Titlul v - DISPOZIŢII FINANCIARE - Regulamentul 1305/17-dec-2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2022
TITLUL V:DISPOZIŢII FINANCIARE
Art. 58: Resurse şi repartizarea acestora
(1)Fără a aduce atingere alineatelor (5), (6) şi (7) din prezentul articol, suma totală a sprijinului pentru dezvoltare rurală acordat de Uniune în temeiul prezentului regulament pentru perioada 1 ianuarie 2014 - 31 decembrie 2020 este de 84 936 milioane EUR, raportat la preţurile din 2011, în conformitate cu cadrul financiar multianual pentru perioada 2014-2020.
Fără a aduce atingere alineatelor (5), (6) şi (7), cuantumul total al sprijinului pentru dezvoltare rurală acordat de Uniune în temeiul prezentului regulament pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2022 este de maximum 26 896 831 880 EUR în preţuri curente, în conformitate cu cadrul financiar multianual pentru perioada 2021-2027.

(2)Dintre resursele menţionate la alineatul (1), 0,25 % sunt destinate asistenţei tehnice pentru Comisie în conformitate cu articolul 51 alineatul (1).
(3)În scopul programării şi al includerii ulterioare în bugetul general al Uniunii, suma menţionată la alineatul (1) se indexează cu 2 % pe an.
(4)Defalcarea anuală pe stat membru a sumei prevăzute la alineatul (1), după deducerea cuantumului prevăzut la alineatul (2), este prezentată în anexa I.
(5)Fondurile transferate de un stat membru în temeiul articolului 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 se scad din sumele alocate statului membru respectiv în conformitate cu alineatul (4).

(6)Fondurile transferate în FEADR în aplicarea articolului 136a alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 şi a articolului 7 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, precum şi fondurile transferate în FEADR în aplicarea articolelor 10b, 136 şi 136b din Regulamentul (CE) nr. 73/2009 pentru anii calendaristici 2013 şi 2014 sunt, de asemenea, incluse în defalcarea anuală menţionată la alineatul (4) din prezentul articol.

(7)Pentru a se ţine seama de evoluţiile referitoare la defalcarea anuală menţionată la alineatul (4) din prezentul articol, inclusiv de transferurile menţionate la alineatele (5) şi (6) din prezentul articol şi de transferurile care rezultă din aplicarea articolului 1 din Regulamentul (UE) 2020/2220, pentru a se efectua ajustări tehnice fără a modifica alocările totale sau pentru a se ţine seama de orice altă modificare prevăzută de un act legislativ după adoptarea prezentului regulament, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 83 din prezentul regulament, pentru revizuirea plafoanelor prevăzute în anexa I la prezentul regulament.

