Titlul ii - PROGRAMAREA - Regulamentul 1305/17-dec-2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2022
TITLUL II:PROGRAMAREA
Art. 6: Programe de dezvoltare rurală
(1)FEADR intervine în statele membre prin intermediul programelor de dezvoltare rurală. Programele respective implementează o strategie care vizează realizarea priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală printr-un set de măsuri, astfel cum sunt definite în titlul III. Sprijinul din FEADR se solicită pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare rurală urmărite prin priorităţile Uniunii.
(2)Un stat membru poate prezenta fie un program unic care să acopere întregul său teritoriu, fie un set de programe regionale. Ca alternativă, în cazuri justificate corespunzător, acesta poate prezenta un program naţional şi un set de programe regionale. În cazul în care statul membru prezintă un program naţional şi o serie de programe regionale, măsurile şi/sau tipurile de operaţiuni sunt programate fie la nivel naţional, fie la nivel regional şi se asigură coerenţa între strategiile programelor naţionale şi regionale.
(3)Statele membre cu programe regionale pot să prezinte spre aprobare în conformitate cu articolul 10 alineatul (2) şi un cadru naţional care să conţină elementele comune ale acestor programe, fără o alocare bugetară separată.
Cadrele naţionale ale statelor membre cu programe regionale pot conţine, de asemenea, un tabel care rezumă, pe regiuni şi pe ani, contribuţia totală a FEADR pentru statul membru vizat pentru întreaga perioadă de programare.
Art. 7: Subprograme tematice
(1)Cu scopul de a contribui la îndeplinirea priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală, statele membre pot include în programele lor de dezvoltare rurală subprograme tematice care să răspundă nevoilor specifice. Astfel de subprograme tematice se pot referi, printre altele, la:
a)tinerii fermieri;
b)fermele mici menţionate la articolul 19 alineatul (2) al treilea paragraf;
c)zonele montane menţionate la articolul 32 alineatul (2);
d)lanţurile scurte de aprovizionare;
e)femeile din zonele rurale;
f)atenuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la acestea, precum şi biodiversitatea.
- Anexa IV conţine o listă orientativă a măsurilor şi a tipurilor de operaţiuni deosebit de importante pentru fiecare subprogram tematic.
(2)Subprogramele tematice pot aborda, de asemenea, nevoi specifice legate de restructurarea sectoarelor agricole cu un impact semnificativ asupra dezvoltării unei anumite zone rurale.
(3)Ratele de sprijin prevăzute în anexa II pot fi majorate cu 10 puncte procentuale suplimentare în cazul operaţiunilor sprijinite în cadrul subprogramelor tematice care vizează fermele mici şi lanţurile scurte de aprovizionare, atenuarea schimbările climatice şi adaptarea la acestea, precum şi biodiversitatea. În cazul tinerilor fermieri şi al zonelor montane, ratele maxime ale sprijinului pot fi majorate în conformitate cu anexa II. Cu toate acestea, rata maximă a sprijinului combinat nu depăşeşte 90 %.
Art. 8: Conţinutul programelor de dezvoltare rurală
(1)Pe lângă elementele menţionate la articolul 27 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, fiecare program de dezvoltare rurală include:
a)evaluarea ex ante la care se face referire la articolul 55 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013;
b)o analiză SWOT a situaţiei şi identificarea nevoilor care trebuie abordate în zona geografică acoperită de program.
Analiza este structurată în jurul priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală. Nevoile specifice în ceea ce priveşte protecţia mediului, atenuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la acestea, precum şi inovarea sunt evaluate în lumina tuturor priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală, în vederea identificării soluţiilor relevante în aceste trei domenii, la nivelul fiecărei priorităţi;
c)o descriere a strategiei care demonstrează că:
(i)pentru fiecare dintre ariile de intervenţie ale priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală incluse în program sunt stabilite obiective adecvate, bazate pe indicatorii comuni menţionaţi la articolul 69 şi, acolo unde este necesar, pe indicatorii specifici programelor;
(ii)în ceea ce priveşte fiecare dintre ariile de intervenţie ale priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală incluse în program, sunt selectate combinaţii relevante de măsuri pe baza unei logici de intervenţie solide sprijinite de evaluarea ex ante menţionată la litera (a) şi de analiza menţionată la litera (b);
(iii)alocarea resurselor financiare pentru măsurile din cadrul programului este justificată şi adecvată pentru atingerea obiectivelor stabilite;
(iv)nevoile specifice legate de condiţiile specifice la nivel regional sau subregional sunt luate în considerare şi abordate în mod concret prin combinaţii de măsuri sau de subprograme tematice, concepute în mod adecvat;
(v)programul conţine o abordare adecvată în privinţa inovării, în vederea îndeplinirii priorităţilor Uniunii în materie de dezvoltare rurală, inclusiv PEI privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii, în privinţa protecţiei mediului, inclusiv a nevoilor specifice ale zonelor Natura 2000, precum şi în privinţa atenuării efectelor schimbărilor climatice şi a adaptării la acestea;
(vi)au fost luate măsuri pentru a se asigura disponibilitatea la un nivel suficient a capacităţii consultative cu privire la cerinţele de reglementare şi cu privire la acţiunile legate de inovare;
d)pentru fiecare condiţionalitate ex ante, stabilită în conformitate cu articolul 19, şi respectiv partea II din anexa XI la Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 pentru condiţionalităţile generale ex ante cu, precum şi în conformitate cu anexa V la prezentul regulament, o evaluare în urma căreia să reiasă care dintre condiţiile ex ante sunt aplicabile programului şi care dintre ele sunt îndeplinite la data prezentării acordului de parteneriat şi a programului. În cazul în care condiţionalităţile ex ante aplicabile nu sunt îndeplinite, programul conţine o descriere a acţiunilor care trebuie întreprinse, a organismelor responsabile şi a calendarului pentru aceste acţiuni în conformitate cu rezumatul prezentat în acordul de parteneriat.
