Capitolul ii - FEADR - Regulamentul 1306/17-dec-2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2023
CAPITOLUL II:FEADR
Art. 30: Excluderea dublei finanţări
Cheltuielile finanţate din FEADR nu fac obiectul niciunui alt tip de finanţare din cadrul bugetului Uniunii.
Art. 31: Dispoziţii care se aplică tuturor plăţilor
(1)În conformitate cu articolul 77 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, plăţile efectuate de către Comisie ale contribuţiei FEADR menţionate la articolul 5 din prezentul regulament nu depăşesc angajamentele bugetare.
Plăţile respective se repartizează primului angajament bugetar deschis.
(2)Se aplică articolul 84 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012.
Art. 32: Contribuţiile financiare din FEADR
Contribuţia financiară din FEADR la cheltuielile din cadrul programelor de dezvoltare rurală se stabileşte pentru fiecare program, cu respectarea plafoanelor stabilite de dreptul Uniunii privind sprijinul pentru dezvoltare rurală din FEADR.
Art. 33: Angajamente bugetare
În ceea ce priveşte angajamentele bugetare ale Uniunii pentru programele de dezvoltare rurală, se aplică articolul 76 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, coroborat, după caz, cu articolul 2 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2020/2220 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziţii tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 şi 2022 şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013, (UE) nr. 1306/2013 şi (UE) nr. 1307/2013 în ceea ce priveşte resursele şi aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 şi 2022 şi a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 în ceea ce priveşte resursele şi repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 şi 2022 (JO L 437, 28.12.2020, p. 1).
Art. 34: Dispoziţii aplicabile plăţilor pentru programele de dezvoltare rurală
(1)Creditele necesare pentru finanţarea cheltuielilor menţionate la articolul 5 sunt puse la dispoziţia statelor membre sub forma prefinanţării, a plăţilor intermediare şi a plăţii unui sold, conform descrierii din prezenta secţiune.
(2)Totalul combinat al prefinanţării şi al plăţilor intermediare nu depăşeşte 95 % din contribuţia FEADR pentru fiecare program de dezvoltare rurală.
Când se atinge plafonul de 95 %, statele membre continuă să transmită Comisiei cereri de plată.
Art. 35: Norme privind prefinanţarea
(1)În urma deciziei sale de aprobare a programului de dezvoltare rurală, Comisia plăteşte statului membru un cuantum iniţial de prefinanţare pentru întreaga perioadă de programare. Acest cuantum iniţial de prefinanţare este plătit în tranşe, după cum urmează:
a)în 2014: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga perioadă de programare, pentru program, şi 1,5 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga perioadă de programare, pentru program, atunci când un stat membru a primit asistenţă financiară începând din 2010, fie în conformitate cu articolele 122 şi 143 din TFUE, fie din Fondul european de stabilitate financiară (FESF), ori primeşte asistenţă financiară la 31 decembrie 2013 în conformitate cu articolele 136 şi 143 din TFUE;
b)în 2015: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga perioadă de programare, pentru program, şi 1,5 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga perioadă de programare, pentru program, atunci când un stat membru a primit asistenţă financiară începând din 2010, în conformitate cu articolele 122 şi 143 din TFUE, sau din FESF, ori primeşte asistenţă financiară la 31 decembrie 2014 în conformitate cu articolele 136 şi 143 din TFUE;
c)în 2016: 1 % din cuantumul sprijinului din FEADR pentru întreaga perioadă de programare, pentru program.
În cazul în care un program de dezvoltare rurală este adoptat în 2015 sau ulterior, primele tranşe se plătesc în anul adoptării.
(2)Suma totală plătită ca prefinanţare se rambursează Comisiei în cazul în care, în 24 de luni de la data la care Comisia plăteşte prima tranşă a sumei de prefinanţare, nu sunt efectuate cheltuieli sau nu este trimisă nicio declaraţie de cheltuieli pentru programul de dezvoltare rurală.
(3)Dobânda generată de prefinanţare se alocă programului de dezvoltare rurală în cauză şi se deduce din suma cheltuielilor publice indicată în declaraţia de cheltuieli finală.
