Art. 76. - Art. 76: Operarea unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 76: Operarea unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive
(1)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive stabilesc, menţin şi pun în aplicare norme de funcţionare clare şi transparente pentru platforma de tranzacţionare. Normele de funcţionare respective trebuie cel puţin:
a)să stabilească procesele de aprobare, inclusiv cerinţele de precauţie privind clientela, proporţional cu riscul de spălare de bani sau de finanţare a terorismului prezentat de solicitant în conformitate cu Directiva (UE) 2015/849, care sunt aplicate înainte de admiterea criptoactivelor pe platforma de tranzacţionare;
b)să definească, dacă este cazul, categoriile de excludere în ceea ce priveşte tipurile de criptoactive care nu sunt admise la tranzacţionare;
c)să stabilească politicile, procedurile şi nivelul comisioanelor, dacă este cazul, pentru admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor;
d)să stabilească norme obiective şi nediscriminatorii şi criterii proporţionale de participare la activităţile de tranzacţionare, care să promoveze accesul echitabil şi deschis la platforma de tranzacţionare pentru clienţii care doresc să participe la tranzacţionare;
e)să stabilească norme şi proceduri nediscreţionare care să asigure o tranzacţionare echitabilă şi ordonată şi criterii obiective pentru executarea eficientă a ordinelor;
f)să stabilească condiţiile pentru ca criptoactivele să rămână accesibile pentru tranzacţionare, inclusiv pragurile de lichiditate şi cerinţele de publicare periodică;
g)să stabilească condiţiile în care tranzacţionarea criptoactivelor poate fi suspendată;
h)să stabilească proceduri care să asigure decontarea eficientă atât a criptoactivelor, cât şi a fondurilor.
În sensul primului paragraf litera (a), normele de funcţionare precizează clar că un criptoactiv nu trebuie admis la tranzacţionare atunci când nu s-a publicat o carte albă pentru criptoactive corespondentă în cazurile în care prezentul regulament impune acest lucru.
(2)Înainte de a admite un criptoactiv la tranzacţionare, furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive se asigură că criptoactivul respectă normele de funcţionare a platformei de tranzacţionare şi evaluează adecvarea criptoactivului în cauză. La evaluarea adecvării unui criptoactiv, furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare evaluează în special fiabilitatea soluţiilor tehnice utilizate şi posibila asociere la activităţi ilicite sau frauduloase, ţinând seama de experienţa, de istoricul şi de reputaţia emitentului criptoactivelor respective şi ale echipei sale de dezvoltare. Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare evaluează, de asemenea, adecvarea criptoactivelor, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, menţionate la articolul 4 alineatul (3) primul paragraf literele (a)-(d).
(3)Normele de funcţionare a platformei de tranzacţionare pentru criptoactive împiedică admiterea la tranzacţionare a criptoactivelor care au o funcţie de anonimizare intrinsecă, cu excepţia cazului în care deţinătorii criptoactivelor şi istoricul lor în materie de tranzacţionare pot fi identificaţi de către furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive.
(4)Normele de funcţionare menţionate la alineatul (1) se redactează într-o limbă oficială a statului membru de origine sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
În cazul în care operarea unei platforme de tranzacţionare pentru criptoactive se face într-un alt stat membru, normele de funcţionare menţionate la alineatul (1) se redactează într-o limbă oficială a statului membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanţelor internaţionale.
(5)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive nu tranzacţionează pe cont propriu pe platforma de tranzacţionare pentru criptoactive operată, inclusiv atunci când fac schimburi de criptoactive contra unor fonduri sau contra altor criptoactive.
(6)Furnizorilor de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive li se permite să efectueze cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu numai în cazul în care clientul şi-a dat consimţământul pentru acest proces. Furnizorii de servicii de criptoactive transmit autorităţii competente informaţii care explică modul în care utilizează cumpărările şi vânzările simultane pe cont propriu. Autoritatea competentă monitorizează implicarea furnizorilor de servicii de criptoactive în cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu şi se asigură că implicarea acestora în cumpărări şi vânzări simultane pe cont propriu continuă să intre sub incidenţa definiţiei acestor tranzacţii şi nu dă naştere unor conflicte de interese între furnizorii de servicii de criptoactive şi clienţii acestora.
