Capitolul iii - ORGANIZAREA AUTORITĂŢII - Regulamentul 1149/20-iun-2019 de instituire a unei Autorităţi Europene a Muncii, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004, a Regulamentului (UE) nr. 492/2011 şi a Regulamentului (UE) 2016/589 şi de abrogare a Deciziei (UE) 2016/344

Acte UE

Jurnalul Oficial 186L

În vigoare
Versiune de la: 11 Iulie 2019
CAPITOLUL III:ORGANIZAREA AUTORITĂŢII
Art. 16: Structura administrativă şi de conducere
(1)Structura administrativă şi de conducere a autorităţii cuprinde:
a)un consiliu de administraţie;
b)un director executiv;
c)un grup al părţilor interesate.
(2)Autoritatea poate înfiinţa grupuri de lucru sau grupuri de experţi compuse din reprezentanţi ai statelor membre sau ai Comisiei, sau din experţi externi, în urma unei proceduri de selecţie, sau o combinaţie a acestora, pentru îndeplinirea sarcinilor sale specifice sau pentru domenii de politică specifice. Aceasta instituie platforma menţionată la articolul 12, în calitate de grup de lucru permanent, şi Consiliul de mediere menţionat la articolul 13.
Regulamentele de procedură ale acestor grupuri de lucru şi grupuri de experţi sunt stabilite de autoritate, după consultarea Comisiei.
Art. 17: Componenţa consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie este format din:
a)câte un membru din fiecare stat membru;
b)doi membri care reprezintă Comisia;
c)un expert independent numit de Parlamentul European;
d)patru membrii care reprezintă organizaţiile interprofesionale ale partenerilor sociali la nivelul Uniunii, sindicatele şi organizaţiile patronale fiind reprezentate în mod egal.
Numai membrii menţionaţi la literele (a) şi (b) de la primul paragraf au drept de vot.
(2)Fiecare membru al consiliului de administraţie are un membru supleant. Membrul supleant îl reprezintă pe membrul titular atunci când acesta lipseşte.
(3)Membrii menţionaţi la alineatul (1) primul paragraf litera (a) şi supleanţii acestora sunt numiţi de propriul stat membru.
Comisia numeşte membrii menţionaţi la alineatul (1) primul paragraf litera (b). Parlamentul European numeşte expertul menţionat la alineatul (1) primul paragraf litera (c).
Organizaţiile interprofesionale ale partenerilor sociali la nivelul Uniunii îşi numesc reprezentanţii şi Parlamentul European îşi numeşte expertul independent după ce se asigură de absenţa oricărui conflict de interese.
Membrii consiliului de administraţie şi supleanţii acestora sunt numiţi în funcţie de cunoştinţele lor în domeniile menţionate la articolul 1, ţinând cont de competenţele lor manageriale, administrative şi bugetare relevante.
Toate părţile reprezentate în consiliul de administraţie depun eforturi pentru a limita rata de înlocuire a reprezentanţilor lor, în scopul de a asigura continuitatea activităţii consiliului. Toate părţile urmăresc să asigure o reprezentare echilibrată a femeilor şi a bărbaţilor în consiliul de administraţie.
(4)Fiecare membru şi fiecare supleant semnează o declaraţie scrisă în momentul preluării funcţiei în care declară că nu se află într-o situaţie de conflict de interese. Fiecare membru şi fiecare supleant îşi actualizează declaraţia atunci când intervine o modificare a circumstanţelor în ceea ce priveşte conflictele de interese. Autoritatea publică declaraţiile de interese şi actualizările acestora pe site-ul său web.
(5)Mandatul membrilor şi al supleanţilor acestora este de patru ani. Mandatul respectiv poate fi reînnoit.
(6)Reprezentanţii ţărilor terţe care aplică dreptul Uniunii în domeniile reglementate de prezentul regulament pot participa la reuniunile şi deliberările consiliului de administraţie în calitate de observatori.
(7)Un reprezentant al Eurofound, un reprezentant al EU-OSHA, un reprezentant al Cedefop şi un reprezentant al
Fundaţiei Europene de Formare pot fi invitaţi să participe în calitate de observatori la reuniunile consiliului de administraţie, pentru a spori eficienţa agenţiilor şi sinergiile dintre acestea.
