Art. 130. - Art. 130: Măsuri de supraveghere adoptate de ABE - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
Art. 130: Măsuri de supraveghere adoptate de ABE
(1)Atunci când constată că un emitent al unui token semnificativ raportat la active a săvârşit o încălcare enumerată în anexa V, ABE poate lua una sau mai multe dintre următoarele măsuri:
a)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active să înceteze comportamentul care constituie încălcarea;
b)să adopte o decizie de impunere a unor amenzi sau a unor penalităţi cu titlu cominatoriu în temeiul articolelor 131 şi 132;
c)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active să transmită informaţii suplimentare, în cazul în care acestea sunt necesare pentru protecţia deţinătorilor tokenului raportat la active, în special a deţinătorilor de retail;
d)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active să suspende o ofertă publică de criptoactive pentru o perioadă de maximum 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când are motive întemeiate să suspecteze că a fost încălcat prezentul regulament;
e)să adopte o decizie prin care să interzică o ofertă publică a tokenului semnificativ raportat la active în cazul în care constată că prezentul regulament a fost încălcat sau în cazul în care are motive întemeiate să suspecteze că acesta va fi încălcat;
f)să adopte o decizie prin care să îi impună furnizorului de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive care a admis la tranzacţionare tokenul semnificativ raportat la active să suspende tranzacţionarea criptoactivului respectiv pentru o perioadă de maximum 30 de zile lucrătoare consecutive de fiecare dată când are motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
g)să adopte o decizie prin care să interzică comercializarea tokenului semnificativ raportat la active pe o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive în cazul în care constată că prezentul regulament a fost încălcat;
h)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active să îşi modifice comunicările publicitare în cazul în care constată că respectivele comunicări publicitare nu respectă articolul 29;
i)să adopte o decizie de suspendare sau de interzicere a comunicărilor publicitare în cazul în care există motive întemeiate de a suspecta încălcarea prezentului regulament;
j)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active să comunice toate informaţiile semnificative care ar putea avea un efect asupra evaluării tokenului semnificativ raportat la active oferit publicului sau admis la tranzacţionare pentru a asigura protecţia consumatorilor sau buna funcţionare a pieţei;
k)să emită avertismente că emitentul tokenului semnificativ raportat la active nu îşi îndeplineşte obligaţiile în temeiul prezentului regulament;
l)să retragă autorizaţia emitentului tokenului semnificativ raportat la active;
m)să adopte o decizie prin care să impună eliminarea unei persoane fizice din organul de conducere al emitentului tokenului semnificativ raportat la active;
n)să îi impună emitentului tokenului semnificativ raportat la active aflat sub supravegherea sa să introducă o valoare nominală minimă cu privire la respectivul token semnificativ raportat la active sau să limiteze cuantumul tokenului semnificativ raportat la active emis, în conformitate cu articolul 23 alineatul (4) şi cu articolul 24 alineatul (3).
(2)Atunci când constată că un emitent al unui token de monedă electronică semnificativ a săvârşit o încălcare enumerată în anexa VI, ABE poate lua una sau mai multe dintre următoarele măsuri:
a)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ să înceteze comportamentul care constituie încălcarea;
b)să adopte o decizie de impunere a unor amenzi sau a unor penalităţi cu titlu cominatoriu în temeiul articolelor 131 şi 132;
c)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ să transmită informaţii suplimentare, în cazul în care acestea sunt necesare pentru protecţia deţinătorilor tokenului de monedă electronică semnificativ, în special a deţinătorilor de retail;
d)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ să suspende o ofertă publică de criptoactive pentru o perioadă de maximum 30 de zile lucrătoare consecutive, de fiecare dată când are motive întemeiate să suspecteze că a fost încălcat prezentul regulament;
e)să adopte o decizie prin care să interzică o ofertă publică a tokenului de monedă electronică semnificativ în cazul în care constată că prezentul regulament a fost încălcat sau în cazul în care are motive întemeiate să suspecteze că acesta va fi încălcat;
f)să adopte o decizie prin care să îi impună furnizorului de servicii de criptoactive în cauză care operează o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive care a admis la tranzacţionare tokenuri de monedă electronică semnificative să suspende tranzacţionarea criptoactivelor respective pentru o perioadă de maximum 30 de zile lucrătoare consecutive de fiecare dată când are motive întemeiate să suspecteze încălcarea prezentului regulament;
g)să adopte o decizie prin care să interzică comercializarea tokenurilor de monedă electronică semnificative pe o platformă de tranzacţionare pentru criptoactive în cazul în care constată că prezentul regulament a fost încălcat;
h)să adopte o decizie prin care să îi impună emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ să comunice toate informaţiile semnificative care ar putea avea un efect asupra evaluării tokenului de monedă electronică semnificativ oferit publicului sau admis la tranzacţionare pentru a asigura protecţia consumatorilor sau buna funcţionare a pieţei;
i)să emită avertismente că emitentul tokenului de monedă electronică semnificativ nu îşi îndeplineşte obligaţiile în temeiul prezentului regulament;
j)să îi impună emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ aflat sub supravegherea sa să introducă o valoare nominală minimă cu privire la respectivul token de monedă electronică semnificativ sau să limiteze cuantumul tokenului de monedă electronică semnificativ emis, ca urmare a aplicării articolului 58 alineatul (3).