(4)Suma totală acordată ca prefinanţare este validată în conformitate cu procedura menţionată la articolul 51 din prezentul regulament înaintea încheierii programului de dezvoltare rurală.
(5)În cazul programelor prelungite în conformitate cu articolul 1 din Regulamentul (UE) 2020/2220, nu se acordă nicio prefinanţare pentru alocarea aferentă anilor 2021 şi 2022 sau pentru resursele suplimentare menţionate la articolul 58a alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
Art. 36: Plăţi intermediare
(1)Pentru fiecare program de dezvoltare rurală se efectuează plăţi intermediare. Acestea se calculează prin aplicarea ratei de cofinanţare pentru fiecare măsură la cheltuielile publice efectuate care ţin de aceasta, astfel cum se menţionează la articolul 59 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
(2)În funcţie de disponibilitatea resurselor, Comisia efectuează plăţi intermediare cu scopul de a rambursa cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi acreditate pentru punerea în aplicare a programelor, luând în considerare reducerile sau suspendările aplicate în temeiul articolului 41.
(3)Fiecare plată intermediară se efectuează de către Comisie sub rezerva îndeplinirii următoarelor cerinţe:
a)transmiterea către Comisie a unei declaraţii de cheltuieli semnată de agenţia de plăţi acreditată, în conformitate cu articolul 102 alineatul (1) litera (c);
b)respectarea contribuţiei totale a FEADR la fiecare măsură pe toată durata acoperită de programul respectiv;
c)transmiterea către Comisie a ultimului raport intermediar anual privind punerea în aplicare a programului de dezvoltare rurală.
Litera (b) de la primul paragraf se aplică, mutatis mutandis, resurselor suplimentare menţionate la articolul 58a din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
(4)Dacă vreuna dintre cerinţele prevăzute la alineatul (3) nu este îndeplinită, Comisia informează imediat agenţia de plăţi acreditată sau organismul coordonator, în cazul în care acesta a fost desemnat. Dacă vreuna dintre cerinţele stabilite la alineatul (3) litera (a) sau litera (c) nu este îndeplinită, declaraţia de cheltuieli nu este admisibilă.
(5)Fără a aduce atingere aplicării articolelor 51 şi 52, Comisia efectuează plăţi intermediare în termen de 45 de zile de la data înregistrării unei declaraţii de cheltuieli care îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (3) din prezentul articol.
(6)Agenţiile de plăţi acreditate întocmesc şi transmit Comisiei fie direct, fie prin intermediul organismului de coordonare, dacă un astfel de organism a fost desemnat, declaraţii intermediare de cheltuieli aferente programelor de dezvoltare rurală, în perioadele stabilite de Comisie.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte perioadele în care agenţiile de plăţi acreditate transmit respectivele declaraţii intermediare de cheltuieli. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 116 alineatul (3),
Declaraţiile de cheltuieli cuprind cheltuielile efectuate de agenţiile de plăţi în fiecare dintre perioadele în cauză. Totuşi, în cazurile în care cheltuielile menţionate la articolul 65 alineatul (9) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 nu pot fi declarate Comisiei în perioada respectivă din cauză că o propunere de modificare a programului este în curs de aprobare de către Comisie, cheltuielile respective pot fi declarate în perioadele următoare.
Declaraţiile intermediare de cheltuieli aferente cheltuielilor efectuate începând cu data de 16 octombrie sunt înscrise în bugetul anului următor.
(7)Se aplică articolul 83 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013.
Art. 37: Plata soldului şi închiderea programului
(1)După primirea ultimului raport intermediar anual privind punerea în aplicare a unui program de dezvoltare rurală, Comisia efectuează plata soldului, în funcţie de disponibilitatea resurselor, pe baza planului de finanţare în vigoare, a conturilor anuale pentru ultimul an de execuţie a programului de dezvoltare rurală în cauză şi a deciziei de verificare şi închidere aferente. Conturile respective se prezintă Comisiei în termen de şase luni de la data finală de eligibilitate a cheltuielilor menţionată la articolul 65 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, coroborat, după caz, cu articolul 2 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2220 şi acoperă cheltuielile efectuate de agenţia de plăţi până la ultima dată de eligibilitate a cheltuielilor.
