Capitolul v - DISPOZIŢII COMUNE - Regulamentul 1157/20-iun-2019 privind consolidarea securităţii cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii şi a documentelor de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii şi membrilor de familie ai acestora care îşi exercită dreptul la liberă circulaţie
Acte UE
Jurnalul Oficial 188L
În vigoare Versiune de la: 12 Iulie 2019
CAPITOLUL V:DISPOZIŢII COMUNE
Art. 9: Punct de contact
(1)Fiecare stat membru desemnează cel puţin o autoritate centrală ca punct de contact pentru punerea în aplicare a prezentului regulament. În cazul în care un stat membru a desemnat mai multe autorităţi centrale, acesta menţionează care dintre aceste autorităţi va fi punctul de contact pentru punerea în aplicare a prezentului regulament. Statul membru comunică numele acestei autorităţi Comisiei şi celorlalte state membre. În cazul în care un stat membru îşi modifică autoritatea desemnată, acesta informează Comisia şi celelalte state membre în consecinţă.
(2)Statele membre se asigură că punctele de contact au cunoştinţă de serviciile de informare şi de asistenţă relevante la nivelul Uniunii, incluse în portalul digital unic prevăzut în Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului (14) şi că acestea pot coopera cu respectivele servicii.
(14)Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind înfiinţarea unui portal digital unic (gateway) pentru a oferi acces la informaţii, la proceduri şi la servicii de asistenţă şi de soluţionare a problemelor şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (JO L 295, 21.11.2018, p. 1).
Art. 10: Colectarea elementelor biometrice de identificare
(1)Elementele biometrice de identificare sunt colectate exclusiv de către un personal calificat şi autorizat în mod corespunzător, desemnat de autorităţile responsabile pentru eliberarea de cărţi de identitate sau permise de şedere, cu scopul de a fi integrate pe suportul de stocare cu un grad înalt de securitate prevăzut la articolul 3 alineatul (5) pentru cărţi de identitate şi la articolul 7 alineatul (1) pentru permise de şedere. Prin derogare de la prima teză, amprentele digitale sunt prelevate exclusiv de personalul calificat şi autorizat în mod corespunzător al acestor autorităţi, cu excepţia cazului în care se depun cereri la autorităţile diplomatice şi consulare ale statului membru.
În vederea asigurării coerenţei elementelor biometrice de identificare cu identitatea solicitantului, solicitantul se prezintă personal cel puţin o dată în cursul procesului de eliberare pentru fiecare cerere.
(2)Statele membre se asigură că există proceduri corespunzătoare şi eficace pentru colectarea elementelor biometrice de identificare, şi că procedurile respective respectă drepturile şi principiile prevăzute în Cartă, în Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi în Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite privind drepturile copilului.
În cazul în care sunt întâmpinate dificultăţi în colectarea elementelor biometrice de identificare, statele membre se asigură că există proceduri corespunzătoare care garantează respectarea demnităţii persoanei în cauză.
(3)În afara cazului în care sunt necesare în scopul prelucrării în conformitate cu dreptul Uniunii şi dreptul intern, elementele biometrice de identificare stocate în scopul personalizării cărţilor de identitate sau a documentelor de şedere sunt păstrate într-un mod foarte sigur şi numai până la data ridicării documentului şi, în orice caz, nu mai mult de 90 de zile de la data producerii documentului respectiv. După această perioadă, aceste elemente biometrice de identificare sunt imediat şterse sau distruse.
Art. 11: Protecţia datelor cu caracter personal şi răspunderea
(1)Fără a aduce atingere Regulamentului (UE) 2016/679, statele membre asigură securitatea, integritatea, autenticitatea şi confidenţialitatea datelor colectate şi stocate în scopul prezentului regulament.
(2)În sensul prezentului regulament, autorităţile responsabile de eliberarea cărţilor de identitate şi a documentelor de şedere sunt considerate a fi operatorul prevăzut la articolul 4 punctul 7 din Regulamentul (UE) 2016/679 şi sunt responsabile de prelucrarea datelor cu caracter personal.
(3)Statele membre se asigură că autorităţile de supraveghere îşi pot exercita pe deplin atribuţiile menţionate în Regulamentul (UE) 2016/679, inclusiv accesul la toate datele cu caracter personal şi toate informaţiile necesare, precum şi accesul la orice sediu sau echipament de prelucrare a datelor al autorităţilor competente.
(4)Cooperarea cu prestatorii externi de servicii nu exclude nicio răspundere a unui stat membru care poate decurge din dreptul Uniunii sau din dreptul intern pentru încălcări ale obligaţiilor în ceea ce priveşte datele cu caracter personal.
(5)Informaţii care pot fi citite cu ajutorul dispozitivelor de citire optică nu se includ într-o carte de identitate sau într-un document de şedere decât cu respectarea prezentului regulament şi a dreptului intern al statului membru emitent.
