Art. 10. - Art. 10: Programarea resurselor FTJ - Regulamentul 1056/24-iun-2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 20 Septembrie 2025
Art. 10: Programarea resurselor FTJ
(1)Resursele FTJ se programează pentru categoriile de regiuni în care se află teritoriile în cauză, pe baza planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă întocmite în conformitate cu articolul 11 şi aprobate de Comisie ca parte a unui program sau a unei modificări a unui program. Resursele programate iau forma unui sau mai multor programe specifice sau a unei sau mai multor priorităţi din cadrul programelor.
Comisia aprobă un program sau orice modificare a acestuia numai dacă identificarea teritoriilor celor mai afectate de procesul de tranziţie, cuprinsă în planul teritorial pertinent pentru o tranziţie justă, este justificată în mod corespunzător, iar planul respectiv este în concordanţă cu planul naţional integrat privind energia şi clima al statului membru în cauză.
(2)O prioritate sau priorităţile FTJ cuprind resursele FTJ constând în întreaga alocare din FTJ pentru statele membre sau o parte din aceasta şi resursele transferate în conformitate cu articolul 27 din Regulamentul (UE) 2021/1060. Totalul resurselor FEDR şi FSE+ transferate către FTJ nu depăşeşte triplul valorii sprijinului acordat de FTJ acestei priorităţi, cu excepţia resurselor menţionate la articolul 4 alineatul (1) din prezentul regulament.
(3)În conformitate cu articolul 112 din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata de cofinanţare, aplicabilă regiunii în care se află teritoriul sau teritoriile identificate în planurile teritoriale pentru o tranziţie justă în conformitate cu articolul 11 din prezentul regulament, pentru prioritatea sau priorităţile FTJ nu depăşeşte:
a)85 % pentru regiunile mai puţin dezvoltate;
b)70 % pentru regiunile de tranziţie;
c)50 % pentru regiunile mai dezvoltate.
(4)Comisia plăteşte 30 % din alocarea FTJ, inclusiv cuantumurile transferate în conformitate cu articolul 27 din Regulamentul (UE) 2021/1060, către un program, astfel cum se prevede în decizia de aprobare a programului, cu titlu de prefinanţare unică excepţională, în plus faţă de prefinanţarea anuală pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din regulamentul respectiv. Prefinanţarea excepţională se plăteşte de la 1 martie 2024.
În conformitate cu articolul 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, cuantumurile plătite cu titlu de prefinanţare excepţională sunt lichidate din conturile Comisiei cel târziu odată cu ultimul exerciţiu contabil.
În conformitate cu articolul 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice dobândă generată de prefinanţarea excepţională se utilizează pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FTJ şi se include în conturile pentru ultimul exerciţiu contabil.
În conformitate cu articolul 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, prefinanţarea excepţională nu se suspendă.
În conformitate cu articolul 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, prefinanţarea care trebuie să fie luată în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include prefinanţarea excepţională plătită.
Prin derogare de la articolul 112 din Regulamentul (UE) 2021/1060, ratele maxime de cofinanţare pentru priorităţile specifice stabilite pentru sprijinirea obiectivelor platformei STEP sunt de 100 %.

(5)În cazul în care resursele FTJ sunt programate ca priorităţi în cadrul unui program care conţine şi resurse din FEDR, FSE+ sau din Fondul de coeziune, pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în conformitate cu articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de obiectivele specifice şi de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 (*4), până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(*4)Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 septembrie 2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare (JO L, 2025/1914, 19.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1914/oj).
Un astfel de program poate beneficia de prefinanţarea unică suplimentară menţionată la articolul 7a alineatul (1) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1058, după caz.
În cazul în care un astfel de program beneficiază de un termen prelungit pentru eligibilitatea cheltuielilor, precum şi pentru dezangajare în conformitate cu articolul 7a din Regulamentul (UE) 2021/1058, prelungirea respectivă se aplică şi resurselor FTJ.
(6)Când resursele FTJ sunt programate în cadrul unui program specific, statele membre pot stabili priorităţi specifice pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP sau pentru promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) primul paragraf litera (p) din prezentul regulament.
În cazul în care cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului sunt realocate uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la primul paragraf, Comisia plăteşte în 2026 la bugetul programului 1,5 % din sprijinul total din partea FTJ, cu titlu de prefinanţare unică excepţională. În plus, realocările pentru priorităţile specifice stabilite pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP aprobate în modificările programului înainte de evaluarea intermediară sunt, de asemenea, luate în considerare la calcularea pragului de 10 %. Resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolul 4 nu se iau în considerare în scopul calculării cuantumului reprezentând 10 % din resursele financiare ale programului.
Prefinanţarea datorată statului membru ca urmare a modificărilor aduse programului în vederea realocării către priorităţile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat este considerată ca fiind plăţi efectuate în 2025 în scopul calculării sumelor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030. Derogarea respectivă se aplică numai dacă au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice, astfel cum sunt menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Pentru astfel de programe, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, ea se interpretează ca referindu-se la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului, până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.