Art. 11. - Art. 11: Planurile teritoriale pentru o tranziţie justă - Regulamentul 1056/24-iun-2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă
Acte UE
Jurnalul Oficial 231L
În vigoare Versiune de la: 20 Septembrie 2025
Art. 11: Planurile teritoriale pentru o tranziţie justă
(1)Statele membre întocmesc, împreună cu autorităţile locale şi regionale competente ale teritoriilor vizate, unul sau mai multe planuri teritoriale pentru o tranziţie justă care vizează unul sau mai multe teritorii afectate corespunzătoare regiunilor de nivel NUTS 3 sau părţi ale acestora, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa II. Aceste teritorii sunt teritoriile afectate în cea mai mare măsură pe baza impactului economic şi social al tranziţiei, în special în ceea ce priveşte adaptarea preconizată a lucrătorilor sau pierderile preconizate de locuri de muncă în domeniul producţiei şi al utilizării combustibililor fosili şi necesităţile de transformare a proceselor de producţie ale instalaţiilor industriale cu cele mai mari emisii de gaze cu efect de seră.
(2)Planurile teritoriale pentru o tranziţie justă conţin următoarele elemente:
a)o descriere a procesului de tranziţie la nivel naţional către o economie neutră din punct de vedere climatic, care să includă un calendar al etapelor principale ale tranziţiei către ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi către o economie a Uniunii neutră din punct de vedere climatic până în 2050, în concordanţă cu cea mai recentă versiune a planului naţional integrat privind energia şi clima;
b)o justificare pentru identificarea teritoriilor ca fiind afectate în cea mai mare măsură de procesul de tranziţie menţionat la litera (a) de la prezentul alineat şi care urmează să beneficieze de sprijin din partea FTJ, în conformitate cu alineatul (1);
c)o evaluare a provocărilor legate de tranziţie cu care se confruntă teritoriile identificate ca fiind cele mai afectate, inclusiv a impactului social, economic şi de mediu al tranziţiei către o economie a Uniunii neutră din punct de vedere climatic până în 2050, identificând numărul potenţial de locuri de muncă afectate şi de locuri de muncă pierdute, riscurile de depopulare şi nevoile şi obiectivele de dezvoltare care trebuie atinse până în 2030 şi legate de transformarea sau încetarea activităţilor cu emisii ridicate de gaze cu efect de seră în aceste teritorii;
d)o descriere a contribuţiei preconizate a sprijinului acordat de FTJ pentru a face faţă impactului social, demografic, economic, de sănătate şi de mediu al tranziţiei către o economie a Uniunii neutră din punct de vedere climatic până în 2050, inclusiv a contribuţiei preconizate în ceea ce priveşte crearea de locuri de muncă şi menţinerea acestora;
e)o evaluare a coerenţei sale cu alte strategii şi planuri naţionale, regionale sau teritoriale relevante;
f)o descriere a mecanismelor de guvernanţă care constau în acordurile de parteneriat, măsurile de monitorizare şi evaluare planificate şi organismele responsabile;
g)o descriere a tipului de operaţiuni preconizate şi a contribuţiei estimate a acestora la atenuarea impactului tranziţiei;
h)în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţiile productive în alte întreprinderi decât IMM-urile, o listă orientativă a operaţiunilor şi întreprinderilor care urmează să beneficieze de sprijin şi o justificare a necesităţii acordării acestui sprijin, inclusiv, dacă acest lucru este necesar în vederea evaluării ajutorului de stat, o analiză a lacunelor care să demonstreze că, în absenţa investiţiei, pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăşi numărul preconizat de locuri de muncă create;
i)în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţii în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activităţile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE, o listă a operaţiunilor care urmează să fie sprijinite şi o justificare a faptului că acestea contribuie la tranziţia către o economie neutră din punct de vedere climatic şi conduc la o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră care se situează sub nivelurile de referinţă pertinente stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit în temeiul Directivei 2003/87/CE şi cu condiţia ca operaţiunile respective să fie necesare pentru protejarea unui număr semnificativ de locuri de muncă;
j)sinergiile şi complementaritatea cu alte programe relevante ale Uniunii pentru a răspunde nevoilor identificate în materie de dezvoltare; şi
k)sinergiile şi complementaritatea cu sprijinul prevăzut din ceilalţi piloni ai Mecanismului pentru o tranziţie justă.
(3)Elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă se realizează cu implicarea partenerilor relevanţi în conformitate cu articolul 8 din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi, după caz, a Băncii Europene de Investiţii şi a Fondului European de Investiţii.
(4)Planurile teritoriale pentru o tranziţie justă sunt în concordanţă cu strategiile teritoriale relevante menţionate la articolul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi cu strategiile de specializare inteligentă relevante, cu planurile naţionale integrate privind energia şi clima şi cu Pilonul european al drepturilor sociale.
În cazul în care revizuirea unui plan naţional integrat privind energia şi clima în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999 impune o revizuire a unui plan teritorial pentru o tranziţie justă, respectiva revizuire este efectuată ca parte a exerciţiului de evaluare la jumătatea perioadei, în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(5)În cazul în care statele membre intenţionează să utilizeze posibilitatea de a primi sprijin în cadrul celorlalţi piloni ai Mecanismului pentru o tranziţie justă, planurile lor teritoriale pentru o tranziţie justă stabilesc sectoarele şi domeniile tematice avute în vedere pentru a beneficia de sprijin în cadrul acestor piloni.