Art. 18: Funcţiile consiliului de administraţie
(1)În special, consiliul de administraţie:
a)oferă orientările strategice şi supraveghează activităţile autorităţii;
b)adoptă, cu o majoritate de două treimi a membrilor cu drept de vot, bugetul anual al autorităţii şi exercită alte funcţii în ceea ce priveşte bugetul autorităţii în conformitate cu capitolul IV;
c)evaluează şi adoptă raportul anual de activitate consolidat privind activităţile autorităţii, inclusiv o imagine de ansamblu a îndeplinirii sarcinilor sale şi îl transmite până la data de 1 iulie a fiecărui an Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi şi face public raportul anual de activitate consolidat;
d)adoptă normele financiare aplicabile autorităţii în conformitate cu articolul 29;
e)adoptă o strategie antifraudă, proporţională cu riscurile de fraudă, ţinând seama de costurile şi de beneficiile măsurilor care urmează să fie puse în aplicare;
f)adoptă norme de prevenire şi gestionare a conflictelor de interese în ceea ce priveşte propriii membri şi experţii independenţi, precum şi membrii Grupului părţilor interesate, ai grupurilor de lucru şi ai grupurilor de experţi ai autorităţii, menţionaţi la articolul 16 alineatul (2), precum şi în ceea ce priveşte experţii naţionali detaşaţi şi alte categorii de personal care nu sunt angajaţi ai autorităţii menţionaţi la articolul 33, şi publică anual pe site-ul său web declaraţiile de interese ale membrilor consiliului de administraţie;
g)adoptă şi actualizează periodic, pe baza unei analize a necesităţilor, planurile de comunicare şi difuzare menţionate la articolul 36 alineatul (3);
h)adoptă propriul regulament de procedură;
i)adoptă normele aplicabile procedurii de mediere în temeiul articolului 13;
j)înfiinţează grupuri de lucru şi grupuri de experţi în temeiul articolului 16 alineatul (2) şi adoptă regulamentele de procedură ale acestora;
k)exercită, în conformitate cu alineatul (2), în ceea ce priveşte personalul autorităţii, competenţele de autoritate împuternicită să facă numiri, conferite prin Statutul funcţionarilor, şi competenţele de autoritate abilitată să încheie contracte de muncă, conferite prin Regimul aplicabil celorlalţi agenţi (denumite în continuare "competenţele autorităţii împuternicite să facă numiri");
l)adoptă norme de punere în aplicare pentru a asigura aplicarea Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi în conformitate cu articolul 110 din Statutul funcţionarilor;
m)instituie, după caz, o capacitate de audit intern;
n)numeşte directorul executiv şi, după caz, îi prelungeşte mandatul sau îl demite din funcţie în conformitate cu articolul 31;
o)numeşte un contabil, căruia i se aplică Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, care este complet independent în îndeplinirea îndatoririlor sale;
p)stabileşte procedura de selecţie a membrilor şi a membrilor supleanţi ai Grupului părţilor interesate instituit în conformitate cu articolul 23 şi numeşte respectivii membri şi membri supleanţi;
q)se asigură că se dă curs în mod adecvat concluziilor şi recomandărilor care decurg din rapoartele de audit şi din evaluările interne sau externe, precum şi din investigaţiile efectuate de OLAF;
r)ia toate deciziile privind instituirea comisiilor interne sau a altor organisme ale autorităţii şi, dacă este necesar, privind modificarea acestora, luând în considerare nevoile activităţii autorităţii şi având în vedere buna gestiune financiară;
s)aprobă proiectul de document unic de programare al autorităţii menţionat la articolul 24, înainte de transmiterea acestuia către Comisie spre avizare;
t)adoptă, după primirea avizului Comisiei, documentul unic de programare al autorităţii cu o majoritate de două treimi a membrilor cu drept de vot ai consiliului de administraţie şi în conformitate cu articolul 24.
(2)În conformitate cu articolul 110 din Statutul funcţionarilor, consiliul de administraţie adoptă o decizie în temeiul articolului 2 alineatul (1) din Statutul funcţionarilor şi al articolului 6 din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi, delegând către directorul executiv competenţele relevante ale autorităţii împuternicite să facă numiri şi stabilind condiţiile în care poate fi suspendată delegarea competenţelor respective. Directorul executiv este autorizat să subdelege aceste competenţe.
(3)În cazul în care anumite circumstanţe excepţionale impun acest lucru, consiliul de administraţie poate, prin intermediul unei decizii, să suspende temporar delegarea către directorul executiv a competenţelor autorităţii împuternicite să facă numiri şi a competenţelor subdelegate de către directorul executiv şi să le exercite el însuşi sau să le delege unuia dintre membrii săi sau unui membru al personalului, altul decât directorul executiv.
Art. 19: Preşedintele consiliului de administraţie
(1)Consiliul de administraţie alege un preşedinte şi un vicepreşedinte din rândul membrilor cu drept de vot şi depune eforturi pentru realizarea echilibrului de gen. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt aleşi cu o majoritate de două treimi din membrii consiliului de administraţie cu drept de vot.
În cazul în care un prim vot nu conduce la obţinerea majorităţii de două treimi, se organizează un al doilea vot prin care preşedintele şi vicepreşedinţii sunt aleşi cu o majoritate simplă a membrilor cu drept de vot ai consiliului de administraţie.
