Partea iv - REGULI DE CONCURENŢĂ - Regulamentul 1308/17-dec-2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79 (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 15 Iulie 2025
PARTEA IV:REGULI DE CONCURENŢĂ
Art. 206: Orientări ale Comisiei privind aplicarea regulilor de concurenţă în agricultură
În absenţa unor dispoziţii contrare din prezentul regulament şi în conformitate cu articolul 42 din TFUE, articolele 101-106 din TFUE şi dispoziţiile de punere în aplicare a acestora, sub rezerva dispoziţiilor articolelor 207-210a din prezentul regulament, se aplică tuturor acordurilor, deciziilor şi practicilor menţionate la articolul 101 alineatul (1) şi la articolul 102 din TFUE care se referă la producţia sau comerţul cu produse agricole.

Pentru a asigura funcţionarea pieţei interne şi aplicarea uniformă a regulilor de concurenţă ale Uniunii, Comisia şi autorităţile de concurenţă ale statelor membre aplică regulile de concurenţă ale Uniunii în strânsă cooperare.
De asemenea, Comisia publică, după caz, orientări pentru a oferi asistenţă autorităţilor naţionale de concurenţă, precum şi întreprinderilor.
Art. 207: Piaţa relevantă
Definirea pieţei relevante este un instrument care permite identificarea şi definirea perimetrului în cadrul căruia se exercită concurenţa între întreprinderi şi are la bază două elemente cumulative:
a)piaţa relevantă a produselor: în sensul prezentului capitol, "piaţă a produselor" înseamnă piaţa care cuprinde toate produsele considerate de consumatori interschimbabile sau substituibile din punctul de vedere al caracteristicilor, al preţului şi al utilizării căreia acestea îi sunt destinate;
b)piaţa geografică relevantă: în sensul prezentului capitol, «piaţă geografică» înseamnă piaţa care cuprinde aria în care întreprinderile respective sunt implicate în oferta de produse relevante, în care condiţiile de concurenţă sunt suficient de omogene şi care poate fi deosebită de ariile învecinate, în special deoarece condiţiile de concurenţă diferă în mod apreciabil între respectivele arii.

Art. 208: Poziţia dominantă
În sensul prezentului capitol, «poziţie dominantă» înseamnă situaţia de putere economică de care se bucură o întreprindere care îi dă acesteia capacitatea de a împiedica menţinerea unei concurenţe efective pe piaţa relevantă prin oferirea posibilităţii de a-şi asuma, într-o măsură apreciabilă, un comportament independent faţă de concurenţii săi, de furnizorii sau de clienţii săi şi, în cele din urmă, de consumatori.

Art. 209: Excepţii referitoare la obiectivele PAC, la fermieri şi la asociaţiile acestora
(1)Articolul 101 alineatul (1) din TFUE nu se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor menţionate la articolul 206 din prezentul regulament, necesare pentru realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 39 din TFUE.
- Articolul 101 alineatul (1) din TFUE nu se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate ale fermierilor, ale asociaţiilor fermierilor ori ale asociaţiilor unor astfel de asociaţii sau organizaţiilor de producători recunoscute în temeiul articolului 152 sau al articolului 161 din prezentul regulament, nici asociaţiilor organizaţiilor de producători recunoscute în temeiul articolului 156 din prezentul regulament, care vizează producţia sau vânzarea produselor agricole ori utilizarea unor instalaţii comune pentru depozitarea, tratarea sau procesarea produselor agricole, cu excepţia cazului în care obiectivele prevăzute la articolul 39 din TFUE sunt periclitate.

Prezentul alineat nu se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate care prevăd obligaţia de a aplica preţuri identice sau care exclud concurenţa.
(2)Acordurile, deciziile şi practicile concertate care îndeplinesc condiţiile menţionate la alineatul (1) din prezentul articol nu sunt interzise, fără a fi nevoie de o decizie prealabilă în acest sens.
Totuşi, fermierii, asociaţiile fermierilor ori asociaţiile unor astfel de asociaţii sau organizaţiile de producători recunoscute în temeiul articolului 152 sau al articolului 161 din prezentul regulament sau asociaţiile organizaţiilor de producători recunoscute în temeiul articolului 156 din prezentul regulament pot solicita un aviz din partea Comisiei privind compatibilitatea acestor acorduri, decizii şi practici concertate cu obiectivele stabilite la articolul 39 din TFUE.
Comisia tratează cererile de avize cu promptitudine şi îi trimite solicitantului avizul său în termen de patru luni de la primirea unei cereri complete. Comisia poate să modifice, din proprie iniţiativă sau la cererea unui stat membru, conţinutul unui aviz, în special dacă solicitantul a furnizat informaţii incorecte sau dacă a utilizat avizul în alt scop.
În orice procedură naţională sau a Uniunii de aplicare a articolului 101 din TFUE, sarcina probei unei încălcări a articolului 101 alineatul (1) din TFUE revine părţii sau autorităţii care invocă încălcarea. Părţii care invocă beneficiul excepţiilor prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol îi revine sarcina de a dovedi că sunt îndeplinite condiţiile din respectivul alineat.

