectat de gaz portant sau de aer cald de cel mult 3 400 m3 pentru dirijabilele cu aer cald şi 1 000 m3 pentru dirijabilele cu gaz;
(k1)«aeronavă ELA2» înseamnă o aeronavă europeană uşoară pilotată, după cum urmează:
(i)un avion cu masa maximă la decolare (Maximum Take-off Mass, MTOM) de 2 000 kg sau mai mică, care nu este clasificat drept aeronavă motorizată complexă;
(ii)un planor sau un motoplanor cu MTOM de 2 000 kg sau mai mică;
(iii)un balon;
(iv)un dirijabil cu aer cald;
(v)un dirijabil cu gaz, care respectă toate caracteristicile de mai jos:
- 3 % greutate statică maximă;
- tracţiune nevectorizată (cu excepţia tracţiunii inverse);
- concepţie convenţională şi simplă a structurii, a sistemului de control şi a sistemului de baionete; precum şi
- comenzi neasistate electric;
(vi)un giravion foarte uşor.
(l)"aeronavă LSA" înseamnă un avion sportiv uşor care întruneşte următoarele caracteristici:
(i)o masă maximă la decolare (MTOM) de cel mult 600 kg;
(ii)o viteză maximă de angajare în configuraţia de aterizare (VS0) care nu depăşeşte o viteză calibrată (CAS) de 45 de noduri la masa maximă la decolare certificată a aeronavei şi în cel mai critic centru de greutate;
(iii)o capacitate maximă de cel mult două persoane, inclusiv pilotul;
(iv)un singur motor fără turbină, prevăzut cu o elice;
(v)o cabină nepresurizată;
(m)"sediu principal de activitate" înseamnă sediul central sau sediul social al întreprinderii în cadrul căruia se exercită funcţiile financiare principale şi controlul operaţional al activităţilor vizate de prezentul regulament.
(n)«sarcină de întreţinere critică» înseamnă o sarcină de întreţinere implicând o asamblare sau perturbare în orice fel a unui sistem sau a unei piese a unei aeronave, a unui motor sau a unei elice care, în cazul producerii unei erori în timpul execuţiei, ar putea pune direct în pericol siguranţa zborului;
(o)«operaţiuni comerciale specializate» înseamnă acele operaţiuni care se supun cerinţelor părţii ORO subpartea SPO, prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei (*);
(*)Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei din 5 octombrie 2012 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 296, 25.10.2012, p. 1).
(p)«operaţiuni limitate» înseamnă operaţiuni ale aeronavelor, altele decât cele motorizate complexe, pentru:
(i)zboruri cu costuri partajate efectuate de persoane particulare, cu condiţia ca costurile directe să fie partajate de toţi ocupanţii aeronavei, inclusiv de pilot şi ca numărul persoanelor care partajează costurile directe să fie de maximum şase;
(ii)zboruri de competiţie sau demonstraţii de zbor, cu condiţia ca remuneraţia sau orice contraprestaţie oferită pentru astfel de zboruri să se limiteze la recuperarea costurilor directe şi la o contribuţie proporţională la costurile anuale, precum şi la premii care să nu depăşească o valoare specificată de autoritatea competentă;
(iii)zboruri introductive, lansări cu paraşuta, remorcări de planoare sau zboruri acrobatice efectuate fie de o întreprindere de pregătire cu sediul principal de activitate într-un stat membru şi aprobată conform Regulamentului (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei (**), fie de o întreprindere înfiinţată cu scopul de a promova sporturile aeriene sau aviaţia de agrement, cu condiţia ca aeronava să fie exploatată de întreprindere pe baza unui drept de proprietate sau a unui contract de închiriere de aeronave fără echipaj, ca zborul să nu genereze profituri distribuite în afara întreprinderii şi ca zborurile în care sunt implicate persoane nemembre ale întreprinderii să reprezinte doar o activitate marginală a acesteia.
(**)Regulamentul (UE) nr. 1178/2011 al Comisiei din 3 noiembrie 2011 de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviaţia civilă în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 311, 25.11.2011, p. 1).
În sensul prezentului regulament, «operaţiunile limitate» nu sunt considerate operaţiuni CAT sau operaţiuni comerciale specializate;
(q)«zbor introductiv» înseamnă «zbor introductiv» în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 9 din Regulamentul (UE) nr. 965/2012;
(r)«zbor de competiţie» înseamnă «zbor de competiţie» în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 10 din Regulamentul (UE) nr. 965/2012;
(s)«demonstraţie de zbor» înseamnă «demonstraţie de zbor» în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (UE) nr. 965/2012.
(t)„armonizarea sistemelor de management” înseamnă procesul coordonat prin care sistemele de management deţinute de două sau mai multe organizaţii interacţionează şi fac schimb de informaţii şi metode pentru a atinge obiective comune sau consecvente în materie de siguranţă şi de monitorizare a conformităţii;
(u)«aeronavă motorizată complexă» înseamnă:
(i)un avion:
- cu o masă maximă certificată la decolare de peste 5 700 kg; sau
- care a fost certificat pentru o configuraţie maximă a locurilor pentru călători de peste nouăsprezece; sau
- certificat pentru a fi operat cu un echipaj minim format din cel puţin doi piloţi; sau
- echipat cu unul sau mai multe turboreactoare sau cu mai mult de un motor turbopropulsor; sau
(ii)un elicopter certificat:
- pentru o masă maximă la decolare ce depăşeşte 3 175 kg; sau
- pentru o configuraţie maximă a locurilor pentru călători de peste nouă; sau
- pentru a fi operat cu un echipaj minim format din cel puţin doi piloţi; sau
(iii)o aeronavă cu rotor basculant;