Art. 27. - Art. 27: Transmitere şi schimb de informaţii pe cale electronică - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
Art. 27: Transmitere şi schimb de informaţii pe cale electronică
(1)Transmiterea şi schimbul următoarelor informaţii şi documente se realizează prin mijloace electronice, fie prin hubul sistemului central menţionat la alineatul (3), fie prin alte sisteme sau software-uri interoperabile disponibile în conformitate cu alineatul (4):
a)pentru deşeurile menţionate la articolul 4 alineatele (1), (2) şi (3):
(i)notificarea unui transfer în temeiul articolelor 5 şi 13;
(ii)solicitări de informaţii şi documentaţie în temeiul articolelor 5 şi 8;
(iii)informaţii şi documentaţie în temeiul articolelor 5 şi 8;
(iv)informaţiile şi deciziile în temeiul articolului 8;
(v)deciziile în legătură cu un transfer notificat şi, dacă este cazul, o retragere a unui acord în conformitate cu articolul 9;
(vi)informaţiile şi condiţiile aplicabile transferului în temeiul articolului 10;
(vii)informaţii în temeiul articolului 11;
(viii)informaţiile şi obiecţiile formulate cu privire la un transfer în temeiul articolului 12;
(ix)informaţiile privind deciziile de emitere a acordului prealabil pentru anumite instalaţii de valorificare în temeiul articolului 14 alineatele (8) şi (10);
(x)informaţiile şi deciziile în temeiul articolului 14 alineatele (12) şi (15);
(xi)confirmările primirii deşeurilor în temeiul articolelor 15 şi 16;
(xii)certificatele de valorificare sau de eliminare în temeiul articolelor 15 şi 16;
(xiii)informaţii prealabile privind începerea a unui transfer în temeiul articolului 16;
(xiv)documentele care trebuie să fie puse la dispoziţie în conformitate cu articolul 16;
(xv)informaţii în temeiul articolului 17;
b)pentru deşeurile menţionate la articolul 4 alineatele (4) şi (5), informaţiile şi documentaţia, confirmarea şi certificatele în temeiul articolului 18;
c)informaţii şi documente referitoare la procedura de notificare şi acord scris prealabil şi la cerinţele generale de informare în temeiul articolelor 34 şi 35 şi al titlurilor IV, V şi VI, după caz.
(2)Pentru a actualiza lista cu informaţii şi documente necesare în temeiul alineatului (1) în funcţie de modificările sistemelor de schimb şi transmitere prin mijloace electronice, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 80 pentru a modifica alineatul (1) în vederea modificării listei de informaţii şi documente.
(3)Comisia operează un sistem central care permite transmiterea şi schimbul de informaţii şi documente menţionate la alineatul (1) pe cale electronică. Sistemul central respectiv furnizează un hub care să fie utilizat pentru schimbul în timp real de informaţii şi documente menţionate la alineatul (1) între sistemele sau software-urile disponibile de schimb electronic de date.
Hubul menţionat la primul paragraf se utilizează şi pentru schimbul în timp real de informaţii şi documente, astfel cum se menţionează la alineatul (1), pentru transferurile în interiorul Uniunii cu tranzit prin ţări terţe, exportul din Uniune, importul în Uniune şi tranzitul prin Uniune, în cazul în care autorităţile competente, birourile vamale de export, de ieşire şi de intrare, autorităţile implicate în controale şi operatorii economici din ţări terţe se conectează la hubul respectiv printr-un sistem sau software disponibil, caz în care alineatul (4) se aplică mutatis mutandis, sau prin site-ul web menţionat la al treilea paragraf de la prezentul alineat.
Acest sistem central oferă şi un site web pentru pregătirea şi prelucrarea informaţiilor şi a documentelor menţionate la alineatul (1) pentru transferurile în interiorul Uniunii, pentru transferurile în interiorul Uniunii cu tranzit prin ţări terţe, pentru exportul din Uniune, pentru importul în Uniune şi pentru tranzitul prin Uniune. Un astfel de site web poate fi utilizat de către autorităţile competente, de autorităţile implicate în controale şi de către operatorii economici ale statelor membre şi ale ţărilor terţe care nu utilizează sisteme sau software pentru schimbul electronic de date, pentru transmiterea şi schimbul direct, prin mijloace electronice, de informaţii şi documente menţionate la alineatul (1).
Software-ul menţionat la primul, al doilea şi al treilea paragraf este interoperabil cu sistemul central menţionat la alineatul (3), face schimb de informaţii şi documente prin sistemul central respectiv în timp real şi funcţionează în conformitate cu cerinţele şi normele prevăzute în actele de punere în aplicare adoptate de Comisie în temeiul alineatului (5).
Sistemul central facilitează păstrarea documentelor în conformitate cu articolul 20.
Acest sistem central asigură, de asemenea, interoperabilitatea sa cu mediul pentru informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri instituit în temeiul Regulamentului (UE) 2020/1056.
În termen de patru ani de la adoptarea actului de punere în aplicare menţionat la alineatul (5), Comisia asigură interconectarea sistemului central respectiv cu mediul aferent ghişeului unic al Uniunii Europene prin Sistemul de schimb de certificate în cadrul ghişeului unic al Uniunii Europene pentru vămi instituit prin Regulamentul (UE) 2022/2399.
(4)Statele membre pot utiliza propriile sisteme sau software-uri disponibile care să permită pregătirea şi prelucrarea informaţiilor şi a documentelor menţionate la alineatul (1) de către autorităţile competente, autorităţile implicate în controale şi, după caz, operatorii economici din statele membre, precum şi transmiterea şi schimbul electronic de informaţii şi documente menţionate la alineatul (1). Statele membre trebuie să se asigure că aceste sisteme şi software-uri sunt interoperabile cu sistemul central menţionat la alineatul (3), sunt operate în conformitate cu cerinţele şi normele stabilite în actele de punere în aplicare adoptate de Comisie în temeiul alineatului (5) şi permit schimbul de informaţii şi documente prin hubul sistemului central în timp real.
Sistemele menţionate la primul paragraf facilitează păstrarea documentelor în conformitate cu articolul 20.
(5)Cel târziu până la 21 mai 2025, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili:
a)cerinţele necesare pentru interoperabilitatea dintre sistemul central menţionat la alineatul (3) şi alte sisteme sau software-uri menţionate la alineatul (4), inclusiv un protocol pentru schimbul de date şi un model de date pentru schimbul de date menţionate în anexele IA, IB şi VII, precum şi certificatul menţionat la articolul 15;
b)orice alte cerinţe tehnice şi organizatorice, inclusiv privind aspecte legate de securitate, guvernanţa datelor şi confidenţialitatea datelor, care sunt necesare pentru punerea în practică a transmiterii şi a schimbului de informaţii şi documente menţionate la alineatul (1) pe cale electronică ţinând seama de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (42).
(42)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 81 alineatul (2).
(6)Comisia examinează funcţionalitatea sistemului central o dată la doi ani. Concluziile acestor examinări sunt comunicate Parlamentului European şi statelor membre. Examinarea ia în considerare feedbackul primit de la utilizatori, cum ar fi autorităţile competente şi notificatorii.