Titlul vi - GESTIONARE, CONTROL ŞI PUBLICITATE - Regulamentul 1305/17-dec-2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2022
TITLUL VI:GESTIONARE, CONTROL ŞI PUBLICITATE
Art. 64: Responsabilităţile Comisiei
Pentru a asigura, în cadrul gestionării partajate, o bună gestiune financiară în conformitate cu articolul 317 din TFUE, Comisia pune în practică măsurile şi controalele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
Art. 65: Responsabilităţile statelor membre
(1)Statele membre adoptă toate dispoziţiile legale, de reglementare şi administrative în conformitate cu articolul 58 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 pentru a asigura o protecţie eficace a intereselor financiare ale Uniunii.
(2)Statele membre desemnează, pentru fiecare program de dezvoltare rurală, următoarele autorităţi:
a)autoritatea de management, care poate fi fie un organism public sau privat care îşi desfăşoară activitatea la nivel naţional sau regional, fie statul membru însuşi atunci când exercită această funcţie şi care este însărcinată cu gestionarea programului în cauză;
b)agenţia de plăţi acreditată în înţelesul articolului 7 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013;
c)organismul de certificare în înţelesul articolului 9 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
(3)Statele membre se asigură că, pentru fiecare program de dezvoltare rurală, a fost creat sistemul relevant de management şi control, în aşa fel încât să asigure atribuirea şi separarea clară a funcţiilor între autoritatea de management şi ale celelalte organisme. Statele membre au responsabilitatea de a asigura funcţionarea eficace a sistemelor pe toată durata programului.
(4)Statele membre definesc în mod clar sarcinile autorităţii de management, ale agenţiei de plăţi şi ale grupurilor de acţiune locală din cadrul axei LEADER, în ceea ce priveşte aplicarea criteriilor de eligibilitate şi de selecţie şi a procedurii de selecţie a proiectelor.
Art. 66: Autoritatea de management
(1)Autoritatea de management este responsabilă cu gestionarea şi implementarea eficientă, eficace şi corectă a programului şi are, în special, următoarele responsabilităţi:
a)să se asigure că există un sistem electronic adecvat şi sigur pentru înregistrarea, păstrarea, gestionarea şi raportarea informaţiilor statistice cu privire la program şi la implementarea acestuia, care sunt necesare în scopul monitorizării şi evaluării şi, în special, ale informaţiilor necesare pentru monitorizarea progreselor înregistrate în privinţa atingerii obiectivelor şi priorităţilor definite;
b)[textul din Art. 66, alin. (1), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 01-ian-2018 de Art. 1, punctul 25. din Regulamentul 2393/13-dec-2017]
c)să se asigure că beneficiarii şi celelalte organisme participante la implementarea operaţiunilor:
(i)sunt informaţi cu privire la obligaţiile care le revin ca urmare a acordării ajutorului şi utilizează fie un sistem separat de contabilitate, fie o codificare contabilă adecvată pentru toate tranzacţiile aferente operaţiunii;
(ii)cunosc cerinţele privind furnizarea datelor către autoritatea de management şi privind înregistrarea realizărilor şi a rezultatelor;
d)să asigure că evaluarea ex ante menţionată la articolul 55 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 este conformă cu sistemul de evaluare şi monitorizare, precum şi să accepte evaluarea respectivă şi să o prezinte Comisiei;
e)să se asigure că planul de evaluare menţionat la articolul 56 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 este pus în aplicare, că evaluarea ex post a programului menţionată la articolul 57 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 este realizată în termenele prevăzute în regulamentul respectiv, să se asigure că aceste evaluări sunt conforme cu sistemul de monitorizare şi evaluare şi să le prezinte comitetului de monitorizare şi Comisiei;
f)să transmită comitetului de monitorizare informaţiile şi documentele necesare pentru monitorizarea implementării programului, având în vedere obiectivele şi priorităţile specifice ale acestuia;
g)să întocmească raportul anual privind progresele înregistrate, inclusiv tabelele agregate de monitorizare şi, după aprobarea acestuia de către comitetul de monitorizare, să îl prezinte Comisiei;
h)să se asigure că, înainte de autorizarea plăţilor, agenţia de plăţi primeşte toate informaţiile necesare, în special în ceea ce priveşte procedurile aplicate şi toate controalele efectuate în legătură cu operaţiunile selectate pentru finanţare;
i)să asigure publicitatea în favoarea programului, inclusiv prin intermediul reţelei rurale naţionale, prin informarea potenţialilor beneficiari, a organizaţiilor profesionale, a partenerilor economici şi sociali, a organismelor implicate în promovarea egalităţii între bărbaţi şi femei, precum şi a organizaţiilor neguvernamentale în cauză, inclusiv a organizaţiilor de protecţie a mediului, cu privire la posibilităţile oferite de program şi la normele privind accesul la finanţare, precum şi prin informarea beneficiarilor cu privire la contribuţia Uniunii şi informarea publicului larg cu privire la rolul Uniunii în cadrul programului.
(2)Statele membre sau autoritatea de management pot desemna unul sau mai multe organisme intermediare, inclusiv autorităţi locale, organisme de dezvoltare regională sau organizaţii neguvernamentale, care să gestioneze şi să implementeze operaţiunile de dezvoltare rurală.
Atunci când o parte dintre sarcinile sale este delegată unui alt organism, autoritatea de management păstrează întreaga responsabilitate în ceea ce priveşte eficienţa şi corectitudinea gestionării şi realizării sarcinilor respective. Autoritatea de management se asigură că sunt instituite dispoziţii corespunzătoare care să permită celuilalt organism să obţină toate datele şi informaţiile necesare pentru executarea acestor sarcini.
(3)Dacă un subprogram tematic, menţionat la articolul 7, este inclus în programul de dezvoltare rurală, autoritatea de management poate desemna unul sau mai multe organisme intermediare, inclusiv autorităţi locale, grupuri de acţiune locală sau organizaţii neguvernamentale, care să gestioneze şi să implementeze strategia respectivă. În acest caz se aplică alineatul (2).
Autoritatea de management se asigură că operaţiunile şi realizările acestui subprogram tematic sunt identificate separat, în scopul aplicării sistemului de monitorizare şi evaluare prevăzut la articolul 67.
(4)Sub rezerva rolului agenţiilor de plăţi şi al altor organisme, după cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 1306/2013., în cazul în care un stat membru desfăşoară mai mult de un program, se poate desemna un organism de coordonare care să asigure coerenţa gestionării fondurilor şi să reprezinte legătura dintre Comisie şi autorităţile de gestionare naţionale.
(5)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte condiţii uniforme pentru aplicarea cerinţelor de informare şi de publicitate menţionate la alineatul (1) litera (i).