Art. 94. - Art. 94: Competenţele autorităţilor competente - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 94: Competenţele autorităţilor competente
(1)Pentru a-şi îndeplini atribuţiile care le revin în temeiul titlurilor II-VI din prezentul regulament, autorităţile competente dispun, conform dreptului intern, de cel puţin de următoarele competenţe de supraveghere şi de investigare:
1.a) să solicite oricărei persoane să furnizeze informaţiile şi documentele pe care autorităţile competente consideră că ar putea fi relevante pentru îndeplinirea sarcinilor lor;
2.b) să suspende sau să solicite unui furnizor de servicii de criptoactive să suspende furnizarea de servicii de criptoactive timp de cel mult 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când au motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
3.c) să interzică furnizarea de servicii de criptoactive în cazul în care constată că a fost încălcat prezentul regulament;
4.d) să prezinte sau să solicite unui furnizor de servicii de criptoactive să prezinte toate informaţiile semnificative care ar putea avea un efect asupra furnizării serviciilor de criptoactive în cauză, pentru a asigura protecţia intereselor clienţilor, în special ale deţinătorilor de retail, sau buna funcţionare a pieţei;
5.e) să facă public faptul că un furnizor de servicii de criptoactive nu îşi îndeplineşte obligaţiile;
6.f) să suspende sau să solicite unui furnizor de servicii de criptoactive să suspende furnizarea serviciilor de criptoactive în cazul în care autorităţile competente consideră că situaţia furnizorului de servicii de criptoactive este de aşa natură încât furnizarea serviciilor de criptoactive ar prejudicia interesele clienţilor, în special ale deţinătorilor de retail;
7.g) să impună transferul contractelor existente unui alt furnizor de servicii de criptoactive în cazul în care autorizaţia furnizorului de servicii de criptoactive este retrasă în conformitate cu articolul 64, sub rezerva acordului clienţilor şi al furnizorului de servicii de criptoactive căruia urmează să îi fie transferate contractele;
8.h) în cazul în care există motive pentru a presupune că o persoană furnizează servicii de criptoactive fără autorizaţie, să dispună încetarea imediată a activităţii fără avertizare prealabilă sau impunerea unui termen pentru încetare;
9.i) să solicite ofertanţilor, persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor sau emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică să îşi modifice cartea albă pentru criptoactive sau să îşi modifice din nou cartea albă pentru criptoactive modificată, în cazul în care constată că cartea albă pentru criptoactive sau cartea albă pentru criptoactive modificată nu conţine informaţiile prevăzute la articolul 6, 19 sau 51;
10.j) să solicite ofertanţilor, persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor sau emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică să îşi modifice comunicările cu caracter publicitar în cazul în care constată că comunicările cu acestea nu respectă cerinţele prevăzute la articolul 7, 29 sau 53 din prezentul regulament;
11.k) să solicite ofertanţilor, persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor sau emitenţilor de tokenuri raportate la active şi tokenuri de monedă electronică să includă informaţii suplimentare în cărţile lor albe pentru criptoactive, atunci când acest lucru este necesar pentru stabilitatea financiară sau pentru protecţia intereselor deţinătorilor de criptoactive, în special ale deţinătorilor de retail;
12.l) să suspende o ofertă publică sau o admitere la tranzacţionare de criptoactive timp de cel mult 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când au motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
13.m) să interzică o ofertă publică sau o admitere la tranzacţionare de criptoactive în cazul în care constată încălcarea prezentului regulament sau au motive întemeiate să suspecteze că acesta va fi încălcat;
14.n) să suspende sau să solicite unui furnizor de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive să suspende tranzacţionarea criptoactivelor pentru o perioadă de cel mult 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când au motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
15.o) să interzică tranzacţionarea de criptoactive pe o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive în cazul în care constată încălcarea prezentului regulament sau au motive întemeiate să suspecteze că acesta va fi încălcat;
16.p) să suspende sau să interzică comunicările cu caracter publicitar în cazul în care au motive întemeiate să suspecteze că prezentul regulament a fost încălcat;