(8)În scopul alocării rezervei de performanţă menţionate la articolul 22 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, veniturile alocate disponibile colectate în conformitate cu articolul 43 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 pentru FEADR se adaugă la cuantumurile menţionate la articolul 20 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013. Veniturile alocate disponibile respective se alocă statelor membre proporţional cu procentul care le revine din cuantumul total al sprijinului acordat din FEADR.
Art. 58a: Resurse pentru redresarea sectorului agricol şi a zonelor rurale ale Uniunii
(1)Articolul 1 alineatul (2) litera (g) din Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului (*) (denumit în continuare "Regulamentul EURI") este pus în aplicare în conformitate cu prezentul articol prin măsuri care sunt eligibile în cadrul FEADR şi care vizează abordarea impactului crizei provocate de COVID-19, cu un cuantum de 8 070 486 840 EUR în preţuri curente din cuantumul menţionat la articolul 2 alineatul (2) litera (a) punctul (vi) din respectivul regulament, sub rezerva articolului 3 alineatele (3), (4) şi (8) din acesta.
(*)Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a Instrumentului de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19 (JO L 193, 22.12.2020, p.23).
Cuantumul de 8 070 486 840 EUR în preţuri curente constituie venituri alocate externe, în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (**).
(**)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
Se pune la dispoziţie sub formă de resurse suplimentare pentru angajamentul bugetar în cadrul FEADR pentru anii 2021 şi 2022, în plus faţă de totalul resurselor prevăzut la articolul 58 din prezentul regulament, după cum urmează:
- 2021: 2 387 718 000 EUR;
- 2022: 5 682 768 840 EUR.
În sensul prezentului regulament şi al Regulamentelor (UE) nr. 1306/2013 şi (UE) nr. 1307/2013, aceste resurse suplimentare sunt considerate cuantumuri prin care se finanţează măsuri în cadrul FEADR. Acestea sunt considerate ca făcând parte din cuantumul total al sprijinului acordat de Uniune pentru dezvoltarea rurală, astfel cum se menţionează la articolul 58 alineatul (1) din prezentul regulament, la care se adaugă atunci când se face trimitere la cuantumul total al sprijinului acordat de Uniune pentru dezvoltarea rurală. Articolul 14 din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 nu se aplică resurselor suplimentare menţionate la prezentul alineat şi la alineatul (2) de la prezentul articol.
(2)Defalcarea pentru fiecare stat membru a resurselor suplimentare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, după deducerea cuantumului menţionat la alineatul (7) de la prezentul articol, este prezentată în anexa Ia.
(3)Pragurile procentuale din totalul contribuţiei FEADR la programul de dezvoltare rurală menţionat la articolul 59 alineatele (5) şi (6) din prezentul regulament nu se aplică resurselor suplimentare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol. Totuşi, statele membre se asigură că cel puţin aceeaşi cotă globală din contribuţia FEADR, inclusiv resursele suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, este rezervată în fiecare program de dezvoltare rurală pentru măsurile menţionate la articolul 59 alineatul (6) din prezentul regulament, în conformitate cu articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2220.
(4)Un procent de cel puţin 37 % din resursele suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol este rezervat în fiecare program de dezvoltare rurală pentru măsurile menţionate la articolul 33 şi la articolul 59 alineatele (5) şi (6), în special pentru:
a)agricultura ecologică;
b)atenuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la acestea, inclusiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din agricultură;
c)conservarea solului, inclusiv sporirea fertilităţii solului prin sechestrarea carbonului;
d)îmbunătăţirea utilizării şi a gestionării apei, inclusiv economisirea apei;
e)crearea, conservarea şi refacerea habitatelor favorabile biodiversităţii;
f)reducerea riscurilor şi a efectelor utilizării pesticidelor şi a antimicrobienelor;
g)bunăstarea animalelor;
h)activităţile de cooperare în cadrul LEADER.
(5)Un procent de cel puţin 55 % din resursele suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol este rezervat în fiecare program de dezvoltare rurală pentru măsurile menţionate la articolele 17, 19, 20 şi 35, cu condiţia ca utilizarea prevăzută a acestor măsuri în programele de dezvoltare rurală să promoveze dezvoltarea economică şi socială în zonele rurale şi să contribuie la o redresare economică rezilientă, durabilă şi digitală, în conformitate, printre altele, cu obiectivele în materie de agromediu şi climă urmărite în temeiul prezentului regulament, în special:
a)lanţurile scurte de aprovizionare şi pieţele locale;
b)utilizarea eficientă a resurselor, inclusiv agricultura de precizie şi inteligentă, inovarea, digitalizarea şi modernizarea utilajelor şi echipamentelor de producţie;
c)condiţii de siguranţă la locul de muncă;
d)energia din surse regenerabile, economia circulară şi bioeconomia;
e)accesul la tehnologii ale informaţiei şi comunicaţiilor de înaltă calitate în zonele rurale.
Atunci când alocă resursele suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, statele membre pot decide să deroge de la pragul procentual prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat în măsura în care este necesar pentru respectarea principiului menţinerii nivelului de protecţie prevăzut la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2220 Totuşi, statele membre pot decide, în loc de aceasta, să deroge de la respectivul principiu al menţinerii nivelului de protecţie în măsura în care este necesar pentru respectarea pragului procentual prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat.
(6)La iniţiativa statelor membre, un procent de până la 4 % din totalul resurselor suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol poate fi alocat asistenţei tehnice pentru programele de dezvoltare rurală, în conformitate cu articolul 51 alineatul (2). Acest prag procentual poate fi de 5 % pentru statele membre cărora li se aplică articolul 51 alineatul (2) al patrulea paragraf.
(7)Un procent de până la 0,25 % din totalul resurselor suplimentare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol poate fi alocat asistenţei tehnice în conformitate cu articolul 51 alineatul (1).
(8)Angajamentele bugetare privind resursele suplimentare menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol se realizează, în fiecare program de dezvoltare rurală, separat de alocarea menţionată la articolul 58 alineatul (4).
(9)Articolele 20, 21 şi 22 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 nu se aplică totalului resurselor suplimentare menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol.

