Art. 9a. - Art. 9 a : Autorizarea şi supravegherea mecanismelor de raportare înregistrate - Regulamentul 1227/25-oct-2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie

Acte UE

Jurnalul Oficial 326L

În vigoare
Versiune de la: 7 Mai 2024 până la: 7 Noiembrie 2024
Art. 9a: Autorizarea şi supravegherea mecanismelor de raportare înregistrate
(1)Funcţionarea unui RRM face obiectul unei autorizări prealabile din partea agenţiei, în conformitate cu prezentul articol.
Agenţia autorizează părţile ca RRM în cazul în care:
a)RRM este stabilit în Uniune; şi
b)RRM îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (3).
Agenţia autorizează o entitate să funcţioneze ca RRM într-un termen rezonabil şi, în măsura posibilităţilor, în cel mult trei luni de la primirea cererii complete. Autorizaţia este aplicabilă şi valabilă pe întregul teritoriu al Uniunii şi îi permite RRM să furnizeze în întreaga Uniune serviciile pentru care a fost autorizat.
RRM-urile înregistrate de agenţie în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 1348/2014 şi incluse pe lista de RRM-uri a agenţiei pot continua să funcţioneze până când agenţia ia o decizie privind autorizarea în temeiul prezentului articol.
Un RRM autorizat trebuie să respecte în orice moment condiţiile de autorizare menţionate la prezentul alineat şi la alineatul (3). Un RRM autorizat informează de îndată agenţia în legătură cu orice modificare importantă a condiţiilor de autorizare.
Agenţia instituie un registru al RRM-urilor pe care le-a autorizat în temeiul prezentului alineat. Registrul este pus la dispoziţia publicului şi conţine informaţii privind serviciile pentru care este autorizat RRM-ul. Registrul se actualizează în mod regulat.
(2)Agenţia reexaminează periodic respectarea de către RRM a alineatelor (1) şi (3). În acest scop, RRM-urile raportează anual agenţiei cu privire la activităţile lor.
(3)RRM-urile dispun de politici şi măsuri adecvate pentru a asigura raportarea promptă a informaţiilor solicitate astfel cum se prevede la articolul 8.
RRM-urile aplică şi menţin măsuri administrative eficace destinate să prevină conflictele de interese cu clienţii lor. În special, un RRM, care este şi OMP sau participant la piaţă, tratează toate informaţiile colectate în mod nediscriminatoriu şi aplică şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcţii aferente activităţii sale.
RRM-urile dispun de mecanisme de securitate solide destinate să garanteze securitatea şi autentificarea mijloacelor de transmitere a informaţiilor, să reducă la minimum riscul de corupere a datelor şi de acces neautorizat şi să prevină scurgerile de informaţii, menţinând în permanenţă confidenţialitatea datelor. RRM-urile menţin resurse adecvate şi are dispozitive de backup pentru a oferi şi menţine serviciile lor.
RRM-urile dispun de mecanisme care fac posibilă verificarea în mod eficace a integralităţii rapoartelor de tranzacţii, identificarea omisiunilor şi erorilor evidente provocate de participantul la piaţă şi, în cazul producerii unei astfel de erori sau omisiuni, comunicarea către participantul la piaţă a detaliilor erorii sau omisiunii şi solicitarea unei versiuni corectate a acestor rapoarte.
RRM-urile dispun de sisteme care să le permită să depisteze erorile sau omisiunile pe care le provoacă şi care să le permită să corecteze şi să transmită, sau să retransmită, după caz, agenţiei rapoarte de tranzacţii corecte şi complete.
(4)În cazul în care agenţia constată că un RRM a încălcat alineatul (1), (2) sau (3) de la prezentul articol, înainte de a retrage o autorizaţie în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol, agenţia acordă respectivului RRM garanţiile procedurale adecvate, inclusiv cele menţionate la articolul 14 alineatele (6), (7) şi (8) din Regulamentul (UE) 2019/942.
(5)Agenţia poate retrage autorizaţia unui RRM printr-o decizie şi poate să îl elimine din registru în cazul în care RRM-ul:
a)nu foloseşte autorizaţia timp de 18 luni de la data emiterii autorizaţiei, renunţă în mod explicit la autorizaţie sau nu a prestat niciun serviciu în ultimele 18 luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau alte modalităţi neregulamentare;
c)nu mai îndeplineşte cerinţele de autorizare prevăzute la alineatele (1) şi (3); sau
d)a încălcat grav şi în mod sistematic prezentul regulament.
Dacă ia o decizie astfel cum se menţionează la primul paragraf de la prezentul alineat, agenţia precizează căile de atac disponibile în temeiul articolelor 28 şi 29 din Regulamentul (UE) 2019/942.
Un RRM al cărei autorizaţie a fost retrasă de agenţie informează în acest sens toţi participanţii la piaţă relevanţi şi asigură o înlocuire ordonată, inclusiv transferul de date către alte RRM-uri, alese de participanţii la piaţă, precum şi redirecţionarea fluxurilor de raportare către alte RRM-uri. Agenţia acordă RRM-ului respectiv o perioadă rezonabilă, de cel puţin şase luni, pentru a asigura o astfel de înlocuire ordonată. Pe parcursul respectivei perioade, RRM-ul asigură continuitatea serviciilor pe care le furnizează. Cu toate acestea, agenţia poate prevedea o perioadă mai scurtă, în cazul în care continuarea funcţionării RRM-ului ar putea pune în pericol buna funcţionare a sistemului, având în vedere gravitatea faptelor care au condus la retragerea autorizaţiei.
Agenţia notifică, fără întârzieri nejustificate, autorităţii naţionale de reglementare din statul membru în care este stabilit respectivul RRM orice decizie de retragere a autorizaţiei unui RRM în temeiul primului paragraf şi informează participanţii la piaţă în acest sens.
(6)Până la 8 mai 2025, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 20 pentru a completa prezentul regulament în care precizează:
a)mijloacele prin care un RRM trebuie să îndeplinească obligaţia referitoare la informaţii menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol;
b)cerinţele organizatorice specifice pentru punerea în aplicare a alineatelor (2) şi (3) de la prezentul articol;
c)detaliile privind procesul de retragere a unei autorizaţii pentru un RRM menţionat la alineatul (5) de la prezentul articol;
d)garanţiile procedurale menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol;
e)detaliile privind procesul de înlocuire ordonată menţionat la alineatul (5) de la prezentul articol;
f)modalităţile detaliate de informare a participanţilor la piaţă cu privire la o decizie de retragere a autorizaţiei unui RRM.