Titlul viii - CADRUL FINANCIAR - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
TITLUL VIII:CADRUL FINANCIAR
Art. 108: Acoperirea geografică a sprijinului pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică
(1)FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune sprijină obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică în toate regiunile corespunzătoare nivelului 2 din nomenclatorul comun al unităţilor teritoriale de statistică ("regiuni de nivelul NUTS 2"), instituit prin Regulamentul (CE) nr. 1059/2003, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2016/2066.
(2)Resursele din FEDR şi FSE+ pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică se alocă între următoarele trei categorii de regiuni de nivelul NUTS 2:
a)regiuni mai puţin dezvoltate, al căror PIB pe cap de locuitor este mai mic de 75 % din PIB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 ("regiuni mai puţin dezvoltate");
b)regiuni de tranziţie, al căror PIB pe cap de locuitor este între 75 % şi 100 % din PIB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 ("regiuni de tranziţie");
c)regiuni mai dezvoltate, al căror PIB pe cap de locuitor este mai mare de 100 % din PIB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 ("regiuni mai dezvoltate").
Încadrarea regiunilor într-una dintre cele trei categorii de regiuni se stabileşte în funcţie de raportul dintre PIB-ul pe cap de locuitor pentru fiecare regiune, măsurat în standarde ale puterii de cumpărare (SPC) şi calculat pe baza datelor Uniunii pentru perioada 2015-2017, şi PIB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 pentru aceeaşi perioadă de referinţă.
(3)Fondul de coeziune sprijină statele membre al căror venit naţional brut (VNB) pe cap de locuitor, măsurat în SPC şi calculat pe baza datelor Uniunii pentru perioada 2015-2017, este mai mic de 90 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 pentru aceeaşi perioadă de referinţă.
(4)Comisia adoptă, prin intermediul unui act de punere în aplicare, o decizie prin care stabileşte lista regiunilor care îndeplinesc criteriile uneia dintre cele trei categorii de regiuni şi a statelor membre care îndeplinesc criteriile de la alineatul (3). Lista respectivă este valabilă de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2027.
Art. 109: Resurse pentru coeziunea economică, socială şi teritorială
(1)Resursele pentru coeziunea economică, socială şi teritorială disponibile pentru angajamente bugetare pentru perioada 2021-2027 în temeiul CFM sunt de 330 234 776 621 EUR la preţurile din 2018 pentru FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune şi de 7 500 000 000 EUR la preţurile din 2018 pentru FTJ.
Resursele menţionate la primul paragraf se completează cu un cuantum de 10 000 000 000 EUR la preţurile din 2018 pentru măsurile menţionate la articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului (53) în sensul Regulamentului FTJ. Cuantumul menţionat constituie venituri alocate externe în sensul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar.
(53)Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19 (JO L 433I, 22.12.2020, p. 23).
În scopul programării şi al includerii ulterioare în bugetul Uniunii, cuantumurile menţionate la primul şi al doilea paragraf se indexează cu 2 % pe an.
(2)Comisia adoptă, prin intermediul unui act de punere în aplicare, o decizie prin care stabileşte defalcarea anuală a resurselor globale pentru FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune, pentru fiecare stat membru în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică şi, după caz, pentru fiecare categorie de regiuni, în conformitate cu metodologiile prevăzute în anexa XXVI.
Decizia respectivă stabileşte, de asemenea, defalcarea anuală a resurselor globale pentru fiecare stat membru în cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg).
(3)După ce se deduce sprijinul acordat MIE menţionat la articolul 110 alineatul (3), se alocă asistenţei tehnice acordate la iniţiativa Comisiei 0,35 % din resursele menţionate la primul şi al doilea paragraf de la alineatul (1).
