Art. 12. - Art. 12: Obiecţii împotriva transferurilor de deşeuri destinate valorificării - Regulamentul 1157/11-apr-2024 privind transferurile de deşeuri, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1257/2013 şi (UE) 2020/1056 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 21 Ianuarie 2025
Art. 12: Obiecţii împotriva transferurilor de deşeuri destinate valorificării
(1)În cazul în care se transmite o notificare în legătură cu un transfer de deşeuri destinate valorificării în conformitate cu articolul 5, autorităţile competente de destinaţie şi de expediere pot, în termenul de 30 de zile menţionat la articolul 9 alineatul (1), să formuleze obiecţii motivate pe baza unuia sau a mai multora dintre următoarele motive:
a)transferul sau valorificarea nu este în conformitate cu Directiva 2008/98/CE;
b)deşeurile în cauză nu urmează să fie tratate în conformitate cu planurile de gestionare a deşeurilor sau programele de prevenire a generării de deşeuri întocmite de ţările de expediere sau de destinaţie, în temeiul articolelor 28 şi 29 din Directiva 2008/98/CE;
c)transferul sau valorificarea nu este în conformitate cu legislaţia naţională privind protecţia mediului, ordinea publică, siguranţa publică sau protecţia sănătăţii în ceea ce priveşte acţiunile care se desfăşoară în ţara autorităţii competente care formulează obiecţiile;
d)transferul sau valorificarea nu este în conformitate cu legislaţia naţională din ţara de expediere privind valorificarea deşeurilor şi valorificarea sau eliminarea deşeurilor reziduale generate prin valorificarea deşeurilor în cauză, inclusiv atunci când transferul vizează deşeuri destinate valorificării într-o instalaţie care are standarde inferioare de tratare a deşeurilor respective comparativ cu cele existente în ţara de expediere, respectându-se nevoia de a se asigura o funcţionare adecvată a pieţei interne, cu excepţia cazului în care:
(i)există legislaţie corespondentă a Uniunii, în special în ceea ce priveşte deşeurile, şi, în dreptul intern care pune în aplicare o astfel de legislaţie a Uniunii, au fost introduse cerinţe care sunt cel puţin la fel de stricte precum cele prevăzute în legislaţia respectivă a Uniunii;
(ii)valorificarea şi valorificarea sau eliminarea deşeurilor reziduale generate prin valorificarea deşeurilor în cauză din ţara de destinaţie se realizează în condiţii care sunt considerate echivalente cu cele prevăzute de legislaţia naţională a ţării de expediere;
(iii) egislaţia naţională a ţării de expediere, alta decât cea prevăzută la punctul (i), nu a fost notificat în conformitate cu Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European şi a Consiliului (41), în cazul în care directiva respectivă impune acest lucru;
(41)Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informaţii în domeniul reglementărilor tehnice şi al normelor privind serviciile societăţii informaţionale (JO L 241, 17.9.2015, p. 1).
e)limitarea intrărilor de deşeuri destinate operaţiunilor de valorificare, altele decât reciclarea şi pregătirea pentru reutilizare, este necesară pentru ca un stat membru să îşi protejeze reţeaua de gestionare a deşeurilor, în cazul în care se preconizează, pe baza informaţiilor disponibile, că astfel de transferuri ar conduce la necesitatea eliminării sau a tratării deşeurilor generate pe plan intern într-un mod care nu este conform cu planurile de gestionare a deşeurilor ale statului membru respectiv;

f)autorităţile competente în cauză nu deţin informaţii conform cărora notificatorul sau destinatarul a fost condamnat pentru efectuarea unui transfer ilegal sau pentru alte acţiuni ilegale în ceea ce priveşte protecţia mediului sau a sănătăţii umane în cursul celor cinci ani anteriori transmiterii notificării;
g)autorităţile competente în cauză nu deţin informaţii conform cărora notificatorul sau instalaţia nu a respectat în mod repetat, în cursul celor cinci ani anteriori transmiterii notificării, articolele 15 şi 16 în ceea ce priveşte transferurile anterioare de deşeuri;
h)transferul sau valorificarea contravine obligaţiilor care rezultă din convenţiile internaţionale încheiate de statul membru sau de statele membre în cauză sau de Uniune;
i)raportul dintre deşeurile care pot fi valorificate şi cele care nu pot fi valorificate, valoarea estimată a materialelor care urmează a fi valorificate în final sau costul valorificării şi costul eliminării fracţiunii care nu poate fi valorificată nu justifică operaţiunea de valorificare, ţinându-se seama de considerente economice şi/sau ecologice;
j)deşeurile sunt destinate eliminării şi nu valorificării;
k)deşeurile nu urmează să fie tratate în conformitate cu standardele de protecţie a mediului obligatorii din punct de vedere juridic în ceea ce priveşte operaţiunile de valorificare sau cu obligaţiile de valorificare sau de reciclare stabilite în actele legislative ale Uniunii sau deşeurile urmează să fie tratate într-o instalaţie care intră sub incidenţa Directivei 2010/75/UE, dar care nu aplică cele mai bune tehnici disponibile, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 10 din directiva respectivă.
(2)Autorităţile competente de tranzit pot formula obiecţii motivate, în termenul de 30 de zile menţionat la alineatul (1) împotriva unui transfer de deşeuri destinate valorificării. Orice astfel de obiecţie se bazează numai pe motivele prevăzute la alineatul (1) literele (c), (f), (g) şi (h).
(3)În cazul în care, în termenul de 30 de zile menţionat la alineatul (1), autorităţile competente consideră că problemele care au stat la baza obiecţiilor lor au fost soluţionate, acestea informează de îndată notificatorul în acest sens.
(4)În cazul în care problemele care au stat la baza obiecţiilor nu sunt soluţionate în termenul de 30 de zile menţionat la alineatul (1), notificarea transferului de deşeuri destinate valorificării îşi pierde valabilitatea. În cazul în care intenţionează în continuare să efectueze transferul, notificatorul transmite o nouă notificare, cu excepţia cazului în care toate autorităţile competente în cauză şi notificatorul convin altfel.
(5)Obiecţiile formulate de autorităţile competente pe baza motivelor prevăzute la alineatul (1) literele (d) şi (e) de la prezentul articol şi motivele acestor obiecţii se comunică Comisiei în conformitate cu articolul 73.
(6)În conformitate cu articolul 9 alineatul (2), autorităţile competente informează notificatorul cu privire la motivele obiecţiei lor faţă de un transfer.
(7)Autoritatea competentă de expediere informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la legislaţia naţională pe care se pot baza obiecţiile formulate de autorităţile competente în conformitate cu alineatul (1) litera (d) specificând deşeurile şi operaţiunile de valorificare, precum şi operaţiunile de valorificare sau eliminare a deşeurilor reziduale generate prin valorificarea deşeurilor în cauză pentru care se aplică obiecţiile respective, înainte de invocarea legislaţiei naţionale drept temei pentru obiecţii motivate.
Statele membre de destinaţie informează Comisia şi celelalte state membre despre deciziile sau legislaţia naţională pe care se pot baza obiecţiile formulate de autorităţile competente în conformitate cu alineatul (1) litera (e) şi specifică deşeurile şi operaţiunile de valorificare pentru care se aplică obiecţiile respective, înainte de invocarea acestor decizii sau a legislaţiei naţionale ca temei pentru obiecţii motivate.