Art. 210: Acordurile şi practicile concertate ale organizaţiilor interprofesionale recunoscute
(1)Articolul 101 alineatul (1) din TFUE nu se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate ale organizaţiilor interprofesionale recunoscute în temeiul articolului 157 din prezentul regulament care sunt necesare pentru atingerea obiectivelor menţionate la articolul 157 alineatul (1) litera (c) din prezentul regulament sau, în ceea ce priveşte sectorul uleiului de măsline şi al măslinelor de masă şi sectorul tutunului, a obiectivelor menţionate la articolul 162 din prezentul regulament, şi care nu sunt incompatibile cu dreptul Uniunii în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol.
Acordurile, deciziile şi practicile concertate care îndeplinesc condiţiile menţionate la primul paragraf din prezentul alineat nu sunt interzise, nefiind nevoie de nicio decizie prealabilă în acest sens.

(2)Organizaţiile interprofesionale recunoscute pot solicita un aviz din partea Comisiei cu privire la compatibilitatea cu prezentul articol a acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate astfel cum se menţionează la alineatul (1) de la prezentul articol. Comisia îi trimite organizaţiei interprofesionale solicitante avizul său în termen de patru luni de la primirea unei cereri complete.
În cazul în care constată, în orice moment după emiterea unui aviz, că nu mai sunt îndeplinite condiţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia declară că articolul 101 alineatul (1) din TFUE se aplică în viitor acordului, deciziei sau practicii concertate în cauză şi informează organizaţia interprofesională în consecinţă.
Comisia poate să modifice conţinutul unui aviz din proprie iniţiativă sau la cererea unui stat membru, în special dacă organizaţia interprofesională solicitantă a furnizat informaţii incorecte sau a utilizat avizul în mod abuziv.