Art. 110: Resurse pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică şi pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg)
(1)Resursele pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică în temeiul CFM se ridică la 97,6 % din resursele globale (şi anume, un total de 329 684 776 621 EUR) şi se alocă după cum urmează:
a)61,3 % (şi anume, un total de 202 226 984 629 EUR) pentru regiunile mai puţin dezvoltate;
b)14,5 % (şi anume, un total de 47 771 802 082 EUR) pentru regiunile de tranziţie;
c)8,3 % (şi anume, un total de 27 202 682 372 EUR) pentru regiunile mai dezvoltate;
d)12,9 % (şi anume, un total de 42 555 570 217 EUR) pentru statele membre care beneficiază de sprijin din Fondul de coeziune;
e)0,6 % (şi anume, un total de 1 927 737 321 EUR) ca finanţare suplimentară pentru regiunile ultraperiferice identificate la articolul 349 din TFUE şi pentru regiunile de nivelul NUTS 2 care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 2 din Protocolul nr. 6 la Actul de aderare din 1994;
f)0,2 % (şi anume, un total de 500 000 000 EUR) pentru investiţiile interregionale pentru inovare;
g)2,3 % (şi anume, un total de 7 500 000 000 EUR) pentru Fondul pentru o tranziţie justă.
(2)Cuantumul resurselor disponibile pentru FSE+ în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică este de 87 319 331 844 EUR.
Cuantumul finanţării suplimentare pentru regiunile menţionate la alineatul (1) litera (e), alocată FSE+ este de 472 980 447 EUR.
(3)Cuantumul sprijinului din Fondul de coeziune care urmează să fie transferat către MIE este de 10 000 000 000 EUR. Acesta este cheltuit pentru proiecte de infrastructură de transport, luând în considerare nevoile de investiţii în infrastructură ale statelor membre şi ale regiunilor, prin lansarea de cereri de propuneri specifice în conformitate cu Regulamentul MIE exclusiv în statele membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune.
Comisia adoptă un act de punere în aplicare pentru a stabili cuantumul care urmează să fie transferat din alocarea din Fondul de coeziune pentru fiecare stat membru către MIE şi care este stabilit în mod proporţional pentru întreaga perioadă.
Alocarea din Fondul de coeziune pentru fiecare stat membru se reduce în consecinţă.
Creditele anuale care corespund sprijinului din Fondul de coeziune menţionat la primul paragraf sunt înscrise în liniile bugetare corespunzătoare MIE începând cu exerciţiul bugetar 2021.
30 % din resursele transferate către MIE sunt puse, imediat după transfer, la dispoziţia tuturor statelor membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune, în vederea finanţării proiectelor de infrastructură în domeniul transporturilor, în conformitate cu Regulamentul MIE.
Normele aplicabile sectorului transporturilor în temeiul Regulamentului MIE se aplică cererilor de propuneri specifice menţionate la primul paragraf. Până la 31 decembrie 2023, selecţia proiectelor eligibile pentru finanţare respectă alocările naţionale din Fondul de coeziune în ceea ce priveşte 70 % din resursele transferate către MIE.
Începând cu 1 ianuarie 2024, resursele transferate către MIE care nu au fost angajate pentru un proiect de infrastructură în domeniul transporturilor sunt puse la dispoziţia tuturor statelor membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune, în vederea finanţării unor proiecte de infrastructură în domeniul transporturilor în conformitate cu Regulamentul MIE.
Pentru a sprijini statele membre care sunt eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune şi care ar putea întâmpina dificultăţi în conceperea unor proiecte care să aibă un nivel suficient de maturitate sau de calitate, ori ambele, şi care prezintă suficientă valoare adăugată pentru Uniune, se acordă o atenţie deosebită asistenţei tehnice care vizează consolidarea capacităţii instituţionale şi a eficienţei administraţiilor publice şi a serviciilor publice în ceea ce priveşte dezvoltarea şi implementarea proiectelor enumerate în Regulamentul MIE.
Comisia depune toate eforturile pentru a permite statelor membre eligibile pentru finanţare din Fondul de coeziune să atingă, până la sfârşitul perioadei 2021-2027, un nivel cât mai ridicat cu putinţă de absorbţie a cuantumului transferat către MIE, inclusiv prin organizarea de cereri de propuneri suplimentare.
