Art. 22. - Art. 22: Conţinutul programelor - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
Art. 22: Conţinutul programelor
(1)Fiecare program stabileşte o strategie pentru contribuţia programului la obiectivele de politică sau la obiectivul specific al FTJ şi pentru comunicarea rezultatelor acestuia.
(2)Un program este format din una sau mai multe priorităţi. Fiecare prioritate corespunde unui obiectiv de politică unic, obiectivului specific al FTJ sau asistenţei tehnice implementate în temeiul articolului 36 alineatul (4) sau al articolului 37. O prioritate poate utiliza sprijin din unul sau mai multe fonduri, cu excepţia cazului în care primeşte sprijin din FTJ sau se referă la asistenţa tehnică implementată în temeiul articolului 36 alineatul (4) sau al articolului 37. O prioritate care corespunde unui obiectiv de politică este formată din unul sau mai multe obiective specifice. Aceluiaşi obiectiv de politică sau obiectivului specific al FTJ pot să-i corespundă mai multe priorităţi.
Pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, un program beneficiază de sprijin dintr-un fond şi este format din obiective specifice şi din obiective specifice de asistenţă tehnică.
(3)Fiecare program stabileşte:
a)un rezumat al principalelor provocări, ţinând cont de:
(i)disparităţile şi inegalităţile economice, sociale şi teritoriale, cu excepţia programelor sprijinite de FEAMPA;
(ii)disfuncţionalităţile pieţei;
(iii)nevoile de investiţii şi complementaritatea şi sinergiile cu alte forme de sprijin;
(iv)provocările identificate în recomandările relevante specifice fiecărei ţări, strategiile naţionale sau regionale relevante ale statului membru respectiv, inclusiv planul său naţional integrat privind energia şi clima şi în raport cu principiile Pilonului european al drepturilor sociale, precum şi, pentru FAMI, FSI şi IMFV, alte recomandări relevante ale Uniunii adresate statului membru;
(v)provocările la nivelul capacităţii administrative şi al guvernanţei şi măsurile de simplificare;
(vi)acolo unde este cazul, o abordare integrată a provocărilor demografice;
(vii)învăţămintele desprinse din experienţa anterioară;
(viii)strategiile macroregionale şi strategiile privind bazinele maritime, atunci când statele membre şi regiunile iau parte la astfel de strategii;
(ix)pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, progresele în implementarea acquis-ului relevant al Uniunii şi a planurilor de acţiune relevante şi o justificare a alegerii obiectivelor specifice;
(x)pentru programele sprijinite din FTJ, provocările legate de tranziţie identificate în planurile teritoriale pentru o tranziţie justă;
Punctele (i), (ii) şi (viii) nu se aplică programelor sprijinite din FAMI, FSI sau de IMFV.
b)o justificare a obiectivelor de politică selectate, a priorităţilor corespunzătoare, a obiectivelor specifice şi a formelor de sprijin;
c)pentru fiecare prioritate, cu excepţia asistenţei tehnice, obiectivele specifice;
d)pentru fiecare obiectiv specific:
(i)tipurile de acţiuni aferente şi contribuţia lor preconizată la obiectivele specifice respective, la strategiile macroregionale, la strategiile privind bazinele maritime şi la planurile teritoriale pentru o tranziţie justă, sprijinite din FTJ, după caz;
(ii)indicatorii de realizare şi indicatorii de rezultat, cu obiectivele de etapă şi ţintele corespunzătoare;
(iii)grupurile-ţintă principale;
(iv)acţiunile menite să garanteze egalitatea, incluziunea şi nediscriminarea;
(v)indicarea teritoriilor specifice vizate, inclusiv utilizarea planificată a investiţiilor teritoriale integrate, a dezvoltării locale plasate sub responsabilitatea comunităţii sau a altor instrumente teritoriale;
(vi)acţiunile interregionale, transfrontaliere şi transnaţionale ai căror beneficiari se află în cel puţin un alt stat membru sau în afara Uniunii, după caz;
(vii)utilizarea planificată a instrumentelor financiare;
(viii)tipurile de intervenţii şi o defalcare orientativă a resurselor programate, pe tip de intervenţie;
(ix)pentru obiectivul specific al FTJ, justificarea tuturor cuantumurilor transferate din resursele FEDR şi, respectiv, ale FSE+, în conformitate cu articolul 27, precum şi defalcarea acestora pe categorii de regiuni, reflectând tipurile de intervenţii planificate în conformitate cu planurile teritoriale pentru o tranziţie justă;
e)pentru fiecare prioritate privind asistenţa tehnică implementată în temeiul articolului 36 alineatul (4):
(i)tipurile de acţiuni aferente;
(ii)indicatorii de realizare, cu obiectivele de etapă şi ţintele corespunzătoare;
(iii)grupurile-ţintă principale;
(iv)tipurile de intervenţii şi o defalcare orientativă a resurselor programate, pe tip de intervenţie;
f)utilizarea planificată a asistenţei tehnice în temeiul articolului 37, după caz, şi tipurile de intervenţii relevante;
g)un plan de finanţare care să conţină:
(i)un tabel care precizează alocările financiare totale pentru fiecare fond şi, după caz, pentru fiecare categorie de regiuni, pentru întreaga perioadă de programare şi pentru fiecare an, inclusiv orice cuantumuri transferate în temeiul articolului 26 sau 27, precum şi cererea statului membru de măsuri de sprijin care contribuie la obiectivele prevăzute la articolul 21c alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3);
(*3)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).