(3)[textul din Art. 210, alin. (3) din partea IV, capitolul I a fost abrogat la 07-dec-2021 de Art. 1, punctul 59., alin. (A) din Regulamentul 2117/02-dec-2021]
(4)Acordurile, deciziile şi practicile concertate sunt în orice caz declarate incompatibile cu normele Uniunii dacă:
a)pot duce la împărţirea sub orice formă a pieţelor în cadrul Uniunii;
b)pot afecta buna funcţionare a organizării pieţei;
c)pot crea denaturări ale concurenţei care nu sunt esenţiale pentru îndeplinirea obiectivelor PAC urmărite prin activitatea organizaţiei interprofesionale;
d)implică stabilirea preţurilor sau fixarea cotelor;
e)pot genera discriminare sau pot elimina concurenţa cu privire la o parte substanţială a produselor respective.
(5)
[textul din Art. 210, alin. (5) din partea IV, capitolul I a fost abrogat la 07-dec-2021 de Art. 1, punctul 59., alin. (B) din Regulamentul 2117/02-dec-2021]
(6)[textul din Art. 210, alin. (6) din partea IV, capitolul I a fost abrogat la 07-dec-2021 de Art. 1, punctul 59., alin. (B) din Regulamentul 2117/02-dec-2021]
(7)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care se stabilesc măsurile necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 229 alineatul (2).
Art. 210a: Iniţiative verticale şi orizontale în materie de durabilitate
(1)Articolul 101 alineatul (1) din TFUE nu se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate ale producătorilor de produse agricole care sunt legate de producţia de produse agricole sau comerţul cu acestea şi care vizează aplicarea unui standard de durabilitate mai ridicat decât cel prevăzut de dreptul Uniunii sau de dreptul intern, cu condiţia ca respectivele acorduri, decizii şi practici concertate să impună numai restrângeri ale concurenţei care sunt indispensabile pentru atingerea respectivului standard.
(2)Alineatul (1) se aplică acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate ale producătorilor de produse agricole la care sunt părţi mai mulţi producători sau la care sunt părţi unul sau mai mulţi producători şi unul sau mai mulţi operatori la diferite niveluri de producţie, procesare şi comercializare şi la diferite niveluri ale lanţului de aprovizionare cu alimente, inclusiv distribuţie.
(3)În sensul alineatului (1), «standard de durabilitate» înseamnă un standard care urmăreşte să contribuie la unul sau mai multe dintre următoarele obiective:
a)obiective de mediu, inclusiv atenuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la acestea, utilizarea durabilă şi protejarea peisajelor, a apei şi a solului, tranziţia către o economie circulară, inclusiv reducerea risipei alimentare, prevenirea şi controlul poluării, precum şi protecţia şi refacerea biodiversităţii şi a ecosistemelor;
b)producţia de produse agricole în moduri care reduc utilizarea pesticidelor şi gestionează riscurile rezultate în urma unei astfel de utilizări sau care reduc pericolul rezistenţei la antimicrobiene în producţia agricolă; şi
c)sănătatea şi bunăstarea animalelor.
(4)Acordurile, deciziile şi practicile concertate care îndeplinesc condiţiile menţionate la prezentul articol nu sunt interzise, nefiind nevoie de nicio decizie prealabilă în acest sens.
(5)Comisia emite orientări pentru operatori privind condiţiile de aplicabilitate a prezentului articol până la 8 decembrie 2023.
(6)De la 8 decembrie 2023 producătorii, astfel cum se menţionează la alineatul (1) pot solicita un aviz din partea Comisiei cu privire la compatibilitatea cu prezentul articol a acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate astfel cum se menţionează la alineatul (1). Comisia îi trimite solicitantului avizul său în termen de patru luni de la primirea unei cereri complete.
În cazul în care constată, în orice moment după emiterea unui aviz, că nu mai sunt îndeplinite condiţiile menţionate la alineatele (1), (3) şi (7) de la prezentul articol, Comisia declară că articolul 101 alineatul (1) din TFUE se aplică în viitor acordului, deciziei sau practicii concertate în cauză şi informează producătorii în consecinţă.
Comisia poate să modifice conţinutul unui aviz din proprie iniţiativă sau la cererea unui stat membru, în special dacă solicitantul a furnizat informaţii incorecte sau a utilizat avizul în mod abuziv.
(7)Autoritatea naţională în domeniul concurenţei astfel cum se menţionează la articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 poate decide în cazuri individuale că, în viitor, unul sau mai multe dintre acordurile, deciziile şi practicile concertate menţionate la alineatul (1) trebuie să fie modificate, să fie întrerupte sau să nu aibă loc sub nicio formă, în cazul în care consideră că o astfel de decizie este necesară pentru a evita excluderea concurenţei sau că sunt periclitate obiectivele prevăzute la articolul 39 din TFUE.
În cazul acordurilor, deciziilor şi practicilor concertate referitoare la mai multe state membre, decizia menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat se adoptă de către Comisie, fără aplicarea procedurilor menţionate la articolul 229 alineatele (2) şi (3).
Atunci când acţionează în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, autoritatea naţională din domeniul concurenţei informează Comisia în scris după iniţierea primei măsuri oficiale din cadrul investigaţiei şi anunţă Comisia în privinţa oricăror decizii rezultate, imediat după adoptarea acestora.
Deciziile menţionate la prezentul alineat nu se aplică anterior datei notificării lor către întreprinderile în cauză.

Art. 211: Aplicarea articolelor 107-109 din TFUE
(1)Articolele 107-109 din TFUE se aplică producţiei de produse agricole şi comerţului cu acestea.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), articolele 107-109 din TFUE nu se aplică plăţilor efectuate de statele membre în temeiul şi în conformitate cu oricare dintre următoarele:
a)măsurile prevăzute de prezentul regulament finanţate integral sau parţial de Uniune;
b)articolele 213-218 din prezentul regulament.
(3)Prin derogare de la alineatul (1) din prezentul articol, articolele 107, 108 şi 109 din TFUE nu se aplică măsurilor fiscale naţionale prin care statele membre decid să se abată de la normele fiscale generale permiţând ca baza de impozitare a veniturilor aplicată fermierilor să fie calculată pe baza unei perioade multianuale, în vederea uniformizării bazei de impozitare pe un anumit număr de ani.

