Capitolul vii - PRODUSELE CARE INTRĂ PE PIAŢA UNIUNII - Regulamentul 1020/20-iun-2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011

Acte UE

Jurnalul Oficial 169L

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2024 până la: 11 August 2026
CAPITOLUL VII:PRODUSELE CARE INTRĂ PE PIAŢA UNIUNII
Art. 25: Controale ale produselor care intră pe piaţa Uniunii
(1)Statele membre desemnează autorităţile vamale, una sau mai multe autorităţi de supraveghere a pieţei sau orice altă autoritate pe teritoriul lor drept autorităţi responsabile cu controlul produselor care intră pe piaţa Uniunii.
Fiecare stat membru informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la autorităţile desemnate în conformitate cu primul paragraf şi la domeniile de competenţă ale acestora, prin intermediul sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34.
(2)Autorităţile desemnate în temeiul alineatului (1) trebuie să aibă competenţele şi resursele necesare pentru îndeplinirea adecvată a sarcinilor lor, astfel cum se menţionează la alineatul respectiv.
(3)Produsele care intră sub incidenţa dreptului Uniunii care trebuie plasate sub regimul vamal de "punere în liberă circulaţie" trebuie să fie supuse controalelor efectuate de către autorităţile desemnate la alineatul (1) din prezentul articol. Acestea trebuie să efectueze aceste controale pe baza unei analize a riscurilor în conformitate cu articolele 46 şi 47 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 şi, după caz, pe baza unei abordări bazate pe riscuri, astfel cum se menţionează la articolul 11 alineatul (3) al doilea paragraf din prezentul regulament.
(4)Schimburile de informaţii privind riscurile au loc între:
a)autorităţile desemnate la alineatul (1) din prezentul articol în conformitate cu articolul 47 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013; şi
b)autorităţile vamale în conformitate cu articolul 46 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
În cazul în care, în legătură cu produsele care fac obiectul dreptului Uniunii care se află fie în depozitare temporară, fie sunt plasate sub un regim vamal, altul decât "punerea în liberă circulaţie", autorităţile vamale de la primul punct de intrare au motive să creadă că aceste produse nu sunt conforme cu dreptul aplicabil al Uniunii sau prezintă un risc, ele transmit toate informaţiile relevante către biroul vamal competent din ţara de destinaţie.
(5)Autorităţile de supraveghere a pieţei furnizează autorităţilor desemnate în conformitate cu alineatul (1) informaţii privind categoriile de produse sau identitatea operatorilor economici în cazul cărora a fost identificat un risc mai ridicat de neconformitate.
(6)Până la data de 31 martie a fiecărui an, statele membre transmit Comisiei date statistice detaliate referitoare la controalele efectuate în cursul anului calendaristic anterior de către autorităţile desemnate în conformitate cu alineatul (1) în legătură cu produsele care fac obiectul dreptului Uniunii. Datele statistice includ numărul de intervenţii în domeniul controalelor acestor produse în ceea ce priveşte siguranţa şi conformitatea produselor.
Comisia întocmeşte un raport până la data de 30 iunie a fiecărui an, care cuprinde informaţiile prezentate de statele membre pentru anul calendaristic anterior şi o analiză a datelor furnizate. Raportul trebuie publicat în sistemul de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34.
(7)În cazul în care Comisia constată existenţa unui risc major prezentat de către produsele care intră sub incidenţa dreptului Uniunii care sunt importate dintr-o ţară terţă, aceasta va recomanda statului membru în cauză să ia măsurile corespunzătoare de supraveghere a pieţei.
(8)Comisia, după consultarea Reţelei, poate adopta acte de punere în aplicare de stabilire a criteriilor de referinţă şi a tehnicilor pentru controale pe baza unei analize comune a riscurilor la nivelul Uniunii, pentru a asigura o aplicare consecventă a dreptului Uniunii, a consolida controalele privind produsele care intră pe piaţa Uniunii şi a garanta un nivel eficace şi uniform al unor astfel de controale. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2).
(9)Comisia adoptă acte de punere în aplicare de specificare a detaliilor privind datele care trebuie transmise în temeiul alineatului (6) din prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2).
Art. 26: Suspendarea punerii în liberă circulaţie
(1)Autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) suspendă punerea în liberă circulaţie a unui anumit produs în cazul în care, în cursul controalelor în temeiul articolului 25 alineatul (3), se constată că:
a)produsul nu este însoţit de documentaţia cerută de dreptul Uniunii care i se aplică sau există îndoieli întemeiate cu privire la autenticitatea, exactitatea sau caracterul complet al acestor documente;
b)produsul nu este marcat sau etichetat în conformitate cu dreptul Uniunii aplicabil acestuia;
