Art. 10. - Art. 10: Procedura de salvgardare - Regulamentul 1072/21-oct-2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri

Acte UE

Jurnalul Oficial 300L

În vigoare
Versiune de la: 21 Februarie 2022
Art. 10: Procedura de salvgardare
(1)În cazul unei perturbări grave a pieţei naţionale a transporturilor în interiorul unei zone geografice date, cauzată de cabotaj sau agravată de acesta, orice stat membru poate sesiza Comisia în vederea adoptării unor măsuri de salvgardare şi transmite Comisiei informaţiile necesare şi măsurile preconizate cu privire la operatorii de transport rutier de mărfuri rezidenţi.
(2)În sensul alineatului (1):
- "perturbare gravă a pieţei naţionale de transport în interiorul unei zone geografice date" înseamnă existenţa pe această piaţă a unor probleme specifice acesteia, de natură să determine un excedent major, susceptibil de a persista, al ofertei în raport cu cererea, care implică o ameninţare pentru echilibrul financiar şi supravieţuirea a numeroşi operatori de transport rutier de marfă;
- "zonă geografică" înseamnă o zonă care acoperă integral sau parţial teritoriul unui stat membru sau care se extinde la o parte sau la întreg teritoriul altor state membre.
(3)Comisia examinează situaţia, în special pe baza informaţiilor relevante, şi, după consultarea comitetului instituit în temeiul articolului 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7), decide, în termen de o lună de la primirea solicitării statului membru respectiv, dacă sunt necesare măsuri de salvgardare şi, în caz afirmativ, le adoptă.
(*7)Regulamentul (CE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere (JO L 60, 28.2.2014, p. 1).
Măsurile respective pot să includă excluderea temporară a zonei respective din domeniul de aplicare a prezentului regulament.
Măsurile adoptate în temeiul prezentului articol rămân în vigoare pe o perioadă de cel mult şase luni, care poate fi reînnoită o singură dată în cadrul aceluiaşi termen de valabilitate.
Comisia notifică fără întârziere statele membre şi Consiliul cu privire la orice decizie adoptată în temeiul prezentului alineat.

(4)În cazul în care Comisia decide să adopte măsuri de salvgardare privind unul sau mai multe state membre, autorităţilor competente din statul membru respectiv li se solicită adoptarea de măsuri echivalente din punct de vedere al domeniului de aplicare în ceea ce priveşte operatorii de transport rutier de mărfuri rezidenţi şi informează Comisia în acest sens. Aceste măsuri se aplică cel târziu începând cu aceeaşi dată ca şi măsurile de salvgardare adoptate de către Comisie.
(5)Orice stat membru poate înainta Consiliului o decizie adoptată de Comisie în temeiul alineatului (3), în termen de 30 de zile de la notificarea acesteia. Consiliul, hotărând cu majoritate calificată în termen de 30 de zile de la sesizarea respectivă sau, în cazul mai multor astfel de sesizări din partea mai multor state membre, de la data primei sesizări, poate să ia o altă decizie.
Deciziei Consiliului i se aplică termenele de valabilitate stabilite la alineatul (3) al treilea paragraf. Autorităţilor competente din statul membru respectiv li se solicită adoptarea de măsuri echivalente din punct de vedere al domeniului de aplicare în ceea ce priveşte operatorii de transport rutier de mărfuri rezidenţi şi informează Comisia cu privire la aceste măsuri. În cazul în care Consiliul nu ia nicio decizie în termenul menţionat la primul paragraf, decizia Comisiei devine definitivă.
(6)În cazul în care Comisia consideră că măsurile menţionate la alineatul (3) trebuie să fie prelungite, aceasta prezintă o propunere Consiliului, care ia o decizie hotărând cu majoritate calificată.
(7)În plus faţă de alineatele (1)-(6) din prezentul articol şi prin derogare de la articolul 4 din Directiva 92/106/CEE, statele membre pot, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a evita utilizarea abuzivă a acestei din urmă dispoziţii prin furnizarea unor servicii nelimitate sau continue, constând în segmente rutiere iniţiale sau finale efectuate într-un stat membru gazdă în cadrul unor operaţiuni de transport combinat între state membre, să prevadă că articolul 8 din prezentul regulament se aplică transportatorilor rutieri de marfă atunci când efectuează astfel de segmente rutiere iniţiale sau finale pe teritoriul statului membru respectiv. În ceea ce priveşte aceste segmente de transport rutier de mărfuri, statele membre pot prevedea o perioadă mai lungă decât perioada de şapte zile prevăzută la articolul 8 alineatul (2) din prezentul regulament şi pot prevedea o perioadă mai scurtă decât perioada de patru zile prevăzută la articolul 8 alineatul (2a) din prezentul regulament. Aplicarea articolului 8 alineatul (4) din prezentul regulament în cazul acestor operaţiuni de transport nu aduce atingere cerinţelor care decurg din Directiva 92/106/CEE. Statele membre care aplică derogarea prevăzută la prezentul alineat informează Comisia cu privire la aceasta înainte de aplicarea măsurilor naţionale relevante. Statele membre revizuiesc aceste măsuri cel puţin o dată la cinci ani şi informează Comisia cu privire la această revizuire. Statele membre pun normele, inclusiv durata perioadelor respective, la dispoziţia publicului într-un mod transparent.