Art. 59: Contribuţia fondului
(1)Decizia de aprobare a unui program de dezvoltare rurală stabileşte valoarea maximă a contribuţiei FEADR la programul respectiv. Decizia identifică, în mod clar, după caz, creditele alocate regiunilor mai puţin dezvoltate.
(2)Contribuţia FEADR se calculează pe baza cuantumului cheltuielilor publice eligibile.
(3)Programele de dezvoltare rurală stabilesc o rată unică a contribuţiei FEADR, aplicabilă tuturor măsurilor. Dacă este cazul, se stabileşte o rată separată a contribuţiei FEADR pentru regiunile mai puţin dezvoltate, pentru regiunile ultraperiferice şi pentru insulele mici din Marea Egee în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 229/2013, precum şi pentru regiunile de tranziţie. Rata maximă a contribuţiei FEADR este de:
a)85 % din cheltuielile publice eligibile în regiunile mai puţin dezvoltate, în regiunile ultraperiferice şi în insulele mici din Marea Egee, în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 229/2013;

b)75 % din cheltuielile publice eligibile pentru toate regiunile al căror PIB pe cap de locuitor în perioada 2007-2013 a reprezentat sub 75 % din media UE-25 pentru perioada de referinţă, dar al căror PIB pe cap de locuitor depăşeşte 75 % din PIB-ul mediu al UE-27;
c)63 % din cheltuielile publice eligibile în regiunile de tranziţie, altele decât cele prevăzute la litera (b) din prezentul alineat;
d)53 % din cheltuielile publice eligibile în celelalte regiuni. Rata minimă a contribuţiei FEADR este de 20 %.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), contribuţia maximă a FEADR este de:
a)80 % pentru măsurile prevăzute la articolele 14, 27 şi 35, pentru dezvoltarea locală din cadrul axei LEADER menţionată la articolul 32 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 <12038323.htm>, şi pentru operaţiunile prevăzute la articolul 19 alineatul (1) litera (a) punctul (i). Rata respectivă poate fi majorată până la maximum 90 % pentru programele din regiunile mai puţin dezvoltate, din regiunile ultraperiferice, din insulele mici din Marea Egee, în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 229/2013, şi din regiunile de tranziţie menţionate la alineatul (3) literele (b) şi (c);

b)75 % pentru operaţiuni care contribuie la obiective de mediu, de atenuare a schimbărilor climatice şi de adaptare la acestea în conformitate cu articolul 17, articolul 21 alineatul (1) literele (a) şi (b), articolele 28, 2930,31 şi 34.
c)100 % pentru instrumentele financiare de la nivelul Uniunii menţionate la articolul 38 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul 1303/2013;
d)rata de contribuţie aplicabilă măsurii vizate, majorată cu 10 puncte procentuale suplimentare pentru contribuţiile la instrumente financiare menţionate la articolul 38 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul 1303/2013.
e)100 % pentru operaţiuni finanţate din fondurile transferate în FEADR prin aplicarea articolului 136a alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 73/2009, precum şi a articolului 7 alineatul (2) şi a articolului 14 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.

e1)100 % pentru operaţiunile care primesc finanţare din resursele suplimentare menţionate la articolul 58a alineatul (1). Statele membre pot stabili o rată unică şi specifică a contribuţiei FEADR, aplicabilă tuturor acestor operaţiuni;

f)100 % pentru un cuantum de 100 de milioane EUR, la preţurile din 2011, alocată Irlandei, pentru un cuantum de 500 de milioane EUR, la preţurile din 2011, alocată Portugaliei şi pentru un cuantum de 7 milioane EUR, la preţurile din 2011, alocată Ciprului.

g)Pentru statele membre care, la 1 ianuarie 2014 sau la o dată ulterioară, primesc asistenţă financiară în conformitate cu articolele 136 şi 143 din TFUE, rata contribuţiei FEADR care rezultă din aplicarea articolului 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 poate fi majorată suplimentar cu maximum 10 puncte procentuale suplimentare până la maximum de 95 %, pentru cheltuielile care urmează să fie efectuate de aceste state membre în primii doi ani de implementare a programului de dezvoltare rurală. Rata contribuţiei FEADR care s-ar aplica fără această derogare este totuşi respectată pentru cheltuielile publice totale efectuate în timpul perioadei de programare.
h)rata contribuţiei menţionată la articolul 39a alineatul (13) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 pentru instrumentul financiar menţionat la articolul 38 alineatul (1) litera (c) din regulamentul menţionat.

