Art. 13. - Art. 13: Aplicarea interdicţiilor cu privire la abuzul de piaţă - Regulamentul 1227/25-oct-2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie

Acte UE

Jurnalul Oficial 326L

În vigoare
Versiune de la: 7 Mai 2024 până la: 7 Noiembrie 2024
Art. 13: Aplicarea interdicţiilor cu privire la abuzul de piaţă
(1)Autorităţile naţionale de reglementare asigură respectarea interdicţiilor prevăzute la articolele 3 şi 5 şi îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la articolele 4, 7c, 8, 9 şi 15.
Autorităţile naţionale de reglementare au competenţa de a investiga toate actele întreprinse pe pieţele lor naţionale angro de energie şi de a asigura respectarea prezentului regulament, indiferent de locul în care participantul la piaţă care desfăşoară respectivele acte este înregistrat sau este supus obligaţiei de a se înregistra în temeiul articolului 9 alineatul (1).
Fiecare stat membru se asigură că autoritatea sa naţională de reglementare dispune de competenţele necesare de investigare şi de asigurare a executării pentru exercitarea funcţiilor menţionate la primul şi la al doilea paragraf. Respectivele competenţe se exercită în mod proporţional.
Competenţele menţionate pot fi exercitate:
a)în mod direct;
b)în colaborare cu alte autorităţi;
c)prin sesizarea autorităţilor judiciare naţionale competente; sau
d)în urma unei recomandări din partea agenţiei.
Acolo unde este cazul, autorităţile naţionale de reglementare îşi pot exercita competenţele de investigare în colaborare cu pieţele organizate, sistemele de corelare a ordinelor sau alte persoane care organizează sau efectuează tranzacţii cu titlu profesional astfel cum se menţionează la articolul 8 alineatul (4) litera (d).

