Art. 23. - Art. 23: Ajutor pentru aprovizionarea cu fructe şi legume destinate şcolilor şi cu lapte destinat şcolilor, pentru măsuri educative însoţitoare şi costuri aferente - Regulamentul 1308/17-dec-2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79 (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 15 Iulie 2025
Art. 23: Ajutor pentru aprovizionarea cu fructe şi legume destinate şcolilor şi cu lapte destinat şcolilor, pentru măsuri educative însoţitoare şi costuri aferente
(1)Ajutorul din partea Uniunii se acordă pentru copiii din instituţiile de învăţământ menţionate la articolul 22:
a)pentru aprovizionarea cu produsele eligibile menţionate la alineatele (3), (4) şi (5) din prezentul articol şi pentru distribuirea respectivelor produse;
b)pentru măsurile educative însoţitoare; şi
c)pentru acoperirea anumitor costuri legate de echipamente, publicitate, monitorizare şi evaluare, precum şi de logistică şi distribuire, în măsura în care aceste costuri nu sunt acoperite de litera (a) din prezentul paragraf.
În conformitate cu articolul 43 alineatul (3) din TFUE, Consiliul stabileşte limitele pentru componenta de ajutor din partea Uniunii care acoperă măsurile şi costurile menţionate la primul paragraf literele (b) şi (c) din prezentul alineat.
(2)În sensul prezentei secţiuni:
a)«fructe şi legume destinate şcolilor» înseamnă produsele menţionate la alineatul (3) litera (a) şi la alineatul (4) litera (a);
b)«lapte destinat şcolilor» înseamnă produsele menţionate la alineatul (3) litera (b) şi la alineatul (4) litera (b), precum şi produsele menţionate în anexa V.
(3)Statele membre care doresc să participe la schema de ajutoare în temeiul alineatului (1) (denumită în continuare «programul pentru şcoli») şi care solicită ajutorul corespunzător din partea Uniunii, acordă prioritate, ţinând seama de circumstanţele naţionale, distribuirii de produse dintr-unul sau din ambele grupuri care urmează:
a)fructe şi legume şi produse proaspete din sectorul bananelor;
b)lapte de consum şi versiunile fără lactoză ale acestuia.
(4)În pofida alineatului (3), pentru a promova consumul unor produse specifice şi/sau pentru a răspunde unor nevoi nutriţionale speciale ale copiilor de pe teritoriul acestora, statele membre pot să prevadă distribuirea de produse dintr-unul sau din ambele grupuri care urmează:
a)produse din fructe şi legume prelucrate, în plus faţă de produsele menţionate la alineatul (3) litera (a);
b)brânzeturi, caş, iaurt şi alte tipuri de produse lactate fermentate sau acrite fără adaos de aromatizanţi, fructe, fructe cu coajă lemnoasă sau cacao, în plus faţă de produsele menţionate la alineatul (3) litera (b).
(5)În cazurile în care consideră necesar pentru îndeplinirea obiectivelor programului pentru şcoli şi a obiectivelor enunţate în strategiile menţionate la alineatul (8), statele membre pot completa distribuirea produselor menţionate la alineatele (3) şi (4) cu produsele enumerate în anexa V.
În astfel de cazuri, ajutorul din partea Uniunii este plătit numai pentru componenta «lapte» a produselor distribuite. Componenta respectivă nu trebuie să fie mai mică de 90 % din greutate pentru produsele din categoria I din anexa V şi 75 % din greutate pentru produsele din categoria II din anexa V.
Nivelul ajutorului din partea Uniunii este stabilit de Consiliu pentru componenta lapte în conformitate cu articolul 43 alineatul (3) din TFUE.
(6)Produsele distribuite în cadrul programului pentru şcoli nu conţin niciuna dintre următoarele:
a)adaos de zahăr;
b)adaos de sare;
c)adaos de grăsime;
d)adaos de îndulcitori; sau
e)potenţiatori artificiali de aromă E 620-E 650, astfel cum sunt definiţi în Regulamentul (CE) nr. 1333/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (CE) nr. 1333/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind aditivii alimentari (JO L 354, 31.12.2008, p. 16).