(5)Cel puţin 5 %, iar în cazul Croaţiei 2,5 %, din contribuţia totală a FEADR la programul de dezvoltare rurală este rezervată pentru LEADER şi dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii, astfel cum este menţionată la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2020/2220.
Atunci când statele membre se folosesc de posibilitatea prevăzută la articolul 14 alineatul (1) al şaselea sau al şaptelea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013, procentele prevăzute la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică contribuţiei totale a FEADR la programul de dezvoltare rurală, fără sprijinul suplimentar pus la dispoziţie în conformitate cu articolul 14 alineatul (1) al şaselea sau al şaptelea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013.

(6)Cel puţin 30 % din contribuţia totală a FEADR la programul de dezvoltare rurală este rezervată pentru măsuri în temeiul următoarelor articole: articolul 17 pentru investiţii legate de mediu şi climă, articolele 21, 28, 29 şi 30, cu excepţia plăţilor legate de Directiva-cadru privind apa, şi articolele 31, 32 şi 34.
Primul paragraf nu se aplică regiunilor ultraperiferice şi teritoriilor de peste mări ale statelor membre.
(61)Sprijinul din FEADR acordat în temeiul articolului 39b nu depăşeşte 2 % din totalul contribuţiei FEADR la programul de dezvoltare rurală pentru anii 2014-2020, astfel cum este prevăzut în partea întâi din anexa I.

(62)Sprijinul din FEADR acordat în temeiul articolului 39c nu depăşeşte 5 % din totalul contribuţiei FEADR la programul de dezvoltare rurală pentru anii 2021-2022, astfel cum este prevăzut în partea a doua din anexa I.

(7)În cazul în care un stat membru prezintă atât un program naţional cât şi un set de programe regionale, alineatele (5) şi (6) nu se aplică în cazul programului naţional. Contribuţia FEADR la programul naţional se ia în considerare în scopul calculării procentajului menţionat la alineatele (5) şi (6) pentru fiecare program regional, proporţional cu ponderea respectivului program regional în alocarea naţională.
(8)O cheltuială cofinanţată din FEADR nu poate fi cofinanţată printr-o contribuţie din fondurile structurale, din Fondul de coeziune sau din oricare alt instrument financiar al Uniunii.
(9)Cheltuielile publice pentru ajutoare acordate întreprinderilor respectă plafoanele stabilite pentru ajutorul de stat, cu excepţia cazului în care prezentul regulament prevede altfel.
Art. 60: Eligibilitatea cheltuielilor
(1)Prin derogare de la articolul 65 alineatul (9) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, în cazul în care se iau măsuri de urgenţă ca urmare a unor dezastre naturale, evenimente catastrofice sau evenimente climatice nefavorabile sau ca urmare a unei schimbări semnificative şi bruşte a condiţiilor socioeconomice din statul membru sau regiunea în cauză, programele de dezvoltare rurală pot prevedea ca eligibilitatea cheltuielilor legate de modificările programului să poată începe de la data producerii evenimentului.

(2)Cheltuielile sunt eligibile pentru contribuţia FEADR numai în cazul în care sunt efectuate pentru operaţiuni decise de autoritatea de management al programului în cauză sau sub responsabilitatea acesteia, în conformitate cu criteriile de selecţie menţionate la articolul 49.
Cu excepţia costurilor generale definite la articolul 45 alineatul (2) litera (c), în ceea ce priveşte operaţiunile de investiţii din cadrul măsurilor care intră sub incidenţa articolului 42 din TFUE, sunt considerate eligibile numai cheltuielile efectuate după depunerea unei cereri adresate autorităţii competente. Cu toate acestea, statele membre pot să prevadă în programele lor că acele cheltuieli care sunt legate de măsuri de urgenţă luate ca urmare a unor dezastre naturale, evenimente catastrofice sau evenimente climatice nefavorabile ori ca urmare a unei modificări semnificative şi bruşte a condiţiilor socioeconomice din statul membru sau regiunea în cauză şi care au fost suportate de beneficiar după producerea evenimentului sunt, de asemenea, eligibile.

