Capitolul i - Dispoziţii generale privind FEP - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2011
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale privind FEP
Art. 17: Elaborarea şi aprobarea programului operaţional
(1)Fiecare stat membru elaborează un program operaţional pentru a pune în aplicare politicile şi priorităţile care urmează a fi cofinanţate de FEP. Programul operaţional trebuie să fie compatibil cu planul strategic naţional.
(2)Activităţile FEP iau forma unui program operaţional unic pentru fiecare stat membru, în conformitate cu structura sa naţională.
(3)Statul membru îşi elaborează programul operaţional la finalizarea unor consultări strânse cu partenerii regionali, locali, economici şi sociali din sectorul pescuitului şi toate celelalte organismele corespunzătoare, în conformitate cu structura sa naţională şi parteneriatul prevăzut la articolul 8.
(4)Statul membru prezintă Comisiei o propunere de program operaţional, cuprinzând toate componentele prevăzute la articolul 20, în timp util pentru a permite adoptarea acestuia cât se poate de repede.
(5)Comisia evaluează programul operaţional propus pentru a stabili măsura în care acesta contribuie la obiectivele prevăzute la articolul 4, la principiile directoare prevăzute la articolul 19 şi la partea relevantă din planul strategic naţional, având în vedere evaluarea ex ante menţionată la articolul 48.
Atunci când Comisia consideră, în termen de două luni de la primirea programului operaţional propus, că programul nu este consecvent cu obiectivele prevăzute la articolul 4, cu principiile directoare prevăzute la articolul 19 sau cu partea relevantă din planul strategic naţional, ea poate cere statului membru să furnizeze toate informaţiile suplimentare necesare şi, după caz, să adapteze programul propus în consecinţă.
(6)După aceea, statul membru prezintă programul operaţional Comisiei, care adoptă o decizie de aprobare a acestuia de îndată ce este posibil, dar nu mai târziu de patru luni de la prezentare.
Art. 18: Durata şi revizuirea programului operaţional
(1)Programul operaţional vizează perioada de la 1 ianuarie 2007 la 31 decembrie 2013.
(2)Programul operaţional poate fi reexaminat atunci când a apărut o dificultate majoră în punerea sa în aplicare sau dacă s-au efectuat modificări strategice majore ori din raţiuni de bună gestiune şi, dacă este necesar, poate fi revizuit pentru restul perioadei la iniţiativa statului membru sau a Comisiei, de comun acord cu statul membru în cauză, după aprobarea comitetului de monitorizare prevăzut la articolul 63.
Revizia ia în considerare în special evaluarea intermediară, rapoartele anuale privind punerea în aplicare şi examinările anuale prevăzute la articolele 49, 67 şi respectiv 69, precum şi modificările importante ale politicii comune în domeniul pescuitului.
(3)Comisia adoptă de îndată ce este posibil decizia cu privire la cererea de revizuire a programului operaţional, dar nu mai târziu de două luni de la prezentarea cererii de către statul membru, cu condiţia ca programul operaţional revizuit să fie în conformitate cu articolul 20. Normele detaliate în acest sens sunt definite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3).
Art. 19: Principii directoare pentru programul operaţional
La pregătirea programului operaţional prevăzut la articolul 17 şi la punerea în aplicare a programului operaţional, statele membre iau în considerare următoarele principii directoare:
(a)consecvenţa cu principiile politicii comune în domeniul pescuitului şi planul strategic naţional pentru a obţine, în special, un echilibru stabil şi durabil între capacitatea de pescuit şi posibilităţile de pescuit;
(b)promovarea unei dezvoltări armonioase, echilibrate şi durabile a activităţilor economice, locurilor de muncă şi resurselor umane, precum şi protecţia şi ameliorarea mediului;
(c)o alocare corespunzătoare a resurselor financiare disponibile între axele prioritare şi, în special, acolo unde acest lucru este relevant, un nivel corespunzător de finanţare pentru operaţiunile de la capitolul I titlul IV (Axa prioritară 1: măsuri de adaptare a flotei comunitare de pescuit);
(d)promovarea operaţiunilor care contribuie la strategia de la Lisabona.
Sunt încurajate operaţiunile care urmăresc să promoveze un nivel durabil de ocupare a forţei de muncă în sectorul pescuitului, în special prin ameliorarea calităţii locurilor de muncă, oferirea de acces la profesie pentru tineri şi stimularea inovării în întregul sector;
(e)promovarea operaţiunilor care contribuie la strategia de la Göteborg, în special cele care ameliorează dimensiunea de mediu în sectorul pescuitului.