(6)Datele biometrice stocate pe suportul de stocare al cărţilor de identitate şi al documentelor de şedere sunt utilizate, în conformitate cu dreptul Uniunii şi dreptul intern, numai de către personalul autorizat în mod corespunzător al autorităţilor naţionale competente şi al agenţiilor Uniunii, cu scopul de a verifica:
a)autenticitatea cărţii de identitate sau a documentului de şedere;
b)identitatea titularului pe baza elementelor comparabile direct disponibile în cazul în care este obligatorie, conform legii, prezentarea cărţii de identitate sau a documentului de şedere.
(7)Statele membre menţin şi comunică anual Comisiei o listă a autorităţilor competente care au acces la datele biometrice stocate pe suportul de stocare, în conformitate cu articolul 3 alineatul (5) din prezentul regulament. Comisia publică online o compilaţie a acestor liste naţionale.
Art. 12: Monitorizarea
Până la 2 august 2020, Comisia stabileşte un program detaliat de monitorizare a realizărilor, a rezultatelor şi a impactului prezentului regulament, inclusiv a impactului acestuia asupra drepturilor fundamentale.
Programul de monitorizare stabileşte mijloacele utilizate pentru colectarea datelor şi a altor dovezi necesare şi intervalele de timp la care se va face colectarea respectivă. Programul precizează măsurile care trebuie luate de Comisie şi, respectiv, de statele membre pentru colectarea şi analizarea datelor şi a altor elemente.
Statele membre furnizează Comisiei datele şi alte elemente necesare pentru efectuarea unei astfel de monitorizări.
Art. 13: Raportarea şi evaluarea
(1)La doi ani şi, respectiv, la unsprezece ani de la data aplicării prezentului regulament, Comisia prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social European un raport privind punerea în aplicare a acestuia, în special privind protecţia drepturilor fundamentale şi a datelor cu caracter personal.
(2)La şase ani de la data aplicării prezentului regulament şi, ulterior, la fiecare şase ani, Comisia efectuează o evaluare a prezentului regulament şi prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social European un raport conţinând principalele sale constatări. Raportul se axează în special pe:
a)impactul prezentului regulament asupra drepturilor fundamentale;
b)mobilitatea cetăţenilor Uniunii;
c)eficacitatea verificărilor biometrice în ceea ce priveşte asigurarea securităţii documentelor de călătorie;
d)o posibilă utilizare a permiselor de şedere ca documente de călătorie;
e)o posibilă armonizare vizuală suplimentară a cărţii de identitate;
f)necesitatea introducerii unor caracteristici de securitate comune ale documentelor de identificare utilizate cu titlu provizoriu, în vederea unei mai bune recunoaşteri a acestora.
(3)Statele membre şi agenţiile relevante ale Uniunii furnizează Comisiei informaţiile necesare pentru elaborarea rapoartelor respective.
Art. 14: Specificaţii tehnice suplimentare
(1)Pentru a se asigura, dacă este cazul, respectarea standardelor minime de securitate viitoare pentru cărţile de identitate şi documentele de şedere menţionate la articolul 2 literele (a) şi (c), Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, specificaţii tehnice suplimentare cu privire la următoarele aspecte:
a)elemente şi cerinţe de securitate suplimentare, inclusiv norme sporite împotriva falsificării şi contrafacerii;
b)specificaţii tehnice privind suportul de stocare a caracteristicilor biometrice menţionate la articolul 3 alineatul (5) şi securitatea acestora, inclusiv prevenirea accesului neautorizat şi facilitarea validării;
c)cerinţe privind calitatea şi standarde tehnice comune pentru imaginea facială şi pentru amprentele digitale.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 15 alineatul (2).
(2)In conformitate cu procedura prevăzută la articolul 15 alineatul (2), se poate decide ca specificaţiile prevăzute la prezentul articol să fie secrete şi să nu fie publicate. In acest caz, ele nu sunt comunicate decât acelor organisme desemnate de statele membre ca fiind responsabile cu imprimarea şi persoanelor autorizate corespunzător de un stat membru sau de Comisie.
(3)Fiecare stat membru desemnează un organism responsabil cu tipărirea cărţilor de identitate şi un organism pentru tipărirea permiselor de şedere ale membrilor de familie ai cetăţenilor Uniunii şi comunică numele acestor organisme Comisiei şi celorlalte state membre. Statele membre au dreptul să modifice organismele desemnate şi informează Comisia şi celelalte state membre în consecinţă.
Statele membre pot decide, de asemenea, să desemneze un organism unic responsabil cu tipărirea atât a cărţilor de identitate cât şi a permiselor de şedere ale membrilor de familie ai cetăţenilor Uniunii şi comunică numele acestui organism Comisiei şi celorlalte state membre.
Două sau mai multe state membre pot decide, de asemenea, să desemneze un organism unic în acest scop şi informează Comisia şi celelalte state membre în consecinţă.
Art. 15: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de comitetul instituit prin articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 1683/95. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)In cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011. In cazul în care comitetul nu emite un aviz, Comisia nu adoptă proiectul de act de punere în aplicare şi se aplică articolul 5 alineatul (4) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 16: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 2 august 2021.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.