e)o descriere a cadrului de performanţă instituit în sensul articolului 21 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013;
f)o descriere a fiecărei măsuri selectate;
g)planul de evaluare menţionat la articolul 56 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013. Statele membre asigură suficiente resurse pentru abordarea nevoilor care au fost identificate şi pentru asigurarea unei monitorizări şi a unei evaluări adecvate;
h)un plan de finanţare care să cuprindă:
(i)un tabel care să prezinte, în conformitate cu articolul 58 alineatul (4) şi articolul 58a alineatul (2) din prezentul regulament, contribuţia totală a FEADR planificată pentru fiecare an. Tabelul respectiv indică separat resursele suplimentare menţionate la articolul 58a alineatul (2) din prezentul regulament. Dacă este cazul, tabelul respectiv indică, de asemenea, separat, în cadrul contribuţiei totale a FEADR, creditele prevăzute pentru regiunile mai puţin dezvoltate şi fondurile transferate în FEADR în temeiul articolului 7 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1307/2013. Contribuţia anuală planificată a FEADR este compatibilă cu cadrul financiar multianual;
(ii)un tabel care să prezinte, pentru fiecare măsură, pentru fiecare tip de operaţiune care beneficiază de o anumită rată a contribuţiei FEADR, pentru tipul de operaţiune menţionat la articolul 37 alineatul (1) şi la articolul 39a, pentru tipul de operaţiune menţionat la articolul 38 alineatul (3) şi la articolul 39 alineatul (1) atunci când un stat membru aplică un procent mai mic de 30 % şi pentru asistenţa tehnică, contribuţia totală planificată a Uniunii şi rata aplicabilă a contribuţiei FEADR. Dacă este cazul, acest tabel indică separat rata contribuţiei FEADR pentru regiunile mai puţin dezvoltate şi pentru alte regiuni;

i)un plan al indicatorilor, împărţit pe arii de intervenţie, care să conţină obiectivele menţionate la articolul 8 alineatul (1) litera (c) punctul (i) şi realizările planificate şi cheltuielile planificate, pentru fiecare măsură de dezvoltare rurală selectată în legătură cu o arie de intervenţie corespunzătoare;
j)dacă este cazul, un tabel care să indice, pentru fiecare măsură, fondurile naţionale suplimentare acordate în conformitate cu articolul 82;
k)după caz dacă este necesar, lista cu schemele de ajutoare aflate sub incidenţa articolului 81 alineatul (1) care urmează să fie utilizate în scopul implementării programelor;
l)informaţii cu privire la complementaritatea cu măsurile finanţate de alte instrumente ale politicii agricole comune şi din fondurile structurale şi de investiţii europene ("SIE");
m)măsuri de punere în aplicare a programelor, inclusiv:
(i)desemnarea de către statul membru în cauză a tuturor autorităţilor menţionate la articolul 65 alineatul (2) şi, cu titlu informativ, o descriere sumară a structurii de management şi de control;
(ii)o descriere a procedurilor de monitorizare şi de evaluare, precum şi componenţa comitetului de monitorizare;
(iii)dispoziţii prin care să se asigure publicitatea programului, inclusiv prin intermediul reţelei rurale naţionale menţionate la articolul 54;
(iv)o descriere a abordării care prevede principii cu privire la stabilirea criteriilor de selecţie a operaţiunilor şi a strategiilor de dezvoltare locală, care ţin seama de obiectivele relevante; în acest context, statele membre pot prevedea să se acorde prioritate IMM-urilor care au legătură cu sectorul agricol şi silvic.