Art. 212:
[textul din Art. 212 din partea IV, capitolul II a fost abrogat la 07-dec-2021 de Art. 1, punctul 61. din Regulamentul 2117/02-dec-2021]
Art. 213: Plăţi naţionale pentru renii din Finlanda şi Suedia
Sub rezerva adoptării de către Comisie a unei autorizaţii, fără a se aplica procedura menţionată la articolul 229 alineatul (2) sau (3), Finlanda şi Suedia pot efectua plăţi naţionale pentru producţia şi comercializarea cărnii de ren şi a produselor derivate (codurile NC ex 0208 şi ex 0210), în măsura în care aceste activităţi nu conduc la o creştere a nivelurilor tradiţionale de producţie.
Art. 214: Plăţi naţionale pentru sectorul zahărului din Finlanda
Finlanda poate efectua plăţi naţionale de până la 350 EUR pe hectar şi pe an de comercializare către producătorii de sfeclă de zahăr.
Art. 214a: Plăţi naţionale pentru anumite sectoare din Finlanda
Sub rezerva autorizării de către Comisie, pentru perioada 2023-2027, Finlanda poate continua să acorde ajutoarele naţionale pe care le-a acordat producătorilor în 2022 în temeiul prezentului articol cu condiţia ca:
(a)cuantumul total al ajutorului pentru venit să fie degresiv pe parcursul întregii perioade, iar în 2027 să nu depăşească 67 % din cuantumul acordat în 2022; şi
(b)înainte de a da curs acestei posibilităţi, să se fi utilizat pe deplin schemele de sprijin din cadrul PAC pentru sectoarele în cauză.
Comisia adoptă autorizarea fără a aplica procedura menţionată la articolul 229 alineatul (2) sau (3) din prezentul regulament.

Art. 215: Plăţi naţionale pentru apicultură
Statele membre pot efectua plăţi naţionale pentru protecţia exploataţiilor apicole dezavantajate prin condiţii structurale sau naturale ori în cadrul programelor de dezvoltare economică, cu excepţia ajutoarelor alocate pentru producţie sau comerţ.
Art. 216: Plăţi naţionale pentru distilarea vinului în situaţii de criză
(1)Statele membre pot efectua plăţi naţionale către producătorii de vin pentru distilarea voluntară sau obligatorie a vinului în situaţii de criză justificate.
Respectivele plăţi sunt proporţionale şi permit soluţionarea crizei.
Valoarea totală a plăţilor disponibile într-un stat membru în orice an pentru acest fel de plăţi nu depăşeşte 15 % din fondurile totale disponibile pentru fiecare stat membru pentru anul respectiv, astfel cum se stabileşte în anexa VI.
(2)Statele membre care doresc să recurgă la plăţile naţionale menţionate la alineatul (1) înaintează Comisiei o notificare motivată corespunzător. Comisia decide, fără a se aplica procedura menţionată la articolul 229 alineatul (2) sau (3), dacă se aprobă măsura şi dacă se pot efectua plăţile.
(3)Alcoolul rezultat din distilarea menţionată la alineatul (1) este folosit exclusiv în scopuri industriale sau energetice, pentru a se evita orice denaturare a concurenţei.
(4)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care se stabilesc măsurile necesare pentru aplicarea prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 229 alineatul (2).
Art. 217: Plăţi naţionale pentru distribuirea de produse către copii
Statele membre pot efectua plăţi naţionale pentru furnizarea către copiii din instituţiile de învăţământ a grupelor de produse eligibile menţionate la articolul 23, pentru măsurile educaţionale însoţitoare legate de astfel de produse şi pentru costurile aferente menţionate la articolul 23 alineatul (1) litera (c).
Statele membre pot finanţa plăţile respective prin intermediul unei taxe impuse sectorului vizat sau prin intermediul oricărei alte contribuţii din partea sectorului privat.

Art. 218: Plăţi naţionale pentru fructele cu coajă lemnoasă
(1)Statele membre pot efectua plăţi naţionale în valoare de maximum 120,75 EUR pe hectar pe an către fermierii care produc următoarele produse:
a)migdalele încadrate la codurile NC 0802 11 şi 0802 12;
b)alunele încadrate la codurile NC 0802 21 şi 0802 22;
c)nucile încadrate la codurile NC 0802 31 00 şi 0802 32 00;
d)fisticul încadrat la codul NC 0802 51 00 şi 0802 52 00;
e)roşcovele încadrate la codul NC 1212 92 00.
(2)Plăţile naţionale menţionate la alineatul (1) pot fi efectuate numai pentru o suprafaţă maximă de:

Stat membru

Suprafaţă maximă (ha)

Belgia

100

Bulgaria

11 984

Germania

1 500

Grecia

41 100

Spania

568 200

Franţa

17 300

Italia

130100

Cipru

5 100

Luxemburg

100

Ungaria

2 900

Ţările de Jos

100

Polonia

4 200

Portugalia

41 300

România

1 645

Slovenia

300

Slovacia

3 100

Regatul Unit

100

*) La articolul 218 alineatul (2), rândul pentru Regatul Unit se elimină.

(3)Statele membre pot condiţiona acordarea plăţilor naţionale menţionate la alineatul (1) de calitatea fermierilor de membri ai unei organizaţii de producători recunoscute în temeiul articolului 152.