(3)Atunci când ia măsurile menţionate la alineatul (1) sau (2), ABE ţine seama de natura şi gravitatea încălcării, având în vedere următoarele criterii:
a)durata şi frecvenţa încălcării;
b)dacă încălcarea a facilitat sau a dat naştere unor infracţiuni de natură financiară sau dacă acestea din urmă sunt imputabile în alt mod respectivei încălcări;
c)dacă încălcarea a evidenţiat deficienţe grave sau sistemice ale procedurilor, politicilor, precum şi ale măsurilor de gestionare a riscului ale emitentului tokenului semnificativ raportat la active sau ale emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ;
d)dacă încălcarea a fost săvârşită în mod intenţionat sau din neglijenţă;
e)gradul de răspundere care îi revine emitentului tokenului semnificativ raportat la active sau emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil de încălcare;
f)puterea financiară a emitentului tokenului semnificativ raportat la active sau a emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil pentru încălcare, astfel cum este indicată de cifra de afaceri totală a persoanei juridice responsabile sau de venitul anual şi de activele nete ale persoanei fizice responsabile;
g)impactul încălcării asupra intereselor deţinătorilor de tokenuri semnificative raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică semnificative;
h)cuantumul profiturilor obţinute, al pierderilor evitate de către emitentul tokenului semnificativ raportat la active sau al tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil de încălcare sau al pierderilor suferite de terţi cauzate de încălcare, în măsura în care acestea pot fi determinate;
i)măsura în care emitentul tokenului semnificativ raportat la active sau emitentul tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil pentru încălcare cooperează cu ABE, fără a aduce atingere necesităţii de a asigura recuperarea profiturilor obţinute sau a pierderilor evitate de persoana respectivă;
j)încălcările anterioare săvârşite de emitentul tokenului semnificativ raportat la active sau de emitentul tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil de încălcare;
k)măsurile luate de către emitentul tokenului semnificativ raportat la active sau de către emitentul tokenului de monedă electronică semnificativ după încălcare pentru a preveni repetarea unei astfel de încălcări.
(4)Înainte de a lua oricare dintre măsurile menţionate la alineatul (1) literele (d)-(g) şi litera (j), ABE informează ESMA şi, în cazul în care tokenurile semnificative raportate la active se raportează la euro sau la o monedă oficială a unui stat membru care nu este euro, BCE, respectiv banca centrală a statului membru în cauză care emite moneda respectivă.
(5)Înainte de a lua oricare dintre măsurile menţionate la alineatul (2), ABE informează autoritatea competentă a emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ şi banca centrală a statului membru la a cărui monedă oficială se raportează tokenul de monedă electronică semnificativ.
(6)ABE notifică fără întârzieri nejustificate orice măsură luată în temeiul alineatului (1) sau (2) emitentului tokenului semnificativ raportat la active sau emitentului tokenului de monedă electronică semnificativ responsabil pentru încălcare şi comunică măsura respectivă autorităţilor competente în cauză, precum şi Comisiei. ABE publică orice decizie de acest fel pe website-ul său în termen de 10 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei respective, cu excepţia situaţiilor în care publicarea ar perturba grav stabilitatea financiară sau ar aduce un prejudiciu disproporţionat părţilor implicate. Informaţiile astfel publicate nu conţin date cu caracter personal.
(7)Publicarea menţionată la alineatul (6) include următoarele declaraţii:
a)o declaraţie în care se afirmă dreptul persoanei responsabile de încălcare de a contesta decizia la Curtea de Justiţie;
b)dacă este cazul, o declaraţie din care să reiasă că s-a introdus o cale de atac şi care să precizeze că o astfel de cale de atac nu are efect suspensiv;
c)o declaraţie din care să reiasă posibilitatea comisiei de apel a ABE de a suspenda aplicarea deciziei contestate, în conformitate cu articolul 60 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.