Secţiunea 2 - Disciplina bugetară - Regulamentul 1306/17-dec-2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2023
SECŢIUNEA 2:Disciplina bugetară
Art. 24: Respectarea plafonului
(1)Pe parcursul întregii proceduri bugetare şi al execuţiei bugetare, creditele referitoare la cheltuielile FEGA nu depăşesc cuantumul menţionat la articolul 16.
Toate instrumentele legislative propuse de Comisie şi adoptate de Parlamentul European şi de Consiliu, de Consiliu sau de Comisie şi care au o influenţă asupra bugetului FEGA respectă cuantumul menţionat la articolul 16.
(2)În cazul în care dreptul Uniunii prevede un plafon financiar în euro pentru cheltuielile din agricultură pentru un stat membru, aceste cheltuieli se rambursează în limita plafonului respectiv stabilit în euro, iar dacă se aplică articolul 41, se fac ajustările necesare.
(3)Plafoanele naţionale pentru plăţile directe menţionate la articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, corectate prin ajustările prevăzute la articolul 26 din prezentul regulament, sunt considerate plafoane financiare în euro.
Art. 25: Rezerva pentru situaţiile de criză din sectorul agricol
Se stabileşte o rezervă menită să ofere sprijin suplimentar sectorului agricol în cazul unor crize majore care afectează producţia sau distribuţia agricolă ("rezerva pentru situaţiile de criză din sectorul agricol") prin aplicarea, la începutul fiecărui an, a unei reduceri la plăţile directe cu ajutorul mecanismului de disciplină financiară menţionat la articolul 26.
Cuantumul total al rezervei este de 2 800 milioane EUR, cu tranşe anuale egale de 400 de milioane EUR (la preţurile din 2011) pentru perioada 2014 - 2020, şi este inclus în rubrica 2 din cadrul financiar multianual astfel cum a fost stabilit în anexa la Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1311/2013.
Pentru fiecare dintre anii 2021 şi 2022, cuantumul rezervei este de 400 de milioane EUR (la preţurile din 2011) şi este inclus la rubrica 3 din cadrul financiar multianual, astfel cum este prevăzut în anexa la Regulamentul (UE) 2020/2093 al Consiliului (*) [CFM].
(*)Regulamentul (UE) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (JO L 433, 22.12.2020, p. 11).

Art. 26: Disciplina financiară
(1)Pentru a se asigura respectarea plafoanelor anuale menţionate la articolul 16 pentru finanţarea cheltuielilor legate de piaţă şi a plăţilor directe, se stabileşte o rată de ajustare a plăţilor directe (denumită în continuare «rata de ajustare») atunci când previziunile privind finanţarea măsurilor finanţate în cadrul subplafonului în cauză pentru un anumit exerciţiu financiar arată că plafoanele anuale aplicabile vor fi depăşite.

(2)[textul din Art. 26, alin. (2) din titlul IV, capitolul I, sectiunea 2 a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. 2, punctul 1. din Regulamentul 2393/13-dec-2017]
(3)Până la data de 30 iunie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc rata de ajustare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 116 alineatul (2).

(4)Până la data de 1 decembrie a anului calendaristic cu privire la care se aplică rata de ajustare, Comisia poate, pe baza unor informaţii noi, să adopte acte de punere în aplicare care adaptează rata de ajustare stabilită în conformitate cu alineatul (3). Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 116 alineatul (2).