Vicepreşedintele îl înlocuieşte automat pe preşedinte dacă acesta nu îşi poate îndeplini îndatoririle.
(2)Durata mandatelor preşedintelui şi vicepreşedintelui este de trei ani. Mandatul acestora poate fi reînnoit o singură dată. Cu toate acestea, dacă, în orice moment din cursul mandatului, calitatea acestora de membri ai consiliului de administraţie încetează, mandatul lor expiră automat la aceeaşi dată.
Art. 20: Reuniunile consiliului de administraţie
(1)Preşedintele convoacă reuniunile consiliului de administraţie.
(2)Preşedintele organizează deliberările în conformitate cu punctele de pe ordinea de zi. Membrii menţionaţi la articolul 17 alineatul (1) primul paragraf literele (c) şi (d) nu participă la deliberările cu privire la punctele legate de informaţii sensibile despre cazuri individuale, în conformitate cu regulamentul de procedură al consiliului de administraţie.
(3)Directorul executiv al autorităţii participă la deliberări, fără drept de vot.
(4)Consiliul de administraţie se reuneşte în şedinţă ordinară cel puţin de două ori pe an. În plus, acesta se reuneşte la iniţiativa preşedintelui său, la solicitarea Comisiei sau la solicitarea a cel puţin o treime din membrii săi.
(5)Consiliul de administraţie convoacă reuniuni cu Grupul părţilor interesate cel puţin o dată pe an.
(6)Orice persoană sau organizaţie a cărei opinie poate fi de interes poate fi invitată de consiliul de administraţie să participe la reuniunile acestuia în calitate de observator, inclusiv membrii Grupului părţilor interesate.
(7)Sub rezerva propriului regulamentul de procedură, membrii consiliului de administraţie şi supleanţii lor pot să fie asistaţi în cursul reuniunilor de consilieri sau de experţi.
(8)Autoritatea asigură secretariatul consiliului de administraţie.
Art. 21: Regulile de vot ale consiliului de administraţie
(1)Fără a aduce atingere articolului 18 alineatul (1) literele (b) şi (t), articolului 19 alineatul (1) şi articolului 31 alineatul (8), consiliul de administraţie adoptă deciziile cu o majoritate a membrilor cu drept de vot.
(2)Fiecare membru cu drept de vot dispune de un vot. În absenţa unui membru cu drept de vot, supleantul său poate exercita dreptul de vot al acestuia.
(3)Directorul executiv al autorităţii participă la deliberări, fără drept de vot.
(4)Regulamentul de procedură al consiliului de administraţie stabileşte în mod detaliat modalităţile de vot, în special condiţiile în care un membru poate acţiona în numele altui membru, precum şi circumstanţele în care pentru vot trebuie utilizate proceduri scrise.
Art. 22: Responsabilităţile directorului executiv
(1)Directorul executiv este responsabil pentru gestionarea autorităţii şi urmăreşte asigurarea unui echilibru de gen în cadrul autorităţii. Directorul executiv răspunde în faţa consiliului de administraţie.
(2)Directorul executiv prezintă Parlamentului European un raport privind modul în care şi-a îndeplinit atribuţiile, atunci când este invitat să facă acest lucru. Consiliul îl poate invita pe directorul executiv să prezinte un raport cu privire la îndeplinirea atribuţiilor sale.
(3)Directorul executiv este reprezentantul legal al autorităţii.
(4)Directorul executiv răspunde de punerea în aplicare a sarcinilor atribuite autorităţii în temeiul prezentului regulament, în special:
a)administrarea curentă a autorităţii;
b)punerea în aplicare a deciziilor adoptate de consiliul de administraţie;
c)elaborarea unui proiect de document unic de programare şi prezentarea acestuia către consiliul de administraţie spre aprobare;
d)punerea în aplicare a documentului unic de programare şi raportarea către consiliul de administraţie cu privire la punerea sa în aplicare;
e)pregătirea proiectului de raport anual consolidat privind activităţile autorităţii şi prezentarea acestuia către consiliul de administraţie spre evaluare şi adoptare;
f)elaborarea unui plan de acţiune în urma concluziilor rapoartelor şi evaluărilor de audit interne sau externe, precum şi a investigaţiilor desfăşurate de OLAF şi prezentarea de rapoarte semestriale Comisiei şi rapoarte periodice consiliului de administraţie în legătură cu progresele înregistrate;
g)protejarea intereselor financiare ale Uniunii prin aplicarea de măsuri preventive de combatere a fraudei, a corupţiei şi a oricăror alte activităţi ilegale, prin realizarea de controale eficace, fără a aduce atingere competenţei de investigare a OLAF, şi, dacă se constată nereguli, prin recuperarea sumelor plătite necuvenit şi, după caz, prin sancţiuni eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare, de natură administrativă, inclusiv de natură financiară;
h)pregătirea unei strategii antifraudă pentru autoritate şi prezentarea acesteia către consiliul de administraţie spre adoptare;
i)elaborarea proiectului de norme financiare aplicabile autorităţii şi prezentarea acestuia către consiliul de administraţie;
j)întocmirea proiectului de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale autorităţii, ca parte a documentului unic de programare al autorităţii şi execuţia bugetului acesteia;
k)adoptarea, în conformitate cu decizia menţionată la articolul 18 alineatul (2), a deciziilor cu privire la gestionarea resurselor umane;
l)adoptarea deciziilor privind structurile interne ale autorităţii, inclusiv, dacă este necesar, funcţiile adjuncţilor care pot asigura gestionarea curentă a autorităţii, şi, dacă este cazul, modificarea acestora, ţinând seama de nevoile legate de activităţile autorităţii şi buna gestiune bugetară;
m)după caz, cooperarea cu agenţiile Uniunii şi încheierea de acorduri de cooperare cu acestea;
n)punerea în aplicare a măsurilor stabilite de consiliul de administraţie pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/1725 de către autoritate;
o)informarea consiliului de administraţie cu privire la contribuţiile prezentate de Grupul părţilor interesate.
