Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 212L

În vigoare
Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."supraveghere" înseamnă verificarea în mod continuu, de către autoritatea competentă sau în numele acesteia, a faptului că cerinţele prezentului regulament şi ale actelor delegate şi actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia, pe baza cărora s-a eliberat un certificat sau în privinţa cărora s-a întocmit o declaraţie, continuă să fie respectate;
2."Convenţia de la Chicago" înseamnă Convenţia privind aviaţia civilă internaţională şi anexele la aceasta, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944;
3."produs" înseamnă o aeronavă, un motor sau o elice;
4."piesă" înseamnă orice element al unui produs, astfel cum este definit în proiectul de tip al produsului respectiv;
5.«ATM/ANS» înseamnă managementul traficului aerian, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 9 din Regulamentul (UE) 2024/2803, serviciile de navigaţie aeriană, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 5 din regulamentul respectiv, funcţiile de reţea menţionate la articolul 37 din regulamentul respectiv şi serviciile care constau în generarea şi prelucrarea de date, precum şi în formatarea şi furnizarea de date către traficul aerian general în scopul navigaţiei aeriene;

6."componentă ATM/ANS" înseamnă obiecte tangibile, cum ar fi hardware, precum şi obiectele intangibile, cum ar fi software-ul, de care depinde interoperabilitatea EATMN;
7."sistem ATM/ANS" înseamnă agregarea componentelor aeriene şi de la sol, precum şi echipamentul spaţial, care oferă suport serviciilor de navigaţie aeriană pentru toate etapele de zbor;
8."Planul general pentru ATM" înseamnă planul aprobat prin Decizia 2009/320/CE a Consiliului (1), în conformitate cu articolul 1 la alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 219/2007 al Consiliului (2);
(1)Decizia Consiliului din 30 martie 2009 de aprobare a Planului general european de management al traficului aerian al proiectului de cercetare privind ATM în contextul cerului unic european (SESAR) (JO L 95, 9.4.2009, p. 41).
(2)Regulamentul (CE) nr. 219/2007 al Consiliului din 27 februarie 2007 privind înfiinţarea unei întreprinderi comune pentru realizarea sistemului european de nouă generaţie pentru gestionarea traficului aerian (SESAR) (JO L 64, 2.3.2007, p. 1).
9."certificare" înseamnă orice formă de recunoaştere în conformitate cu prezentul regulament, pe baza unei evaluări adecvate, a faptului că o persoană fizică sau juridică, un produs, o piesă, un echipament neinstalat, un echipament pentru controlul de la distanţă al aeronavelor fără pilot la bord, un aerodrom, un echipament de aerodrom cu impact asupra siguranţei, un sistem ATM/ANS, o componentă ATM/ANS sau un echipament de pregătire sintetică pentru zbor îndeplineşte cerinţele aplicabile ale prezentului regulament şi ale actelor delegate şi actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia, prin eliberarea unui certificat care atestă o astfel de conformitate;
10."declaraţie" înseamnă orice declaraţie scrisă întocmită în conformitate cu prezentul regulament pe răspunderea exclusivă a unei persoane fizice sau juridice căreia i se aplică prezentul regulament, prin care se confirmă faptul că sunt îndeplinite cerinţele aplicabile ale prezentului regulament şi ale actelor delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia referitoare la o persoană fizică sau juridică, un produs, o piesă, un echipament neinstalat, un echipament pentru controlul de la distanţă al aeronavelor fără pilot la bord, un echipament de aerodrom cu impact asupra siguranţei, un sistem ATM/ANS, o componentă ATM/ANS sau un echipament de pregătire sintetică pentru zbor;
11."entitate calificată" înseamnă o persoană fizică sau juridică acreditată care poate fi însărcinată de agenţie sau de o autoritate naţională competentă cu anumite sarcini de certificare sau de supraveghere în temeiul prezentului regulament, sub controlul şi responsabilitatea agenţiei sau a autorităţii naţionale competente;
12."certificat" înseamnă orice certificat, aprobare, licenţă, autorizaţie, atestat sau alt document eliberat ca urmare a unei certificări care atestă îndeplinirea cerinţelor aplicabile;
13."operator de aeronave" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care operează sau îşi propune să opereze una sau mai multe aeronave;
14."operator de aerodrom" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care operează sau îşi propune să opereze unul sau mai multe aerodromuri;
15."echipament de pregătire sintetică pentru zbor" înseamnă orice tip de echipament în care condiţiile de zbor sunt simulate la sol, inclusiv simulatoarele de zbor, echipamentele de pregătire pentru zbor, echipamentele de pregătire pentru procedurile de zbor şi navigaţie şi echipamentele de pregătire instrumentală de bază;