17.q) să solicite ofertanţilor, persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, emitenţilor de tokenuri raportate la active sau tokenuri de monedă electronică sau furnizorilor relevanţi de servicii de criptoactive să înceteze sau să suspende comunicările cu caracter publicitar timp de cel mult 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când au motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
18.r) să facă public faptul că un ofertant, o persoană care solicită admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv sau un emitent al unui token raportat la active sau al unui token de monedă electronică nu îşi îndeplineşte obligaţiile;
19.s) să prezinte sau să solicite ofertantului, persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv sau emitentului unui token raportat la active sau al unui token de monedă electronică să prezinte toate informaţiile semnificative care ar putea avea un efect asupra evaluării criptoactivului oferit publicului sau admis la tranzacţionare, pentru a asigura protecţia intereselor deţinătorilor de criptoactive, în special ale deţinătorilor de retail, sau buna funcţionare a pieţei;
20.t) să suspende sau să solicite furnizorului de servicii de criptoactive relevant care operează platforma de tranzacţionare pentru criptoactive să suspende criptoactivele de la tranzacţionare, în cazul în care consideră că situaţia ofertantului, a persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare a unui criptoactiv sau a emitentului unui token raportat la active sau al unui token de monedă electronică este de aşa natură încât tranzacţionarea ar prejudicia interesele deţinătorilor de criptoactive, în special ale deţinătorilor de retail;
21.u) atunci când există motive pentru a presupune că o persoană emite tokenuri raportate la active sau tokenuri de monedă electronică fără autorizaţie sau că o persoană oferă criptoactive sau solicită admiterea la tranzacţionare de criptoactive, altele decât tokenuri raportate la active sau tokenuri de monedă electronică, fără a fi notificat o carte albă pentru criptoactivele respective în conformitate cu articolul 8, să dispună încetarea imediată a activităţii fără avertizare prealabilă sau impunerea unui termen pentru încetare;
22.v) să ia orice tip de măsuri pentru a se asigura că un ofertant sau o persoană care solicită admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor, un emitent al unui token raportat la active sau al unui token de monedă electronică sau un furnizor de servicii de criptoactive respectă prezentul regulament, inclusiv să solicite încetarea oricărei practici sau comportament pe care autorităţile competente îl consideră contrar prezentului regulament;
23.w) să efectueze inspecţii sau investigaţii la faţa locului în alte locaţii decât reşedinţele private ale persoanelor fizice şi, în acest scop, să pătrundă în incinte pentru a avea acces la documente şi la alte date sub orice formă;
24.x) să externalizeze verificările sau investigaţiile către auditori sau experţi;
25.y) să solicite îndepărtarea unei persoane fizice din organul de conducere al unui emitent al unui token raportat la active sau al unui furnizor de servicii de criptoactive;
26.z) să solicite oricărei persoane să ia măsuri pentru a-şi reduce poziţia sau expunerea la criptoactive;
27.aa) în cazul în care nu sunt disponibile alte mijloace eficace pentru a pune capăt încălcării prezentului regulament şi pentru a evita riscul unor prejudicii grave aduse intereselor clienţilor sau deţinătorilor de criptoactive, să ia toate măsurile necesare, inclusiv solicitând unui terţ sau unei autorităţi publice să pună în aplicare astfel de măsuri, pentru:
(i)a elimina conţinutul unei interfeţe online sau a restricţiona accesul la aceasta sau pentru a dispune afişarea explicită a unui avertisment către clienţi şi deţinătorii de criptoactive în momentul în care aceştia accesează interfaţa online;
(ii)a dispune ca un furnizor de servicii de găzduire să elimine, să dezactiveze sau să restricţioneze accesul la o interfaţă online; sau
(iii)a dispune ca registrele de domenii sau operatorii de registre de domenii să şteargă un nume de domeniu complet calificat şi a permite autorităţii competente în cauză să îl înregistreze;
28.ab) să solicite emitentului unui token raportat la active sau al unui token de monedă electronică, în conformitate cu articolul 23 alineatul (4), cu articolul 24 alineatul (3) sau cu articolul 58 alineatul (3), să introducă o valoare nominală minimă sau să limiteze volumul emis.
