Capitolul i - Evaluare - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
CAPITOLUL I:Evaluare
Art. 47: Dispoziţii generale
(1)Evaluările urmăresc îmbunătăţirea calităţii, eficienţei şi coerenţei intervenţiei din fonduri, precum şi a strategiei şi a punerii în aplicare a programelor operaţionale, în ceea ce priveşte problemele structurale specifice ale statelor membre şi ale regiunilor în cauză, ţinând seama de obiectivul de dezvoltare durabilă ş ide dispoziţiile legislative comunitare pertinente în materie de impact asupra mediului şi de evaluarea strategică de mediu.
(2)Evaluările pot fi de natură strategică, pentru a studia evoluţia unui program sau a unui grup de programe comparativ cu priorităţile comunitare şi naţionale. Ele pot fi de natură operaţională, pentru a susţine supravegherea unui program operaţional. Acestea au loc înainte, pe parcursul şi după perioada de programare.
(3)Evaluările se efectuează, după caz, sub supravegherea statului membru sau a Comisiei, cu respectarea principiului proporţionalităţii enunţat la articolul 13.
Evaluările se efectuează de către experţi sau organisme, interne sau externe, independente din punct de vedere funcţional de autorităţile menţionate la articolul 59 literele (b) şi (c). Rezultatele lor se fac publice în conformitate cu normele aplicabile în materie de acces la documente.
(4)Evaluările sunt finanţate din bugetul prevăzut pentru asistenţă tehnică.
(5)Comisia furnizează orientările indicative privind metodele de evaluare, inclusiv standardele calitative, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 103 alineatul (2).
Art. 48: Responsabilităţile statelor membre
(1)Statele membre deţin mijloacele necesare pentru efectuarea evaluărilor, organizarea producţiei şi a colectării datelor necesare şi utilizează diferitele tipuri de informaţii furnizate de sistemele de supraveghere.
Acestea pot, în afară de aceasta, să elaboreze, după caz, în cadrul obiectivului de convergenţă, în conformitate cu principiul proporţionalităţii enunţat la articolul 13, un plan de evaluare care să specifice în mod indicativ activităţile de evaluare care trebuie realizate în diferitele etape ale procesului de aplicare.
(2)Statele membre efectuează o evaluare ex ante pentru fiecare program operaţional separat în temeiul obiectivului de convergenţă. În cazuri justificate în mod corespunzător, ţinând seama de principiul proporţionalităţii enunţat la articolul 13 şi după cum s-a convenit între Comisie şi statul membru, statele membre pot să efectueze o evaluare ex ante pentru mai mult decât un program operaţional.
Pentru obiectivul de concurenţă şi ocuparea forţei de muncă, statele membre efectuează o evaluare ex ante pentru toate programele operaţionale, fie o evaluare pentru fiecare fond, fie o evaluare pentru fiecare prioritate sau o evaluare pentru fiecare program operaţional.
Pentru obiectivul de cooperare teritorială europeană, statele membre efectuează împreună o evaluare ex ante fie pentru fiecare dintre programele operaţionale, fie pentru toate programele respective.
Evaluările ex ante se efectuează sub responsabilitatea autorităţii însărcinate cu întocmirea documentelor de programare.
Evaluările ex ante urmăresc optimizarea alocării resurselor bugetare în temeiul programelor operaţionale şi îmbunătăţirea calităţii programării. Evaluările identifică şi evaluează disparităţile, lacunele şi potenţialul de dezvoltare, obiectivele care trebuie realizate, rezultatele preconizate, obiectivele cuantificate, coerenţa, după caz, a strategiei propuse pentru o regiune, valoarea adăugată comunitară, gradul de integrare a priorităţilor Comunităţii, concluziile programării precedente şi calitatea procedurilor de aplicare, de supraveghere, de evaluare şi de gestiune financiară.
(3)Pe parcursul perioadei de programare, statele membre efectuează evaluări legate de monitorizarea programelor operaţionale, în special în cazul în care rezultatele lor diferă semnificativ de obiectivul prevăzut iniţial. În cazul în care se prezintă propuneri pentru revizuirea programelor operaţionale în conformitate cu articolul 33, se va furniza analiza privind motivele revizuirii, inclusiv orice dificultăţi de punere în aplicare, precum şi impactul estimat al revizuirii, inclusiv cel asupra strategiei programului operaţional. Rezultatele unor astfel de evaluări sau analize se transmit Comitetului de supraveghere a programului operaţional şi Comisiei.

Art. 49: Responsabilităţile Comisiei
(1)Comisia poate să efectueze evaluări strategice.
(2)Comisia poate să efectueze, din proprie iniţiativă sau în parteneriat cu statul membru în cauză, evaluări legate de supravegherea programelor operaţionale în cazul în care rezultatele lor diferă semnificativ de obiectivele prevăzute iniţial. Rezultatele acestor evaluări se transmit Comitetului de supraveghere a programului operaţional.
(3)Comisia efectuează o evaluare ex post pentru fiecare obiectiv, în strânsă colaborare cu statul membru şi autorităţile de gestionare.
Evaluarea respectivă include toate programele operaţionale în temeiul fiecărui obiectiv şi examinează gradul de utilizare a resurselor, eficacitatea şi eficienţa programării fondurilor, precum şi impactul socio-economic.
Evaluarea respectivă se efectuează pentru fiecare dintre obiective şi urmăreşte obţinerea unor concluzii privind politica de coeziune economică şi socială.
Evaluarea respectivă revizuieşte factorii care contribuie la succesul sau la eşecul aplicării programelor operaţionale şi identifică bunele practici.
Evaluarea ex post se finalizează până la 31 decembrie 2015.
În ceea ce priveşte programele operaţionale ale Croaţiei, evaluarea ex post se finalizează până la 31 decembrie 2016.