16."aerodrom" înseamnă o suprafaţă definită, pe pământ sau pe apă, pe o structură fixă, fixă în larg sau plutitoare, inclusiv toate clădirile, instalaţiile şi echipamentele aferente, destinată a fi utilizată fie în întregime, fie parţial pentru sosirea, plecarea şi mişcarea la sol a aeronavelor;
17."echipament de aerodrom cu impact asupra siguranţei" înseamnă orice instrument, echipament, mecanism, aparat, dispozitiv auxiliar, software sau accesoriu care este utilizat sau este destinat să fie utilizat pentru a contribui la operarea în siguranţă a aeronavelor pe un aerodrom;
18."platformă" înseamnă o zonă definită pe un aerodrom care este destinată aeronavelor în scopul îmbarcării sau debarcării pasagerilor, al încărcării sau descărcării bagajelor, poştei sau mărfurilor, al alimentării cu combustibil, al staţionării sau al întreţinerii;
19."serviciu de gestionare a platformei (apron management services) (AMS)" înseamnă un serviciu furnizat pentru a administra activităţile şi mişcarea aeronavelor şi a vehiculelor pe o platformă;
20."serviciu de informare privind zborurile" înseamnă un serviciu furnizat în scopul de a oferi consiliere şi informaţii utile pentru desfăşurarea sigură şi eficientă a zborurilor;
21."trafic aerian general" înseamnă toate mişcările aeronavelor civile şi de stat efectuate în conformitate cu procedurile Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI);
22."standarde internaţionale şi practici recomandate" înseamnă standardele internaţionale şi practicile recomandate adoptate de OACI în conformitate cu articolul 37 din Convenţia de la Chicago;
23."serviciu de handling la sol" înseamnă orice serviciu furnizat pe aerodromuri care cuprinde activităţile cu impact asupra siguranţei în domeniul supravegherii la sol, al dispeceratului de zbor şi al controlului încărcăturii, al handlingului pasagerilor, al handlingului bagajelor, al handlingului mărfurilor şi al poştei, al handlingului aeronavelor pe platformă, al serviciilor pentru aeronave, al handlingului combustibilului şi lubrifianţilor şi al încărcării produselor pentru catering, inclusiv în cazul în care operatorii de aeronave realizează pe cont propriu respectivele servicii de handling la sol (self-handling);
24."transport aerian comercial" înseamnă operarea unei aeronave pentru transportul de pasageri, mărfuri sau poştă contra unei remuneraţii sau a altor contraprestaţii;
25."performanţa siguranţei" înseamnă realizările în materie de siguranţă ale Uniunii, ale unui stat membru sau ale unei organizaţii, definite prin ţintele şi indicatorii săi de performanţă a siguranţei;
26."indicator de performanţă a siguranţei" înseamnă un parametru utilizat pentru monitorizarea şi evaluarea performanţei siguranţei;
27."ţintă de performanţă a siguranţei" înseamnă un obiectiv planificat sau vizat pentru respectarea indicatorilor de performanţă a siguranţei pe o anumită perioadă de timp;
28."aeronavă" înseamnă orice aparat care se poate susţine în atmosferă cu ajutorul altor reacţii ale aerului decât cele asupra suprafeţei pământului;
29."echipament neinstalat" înseamnă orice instrument, echipament, mecanism, aparat, dispozitiv auxiliar, software sau accesoriu care este transportat la bordul unei aeronave de către operatorul aeronavei, care nu este o piesă şi care este utilizat sau este destinat să fie utilizat la operarea sau controlarea unei aeronave, care ajută la supravieţuirea ocupanţilor, sau care ar putea avea un impact asupra operării în siguranţă a aeronavei;
30."aeronavă fără pilot la bord" înseamnă orice aeronavă operată sau destinată să opereze în mod autonom sau să fie pilotată de la distanţă fără pilot la bord;
31."pilot la distanţă" înseamnă o persoană fizică ce răspunde de desfăşurarea în siguranţă a zborului unei aeronave fără pilot la bord prin operarea comenzilor de zbor ale acesteia, fie manual, fie, atunci când aeronava fără pilot la bord zboară în mod automat, prin monitorizarea traiectoriei sale, având posibilitatea de a interveni şi de a schimba traiectoria în orice moment;
32."echipament pentru controlul de la distanţă al aeronavelor fără pilot la bord" înseamnă orice instrument, echipament, mecanism, aparat, dispozitiv auxiliar, software sau accesoriu necesar pentru operarea în siguranţă a unei aeronave fără pilot la bord, care nu constituie o piesă şi care nu este transportat la bordul respectivei aeronave fără pilot la bord;
33.«spaţiu aerian al Cerului unic european» înseamnă spaţiul aerian de deasupra teritoriului pe care se aplică tratatele, precum şi orice alt spaţiu aerian în care statele membre aplică Regulamentul (UE) 2024/2803 în conformitate cu articolul 1 alineatul (4) din respectivul regulament;

34.«autoritate naţională competentă» înseamnă una sau mai multe entităţi desemnate de un stat membru şi care posedă competenţele necesare şi responsabilităţi alocate pentru îndeplinirea sarcinilor legate de certificare, de supraveghere şi de asigurarea respectării legii în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul său.