Art. 23a. - Art. 23 a : Dispoziţii financiare - Regulamentul 1308/17-dec-2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79 (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 15 Iulie 2025
Art. 23a: Dispoziţii financiare
(1)Fără a aduce atingere alineatului (4) din prezentul articol, ajutorul din cadrul programului pentru şcoli alocat pentru distribuirea de produse, pentru măsurile educative însoţitoare şi pentru costurile aferente menţionate la articolul 23 alineatul (1) nu depăşeşte 220 804 135 EUR pe an şcolar. În cadrul respectivei limite globale, ajutorul nu depăşeşte:
a)pentru fructele şi legumele destinate şcolilor: 130 608 466 EUR pe an şcolar;
b)pentru laptele destinat şcolilor: 90 195 669 EUR pe an şcolar.

(2)Ajutorul menţionat la alineatul (1) se alocă fiecărui stat membru ţinând seama de următoarele elemente:
a)numărul de copii cu vârsta cuprinsă între şase şi zece ani din statul membru vizat;
b)gradul de dezvoltare a regiunilor din statul membru vizat astfel încât să se asigure faptul că se alocă un ajutor mai mare pentru regiunile mai puţin dezvoltate şi pentru insulele mici din Marea Egee în înţelesul articolului 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE)nr. 229/2013; şi
c)pentru laptele destinat şcolilor, pe lângă criteriile menţionate la literele (a) şi (b), utilizarea anterioară a ajutorului din partea Uniunii pentru aprovizionarea cu lapte şi produse lactate destinate copiilor.
Pentru regiunile ultraperiferice enumerate la articolul 349 din TFUE, repartizările pentru statul membru vizat asigură un ajutor mai mare pentru regiunile respective, pentru a lua în considerare situaţia lor specifică în ceea ce priveşte aprovizionarea cu produse şi pentru a promova o astfel de aprovizionare între regiunile ultraperiferice care sunt în proximitate geografică unele faţă de celelalte.
Repartizările pentru laptele destinat şcolilor care rezultă din aplicarea criteriilor prevăzute în prezentul alineat asigură faptul că toate statele membre au dreptul să primească cel puţin o sumă minimă de ajutor din partea Uniunii pentru fiecare copil din grupa de vârstă menţionată la primul paragraf litera (a).

Măsurile privind stabilirea repartizărilor orientative şi definitive şi realocarea ajutorului din partea Uniunii pentru fructele şi legumele destinate şcolilor şi pentru laptele destinat şcolilor sunt adoptate de către Consiliu în conformitate cu articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(3)Statele membre care doresc să participe la programul pentru şcoli depun în fiecare an o cerere de ajutor din partea Uniunii, precizând suma solicitată pentru fructele şi legumele destinate şcolilor şi suma solicitată pentru laptele destinat şcolilor pe care doresc să le distribuie.
(4)Fără a depăşi limita globală de 220 804 135 EUR prevăzută la alineatul (1), orice stat membru poate transfera, o dată pe an şcolar, până la 20 % din una sau din cealaltă repartizare orientativă a sa.
Respectivul procentaj poate fi majorat până la 25 % pentru statele membre cu regiunile ultraperiferice enumerate la articolul 349 din TFUE şi în alte cazuri justificate corespunzător, de exemplu atunci când un stat membru trebuie să abordeze o situaţie specifică a pieţei din sectorul vizat de programul pentru şcoli, preocupările specifice ale acestuia legate de consumul scăzut al unuia sau al celuilalt grup de produse sau alte schimbări societale.
Transferurile pot fi făcute fie:
a)înainte de stabilirea repartizărilor definitive pentru anul şcolar următor, între repartizările orientative ale statului membru; fie
b)după începutul anului şcolar, între repartizările definitive ale statului membru, în cazul în care astfel de repartizări au fost stabilite pentru statul membru în cauză.
Transferurile menţionate la al treilea paragraf litera (a) nu pot fi făcute din repartizarea orientativă pentru grupul de produse pentru care statul membru în cauză solicită o sumă care depăşeşte repartizarea sa orientativă. Statele membre notifică Comisiei cuantumul oricărui transfer făcut între repartizările orientative.
(5)Programul pentru şcoli nu aduce atingere altor programe naţionale separate pentru şcoli care sunt compatibile cu dreptul Uniunii. Ajutorul din partea Uniunii prevăzut la articolul 23 poate fi utilizat pentru a extinde domeniul de aplicare sau eficacitatea oricărui program naţional pentru şcoli existent sau a oricărui program de distribuire la nivelul şcolilor care furnizează fructe şi legume destinate şcolilor şi lapte destinat şcolilor, dar nu înlocuieşte finanţarea acestor programe naţionale existente, cu excepţia distribuirii de mese gratuite pentru copii în instituţiile de învăţământ. În cazul în care un stat membru decide să extindă domeniul de aplicare a unui program naţional pentru şcoli existent sau să îl facă mai eficace prin solicitarea de ajutor din partea Uniunii, acesta indică în strategia prevăzută la articolul 23 alineatul (8) modul în care se va realiza acest lucru.
(6)Statele membre pot acorda, pe lângă ajutorul din partea Uniunii, un ajutor naţional pentru finanţarea programului pentru şcoli.
Statele membre pot finanţa ajutorul respectiv prin intermediul unei taxe impuse sectorului vizat sau prin orice altă contribuţie din partea sectorului privat.
(7)Uniunea poate finanţa, de asemenea, în temeiul articolului 6 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, măsuri de informare, publicitate, monitorizare şi evaluare legate de programul pentru şcoli, inclusiv măsuri de sensibilizare a publicului cu privire la obiectivele programului şi măsuri conexe privind crearea de reţele care au drept scop schimbul de experienţă şi bune practici în vederea facilitării punerii în aplicare şi a gestionării programului.
Comisia poate elabora, în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din prezentul regulament, un identificator comun sau elemente grafice pentru a spori vizibilitatea programului pentru şcoli.
(8)Statele membre care participă la programul pentru şcoli aduc la cunoştinţa publicului, în incintele şcolare sau în alte locuri relevante, implicarea lor în program şi faptul că acesta este subvenţionat de Uniune. Statele membre pot utiliza orice instrumente adecvate de publicitate, care pot include afişe, site-uri internet dedicate, materiale grafice informative şi campanii de informare şi de sensibilizare. Statele membre garantează valoarea adăugată şi vizibilitatea programului Uniunii pentru şcoli în raport cu furnizarea altor mese în instituţiile de învăţământ.