(7)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive dispun de sisteme, proceduri şi mecanisme eficace care să asigure că sistemele lor de tranzacţionare:
a)sunt reziliente;
b)dispun de capacitate suficientă pentru a face faţă unui volum maxim de ordine şi de mesaje;
c)pot asigura tranzacţionarea ordonată în condiţii de criză majoră a pieţei;
d)sunt în măsură să respingă ordinele care depăşesc pragurile prestabilite în ceea ce priveşte volumul şi preţul sau care sunt în mod clar eronate;
e)sunt pe deplin testate pentru a se asigura îndeplinirea condiţiilor prevăzute la literele (a)-(d);
f)sunt supuse unor mecanisme eficace de asigurare a continuităţii activităţii care să asigure continuitatea serviciilor furnizate în eventualitatea unei funcţionări defectuoase a sistemului de tranzacţionare;
g)pot preveni sau depista abuzul de piaţă;
h)sunt suficient de solide pentru a preveni utilizarea lor abuzivă în scopul spălării banilor sau al finanţării terorismului.
(8)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive informează autoritatea lor competentă atunci când identifică situaţii de abuz de piaţă sau tentative de abuz de piaţă care au loc în cadrul sau prin intermediul sistemelor lor de tranzacţionare.
(9)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive fac publice toate preţurile de cumpărare şi de vânzare, precum şi amploarea intereselor de tranzacţionare la preţurile respective care sunt afişate pentru criptoactive prin platformele lor de tranzacţionare. Furnizorii de servicii de criptoactive în cauză se asigură că informaţiile respective sunt la dispoziţia publicului în mod continuu în timpul programului de tranzacţionare.
(10)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive fac publice preţul, volumul şi momentul tranzacţiilor executate în legătură cu criptoactivele pe platformele lor de tranzacţionare. Aceştia fac publice detaliile respective ale tuturor acestor tranzacţii pe cât posibil, din punct de vedere tehnic, în timp real.
(11)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive pun la dispoziţia publicului informaţiile publicate în conformitate cu alineatele (9) şi (10) în condiţii comerciale rezonabile şi asigură un acces nediscriminatoriu la aceste informaţii. Informaţiile respective sunt puse la dispoziţie cu titlu gratuit la 15 minute de la publicare, într-un format care poate fi citit automat, şi rămân publicate timp de cel puţin doi ani.
(12)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive iniţiază decontarea finală a unei tranzacţii cu criptoactive în registrul distribuit în termen de 24 de ore de la executarea tranzacţiei pe platforma de tranzacţionare sau, în cazul tranzacţiilor decontate în afara registrului distribuit, cel târziu până la încheierea zilei.
(13)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive se asigură că structurile lor tarifare sunt transparente, echitabile şi nediscriminatorii şi că acestea nu creează stimulente pentru plasarea, modificarea sau anularea ordinelor sau pentru executarea tranzacţiilor într-un mod care contribuie la crearea unor condiţii de tranzacţionare de natură să perturbe stabilitatea pieţei sau la abuzuri de piaţă, astfel cum se menţionează la titlul VI.
(14)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive menţin resurse şi au instalate dispozitive de rezervă care să le dea posibilitatea de a raporta către autoritatea lor competentă în orice moment.
(15)Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare ţin la dispoziţia autorităţii competente timp de cel puţin cinci ani datele relevante referitoare la toate ordinele aferente criptoactivelor care sunt promovate prin sistemele lor sau acordă autorităţii competente acces la registrul de ordine, astfel încât autoritatea competentă să poată monitoriza activitatea de tranzacţionare. Respectivele date relevante conţin caracteristicile ordinului, inclusiv cele care fac legătura între un ordin şi tranzacţiile executate care decurg din ordinul respectiv.
(16)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)modul de prezentare a datelor privind transparenţa, printre care şi nivelul de dezagregare a datelor, care trebuie puse la dispoziţia publicului, astfel cum se menţionează la alineatele (1), (9) şi (10);
b)conţinutul şi formatul evidenţelor din registrul de ordine care trebuie păstrate în conformitate cu alineatul (15).
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.