(5)Directorul executiv decide dacă este necesară afectarea unuia sau a mai multor membri ai personalului într-unul sau mai multe state membre şi dacă este necesară înfiinţarea unui birou de legătură în Bruxelles pentru a sprijini cooperarea autorităţii cu instituţiile şi organele relevante ale Uniunii. Înainte de a decide să înfiinţeze un birou local sau un birou de legătură, directorul executiv obţine acordul prealabil al Comisiei, al consiliului de administraţie şi al statului membru unde îşi va avea sediul biroul. Decizia respectivă precizează domeniul de aplicare al activităţilor care urmează să fie efectuate la biroul respectiv, astfel încât să se evite costurile inutile şi suprapunerea funcţiilor administrative ale autorităţii. Poate fi solicitată încheierea unui acord privind sediul cu statul membru unde îşi va avea sediul biroul local sau biroul de legătură.
Art. 23: Grupul părţilor interesate
(1)Pentru a facilita consultările cu părţile interesate relevante şi a beneficia de expertiza lor în domeniile care intră sub incidenţa prezentului regulament, se instituie un Grup al părţilor interesate. Grupul părţilor interesate funcţionează pe lângă autoritate şi are funcţii consultative.
(2)Grupul părţilor interesate primeşte informări prealabile şi poate, la cererea autorităţii sau din proprie iniţiativă, să prezinte autorităţii avize privind:
a)aspecte legate de aplicarea şi asigurarea respectării dreptului Uniunii în domeniile reglementate de prezentul regulament, inclusiv analizele mobilităţii forţei de muncă transfrontaliere şi evaluarea riscurilor, astfel cum se menţionează la articolul 10;
b)proiectul de raport anual consolidat de activitate privind acţiunile autorităţii menţionat la articolul 18;
c)proiectul provizoriu de document unic de programare menţionat la articolul 24;
(3)Grupul părţilor interesate este prezidat de directorul executiv şi se întruneşte cel puţin de două ori pe an la iniţiativa directorului executiv sau la solicitarea Comisiei.
(4)Grupul părţilor interesate este format din doi reprezentanţi ai Comisiei şi zece reprezentanţi ai partenerilor sociali la nivelul Uniunii, sindicatele şi organizaţiile patronale fiind reprezentate în mod egal, inclusiv ai unor parteneri sociali sectoriali recunoscuţi la nivelul Uniunii reprezentând sectoare vizate în special de probleme legate de mobilitatea forţei de muncă.
(5)Membrii şi membrii supleanţi ai Grupului părţilor interesate sunt desemnaţi de organizaţiile lor şi numiţi de consiliul de administraţie. Membrii supleanţi sunt numiţi de consiliul de administraţie conform aceloraşi condiţii ca în cazul membrilor şi aceştia înlocuiesc în mod automat membrii absenţi. În măsura posibilului, se respectă un echilibru de gen adecvat, precum şi o reprezentare adecvată a IMM-urilor.
(6)Autoritatea asigură secretariatul Grupului părţilor interesate. Grupul părţilor interesate îşi adoptă propriul regulament de procedură cu o majoritate de două treimi a membrilor săi cu drept de vot. Regulamentul de procedură este supus aprobării consiliului de administraţie.
(7)Grupul părţilor interesate poate invita experţi sau reprezentanţi ai organizaţiilor internaţionale relevante la reuniunile sale.
(8)Autoritatea publică avizele, opiniile şi recomandările Grupului părţilor interesate, precum şi rezultatele consultărilor, cu excepţia cazului în care există cerinţe de confidenţialitate.