Art. 38. - Art. 38: Investirea rezervei de active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 38: Investirea rezervei de active
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active care investesc o parte din rezerva de active investesc respectivele active numai în instrumente financiare foarte lichide, cu un risc de piaţă, risc de credit şi risc de concentrare minime. Investiţiile trebuie să poată fi lichidate rapid, cu un efect negativ minim asupra preţurilor.
(2)Unităţile unui organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) sunt considerate active cu risc de piaţă, risc de credit şi risc de concentrare minim în sensul alineatului (1) în cazul în care OPCVM respectiv investeşte exclusiv în active astfel cum se specifică în detaliu de ABE în conformitate cu alineatul (5), şi în cazul în care emitentul tokenului raportat la active se asigură că rezerva de active este investită astfel încât riscul de concentrare să fie redus la minimum.
(3)Instrumentele financiare în care este investită rezerva de active sunt păstrate în custodie în conformitate cu articolul 37.
(4)Toate profiturile sau pierderile, inclusiv fluctuaţiile valorii instrumentelor financiare menţionate la alineatul (1), şi eventualele riscuri de contrapartidă sau riscuri operaţionale care rezultă din investirea rezervei de active sunt suportate de emitentul tokenului raportat la active.
(5)În cooperare cu ESMA şi BCE, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica instrumentele financiare care pot fi considerate ca fiind foarte lichide şi având un risc de piaţă, risc de credit şi risc de concentrare minime, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Atunci când precizează aceste instrumente financiare, ABE ţine seama de:
a)diferitele tipuri de active la care se poate raporta un token raportat la active;
b)corelaţia dintre activele la care se raportează tokenul raportat la active şi instrumentele financiare foarte lichide în care ar putea investi emitentul;
c)cerinţa de acoperire a necesarului de lichiditate menţionată la articolul 412 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi specificată ulterior în Regulamentul delegat (UE) 2015/61 al Comisiei (41);
(41)Regulamentul delegat (UE) 2015/61 al Comisiei din 10 octombrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţa de acoperire a necesarului de lichiditate pentru instituţiile de credit (JO L 11, 17.1.2015, p. 1).
d)constrângeri de concentrare care împiedică emitentul:
(i)să investească mai mult de un anumit procent de active de rezervă în instrumente financiare foarte lichide cu un risc de piaţă, risc de credit şi risc de concentrare minime emise de o singură entitate;
(ii)să păstreze în custodie mai mult de un anumit procent din criptoactive sau active la furnizorii de servicii de criptoactive sau instituţiile de credit care aparţin aceluiaşi grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (42), sau firmele de investiţii.
(42)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
În sensul primului paragraf litera (d) punctul (i), ABE stabileşte limite adecvate pentru determinarea cerinţelor privind concentrarea. Respectivele limite iau în considerare, printre altele, pragurile relevante prevăzute la articolul 52 din Directiva 2009/65/CE.
ABE prezintă Comisiei proiectele standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.