(2)Competenţele de supraveghere şi de investigare exercitate în legătură cu ofertanţii, persoanele care solicită admiterea la tranzacţionare, emitenţii şi furnizorii de servicii de criptoactive nu aduc atingere competenţelor conferite aceloraşi sau altor autorităţi de supraveghere în ceea ce priveşte entităţile respective şi nici competenţelor conferite autorităţilor competente relevante în temeiul dreptului intern de transpunere a Directivei 2009/110/CE şi competenţelor de supraveghere prudenţială conferite BCE în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1024/2013.
(3)Pentru a-şi îndeplini atribuţiile care le revin în temeiul titlului VI, autorităţile competente dispun, conform dreptului intern, cel puţin de următoarele competenţe de supraveghere şi de investigare în plus faţă de competenţele menţionate la alineatul (1):
a)să aibă acces la orice documente şi date sub orice formă şi dreptul de a primi sau de a face o copie a acestora;
b)să solicite sau să dispună transmiterea de informaţii din partea oricăror persoane, inclusiv a celor care intervin succesiv în transmiterea ordinelor sau în efectuarea operaţiunilor respective, precum şi mandatarilor acestora şi, dacă este necesar, să citeze şi să audieze orice astfel de persoană în vederea obţinerii de informaţii;
c)să intre în reşedinţele persoanelor fizice şi în sediile persoanelor juridice pentru a confisca documente şi date sub orice formă, în cazul în care există suspiciuni rezonabile că documente sau date legate de obiectul inspecţiei sau investigaţiei ar putea fi relevante pentru a dovedi utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate sau manipularea pieţei;
d)să sesizeze autorităţile competente în vederea efectuării urmăririi penale;
e)să solicite, în măsura în care dreptul intern permite acest lucru, înregistrările existente ale traficului de date deţinute de operatorii de telecomunicaţii, dacă există suspiciuni rezonabile privind o infracţiune şi dacă astfel de înregistrări ar putea fi relevante pentru investigarea unei încălcări a articolelor 88-91;
f)să solicite îngheţarea sau punerea sub sechestru a activelor, sau ambele;
g)să interzică temporar exercitarea activităţii profesionale;
h)să ia toate măsurile necesare pentru a asigura informarea corectă a publicului, printre altele prin corectarea informaţiilor false sau care induc în eroare comunicate, inclusiv impunând asupra ofertantului, persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare sau emitentului ori altei persoane care a publicat sau a difuzat informaţii false sau care induc în eroare obligaţia de a publica o declaraţie de rectificare.
(4)În cazul în care dreptul intern o impune, autoritatea competentă poate solicita instanţei relevante să hotărască asupra exercitării competenţelor menţionate la alineatele (1) şi (2).
(5)Autorităţile competente îşi exercită competenţele menţionate la alineatele (1) şi (2) în oricare dintre următoarele moduri:
a)direct;
b)în colaborare cu alte autorităţi, inclusiv cu autorităţile competente pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului;
c)sub responsabilitatea lor, prin delegare către autorităţile menţionate la litera (b);
d)prin sesizarea instanţelor competente.
(6)Statele membre se asigură că sunt în vigoare măsuri corespunzătoare astfel încât autorităţile competente să îşi poată exercita competenţele de supraveghere şi de investigare necesare pentru a-şi îndeplini atribuţiile.
(7)O persoană care pune informaţii la dispoziţia autorităţii competente în conformitate cu prezentul regulament nu este considerată vinovată de încălcarea vreunei restricţii privind comunicarea de informaţii impuse prin contract sau prin acte cu putere de lege şi acte administrative şi nu poate fi în niciun fel trasă la răspundere cu privire la notificarea respectivă.