c)produsul poartă un marcaj CE sau un alt marcaj prevăzut în dreptul Uniunii aplicabil acestuia, care a fost aplicat în mod fals sau înşelător;
d)numele, denumirea comercială înregistrată sau marca înregistrată şi datele de contact, inclusiv adresa poştală, ale unui operator economic cu sarcini privind produsul care face obiectul anumitor acte din legislaţia de armonizare a Uniunii nu sunt precizate sau nu sunt uşor de identificat în conformitate cu articolul 4 alineatul (4); sau
e)din orice alt motiv, atunci când este justificat să creadă că produsul nu respectă dreptul Uniunii aplicabil acestuia sau că produsul prezintă un risc grav pentru sănătate, siguranţă, mediu sau orice alt interes public menţionat la articolul 1.
(2)Autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) informează imediat autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la suspendarea punerii în liberă circulaţie menţionată la alineatul (1) din prezentul articol.
(3)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei au motive rezonabile să creadă că un produs nu respectă dreptul aplicabil al Uniunii sau dacă acesta prezintă un risc grav, ele trebuie să solicite autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) să suspende procesul de punere în liberă circulaţie.
(4)Notificările în temeiul alineatului (2) şi cererile în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol se efectuează prin intermediul sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34, inclusiv prin utilizarea interfeţelor electronice dintre acest sistem şi sistemele utilizate de autorităţile vamale, atunci când acestea sunt disponibile.
Art. 27: Punerea în liberă circulaţie
În cazul în care punerea în liberă circulaţie a unui produs a fost suspendată în conformitate cu articolul 26, respectivul produs trebuie pus în liberă circulaţie, dacă toate celelalte cerinţe şi formalităţi legate de această măsură au fost îndeplinite şi în cazul în care este îndeplinită oricare dintre condiţiile următoare:
(a)în termen de patru zile lucrătoare de la suspendare, autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) nu li s-a solicitat de către autorităţile de supraveghere a pieţei să menţină suspendarea;
(b)autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) au fost informate de autorităţile de supraveghere a pieţei cu privire la aprobarea pentru punerea în liberă circulaţie.
Punerea în liberă circulaţie nu este considerată ca fiind o dovadă a conformităţii cu dreptul Uniunii.
Art. 28: Refuzul de a pune în liberă circulaţie
(1)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei constată că un produs prezintă un risc grav, acestea iau măsuri pentru interzicerea introducerii pe piaţă a produsului şi solicită autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) să nu se autorizeze libera circulaţie a acestuia. Acestea impun, de asemenea, ca aceste autorităţi să includă următoarea inscripţie în sistemul informatic vamal şi, după caz, pe factura comercială care însoţeşte produsul şi pe orice alt document însoţitor relevant:
"Produs periculos - nu se autorizează punerea în liberă circulaţie - Regulamentul (UE) 2019/1020"
Autorităţile de supraveghere a pieţei introduc imediat aceste informaţii în sistemul de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34.
(2)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei constată că un produs nu poate fi introdus pe piaţă deoarece nu respectă dreptul Uniunii, acestea iau măsuri pentru interzicerea introducerii pe piaţă a produsului şi solicită autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) să nu se autorizeze libera circulaţie a acestuia. Acestea impun, de asemenea, ca aceste autorităţi să includă următoarea inscripţie în sistemul informatic vamal şi, după caz, pe factura comercială care însoţeşte produsul şi pe orice alt document însoţitor relevant:
"Produs neconform - nu se autorizează punerea în liberă circulaţie - Regulamentul (UE) 2019/1020"
Autorităţile de supraveghere a pieţei introduc imediat aceste informaţii în sistemul de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34.
(3)Atunci când produsul menţionat la alineatul (1) sau (2) este ulterior declarat pentru o procedură vamală alta decât cea privind punerea în liberă circulaţie şi în cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei nu au obiecţii, inscripţiile prevăzute la alineatul (1) sau (2) sunt, de asemenea, menţionate, în aceleaşi condiţii, în documentele utilizate în legătură cu respectiva procedură.
(4)Autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) pot distruge sau face inutilizabil în alt mod un produs care prezintă un risc pentru sănătatea şi siguranţa utilizatorilor finali, în cazul în care autoritatea în cauză consideră că este necesar şi proporţional. Costul unei astfel de măsuri este suportat de persoana fizică sau juridică care a declarat produsul pentru libera circulaţie.
Articolele 197 şi 198 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 se aplică în consecinţă.