Se acordă sprijin şi o atenţie deosebită, astfel cum se prevede la cel de al optulea şi al nouălea paragraf, statelor membre al căror VNB pe cap de locuitor, măsurat în SPC pentru perioada 2015-2017, este mai mic de 60 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27.
În ceea ce priveşte statele membre al căror VNB pe cap de locuitor, măsurat în SPC pentru perioada 2015-2017, este mai mic de 60 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27 li se garantează, până la 31 decembrie 2024, 70 % din 70 % din cuantumul pe care respectivele state membre l-au transferat către MIE.
(4)400 000 000 EUR din resursele pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică se alocă Iniţiativei europene privind dezvoltarea urbană în cadrul gestiunii directe sau indirecte de către Comisie.
(5)175 000 000 EUR din resursele FSE+ pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică se alocă cooperării transnaţionale în sprijinul soluţiilor inovatoare, în cadrul gestiunii directe sau indirecte.
(6)Cuantumul menţionat la alineatul (1) litera (f) se alocă din resursele FEDR în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică pentru investiţii interregionale pentru inovare, în cadrul gestiunii directe sau indirecte.
(7)Resursele pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) reprezintă 2,4 % din resursele globale disponibile pentru angajamentul bugetar din fonduri pentru perioada 2021-2027 (şi anume, un total de 8 050 000 000 EUR).
(8)Cuantumul menţionat la articolul 109 alineatul (1) al doilea paragraf face parte din resursele destinate obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică.
Art. 111: Transferabilitatea resurselor
(1)Comisia poate accepta propunerea unui stat membru, formulată în momentul transmiterii acordului de parteneriat sau în contextul evaluării intermediare, de a transfera:
a)un cuantum de maximum 5 % din alocările iniţiale pentru regiunile mai puţin dezvoltate către regiuni de tranziţie sau regiuni mai dezvoltate şi de la regiunile de tranziţie către regiuni mai dezvoltate;
b)din alocările pentru regiunile mai dezvoltate sau regiunile de tranziţie către regiuni mai puţin dezvoltate şi din alocările pentru regiunile mai dezvoltate către regiuni de tranziţie.
Prin derogare de la primul paragraf litera (a), Comisia poate accepta un transfer suplimentar de maximum 10 % din alocările totale pentru regiunile mai puţin dezvoltate către regiuni de tranziţie sau regiuni mai dezvoltate în cazul statelor membre al căror VNB pe cap de locuitor, măsurat în SPC pentru perioada 2015-2017, este mai mic de 90 % din VNB-ul mediu pe cap de locuitor al UE-27. Resursele oricărui transfer suplimentar sunt utilizate pentru a contribui la obiectivele de politică menţionate la articolul 5 alineatul (1) literele (a) şi (b).
(2)Alocările totale pentru fiecare stat membru în legătură cu obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică şi obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) nu sunt transferabile între respectivele obiective.
(3)Pentru a susţine contribuţia eficace a fondurilor la acţiunile menţionate la articolul 5 alineatul (2) şi prin derogare de la alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia poate, în circumstanţe justificate în mod corespunzător şi sub rezerva respectării condiţiei prevăzute la alineatul (4) de la prezentul articol, să accepte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, propunerea unui stat membru, formulată cu ocazia transmiterii pentru prima dată a acordului de parteneriat, de a transfera o parte din creditele sale destinate obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg) către obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică.
(4)Partea care revine obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg) în statul membru care prezintă propunerea menţionată la alineatul (3) nu reprezintă mai puţin de 35 % din cuantumul total alocat statului membru respectiv pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică şi pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg), iar după transfer, nu reprezintă mai puţin de 25 % din cuantumul total respectiv.
Art. 112: Stabilirea ratelor de cofinanţare
(1)Decizia de aprobare a unui program stabileşte rata de cofinanţare şi cuantumul maxim al sprijinului din fonduri pentru fiecare prioritate.
