Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 1072/21-oct-2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri

Acte UE

Jurnalul Oficial 300L

În vigoare
Versiune de la: 21 Februarie 2022
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică transportului rutier internaţional de mărfuri contra cost în numele unui terţ pentru deplasările efectuate pe teritoriul Comunităţii.
(2)În cazul transporturilor dinspre un stat membru către o ţară terţă şi invers, prezentul regulament se aplică secţiunii deplasării efectuate pe teritoriul oricărui stat membru tranzitat. Prezentul regulament nu se aplică acelei secţiuni a deplasării care se efectuează pe teritoriul statului membru de încărcare sau descărcare, înainte de încheierea acordului necesar între Comunitate şi ţara terţă respectivă.
(3)Până la încheierea acordurilor menţionate la alineatul (2), prezentul regulament nu aduce atingere:
a)dispoziţiilor privind transporturile dintr-un stat membru către o ţară terţă şi invers, incluse în acordurile bilaterale încheiate de statele membre cu respectivele ţări terţe;
b)dispoziţiilor privind transporturile dintr-un stat membru către o ţară terţă şi invers, incluse în acordurile bilaterale încheiate între statele membre care, fie în temeiul unor autorizaţii bilaterale, fie în temeiul unor acorduri de liberalizare, permit încărcarea şi descărcarea într-un stat membru de către operatorii de transport rutier de mărfuri care nu sunt stabiliţi în acel stat membru.
(4)Prezentul regulament se aplică cu privire la transportul rutier naţional de mărfuri efectuat pe bază temporară de către un operator de transport rutier de mărfuri nerezident, în conformitate cu capitolul III.
(5)Următoarele tipuri de transporturi şi deplasări fără încărcătură efectuate în conexiune cu acestea nu necesită licenţă comunitară şi sunt scutite de la orice autorizare a transportului:
a)transporturi poştale efectuate în cadrul unui serviciu universal;
b)transporturi de vehicule deteriorate sau care sunt în pană;
c)până la 20 mai 2022: transporturi de mărfuri în vehicule a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 3,5 tone;
c1)începând cu 21 mai 2022: transporturi de mărfuri în vehicule a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 2,5 tone;

d)transporturi de mărfuri cu autovehicule, în cazul în care se îndeplinesc următoarele condiţii:
(i)mărfurile transportate aparţin întreprinderii sau au fost vândute, cumpărate, date spre închiriere sau închiriate, produse, extrase, transformate sau reparate de întreprinderea respectivă;
(ii)deplasarea are drept scop transportarea mărfurilor din sau către întreprindere ori mutarea acestora, fie în cadrul întreprinderii, fie în afara acesteia, în scopuri proprii;
(iii)autovehiculele utilizate pentru astfel de transporturi sunt conduse de personal angajat de către întreprindere sau pus la dispoziţia acesteia în temeiul unei obligaţii contractuale;
(iv)vehiculele care transportă mărfurile sunt în proprietatea întreprinderii sau au fost cumpărate în rate sau închiriate de aceasta, cu condiţia ca, în ultimul caz, să îndeplinească condiţiile prevăzute de Directiva 2006/1/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 ianuarie 2006 privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri (1); şi
(1)JO L 33, 4.2.2006, p. 82.
(v)transportul nu constituie decât o activitate auxiliară ansamblului de activităţi desfăşurate de întreprindere;
e)transporturi de medicamente, aparate şi echipamente medicale, precum şi ale altor articole necesare în cazul situaţiilor de urgenţă, în special în cazul catastrofelor naturale.
Litera (d) punctul (iv) de la primul paragraf nu se aplică utilizării unui vehicul de înlocuire în timpul unei pene de scurtă durată a vehiculului utilizat în mod normal.
(6)Dispoziţiile de la alineatul (5) nu aduc atingere condiţiilor în care statele membre îşi autorizează resortisanţii să întreprindă activităţile menţionate la alineatul în cauză.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament:
1."vehicul" înseamnă un autovehicul înmatriculat într-un stat membru sau o combinaţie cuplată de vehicule, din care cel puţin autovehiculul este înmatriculat într-un stat membru, fiind utilizat exclusiv pentru transportul de mărfuri;
2."transport internaţional" înseamnă:
a)o deplasare cu încărcătură efectuată de un vehicul al cărei punct de plecare şi punct de destinaţie se află în două state membre diferite, cu sau fără tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau ţări terţe;
b)o deplasare cu încărcătură efectuată de un vehicul dintr-un stat membru către o ţară terţă sau invers, cu sau fără tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau ţări terţe;
c)o deplasare cu încărcătură efectuată de un vehicul între ţări terţe, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
d)o deplasare fără încărcătură în legătură cu transporturile menţionate la literele (a), (b) şi (c);
3."stat membru gazdă" înseamnă un stat membru în care operează un operator de transport rutier de mărfuri, altul decât statul membru de stabilire al acestuia;
4."operator de transport rutier de mărfuri nerezident" înseamnă o întreprindere de transport rutier care operează într-un stat membru gazdă;
5."conducător auto" înseamnă orice persoană care conduce vehiculul chiar şi pentru o perioadă scurtă de timp sau care este transportată într-un vehicul ca parte a sarcinilor care îi revin în scopul de a fi disponibilă pentru a-l conduce, dacă este necesar;
6."operaţiuni de cabotaj" înseamnă transport naţional contra cost în numele unui terţ efectuat temporar într-un stat membru gazdă, în conformitate cu prezentul regulament;
7."încălcări grave ale legislaţiei comunitare din domeniul transportului rutier" înseamnă orice încălcări care pot avea ca rezultat pierderea bunei reputaţii în conformitate cu articolul 6 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 şi/sau retragerea temporară sau definitivă a licenţei comunitare.