(2)Competenţele de investigare şi de asigurare a executării menţionate la alineatul (1) se limitează la scopul investigaţiei. Acestea sunt exercitate în conformitate cu legislaţia naţională şi includ dreptul:
a)de a avea acces la orice document util, indiferent de forma sa, şi de a primi o copie a acestuia;
b)de a cere informaţii oricărei persoane relevante, inclusiv celor care intervin succesiv în transmiterea ordinelor sau în efectuarea operaţiunilor respective, precum şi mandanţilor acestora şi, dacă este necesar, dreptul de a cita orice astfel de persoană sau mandant şi de a audia;
c)de a efectua inspecţii la faţa locului;
d)de a solicita înregistrările telefonice existente şi înregistrările transferurilor de date existente;
e)de a solicita încetarea practicilor contrare dispoziţiilor prezentului regulament sau actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia;
f)de a cere unei curţi să îngheţe sau să pună sub sechestru active;
g)de a cere unei curţi sau oricărei autorităţi competente să impună interzicerea temporară a activităţii profesionale.
(3)Pentru a combate încălcările prezentului regulament, pentru a sprijini şi completa activităţile de asigurare a respectării legislaţiei derulate de autorităţile naţionale de reglementare şi pentru a contribui la o aplicare uniformă a prezentului regulament în întreaga Uniune, agenţia, în colaborare strânsă şi activă cu autorităţile de reglementare naţionale relevante, poate efectua investigaţii prin exercitarea competenţelor conferite acesteia de articolele 13a, 13b şi 13c şi în conformitate cu acestea.
(4)Cu suficient timp înainte de exercitarea competenţelor menţionate la alineatul (3) în jurisdicţia unui stat membru în care se desfăşoară actele pe care agenţia le suspectează în mod rezonabil că încalcă prezentul regulament, agenţia informează autoritatea naţională de reglementare şi alte autorităţi vizate ale statului membru respectiv. Agenţia îşi poate exercita competenţele în jurisdicţia respectivă, cu excepţia cazului în care autoritatea naţională de reglementare obiectează pe motiv că:
a)a deschis în mod oficial o investigaţie sau desfăşoară o investigaţie cu privire la aceleaşi fapte; sau
b)a efectuat o investigaţie cu privire la aceleaşi fapte şi a constatat existenţa sau lipsa unei încălcări.
Agenţia poate continua să îşi exercite competenţele în celelalte jurisdicţii ale autorităţilor naţionale de reglementare care nu au ridicat obiecţii în temeiul primului paragraf litera (a). Agenţia nu îşi exercită competenţele dacă s-a efectuat deja o investigaţie cu privire la aceleaşi fapte şi s-a constatat existenţa sau absenţa unei încălcări.
Autoritatea naţională de reglementare informează agenţia cu privire la obiecţiile sale în termen de trei luni după ce a fost informată în temeiul primului paragraf. În astfel de cazuri, autoritatea naţională de reglementare cooperează cu agenţia, inclusiv prin:
(a)schimbul de informaţii şi de constatări relevante pentru ca agenţia să îşi exercite competenţele în temeiul alineatului (3) în alte jurisdicţii relevante în cauză; şi
(b)participarea, la cererea agenţiei, la un grup de investigaţie constituit în temeiul articolului 16 alineatul (4) litera (c).
Agenţia informează Comisia cu privire la constituirea grupului de investigaţie şi, la cererea uneia dintre autorităţile naţionale de reglementare în cauză, agenţia poate invita Comisia să participe, în calitate de observator, la respectivul grup de investigaţie.
(5)Agenţia îşi poate exercita competenţele pentru a se asigura respectarea interdicţiilor prevăzute la articolele 3 şi 5 atunci când:
a)au loc sau au avut loc acte privind produsele energetice angro destinate livrării în cel puţin două state membre;
b)autoritatea naţională de reglementare competentă, fără a aduce atingere derogărilor menţionate la articolul 16 alineatul (5), nu ia măsurile necesare cât mai curând posibil pentru a da curs solicitării agenţiei în temeiul articolului 16 alineatul (4) litera (b) în cazul în care există un impact transfrontalier;
c)fără a aduce atingere alineatului (4), autoritatea naţională de reglementare solicită agenţiei să îşi exercite competenţele cu privire la actele care, chiar dacă nu intră sub incidenţa literei (a) sau (b) de la prezentul alineat, au un impact transfrontalier.
(6)Agenţia îşi poate exercita competenţele pentru a se asigura că obligaţiile prevăzute la articolul 4 sunt îndeplinite în cazul în care informaţia relevantă privilegiată în cauză influenţează probabil în mod semnificativ preţul produselor energetice angro destinate livrării în cel puţin două state membre.
(7)Agenţia îşi poate exercita competenţele pentru a asigura îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la articolul 8 atunci când:
a)o prezumată încălcare afectează monitorizarea de către agenţie, menţionată la articolul 7, a activităţilor de tranzacţionare a produselor energetice angro în cel puţin două state membre; sau
b)o prezumată încălcare afectează calitatea schimbului de informaţii menţionat la articolul 10 în cel puţin două state membre.
(8)Agenţia îşi poate exercita competenţele pentru a se asigura că obligaţiile prevăzute la articolul 15 sunt îndeplinite în cazul în care persoanele menţionate la respectivul articol organizează sau efectuează cu titlu profesional tranzacţii cu produse energetice angro destinate livrării în cel puţin două state membre.
(9)În exercitarea competenţelor sale în temeiul alineatelor (5)-(8), agenţia poate acorda prioritate cazurilor cu cel mai semnificativ impact transfrontalier. În acest scop, agenţia stabileşte criteriile de identificare a cazurilor cu cel mai semnificativ impact transfrontalier, în urma consultării şi în cooperare cu autorităţile naţionale de reglementare.
(10)Pentru a stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru exercitarea competenţelor agenţiei prevăzute la alineatul (5) literele (a) şi (b) şi la alineatele (6), (7) şi (8), livrarea de produse energetice angro într-o zonă de ofertare sau de echilibrare care cuprinde teritoriul a cel puţin două state membre ar trebui considerată livrare într-un singur stat membru.
Prezentul alineat nu aduce atingere posibilităţii unei autorităţi naţionale de reglementare vizate de a prezenta o solicitare în temeiul alineatului (5) litera (c) sau de a formula obiecţii în temeiul alineatului (4).
(11)După finalizarea acţiunilor întreprinse în vederea exercitării competenţelor sale în temeiul alineatelor (5)-(8), agenţia întocmeşte un raport de investigaţie care prezintă constatările agenţiei. Raportul de investigaţie include, de asemenea, toate elementele de probă pe care s-au bazat constatările. În cazul în care consideră în raportul de investigaţie că a avut loc o încălcare a prezentului regulament, agenţia informează în consecinţă autorităţile naţionale de reglementare ale statelor membre în cauză şi cere acestora să ia măsurile necesare inclusiv, după caz, în conformitate cu articolul 18. În raportul de investigaţie, agenţia poate de asemenea recomanda autorităţilor naţionale de reglementare relevante anumite măsuri ulterioare şi, dacă este necesar, poate informa Comisia. În termen de trei luni de la primirea raportului de investigaţie, autorităţile naţionale de reglementare competente comunică agenţiei şi, dacă este necesar, Comisiei măsurile pe care le consideră necesare.
(12)Agenţia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, în mod regulat şi, în orice caz, cel puţin o dată pe an, rezumate ale rapoartelor pe care le-a întocmit, în formă agregată şi anonimizată. Aceste rezumate şi conţinutul lor sunt tratate ca fiind confidenţiale.