(2)Pentru fiecare prioritate, decizia Comisiei stabileşte dacă rata de cofinanţare pentru prioritate se va aplica oricăreia dintre următoarele:
a)contribuţia totală, inclusiv contribuţia publică şi privată;
b)contribuţia publică.
(3)Rata de cofinanţare pentru obiectivul Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică la nivelul fiecărei priorităţi nu poate depăşi:
a)85 % pentru regiunile mai puţin dezvoltate;
b)70 % pentru regiunile de tranziţie care au fost clasificate ca regiuni mai puţin dezvoltate în perioada 2014-2020;
c)60 % pentru regiunile de tranziţie;
d)50 % pentru regiunile mai dezvoltate care au fost clasificate ca regiuni de tranziţie sau care au avut un PIB pe cap de locuitor mai mic de 100 % din PIB-ul mediu al UE-27 în perioada 2014-2020;
e)40 % pentru regiunile mai dezvoltate.
Ratele de cofinanţare prevăzute la primul paragraf litera (a) se aplică, de asemenea, regiunilor ultraperiferice, inclusiv alocărilor suplimentare pentru regiunile ultraperiferice.
Rata de cofinanţare pentru Fondul de coeziune la nivelul fiecărei priorităţi nu depăşeşte 85 %.
Regulamentul FSE+ poate stabili rate de cofinanţare mai mari în conformitate cu articolele 10 şi 14 din regulamentul respectiv.
Rata de cofinanţare, aplicabilă regiunii în care se află teritoriul sau teritoriile identificate în planurile teritoriale pentru o tranziţie justă, pentru prioritatea sprijinită de FTJ nu depăşeşte:
(a)85 % pentru regiunile mai puţin dezvoltate;
(b)70 % pentru regiunile de tranziţie;
(c)50 % pentru regiunile mai dezvoltate.
(4)Rata de cofinanţare pentru programele Interreg nu depăşeşte 80 %, cu excepţia cazurilor în care Regulamentul Interreg stabileşte rate mai mari de cofinanţare pentru componenta Interreg D şi pentru programele de cooperare transfrontalieră externă.
(5)Ratele maxime de cofinanţare enumerate la alineatele (3) şi (4) se majorează cu zece puncte procentuale pentru priorităţile realizate integral prin intermediul dezvoltării locale plasate sub responsabilitatea comunităţii.
(6)Măsurile de asistenţă tehnică implementate la iniţiativa sau în numele Comisiei pot fi finanţate la rata de 100 %.
(7)În cazul în care în cadrul unui program se stabileşte o prioritate separată pentru sprijinirea operaţiunilor de promovare a integrării socioeconomice a resortisanţilor din ţările terţe, se aplică o rată de cofinanţare de până la 100 % cheltuielilor declarate în cererile de plată până la sfârşitul anului fiscal care se încheie la 30 iunie 2024. După această dată, se aplică rata de cofinanţare stabilită în program în conformitate cu ratele maxime de cofinanţare prevăzute la alineatele (3) şi (4).
Cuantumul total programat în cadrul acestor priorităţi într-un stat membru nu depăşeşte 5 % din alocarea naţională iniţială din FEDR şi FSE+ combinate.
Comisia revizuieşte rata de cofinanţare până la 30 iunie 2024.
Cel puţin 30 % din alocarea financiară a unei astfel de priorităţi separate se atribuie operaţiunilor ai căror beneficiari sunt autorităţi locale sau organizaţii ale societăţii civile care îşi desfăşoară activitatea în comunităţile locale. Statele membre raportează cu privire la îndeplinirea acestei condiţii în raportul final privind performanţa prevăzut la articolul 43. În cazul în care această condiţie nu este îndeplinită, rambursarea de către Comisie în cadrul priorităţii în cauză se reduce proporţional pentru a se asigura că această condiţie este respectată la calcularea soldului final care urmează să fie plătit programului.