(v)referitor la dezvoltarea locală, acolo unde este cazul, o descriere a mecanismelor de asigurare a coerenţei între activităţile avute în vedere în cadrul strategiilor de dezvoltare locală, a măsurii "cooperare" menţionată în articolul 35 şi a măsurii "servicii de bază şi reînnoirea satelor în zonele rurale" menţionată în articolul 20, inclusiv relaţiile dintre zonele rurale şi cele urbane;
n)măsurile luate în vederea implicării partenerilor menţionaţi la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 şi un rezumat al rezultatelor consultării partenerilor;
o)dacă este cazul, structura reţelei rurale naţionale după cum se menţionează la articolul 54 alineatul (3) şi dispoziţiile privind gestionarea acesteia, care ar constitui baza pentru planurile sale anuale de acţiune.
(2)Dacă un program de dezvoltare rurală conţine subprograme tematice, fiecare dintre acestea cuprinde:
a)o analiză specifică a situaţiei bazată pe o metodologie SWOT şi identificarea nevoilor care urmează să fie abordate în cadrul subprogramului;
b)obiective specifice la nivel de subprogram şi o selecţie de măsuri bazate pe o definire detaliată a logicii de intervenţie a subprogramului respectiv, inclusiv o evaluare a contribuţiei preconizate a măsurilor alese pentru atingerea obiectivelor;
c)un plan specific separat al indicatorilor, cu realizările planificate şi cheltuielile planificate pentru fiecare măsură de dezvoltare rurală selectată în legătură cu o arie de intervenţie corespunzătoare.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea normelor privind prezentarea elementelor descrise la alineatele (1) şi (2) în programele de dezvoltare rurală şi privind conţinutul cadrelor naţionale menţionate la articolul 6 alineatul (3). Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 84.
Art. 9: Condiţionalităţi ex ante
Pe lângă condiţionalităţile generale ex ante, menţionate în partea II din anexa XI la Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, condiţionalităţile ex ante menţionate în anexa V la prezentul regulament se aplică în cazul programării FEADR, dacă sunt relevante şi aplicabile obiectivelor specifice urmărite în cadrul priorităţilor programului.
Art. 10: Aprobarea programelor de dezvoltare rurală
(1)Statele membre prezintă Comisiei, pentru fiecare program de dezvoltare rurală, o propunere care conţine informaţiile menţionate la articolul 8.
(2)Fiecare program de dezvoltare rurală este aprobat de Comisie prin intermediul unui act de punere în aplicare.
Art. 11: Modificarea programelor de dezvoltare rurală
Cererile statelor membre de modificare a programelor se aprobă în conformitate cu următoarele proceduri:
a)Comisia decide, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, asupra cererilor de modificare a programelor care vizează:
(i)o modificare a strategiei programului printr-o modificare de peste 50 % a obiectivului cuantificat aferent unei arii de intervenţie;
(ii)o modificare a ratei contribuţiei FEADR din cadrul uneia sau mai multor măsuri;
(iii)o modificare a contribuţiei totale a Uniunii sau a repartizării anuale a acesteia la nivel de program;
b)Comisia aprobă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, cererile de modificare a programelor în toate celelalte cazuri. Printre aceste modificări se numără în special:
(i)introducerea sau retragerea unor măsuri sau tipuri de operaţiuni;
(ii)modificări ale descrierii măsurilor, inclusiv modificări ale condiţiilor de eligibilitate;
(iii)un transfer de fonduri între măsurile implementate cu rate diferite ale contribuţiei FEADR;
Cu toate acestea, în sensul literei (b) punctele (i) - (iii), atunci când transferul de fonduri vizează mai puţin de 20 % din fondurile alocate pentru o măsură şi mai puţin de 5 % din contribuţia totală a FEADR la program, se consideră că aprobarea este acordată în cazul în care Comisia nu a luat o decizie referitoare la cerere în termen de 42 de zile lucrătoare de la primirea cererii. Acest termen nu include perioada care începe în ziua următoare datei la care Comisia a trimis statului membru observaţiile sale şi se încheie în ziua în care statul membru a răspuns la aceste observaţii.
c)Aprobarea din partea Comisiei nu este necesară în cazul corecturilor unor erori materiale sau de redactare care nu afectează implementarea politicii şi a măsurilor. Statele membre informează Comisia cu privire la modificările respective.
Art. 12: Norme privind procedurile şi calendarele
Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea normelor privind procedurile şi calendarele pentru:
a)aprobarea programelor de dezvoltare rurală şi a cadrelor naţionale;
b)prezentarea şi aprobarea propunerilor de modificare a programelor de dezvoltare rurală şi a propunerilor de modificare a cadrelor naţionale, inclusiv intrarea lor în vigoare şi frecvenţa cu care acestea urmează să fie prezentate în timpul perioadei de programare.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 84.