Sunt încurajate operaţiunile care urmăresc să reducă impactul activităţilor din sectorul pescuitului asupra mediului şi să promoveze metode de producţie ecologice;
(f)ameliorarea situaţiei resurselor umane în sectorul pescuitului prin operaţiuni care urmăresc să perfecţioneze şi să diversifice calificările profesionale, dezvoltând învăţarea continuă şi ameliorând condiţiile de muncă, precum şi securitatea.
(g)încurajarea operaţiunilor cu valoare adăugată ridicată prin dezvoltarea capacităţilor inovatoare care oferă standarde de calitate ridicate şi satisfac nevoile consumatorilor de produse pescăreşti şi de acvacultură.
Sunt încurajate operaţiunile care promovează transparenţa metodelor de producţie ecologice faţă de consumatori;
(h)contribuţia la o mai bună aprovizionare şi la o dezvoltare durabilă a pieţei comunitare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
(i)promovarea, în cursul diferitelor faze ale punerii în aplicare a programului operaţional, a unei reprezentări echilibrate a femeilor şi bărbaţilor în sectorul pescuitului prin operaţiuni care urmăresc în special reducerea segregării pe criteriu de sex pe piaţa muncii;
(j)promovarea unei dezvoltări durabile integrate a zonelor de pescuit prin favorizarea potenţialului intrinsec al acestora şi prin îmbunătăţirea calităţii vieţii;
(k)dacă este cazul, îmbunătăţirea capacităţilor instituţionale şi administrative care urmăresc o bună administrare a politicii comune în domeniul pescuitului şi o punere în aplicare eficientă a programului operaţional.
Art. 20: Conţinutul programului operaţional
(1)Programul operaţional conţine:
a)o sinteză a situaţiei din domeniile eligibile pentru sprijin, în ceea ce priveşte punctele tari şi punctele slabe ale acestora;
b)descrierea şi justificarea axelor prioritare alese, având în vedere partea relevantă a planului strategic naţional şi principiile directoare prevăzute la articolul 19, precum şi impactul anticipat rezultând din evaluarea ex ante menţionată la articolul 48;
c)ţinte specifice stabilite pentru fiecare axă prioritară. Aceste ţinte sunt cuantificate, atunci când se pretează la cuantificare, utilizând un număr limitat de indicatori, având în vedere principiul proporţionalităţii. Indicatorii trebuie să facă posibilă măsurarea progreselor în raport cu situaţia iniţială şi eficienţa ţintelor specifice stabilite pentru fiecare axă prioritară;
d)o descriere succintă a măsurilor principale preconizate pentru punerea în aplicare a axelor prioritare;
e)informaţii privind complementaritatea cu măsurile luate în cadrul FEADR, al fondurilor structurale şi al Fondului de coeziune, dacă este cazul;
f)un plan de finanţare cuprinzând două tabele, fiecare indicând separat, dacă este cazul, creditele prevăzute pentru obiectivul de convergenţă şi pentru obiectivul care nu este legat de convergenţă:
(i)un tabel care defalcă pentru fiecare an valoarea alocării financiare totale preconizate pentru contribuţia FEP;
(ii)un tabel specificând, pentru întreaga perioadă de programare şi pentru fiecare axă prioritară, valoarea alocării financiare preconizate pentru contribuţia comunitară şi contribuţiile publice naţionale, rata de contribuţie din partea FEP pentru fiecare axă prioritară şi valoarea alocată asistenţei tehnice;
(g)dispoziţiile de punere în aplicare pentru programul operaţional, inclusiv:
(i)desemnarea de către statul membru a entităţilor prevăzute la articolul 58;
(ii)o descriere a sistemelor de evaluare şi monitorizare, precum şi structura comitetului de monitorizare prevăzut la articolul 63;
(iii)informaţii cu privire la organismul competent pentru primirea plăţilor efectuate de către Comisie şi organismul sau organismele responsabile de efectuarea de plăţi către beneficiari;
(iv)o definire a procedurilor de mobilizare şi circulare a fluxurilor financiare pentru a le asigura transparenţa;
(v)elementele destinate să asigure informarea şi publicitatea programului operaţional menţionate la articolul 51;
(vi)o descriere a procedurilor convenite între Comisie şi statul membru pentru schimbul de date informatizate pentru a îndeplini cerinţele de plată, monitorizare şi evaluare prevăzute de prezentul regulament;
(h)informaţii privind aplicarea articolului 8.
(2)Pentru fiecare din axele prioritare prevăzute la titlul IV, statul membru stabileşte în programul său operaţional condiţiile şi procedurile de aplicare a acestora. Programul indică în special scopul clar al fiecărei axe prioritare planificate.