În pofida primului paragraf din prezentul alineat, după obţinerea autorizaţiei corespunzătoare din partea autorităţii sale naţionale responsabile din domeniul sănătăţii şi al nutriţiei, în conformitate cu procedurile naţionale, orice stat membru poate decide că produsele eligibile menţionate la alineatele (4) şi (5) pot să conţină cantităţi limitate de adaos de zahăr, adaos de sare şi/sau adaos de grăsime.
(7)În plus faţă de produsele menţionate la alineatele (3), (4) şi (5) din prezentul articol, statele membre pot prevedea includerea altor produse agricole în cadrul măsurilor educative însoţitoare, în special cele prevăzute la articolul 1 alineatul (2) literele (g) şi (v).
(8)Ca o condiţie a participării sale la programul pentru şcoli, un stat membru întocmeşte, înainte de participarea sa la programul pentru şcoli şi, ulterior, din şase în şase ani, la nivel naţional sau regional, o strategie pentru punerea în aplicare a programului. Strategia poate fi modificată de autoritatea responsabilă cu elaborarea acesteia la nivel naţional sau regional, în special ţinând seama de monitorizare şi evaluare, precum şi de rezultatele obţinute. Strategia include cel puţin identificarea nevoilor care trebuie satisfăcute, clasificarea necesităţilor în funcţie de priorităţi, grupul-ţintă, rezultatele preconizate a fi obţinute şi, dacă sunt disponibile, obiectivele cuantificate care trebuie atinse în raport cu situaţia iniţială şi stabileşte cele mai adecvate instrumente şi acţiuni pentru realizarea obiectivelor respective.
Strategia poate conţine elemente specifice legate de punerea în aplicare a programului pentru şcoli, inclusiv cele destinate simplificării gestionării sale.
(9)În cadrul propriilor strategii, statele membre stabilesc lista tuturor produselor care urmează să fie furnizate în cadrul programului pentru şcoli, fie prin distribuire periodică, fie în cadrul măsurilor educative însoţitoare. Fără a aduce atingere alineatului (6), statele membre asigură, de asemenea, implicarea corespunzătoare a autorităţilor lor naţionale responsabile din domeniul sănătăţii şi al nutriţiei în elaborarea respectivei liste, sau autorizarea corespunzătoare de către autorităţile respective a acelei liste, în conformitate cu procedurile naţionale.
(10)Pentru eficientizarea programului pentru şcoli, statele membre prevăd, de asemenea, măsuri educative însoţitoare, care pot include, printre altele, măsuri şi activităţi care vizează restabilirea unei legături între copii şi agricultură prin intermediul unor activităţi, cum ar fi vizitele la ferme, şi prin intermediul distribuirii unei mai mari varietăţi de produse agricole, după cum se menţionează la alineatul (7). Respectivele măsuri pot, de asemenea, să fie destinate educării copiilor cu privire la aspecte conexe, cum ar fi obiceiurile alimentare sănătoase, lanţurile alimentare locale, agricultura ecologică, producţia durabilă sau combaterea risipei alimentare.
(11)Statele membre aleg produsele care urmează să facă obiectul distribuirii sau urmează să fie incluse în măsurile educative însoţitoare pe baza unor criterii obiective, care includ unul sau mai multe dintre următoarele: considerente de sănătate şi de mediu, caracterul sezonier, soiul şi disponibilitatea produselor locale sau regionale, acordând prioritate, pe cât posibil, produselor originare din Uniune. Statele membre pot încuraja în special achiziţiile locale sau regionale, produsele ecologice, lanţurile de aprovizionare scurte sau beneficiile pentru mediu, inclusiv ambalajele durabile, şi, dacă este cazul, produsele recunoscute în temeiul sistemelor de calitate instituite prin Regulamentul (UE) nr. 1151/2012.
În cadrul strategiilor lor, statele membre pot lua în considerare acordarea de prioritate consideraţiilor privind durabilitatea şi comerţul echitabil.