(ii)pentru programele sprijinite din FEDR, FSE+, Fondul de coeziune şi FTJ, un tabel care precizează alocările financiare totale pentru fiecare prioritate defalcate, după caz, pe fonduri şi pe categorii de regiuni, precum şi contribuţia naţională, cu precizarea dacă aceasta este alcătuită din contribuţii publice sau private, sau din ambele;
(iii)pentru programele sprijinite din FEAMPA, un tabel care precizează, pentru fiecare obiectiv specific, cuantumul alocărilor financiare totale ale sprijinului din fond şi contribuţia naţională;
(iv)pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV, un tabel care precizează, pentru fiecare obiectiv specific, alocările financiare totale pe tip de acţiune, precum şi contribuţia naţională, cu precizarea dacă aceasta este alcătuită din contribuţii publice sau private, sau din ambele;
h)acţiunile întreprinse pentru a implica partenerii relevanţi menţionaţi la articolul 8 alineatul (1) în pregătirea programului şi rolul acestor parteneri în implementarea, monitorizarea şi evaluarea programului;
i)pentru fiecare condiţie favorizantă legată de obiectivul specific selectat, stabilită în conformitate cu articolul 15 şi cu anexele III şi IV, o evaluare a îndeplinirii condiţiei favorizante la data prezentării programului;
j)abordarea avută în vedere în ceea ce priveşte comunicarea şi vizibilitatea programului, prin definirea obiectivelor, a publicului-ţintă, a canalelor de comunicare, inclusiv a acoperirii la nivelul platformelor de comunicare socială, dacă este cazul, a bugetului planificat şi a indicatorilor relevanţi pentru monitorizare şi evaluare;
k)autorităţile responsabile de program şi organismul sau, în cazul asistenţei tehnice în temeiul articolului 36 alineatul (5), acolo unde se aplică, organismele care primesc plăţi din partea Comisiei.
Litera (a) punctele (i), (ii) şi (viii) de la prezentul alineat nu se aplică programelor care se limitează la sprijinirea obiectivului specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+. Litera (d) de la prezentul alineat nu se aplică obiectivului specific prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+.
Pentru FEDR, Fondul de coeziune, FSE+, FTJ şi FEAMPA, programul este însoţit, în scop informativ, de o listă a operaţiunilor de importanţă strategică planificate şi de un calendar.
În cazul în care, în conformitate cu litera (k), sunt identificate mai multe organisme care urmează să primească plăţi din partea Comisiei, statul membru stabileşte cota cuantumurilor rambursate care revine fiecărui organism.
(4)Prin derogare de la alineatul (3) literele (b)-(e), pentru fiecare obiectiv specific al programelor sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV se furnizează următoarele:
a)o descriere a situaţiei iniţiale, a provocărilor şi a răspunsurilor sprijinite din fond;
b)indicarea măsurilor de implementare;
c)o listă orientativă a acţiunilor şi contribuţia preconizată a acestora la obiectivele specifice;
d)după caz, o justificare a sprijinului operaţional, a acţiunilor specifice, a asistenţei de urgenţă şi a acţiunilor menţionate la articolele 19 şi 20 din Regulamentul FAMI;
e)indicatorii de realizare şi de rezultat, cu obiectivele de etapă şi ţintele corespunzătoare;
f)o defalcare orientativă a resurselor programate, pe tip de intervenţie.
(5)Tipurile de intervenţii se bazează pe un nomenclator stabilit în anexa I. Pentru programele sprijinite din FEAMPA, FAMI, FSI şi de IMFV, tipurile de intervenţii se bazează pe un nomenclator stabilit în regulamentele specifice fiecărui fond.
(6)Pentru programele FEDR, FSE+, ale Fondului de coeziune şi ale FTJ, tabelul menţionat la alineatul (3) litera (g) punctul (ii) conţine cuantumurile pentru anii 2021-2027, inclusiv cuantumul de flexibilitate.
(7)Statul membru informează Comisia cu privire la orice modificare a informaţiilor menţionate la alineatul (3) primul paragraf litera (k), fără a fi necesară o modificare a programului.
(8)Pentru programele sprijinite de FTJ, statele membre prezintă Comisiei planurile teritoriale pentru o tranziţie justă, ca parte a programului sau programelor ori a unei cereri de modificare.