(2)Plata soldului se face în termen de cel mult şase luni de la data la care Comisia consideră că informaţiile şi documentele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol pot fi primite, iar ultimul cont anual a fost verificat şi închis. Sumele care mai sunt angajate după data plăţii soldului se dezangajează de către Comisie în termen de şase luni, fără a aduce atingere articolului 38 alineatul (5).
(3)Dacă până la termenul limită stabilit la alineatul (1) nu au fost trimise către Comisie ultimul raport intermediar anual şi documentele necesare pentru verificarea şi închiderea conturilor aferente ultimului an de execuţie al programului, soldul se dezangajează automat în conformitate cu articolul 38.
Art. 38: Dezangajarea automată în cazul programelor de dezvoltare rurală
(1)Comisia dezangajează automat orice parte a unui angajament bugetar pentru un program de dezvoltare rurală care nu a fost folosită în scopul prefinanţării sau al plăţilor intermediare sau pentru care nu i-a fost prezentată nicio declaraţie de cheltuieli care să îndeplinească cerinţele stabilite la articolul 36 alineatul (3) în privinţa cheltuielilor efectuate până la data de 31 decembrie a celui de al treilea an care urmează celui în care s-a făcut angajamentul.
(2)Se dezangajează automat orice parte a angajamentelor bugetare rămasă deschisă la ultima dată de eligibilitate a cheltuielilor menţionată la articolul 65 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, coroborat, după caz, cu articolul 2 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2220, pentru care nu a fost făcută o declaraţie de cheltuieli în termen de şase luni de la data respectivă.
(3)În cazul unei proceduri judiciare sau al unei căi de atac administrative cu efect de suspendare, perioada de dezangajare automată menţionată la alineatul (1) sau la alineatul (2) se întrerupe pentru cuantumul aferent operaţiunilor respective pe durata procedurilor judiciare sau a căii de atac administrative, cu condiţia ca, până la data de 31 ianuarie a anului N + 4, Comisia să primească o notificare motivată de la statul membru respectiv.
(4)Nu se iau în considerare la calcularea dezangajării automate cele ce urmează:
a)partea angajamentelor bugetare care a făcut obiectul unei declaraţii de cheltuieli, dar a cărei rambursare a fost redusă sau suspendată de către Comisie la data de 31 decembrie a anului N + 3;
b)partea angajamentelor bugetare pe care o agenţie de plăţi nu a putut să o deconteze din motive de forţă majoră care afectează grav punerea în aplicare a programului de dezvoltare rurală. Autorităţile naţionale care invocă forţa majoră trebuie să demonstreze consecinţele directe asupra punerii în aplicare a întregului program sau a unei părţi a acestuia.
Până la 31 ianuarie, statul membru trimite Comisiei informaţii privind excepţiile menţionate la primul paragraf, pentru cuantumul care trebuia declarat până la sfârşitul anului precedent.
(5)Comisia informează statele membre, în timp util, dacă există riscul dezangajării automate. Comisia informează statele membre cu privire la suma în cauză, astfel cum reiese din informaţiile pe care le deţine. Statele membre dispun de două luni de la data primirii acestor informaţii pentru a-şi exprima acordul în privinţa sumei respective sau pentru a prezenta observaţii. Comisia efectuează dezangajarea automată în maximum nouă luni de la ultimul termen care reiese din aplicarea alineatelor (1) - (3).
(6)În cazul dezangajării automate, contribuţia din FEADR la programul de dezvoltare rurală în cauză se reduce, pentru anul respectiv, cu suma dezangajată automat. Statul membru întocmeşte un plan de finanţare revizuit, repartizând reducerea ajutorului între măsuri, în vederea aprobării de către Comisie. În caz contrar, Comisia reduce pro rata sumele alocate fiecărei măsuri.