Statele membre pot prevedea în programele lor că sunt eligibile numai cheltuielile efectuate după aprobarea de către autoritatea competentă a cererii de acordare a sprijinului.
(3)Alineatele (1) şi (2) nu se aplică articolului 51 alineatele (1) şi (2).
(4)Plăţile efectuate de către beneficiari se atestă prin facturi şi dovezi de plată. Dacă acest lucru nu este posibil, plăţile se atestă prin documente cu valoare probatorie echivalentă, cu excepţia formelor de sprijin menţionate la articolul 67 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, altele decât cele de la litera (a) de la articolul menţionat.

Art. 61: Cheltuieli eligibile
(1)În cazul în care costurile de funcţionare sunt acoperite de sprijinul acordat în temeiul prezentului regulament, sunt eligibile următoarele tipuri de costuri:
a)costuri de exploatare;
b)costuri de personal;
c)costuri de formare;
d)costuri aferente relaţiilor publice;
e)costuri financiare;
f)costuri de creare de reţele.
(2)Studiile constituie cheltuieli eligibile numai dacă sunt legate de o anumită operaţiune din cadrul programului sau de obiectivele generale şi specifice ale programului.
(3)Contribuţiile în natură sub forma furnizării de lucrări, bunuri, servicii, terenuri şi proprietăţi imobiliare, pentru care nu a fost efectuată nicio plată în bani justificată prin facturi sau documente cu valoare probantă echivalentă, pot fi eligibile pentru sprijin dacă se îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 69 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013.
Art. 62: Posibilitatea de a verifica şi de a controla măsurile
(1)Statele membre se asigură că toate măsurile de dezvoltare rurală pe care intenţionează să le implementeze pot fi verificate şi controlate. În acest scop, autoritatea de management şi agenţia de plăţi din cadrul fiecărui program de dezvoltare rurală realizează o evaluare ex ante a posibilităţii de a verifica şi de a controla măsurile care urmează să fie incluse în programul de dezvoltare rurală. De asemenea, autoritatea de management şi agenţia de plăţi întreprind o evaluare a posibilităţii de a verifica şi de a controla măsurile în cursul implementării programului de dezvoltare rurală. Evaluarea ex ante şi evaluarea în cursul perioadei de implementare trebuie să ţină seama de rezultatele controalelor efectuate în perioada de programare anterioară şi în cea actuală. Dacă, în urma evaluării, se constată că nu sunt îndeplinite cerinţele referitoare la posibilitatea de verificare şi de controlare, măsurile în cauză se ajustează în consecinţă.
(2)În cazul în care ajutorul se acordă pe baza unor costuri standard sau a unor costuri suplimentare şi a pierderilor de venit în conformitate cu articolul 21 alineatul (1) literele (a) şi (b) în ceea ce priveşte pierderile de venit şi costurile de întreţinere, şi cu articolele 28-31, 33 şi 34, statele membre se asigură că toate calculele relevante sunt adecvate şi exacte şi că au fost stabilite în prealabil pe baza unei metode de calcul corecte, echitabile şi verificabile. În acest scop, un organism independent din punct de vedere funcţional de autorităţile responsabile pentru implementarea programului şi care dispune de expertiza corespunzătoare efectuează calculele sau confirmă caracterul adecvat şi precizia calculelor. În programul de dezvoltare rurală se include o declaraţie care confirmă caracterul adecvat şi acurateţea calculelor.

Art. 63: Avansurile
(1)Plata avansurilor este condiţionată de constituirea unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente corespunzătoare procentului de 100 % din valoarea avansului. În ceea ce priveşte beneficiarii publici, avansurile se plătesc municipalităţilor, autorităţilor regionale şi asociaţiilor acestora, precum şi organismelor de drept public.
O facilitate oferită ca garanţie de o autoritate publică este considerată ca fiind echivalentă cu garanţia menţionată la primul paragraf, cu condiţia ca autoritatea respectivă să se angajeze să plătească suma acoperită de garanţia respectivă, în cazul în care se constată că nu avea dreptul la avansul plătit.
(2)Garanţia poate fi eliberată atunci când agenţia de plăţi competentă constată că valoarea cheltuielilor reale care corespund contribuţiei publice legate de operaţiunea în cauză depăşeşte valoarea avansului.