(5)Prin derogare de la articolul 169 alineatul (3) al patrulea paragraf din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012, statele membre rambursează creditele reportate în conformitate cu articolul 169 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 beneficiarilor finali care, în cursul exerciţiului financiar pentru care sunt reportate creditele, fac obiectul ratei de ajustare.
Rambursarea menţionată la primul paragraf se aplică numai beneficiarilor finali din statele membre care au făcut obiectul disciplinei financiare în cursul exerciţiului financiar precedent.
(6)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care stabileşte termenii şi condiţiile aplicabile creditelor reportate în conformitate cu articolul 169 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012, în vederea finanţării cheltuielilor menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din prezentul regulament. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 116 alineatul (2).
(7)La aplicarea prezentului articol, cuantumul pentru rezerva pentru situaţiile de criză din sectorul agricol menţionată la articolul 25 este luat în calcul în vederea stabilirii ratei de ajustare. Sumele care nu sunt puse la dispoziţie pentru măsurile de criză până la finalul exerciţiului financiar sunt plătite în conformitate cu alineatul (5) din prezentul articol.
Art. 27: Procedura de disciplină bugetară
(1)Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, simultan cu proiectul de buget pentru exerciţiul financiar N, previziunile pentru exerciţiile financiare N - 1, N şi N + 1.
(2)În cazul în care, la întocmirea proiectului de buget pentru exerciţiul financiar N, se pare că există riscul ca suma menţionată la articolul 16 pentru exerciţiul financiar N să fie depăşită, Comisia propune Parlamentului European şi Consiliului sau Consiliului măsurile necesare pentru a se asigura respectarea cuantumului respectiv.
(3)În orice moment, în cazul în care consideră că există riscul ca suma menţionată la articolul 16 să fie depăşită şi că nu poate lua măsuri adecvate pentru a remedia situaţia prin competenţele sale, Comisia propune alte măsuri în vederea asigurării respectării cuantumului respectiv. În cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (3) din TFUE, măsura respectivă se adoptă de către Consiliu, iar în cazul în care temeiul juridic al măsurii relevante este articolul 43 alineatul (2) din TFUE măsura respectivă se adoptă de către Parlamentul European şi Consiliu.
(4)În cazul în care, la sfârşitul exerciţiului financiar N, cererile de rambursare din partea statelor membre depăşesc sau este probabil că vor depăşi cuantumul menţionat la articolul 16, Comisia:
a)evaluează pro rata şi în limita bugetului disponibil cererile prezentate de statele membre şi adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte provizoriu cuantumul plăţilor pentru luna în cauză;
b)stabileşte, pentru toate statele membre, cel târziu la data de 28 februarie a exerciţiului financiar N + 1, situaţia acestora în ceea ce priveşte finanţarea din partea Uniunii pentru exerciţiul financiar N;
c)adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabileşte cuantumul total al finanţării din partea Uniunii defalcat pe fiecare stat membru, pe baza unei rate unice de finanţare din partea Uniunii, în limita bugetului care a fost disponibil pentru plăţile lunare;
d)efectuează eventualele compensări reportate datorate statelor membre, cel târziu până la data efectuării plăţilor lunare pentru luna martie a exerciţiului financiar N + 1.
Actele de punere în aplicare prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (c) se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 116 alineatul (2).
Art. 28: Sistemul de avertizare timpurie şi de monitorizare
Pentru a se asigura că plafonul bugetar menţionat la articolul 16 nu este depăşit, Comisia aplică un sistem de avertizare timpurie şi de monitorizare lunar în ceea ce priveşte cheltuielile FEGA.
În acest scop, Comisia determină la începutul fiecărui exerciţiu financiar profilul lunar al cheltuielilor bazat, după caz, pe o medie a cheltuielilor lunare în timpul ultimilor trei ani.
Comisia prezintă periodic Parlamentului European şi Consiliului un raport care examinează evoluţia cheltuielilor efectuate în raport cu profilurile şi care conţine o evaluare a punerii în aplicare previzibile pentru exerciţiul financiar în curs.
Art. 29: Cursurile de schimb de referinţă
(1)Atunci când adoptă proiectul de buget sau o scrisoare rectificativă la proiectul de buget care priveşte cheltuielile agricole, Comisia utilizează, pentru estimările bugetare FEGA, media cursului de schimb euro/dolar SUA înregistrat pe piaţă în cursul ultimului trimestru încheiat cu cel puţin 20 de zile înaintea adoptării de către Comisie a documentului bugetar.
(2)Atunci când adoptă proiectul de buget rectificativ şi suplimentar sau o scrisoare rectificativă la acesta, în măsura în care documentele respective vizează creditele aferente măsurilor menţionate la articolul 4 alineatul (1) litera (a), Comisia utilizează:
a)media cursului de schimb euro/dolar SUA înregistrat efectiv pe piaţă de la data de 1 august a exerciţiului financiar precedent până la sfârşitul ultimului trimestru încheiat cu cel puţin 20 de zile înainte de adoptarea de către Comisie a documentului bugetar şi cel târziu până la data de 31 iulie a exerciţiului financiar în curs; şi
b)media cursului de schimb înregistrat efectiv în cursul ultimului trimestru încheiat cu cel puţin 20 de zile înainte de adoptarea de către Comisie a documentului bugetar, ca estimare pentru restul exerciţiului financiar.